جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۵
به بهانه آغاز ثبت نام انتخابات شورایاری تهران؛

چرا اصلاح طلبان به انتخابات شورایاری‌ها پیله کرده‌اند؟/ تهران اسیر مشکلات؛ شورای شهر دنبال شورایاری‌!

چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 691682
شورایاری‌ها بازوی مدیریت شهری هستند اما سئوال اصلی اینجاست که چرا اصلاح طلبان از ظرفیت موجود شورایاری‌ها بهره نمی برند و تا به امروز نتیجه انتخاب شورایاری‌ها در محلات در این شورا چه بوده است.
چرا اصلاح طلبان به انتخابات شورایاری‌ها پیله کرده‌اند؟/ تهران اسیر مشکلات؛ شورای شهر دنبال شورایاری‌!
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: وضعیت شهر تهران در مدت زمانی که اصلاح‌طلبان روی کار آمده‌اند با توجه به ضعف و بی ثباتی مدیریتی و پراکنده کاری با مشکلات فراوانی روبرو شده است. کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و کهنه و فرسوده بودن این دستگاه‌ها یکی از مشکلات اولویت دار شهر تهران است. ازسوی دیگر اصلاح طلبان از روزی که مدیریت تهران را در دست گرفته‌اند عنوان کردند که بایستی هزینه شهر را بالا برد تا شهرداری بتواند پایتخت را مدیریت کند. اما شهرداری و شورای شهر تهران نشان داده اند که بیشتر به حاشیه سازی و کارهای کم اهمیت و نمایشی در تهران علاقه دارند تا کار جدی و اجرایی مهم. 

شهردار تهران همواره درباره مدیریت شهر از کمبود منابع مالی و نبود امکانات صحبت می کند اما این روزها که شهر تهران بیش از هر چیزی به کار اجرایی احتیاج دارد شورای شهر و شهرداری تمرکز خود را معطوف به کار انتخابات شورایاری‌ها کرده‌اند. انتخابات شورایاری‌ها قطعا با توجه به وسعتی که در تهران و ابعاد کوچکتر آن یعنی محلات دارد با هزینه هنگفتی باید برگزار شود. این درحالی است که تهران نیازمند سرمایه برای نوسازی است و ممکن است در برخی از بخش‌ها عدم ترمیم و رسیدگی فاجعه بوجود بیاورد شهرداری خود را معطوف به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها کرده است. 

در این وضعیت اعضای شورای شهر تهران برای برگزاری انتخابات تلاش بی وقفه و عجیبی از خود به نمایش گذاشتند. در این باب حتی طرحی را برای تغییر آیین نامه برگزاری این انتخابات کلید زدند که در آن حتی افراد سابقه دار هم بتوانند به عنوان کاندیدا در انتخابات شورایاری‌ها حضور یابند که این موضوع با مخالفت برخی نهادها منتفی شد. 
 

اما در آیین نامه جدید شاهد حذف هئیت های اجرایی و نظارت محلات هستیم. درحالی که حذف هیئت های اجرایی و نظارت محله باعث تمرکز و تراکم  کارها در منطقه، بخصوص در مناطقی که تعداد محلات بیشتر دارند شده وسختی کار بیشتری را در منطقه ایجاد می کند. تشکیل هیئت های اجرایی و نظارتی در منطقه و نداشتن سطوح محله ای، کار بررسی و تایید صلاحیت کاندیداها را به دلیل کم بودن اطلاعات و شناخت ضعیف دست اندرکاران اجرایی و نظارتی سطح منطقه ای با کاندیداهای محله‌ای، با مشکلات زیادی مواجه می کند.

با این حال حذف هیئت های اجرایی و نظارتی سطح محله و تمرکز گرایی در منطقه در آیین نامه اجرایی انتخابات شورایاری ها، زیر سوال بردن فلسفه محله محوری، ماهیت محلی این انتخابات و واجد اشکالات فراوان غیرقابل جبران است. از این منظر، با اینگونه انتخابات برگزار کردن بدون حس وحال، بعید است آبی برای محله گرم شود.
 

شورایاری‌ها بازوی مدیریت شهری هستند اما سئوال اصلی اینجاست که چرا اصلاح طلبان از ظرفیت موجود شورایاری‌ها بهره نمی برند و تا به امروز نتیجه انتخاب شورایاری‌ها در محلات در این شورا چه بوده است. تاکید شورای شهری‌ها برای برگزاری این انتخابات و رقابتی کردن هر چه بیشتر آن با ارزش‌گذاری و اولویت دهی به آن در بحبوحه مشکلات مردم چندان با نیازهای مدیریت شهری پایتخت همخوانی ندارد. 

حتی بسیاری این مطلب را مطرح می کنند که چه شده که به یکباره  شورای شهر تهران به برگزاری انتخابات شورایاری ها اینقدر پیله کرده است و درواقع اصلاح طلبان دنبال چه چیزی در این حوزه هستند. 

در انتخابات شورای شهر شهرهای مختلف هم مشکلات مهمی بوجود آمده است که این موضوع ضرورت ترمیم این انتخابات‌ها و نتیجه حاصله از آنرا هر چه بیشتر کرده است. متاسفانه اصلاح طلبان خود را معطوف به انتخابات‌ها می کنند و بیشتر از اینکه کار کنند از انتخاباتی به انتخابات دیگر می پرند. این روزها تهران تشنه خدمت رسانی است و به نظر می رسد که حتی می توان با توجه به مشکلاتی که خود شهردار و شورای شهر تهران همواره روی آن تاکید دارند این انتخابات به عقب افتاده و پول این موارد صرف ساماندهی مشکلات مردم شود. برگزاری انتخابات‌هایی که بیشتر برای مردم هزینه زاست تا مشکلات آنان را مرتفع کند، چه سودی دارد؟ به نظر می رسد اصلاح طلبان هم بایستی به جای سپری کردن وقتشان در این حوزه‌ها به کار اجرایی جدی برای مردم بپردازند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
حیدر
Germany
مشکل انتخابات شورا یاری در چیه؟ از چی نگرانین
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همزمان با افزایش تحریم آمریکا، بر حجم واردات شیر مرغ تا جون آدمیزاد از آمریکا، آنهم با دلار جهانگیری افزوده شد! این است شعبده تدبیر و امید!
Iran, Islamic Republic of
جهان راست میگه
مشکلش اینه تا دیروز میگفتن پول نداریم الان یهو پولدار شدن
بعدشم حالا شورایاری چه گلی زده سرمون که همشون کلی تمرکزشون رفته برای شورایاری ها...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بخاطر اينكه اسم چند خيابان را تعويض و از تير رس دستگاههاي نظارتي دور و مصون باشند!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اونم سیاسی کاریه
اینم سیاسی بازیه
جفتش برای مردم نیست البته این شورایاری ظاهرش برای مردمه
Iran, Islamic Republic of
کاش میشد این اصلاح طلبان با هوش! که یه ازاء هر 10 پروژه سیاسی، یک پروژه اقتصادی هم افتتاح می کردند. یاد و نام یک شهردار بزرگ و شورای شهر قوی که 12 سال مردانه کار کردند بخیر. کاش رویا شورا و شهردار با کفایت دوباره تجدیدی شود.
Iran, Islamic Republic of
راست میگه تا دیروز میگفتن بحران مالی داریم یهو پول پیدا شد
Turkey
شورایاری ها را برای انتخابات مجلس می خوان قشنگ معلومه نقشه کثیف دوباره اصلاحات چیه ...
Iran, Islamic Republic of
بوی انتخابات مجلس میاد بیشتر تا شورایاری.... به نظرم میخوان اول محله های تهرانو بگیرن
Turkey
اصلاحات یه جریان نیست یه کمپین انتخاباتیه که از یک انتخابات به انتخابات دیگر می پرد
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست به این احمدی نژادیها بگه کجایید بابا بیایید از شوراهای محلات شروع کنید مگر خود احمدی نژاد از کجا شروع کرده بود !
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
چون ؛ شورایاری نردبان شورای شهر و شورای شهر نیز ، نردبان مجلس است و اصول گرا ها ، معمولا به ایندو کم توجه اند و درنتیجه ؛ اصلاح طلبان با رای کم برنده می شوند !!