جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۸۸
نظریه پردازی‌ آخوندی ادامه دارد

بین ایران، ترکیه و عربستان باید تعادل قدرت اقتصادی و سیاسی باشد!/ دوگانه عزت و ذلت در تاریخ اسلام و تاریخ بشر وجود نداشته!/ فساد در ایران به وضع بغرنجی رسیده

شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 691379
باید منطق کسانی که در جامعه همه‌چیز را به یک دوگانه خوب - بد یا عزت - ذلت و... تبدیل می‌کنند، مشخص شود. این منطق نه در دین و تاریخ اسلام وجود دارد و نه در تاریخ بشر دیده می‌شود.
بین ایران، ترکیه و عربستان باید تعادل قدرت اقتصادی و سیاسی باشد!/ دوگانه عزت و ذلت در تاریخ اسلام و تاریخ بشر وجود نداشته!/ فساد در ایران به وضع بغرنجی رسیده
گروه سیاسی جهان نيوز: عباس آخوندی، وزیر برند(!) راه و شهرسازی که خاطره تلخ مدیریت و ناکارآمدی او در ذهن مردم ایران ثبت شده، در ادامه روند نظریه پردازی های بعد از کناره گیری از دولت، این بار با روزنامه همشهری به عنوان یک متخصص اقتصاد سیاسی گفتگو کرده است. در بخشی از این مصاحبه که تحت عنوان «ریشه جنگ ها» منتشر شده آخوندی در ژست تحلیلگری خود نظریه عجیبی پیرامون تعادل در بین قدرت اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه بیان کرده است. آخوندی در اظهارتی عجیب گفته است: « در منطقه ما کشورهایی که از نظر ژئوپلیتیک، عمق نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، ایران، ترکیه و عربستان هستند. آنچه می‌تواند امنیت این کشورها را برقرار کند، تعادل قدرت اقتصادی و سیاسی نسبی بین این کشورهاست. یقینا اگر این تعادل به هم بخورد، طمع برای پیشروی یکی از طرفین بیشتر می‌شود و با پی‌جویی نخستین طمع، تعادل به هم می‌خورد».

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*مسئله دیگری که در ایران وجود دارد، بحث فساد است که به وضع بغرنجی رسیده تا جایی که مردم هرروز منتظر شنیدن خبر جدیدی از فساد هستند. انتظار برای دریافت خبرهای منفی در حوزه فساد باعث شده ‌مشخصا جامعه به جذب سرمایه‌گذاری و انباشت ثروت قادر نباشد.

*ما مرتب با کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه مواجه بوده‌ایم و با روند فرسایش مستمر سرمایه اجتماعی مواجه شده‌ایم. در این وضعیت سرمایه اقتصادی و مادی هم از دست می‌رود. در گزارشی که اخیرا دکتر مسعود نیلی منتشر کرده، نکته مهمی را مطرح می‌کند که ازنظر من قابل‌تأمل است. نیلی می‌گوید: عملکرد بلندمدت اقتصاد ایران فارغ از نوسان‌های کوتاه‌مدت قابل دفاع نیست.

*در رسانه ملی به‌جای تورم از عنوان گرانی استفاده و آن را به ابزاری برای تسویه‌حساب با یک بخش یا یک وزارتخانه تبدیل می‌کنند. اگر تورم در حوزه مواد غذایی باشد، سراغ وزیر جهادکشاورزی می‌روند و اگر تورم در حوزه مسکن باشد وزیر راه و شهرسازی را خطاب قرار می‌دهند و اگر در حوزه صنعت باشد به سمت وزیر صنعت می‌روند؛ درحالی‌که تورم موضوع اقتصاد کلان است و اقتصاد بخشی متأثر از آن است.

*یکی از ریشه های تورم بدهی دولت است که آخرین رقم آن را علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم 600هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در گزارش حساب‌های ملی بانک مرکزی مربوط به آذر‌97 آمده است که بدهی بخش دولت به بانک‌ها در آذر 95 بالغ‌بر 209 هزار میلیارد تومان بوده و در آذر 96 این مبلغ به 255 هزار میلیارد تومان و در آذر 97 با 17 درصد افزایش به 302 هزار میلیارد تومان رسید. این یعنی سالانه 47 هزار میلیارد تومان به بدهی دولت به بانک‌ها افزوده شده و هیچ روند کاهشی در این شاخص وجود ندارد.

*قربانی تورم، مردم طبقات پایین درآمدی و ذینفعان آن‌هم دهک‌های بالای درآمدی هستند. این اصل اقتصاد است و برای پاسخ‌دادن به سؤال شما باید ببینیم ذینفع اصلی این تورم کیست. بحث من به ساختار اقتصاد مربوط می‌شود. باید ببینیم ساختاری که این هزینه سنگین را به همه نهادهای رسمی کشور بار می‌کند، کدام ساختار است که بعد هم پشت همین ماجرا پنهان می‌شود و همه را ترغیب می‌کند که به‌جای پرداختن به علت‌های اصلی، بر دولت خرده بگیرند و مدام به دولت و بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها هجمه کنند و آنها را متهم سازند.

بیشتر بخوانید:
آخوندی تحلیلگر مسائل فلسفی هم هست؟
کار آخوندی به تحلیل اعدام‌ها رسید


*باید منطق کسانی که در جامعه همه‌چیز را به یک دوگانه خوب - بد یا عزت - ذلت و... تبدیل می‌کنند، مشخص شود. این منطق نه در دین و تاریخ اسلام وجود دارد و نه در تاریخ بشر دیده می‌شود. اگر این منطق را بپذیریم دیگر مفاهیمی به نام تدبیر یا مدیریت تعارض وجود ندارد و در هر دعوایی باید یک‌طرف از بین برود. به نظر من، تا جامعه موضوع این دوگانه‌ها را حل نکند، باید برای آن هزینه بدهد. من اصلا به موضوع تحولات سیاسی اخیر و بحث مذاکره‌کردن یا نکردن کاری ندارم. مذاکره یک روش است. ازنظر من تدبیر اقتصاد ملی یک مسئله است.

*وظیفه یک حکومت این است که هزینه مبادله را کاهش دهد؛ به‌گونه‌ای که اگر مردم خواستند کالایی بخرند، هزینه پرداختی آنها به قیمت واقعی کالا نزدیک‌تر باشد و در یک ارتباط مستقیم، مثل رابطه تولید به مصرف، هزینه مبادله به حداقل برسد. ر شرایط فعلی هزینه مبادله خارجی ایران بین 25 تا 30‌درصد اعلام می‌شود که ناشی از ریسک بیمه، نقل‌وانتقال پول، حمل‌ونقل و... در اقتصاد غیررسمی است. این رقم بسیار بزرگی است. اگر ارزش تجارت خارجی ایران را 100 میلیارد دلار در نظر بگیریم، افزایش هزینه مبادله به 30 درصد به این معناست که با حذف مبادلات رسمی، عده‌ای در سال با سوق‌دادن تجارت کشور به حوزه غیررسمی 30میلیارد دلار سود می‌برند.

*اگر می‌خواهیم رهنمودهای رهبری را پیگیری کنیم، باید به دنبال کاهش هزینه مبادله هم باشیم. وقتی مجمع تشخیص مصلحت نظام پیوستن به FATF را تأیید نمی‌کند، این به‌معنای افزایش دادن هزینه مبادله است.. به نظر من داستان پیچیده‌تر از آن است که دیده می‌شود. من نمی‌خواهم بگویم این مسائل با منافع فسادآمیز ارتباط دارد، اما معتقدم باید دید چه منافعی در میان است که نتیجه آن سیاست‌ها افزایش هزینه مبادله، به‌جای کاهش هزینه مبادله و کمک به تولید است.

*این بحث بسیار مطرح می‌شود که هر‌چه ایران فقیرتر شود، منطقه ناامن‌تر می‌شود. این حرف کاملا درستی است و کشورهای منطقه نباید از فقر ایران خوشحال شوند اما این به دیالوگ ایران هم وابسته است. اسرائیل مشتاق آشوب در منطقه است و رفتار ما در گفت‌وگو با کشورهای همسایه، مانع این خواسته است. یقینا ایران قدرتمند و ثروتمند در خاورمیانه بیشتر می‌تواند به امنیت منطقه کمک کند. در منطقه ما کشورهایی که از نظر ژئوپلیتیک، عمق نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارند، ایران، ترکیه و عربستان هستند. آنچه می‌تواند امنیت این کشورها را برقرار کند، تعادل قدرت اقتصادی و سیاسی نسبی بین این کشورهاست. یقینا اگر این تعادل به هم بخورد، طمع برای پیشروی یکی از طرفین بیشتر می‌شود و با پی‌جویی نخستین طمع، تعادل به هم می‌خورد.

*یکی از دلایلی که من از دولت جدا شدم، این بود که معتقدم دلیلی ندارد در دولتی که نمی‌تواند کنشگری کند، حضور داشته باشم. نهادهای ما باید به این باور برسند که اقدام‌های تورم‌زا، به زیان کل کشور است؛ هرچند ممکن است برخی از عناصر در کوتاه‌مدت سود کنند.
برچسب ها: عباس آخوندی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاملا با نظرات آقای آخوندی موافقم....
Iran, Islamic Republic of
!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یا شما آقای آخوندی توضیح بدید کسی که از ابتدای انقلاب تا الآن در اکثر سالها مسئولیت دولتی داشته در حد وزارت و ... ، چطور با کار دولتی الآن دارایی 1000 میلیاردی دارد ؟! ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اخوندي و غير اخوندي ندارد همه مولتي ميلياردر دلاري هستند ...!!!
Iran, Islamic Republic of
شما نمی تونید دلیل نداره دیگران هم در آمد نداشته باشند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
آزاد
Iran, Islamic Republic of
من کارمند یک لاقبای آس و پاس فساد اقتصادی ایجاد کردم منو ببخش جناب دکتر آخوندی(و ایضا طرفدار موافق جناب آخوندی)
من کارگر روزمزد عامل ایجاد مشکلات کنونی هستم تو رو خدا منو ببخشید
من کشاورز ....
من نگهبان شب کارخانه های تعطیل شده....
من تولید کننده ورشکسته ...
من کارگر و بنای ساختمانی که پروژه ها تعطیل و کارمو از دست دادم ...
ما مقصریم چون ما سیاستگزار و کارگزار و فرمانده مسائل اقتصادی بودیم
ما را ببخشید و تو رو خدا به کار و زندگی شخصی تون بپردازید و دست از سر این مردم بردارید . بگذارین کسانی دیگه وزیر و وکیل شوند و شما غصه مردم را نخورید
Japan
حرفای آخوندی قشنگه!یکی نیس بیاد بگه داداش تو نزدیک 30 ساله از مدیرای ارشد کشوری.توی این مدت آخه چ گلی ب سر مردم بیچاره زدی؟غیر از اینکه بگی مسکن مهر مزخرفه؟داداش تو وزیر بودیا!خوب نیس الان نقش اپوزسیونو بازی کنی
Iran, Islamic Republic of
...
ب
United Arab Emirates
یعنی تو هم پرفسوری؟
Iran, Islamic Republic of
شک نکن
Iran, Islamic Republic of
چرا ؟ کلک با چی اون موافقی با فکرش یا پولش!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
باید به حال این کشورتاسف خورد که شخصی مانند آقای آخوندی چندین سال بر کرسی وزارت تکیه زده و چنین نظرات سخیفی دارد!!!!!!!!!
United Arab Emirates
شما هم در مشکلات جامعه شریک هستی
Iran, Islamic Republic of
ایشان پروفسور و نظریه پرداز اصلاح طلبان هستند خیلی دوست دارند به شکل علامه به ایشان نگریسته شود یکی از نظرات جالب ایشان که خیلی معروف است طرح مزخرف مسکن مهر است که جدیدا در سازمان ملل هم ثبت جهانی شده به عنوان یک طرح مترقی و موفق.
ب
Iran, Islamic Republic of
جناب شما که اینهمه حمکت های جور نا جور داری . چرا چند سال در وزارت خانه که مسئول بودی هیچ. کاری به پایان نرساندی؟!!
Iran, Islamic Republic of
مگر چیزی را شروع کرد که بخواهد به پایان برساند...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of


یک بار قرآن رو بخون تا ببینی خط بین عزت و ذلت و حق و باطل در قرآن ترسیم شده
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این سه نقطه ها یعنی چی،
مهدی
Australia
باسلام
این سه نقطه ها معنیش اینکه آقای جهان یا
آقای عمار نظر طرف را قبول نداره ، جاش 3 نقطه
میذاره . درضمن این فرضیه هم است که اگه
آقای جهان موافق نظر شما باشه چه بد چه خوب
دیگه سه نقطه را نمیذاره .نظر شما را مینویسد .
یا باید ببینم که آقای جهان امروز از روی گدوم
دندش پاشده .
Iran, Islamic Republic of
آیات و روایات زیادی در مورد این دوگانه های عزت و ذلت داریم و کسی که اندک آگاهی دینی داشته باشد می داند که اساسا یکی از مولفه های بسیار مهم که به قدمت تاریخ خلقت بشر است، بحث عزت مومنان در مقابل ذلت و خواری کافران و دشمنان دین است. مثلا این آیه «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا، لایستؤن» اشاره عمیقی به این دوگانه حیاتی دارد
تاریخ اسلام ؟
Iran, Islamic Republic of
شعار سیدالشهدا در روز عاشورا این بود : هیهات من الذله
Romania
وزیری که افتخارش کار نکردن و گرفتن حقوق بود....!!
Iran, Islamic Republic of
محاکمه ایشان چی شد؟؟؟ با عملکرد ضعیفش در بخش مسکن کل مردم اجاره نشین کشور را با مشکل مواجه نموده است.!!!
Iran, Islamic Republic of
بشین حالا تا خبرش بیاد
Iran, Islamic Republic of

یعنی غیرمستقیم گفته ما یا از قدرت سیاسی کوتاه بیایم یا اقتصادی... ...!!!
لطفا سرچ در نت
Iran, Islamic Republic of
جناب آخوندی به لیبرال بودن خودش اعتراف و افتخار می کنه ...
Iran, Islamic Republic of
جهان این قدر از اینا می ترسی که در خواست برای سرچ کلمه لیبرالیسم در نت رو حذف کردی؟

می ترسی مردم برن بخونن و ببینن لیبرالیسم چیست و چه ادعایی داره ؟...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با همین تحلیل ها صنعت ساختمان رو خراب کردی؟!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Romania
معلومه ایشون هیهات منا الذله هرگز به گوشش نخورده!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
.....
رضا
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم هر چه زودتر قوه قضاییه به پرونده شش سال مدیریت آخوندی در وزارت مسکن ورود کند که چگونه خانه دار شدن را برای طبقه متوسط تبدیل به رویا کرد تا دست از نظریه پردازی بردارد.
Iran, Islamic Republic of
......
United States
فقط از شخصی مثل تو این نظریه ها بر میاید. ....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
..?
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
انشاالله بزودی زود رییسی. ریشه فساد وفاسدان را میکنه
Iran, Islamic Republic of
...
Italy
...
Iran, Islamic Republic of
مغز متفکر جهان شرق؟
Iran, Islamic Republic of
دنیا دنیای باجناقها است ،چه می کنه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هرچه رسانه انقلابی و مردمی وجود دارد که درد انقلاب را دارند نباید حرف های این انسان را نشر ندهند ...
سعیده
فقطططططططططططط منتظر افاضات شما بودیم برادر!!!!!!!!!!!
حسين
Iran, Islamic Republic of
...
مجید
Iran, Islamic Republic of
مدیریت!!!! اخوندی در مورد مسکن در تاریخ ثبت خواهد شد ....!!!!
Iran, Islamic Republic of
ایشان نامشان در تاریخ سیاسی ایران ماندگار شده ...!!
وزوزخان
Iran, Islamic Republic of
این یقه سفید بجای دادگاه به خانه رفت...!!!
Iran, Islamic Republic of
درقصر هاي داخلي و خارجي خود در.لواسانات و جزاير كوك و قناري در حال رفت و امد است
United Kingdom
...
عمار
Iran, Islamic Republic of
-این آقا بخاطر ضربه ای که به بخش مسکن زد بخاطر بغض سیاسی باید محاکمه شود.
Iran, Islamic Republic of
وزير نيابتي خاتمي کاری در حق اجاره نشين ها مرتكب شد بي سابقه الان هم با چه رويي دارد فرضيه سازي ميكند!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم میخوان بهش پست بدن
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
...
نادر
Iran, Islamic Republic of
...
میرخلیلی
مسئله دیگری که در ایران وجود دارد، بحث فساد است که به وضع بغرنجی رسیده" تو خود حجاب خود عباس از میان برخیز "کار به جایی رسیده که دیک به دیک میگه روت سیاه
Iran, Islamic Republic of
.....,
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
باید قوه قضاییه بررسی بکند که ایشان چگونه مولتی میلیاردر شده ؟؟؟؟؟؟ فقط یک مورد ویلای تریلیاردیش را مشخص کند که از کجا اورده است ؟؟؟
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
United States
....
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
خدا از ایشان نگذرد. من روز قیامت بخاطر ظلم ایشان به مردم جلوی ایشان را خواهم گرفت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من یه مستاجرم و در هول جابجایی. آقای متفکر، خونه ات چند متره؟ چکار کردی برای انقلاب. بچه های مردم مستضف شهید شدند شماها شدید بهره بردار انقلاب. به این ماجرا پایان می دهیم.
هادی
Iran, Islamic Republic of
آقای آخوندی ، اسلام سفارش کرده درصورتی که این همه فقیر، بی کار، مریض، گرفتار، در راه مانده در این کشورهست ، مسئولین نباید ماشین ملیاردی ومنزل تلیاردی داشته باشند، شما تا حالا این موضوع را رعایت کردی؟پس خواهشا" ادعای اسلام شناس ها در نیاورید، بگذارید اهل فن قضاوت کنند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
...
سلام
Iran, Islamic Republic of
...
...