چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۸
۵۴
نگاهی دیگر به یک دیدار تاریخی؛

رهبرانقلاب کدام فرضیات ذهنی نخست وزیر ژاپن را باطل کردند؟/ دیداری که برای روحانی از «آبه شینزو» درس‌آموزتر بود!

سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 690673
یکی از فرضیاتی که شاید برای بسیاری از مردم دنیا و خصوصا ژاپنی ها به غلط جا افتاده، فرض همراهی با امریکا برای پیشرفت است.
رهبرانقلاب کدام فرضیات ذهنی نخست وزیر ژاپن را باطل کردند؟/ دیداری که برای روحانی درس‌آموزتر بود!
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: هرچند که تحلیل های مناسبی از دیدار مهم نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب و بیانات پرمغز حضرت آیت الله خامنه ای مطرح شده است، اما اگر بخواهیم بیانات  مطرح شده توسط رهبرانقلاب را در یک چارچوب کلی قرار دهیم، خواهیم دید که ایشان در کلیت این دیدار چند دقیقه ای، چند فرض ذهنی نخست وزیر ژاپن را به چالش کشیدند و در حقیقت «آبه» نه تنها با دست خالی از ایران برگشت، بلکه بسیاری از تصورات ذهنی قبلی هم خود را از دست داد که امید است در اصلاح زندگی سیاسی وی و کشور تحت حکومتش موثر گردد.

1. فرض صداقت امریکا: اولین فرضی که رهبر انقلاب آن را به چالش کشیدند «صداقت» آمریکایی ها بود. اشاره رهبر انقلاب به دروغگویی ترامپ مبنی بر عدم بنای تغییر رژیم ایران و براندازی جمهوری اسلامی اولین مثال برای آبه شینزو بود. در ادامه دیدار هم ایشان تحریم های تازه پتروشیمی علیه ایران که بعد از برگشت ترامپ از سفر به ژاپن تصویب شد را به عنوان مثالی دیگری از عدم صداقت سران آمریکا بیان کردند و در آخر هم گفتند: «صداقت در میان مقامات امریکایی بسیار کمیاب است».

2. فرض قدرت آمریکا: دومین نکته که اتفاقا با بند اول هماهنگی دارد، خط بطلان بر باور قدرتمندی امریکاست. می توان گفت برای ژاپنی های تحقیر شده از آمریکا قدرت این کشور قلدر اصطلاحا جاافتاده است اما رهبرانقلاب با تلنگر به رئیس ژاپنی ها که ترامپ اگر هم بخواهد نمی تواند رژیم ایران را تغییر دهد، این فرض قدرتمندی و توهم حکمرانی بلامنازع را به چالش کشیدند.

دومین مورد در بطلان فرض قدرت امریکا را رهبر انقلاب اینگونه مطرح کردند: «ما با سلاح هسته ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته ای داشتیم، امریکا هیچ کاری نمی توانست بکند و اجازه ندادن امریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی کرد.» جمله عزت مدارانه ای که تصور قدرت مطلقه ایالات متحده برای مانع شدن از از اجرای امور خلاف علاقه اش را به خوبی خط می زند.

3. فرض پیشرفت با آمریکا: فرضی که شاید برای بسیاری از مردم دنیا و خصوصا ژاپنی ها به غلط جا افتاده، لزوم همراهی با امریکا و تامین نظرات و منافع این کشور برای پیشرفت است. رهبری معظم با بیان اینکه «ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با امریکا و با وجود تحریم هم به پیشرفت خواهیم رسید» این باور ذهنی نخست وزیر ژاپن هم به چالش کشیدند.

اما درباره این دیدار که سه فرض ذهنی نخست وزیر ژاپن به چالش کشیده شد، یک نکته مهم دیگر هم وجود دارد. فرد کناردست آبه در این دیدار یعنی حسن روحانی هم تا همین چندی پیش برخی از تصورات ذهنی «آبه» را در ذهن خود داشت و با تصوراتی نظیر اعتماد به امریکا، قدرت آمریکا و پیشرفت در همراهی با آمریکا، کشورش را وارد چالشی به نام برجام کرد که امروز نتایج آن تجربه تلخ برای همه مردم ایران ملموس است. حتی اشاره رهبرانقلاب به روحیه عهدشکنی سران آمریکا مانند اوباما بعد از برجام و قبل از آنکه ترامپی سر کار بیاید برای روحانی، ملموس تر از آبه است. محتوای این دیدار چند دقیقه ای یک مرور سریع تذکرات شش سال گذشته بود که شاید برای آقای رئیس جمهور به دلیل سرزنش احتمالی خود، تلخ بوده باشد.

تفاوتی که در اینجا وجود دارد آن است که این تذکرات مهم رهبری به نخست وزیر ژاپن بارها به صورت خصوصی و علنی به رئیس جمهور ایران و دیپلمات های مسئول اعلام شده بود اما تا تجربه عملی خباثت آمریکایی ها اصرار بر این تصورات غلط ادامه داشت.

فی الواقع درس های این دیدار برای روحانی اگر بیشتر از آبه نباشد کمتر نبود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا فرضیه غلطی است که همراهی با امریکا پیشرفت میاورد. مگر ژاپن و کره جنوبی و سنگاپور و تایوان با همراهی امریکا پیشرفته شده اند؟ ..
Iran, Islamic Republic of
عربستان و مصر و .... الان خیلی پیشرفته هستند؟
ژاپن قبل از حمله آمریکا هم پیشرفته بود، کره و بقیه کشورها هم روی پای خود ایستادند و از تولیدات داخلی خود حمایت واقعی کردند تا به اینجا رسیدند.
Romania
اگر واقع بین باشیم بله. عربستان کاملا با تصوراتی که شما دارید فرق میکند و تقریبا 70 درصد مواد غذایی و بهداشتی خارجی در بازار ایران ساخت سعودی هستند. این کشور جزو گروه بیست و بزرگ ترین تولید کننده فرآورده های پلیمری و پتروشیمی در جهان بوده و با در زمینه تولید محصولاتی نظیر ذرت و گندم هم جزو 5 کشور اول جهان است. به لحاظ دانشگاهی هم رتبه دانشگاه های این کشور را میتوانید با مراکز خودمان مقایسه کنید. در ضمن بزرگترین غول صنعتی دنیا هم به لحاظ درآمد شرکت آرامکو عربستان است
Iran, Islamic Republic of
عربستان تشریف بردید؟
توی ترمینال فرودگاه جده یک سری ماشین های نظافت مشغولند که اپراتورهای عرب یا آفریقایی باهاشون کار می کنند. به هر علتی که ماشین خراب یا متوقف بشه، کار اپراتور اینه که یه تلفن بزنه و بشینه یه گوشه تا مکانیک آمریکایی بیاد ماشین رو دوباره راه بندازه.
درباره آرامکو هم که .... هیچی بابا، ولش کن!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
آرامکو چی؟ سال 2018 فقط 111 میلیارد دلار سود خالص داشته. شرکت نفت ما هم که شده سرای سالمندان...
آرامکو مال آمریکاست با مدیریت آمریکا. چه ربطی به گاو شیرده دارد؟!!
Romania
اون کره شمالیه که روی پای خودش وایساده.کره جنوبی فقط به کمک امریکا بوده که این طور بازارهای جهانی را قبضه کرده. در ضمن عربستان هم یکی از 20 کشور صنعتی دنیاست.
Iran, Islamic Republic of
عربستانی ها خیلی از ما بهتر زندگی میکنند
Iran, Islamic Republic of
عربستان یک کشور عقب مانده است و هیچ تولیدی از خودش ندارد و گاو شیرده امریکاست .
Romania
شما عربستان قرن 21 را با حجاز صدر اسلام اشتباه گرفتی اخوی. یه سری به سوپرمارکت های لاکچری بزن و ببین انواع نوشابه و ابمیوه و صابون و شامپو و... خارجی ساخت سعودیه. همین رانی پر مصرف برند عربستانیه. 30 درصد بازار محصولات پلیمری و پتروشیمی دنیا دست عربستانه. این ماییم که به دلیل عملکرد غلط 400 سال از صنعت دنیا عقبیم و پول نفت خاممان را هم دلال هایی مثل ب ز میخورن و یه آب هم روش
غربگدایان و غرب پرستان عامل تمامی عقب ماندگی حال و گذشته در ایران بوده و هستند.
هر چند قرار است نفهمی، ولی بدان.
Iran, Islamic Republic of
اگر منظور شما از مردم عربستان شاهزادهاست درست است، ولی اگر منظور شما مردمان عادیست در فقر کامل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی زندگی می کنند.
رضا
United States
فقر کامل اقتصادی؟! شوخی می فرمایید؟ بد نیست گاهی به منابع هم سری بزنین. عربستان درآمد سرانه اش بیشتر از 20 هزار دلار بوده در آخرین آمارها و در رتبة 34 دنیا قرار داشته بین 183 کشور.
Iran, Islamic Republic of
اینا که منفی میدن چقدر عایدی دارن؟ به کجای نظام وصلن؟ ناهار چی خوردن امروز؟
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
در کشورهای نفت خیز خاورمیانه و یا همجوار با فلسطین اشغالی قرار نیست کشوری پیشرفت کند . در ضمن ترکیه چهل سال قبل را با ترکیه کنونی می توان کرد .
Iran, Islamic Republic of
ژاپنی ها نون تلاش و همت مردم شون را می خورند وگرنه چرا افغانستان و پاکستان و لیبی و غیره که زیر بلیط کدخدا هستن پیشرفته نیستن ؟!
Iran, Islamic Republic of
تو هم یکی هستی مثل روحانی و ابه که بیچارمون کردین!
همزه
Iran, Islamic Republic of
افرین به این مطلب
واقعا این دیدار مهم هنوز جای کار داره
دلیل بیاور که بخاطر همراهی با آمریکا پیشرفته اند.
Romania
عزیزم مصر و پاکستان هم با امریکا همراهی کردند. آیا پیشرفته شده اند؟
حاجی زاده
Romania
آبه شینزو فکر کرده چون ژاپن در سایه اتکا به امریکا توانسته پیشرفتهای صنعتی پیدا کند, ایران هم باید همان راه را برود اما نمیداند که پیشرفت کشور ما فقط در سایه عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و اقتصاد مقاومتی میسر است. همین رونق تولید داخلی را اگر دولت جدی بگیرد خیلی زود میتوانیم انواع هواپیماها و خودروهای مدرن و ابرکامپیوترها و تجهیزات بیمارستانی پیشرفته و خیلی از وسایل دیگر را با کیفیت بهتر از انواع امریکایی و آلمانی و ژاپنی بسازیم ....
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
...
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
شاید همراهی با آمریکا صد در صد پیشرفت نیاره اما مطمئنا دشمنی با آمریکا هم صد درصد مشکل سازه...
خونین شهر
Iran, Islamic Republic of
ما با امریکا دشمنی نداریم امریکایی ها از سال 32 و کودتا بر علیه مصدق با ما درگیر هستن و دشمنی می کنند.
Romania
چرا با روس ها مشکل نداریم ؟ روس ها هم دست کمی نداشتن.
Iran, Islamic Republic of
ما میخواهیم راه خود را برویم وامریکا با زور گویی مانع می شود .دشمنی از جانب ایشان است . و عملا انها دشمن ما محسوب شده و....
رسول
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز فعلا که حتی از ساختن قوطی تن ماهی هم عاجزیم شما میخوای ابرکامپیوتر بسازی !...........
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار نفرمایین,,, سی ساله پراید تولید می کنیم بنظرت اگر سایپا ده درصد کیا پیشرفت داشت مردم با جون و دل ازش حمایت نمیکردن تولید ملی و حمایت درست ولی اینجا حمایت از تولید ملی یعنی حمایت ازکالاهای بنجل که به خاطر تحریم یه مشت دلال بکنن تو پاچه ملت
Iran, Islamic Republic of
به به!
rr
Iran, Islamic Republic of
...
مهدی رضائی مهر
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر به تیم جهان نیوز
الان به نظر شما پیشرفت با ما ایران بوده یا با ژاپن ؟ بهتر نیست یه خورده از تعصبات بیجا دوری کنیم و دل بدیم به پیشرفت جهان ؟
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت ژاپن نتیجه اجرای اقتصاد مقاومتی بعد از جنگ جهانی بود و به امریکا ربطی ندارد زیرا کشورهای بسیاری هستن که با امریکا رابطه دارند اما پیشرفته نیستن مثل مصر و الجزایر و لیبی و افغانستان و غیره.
Iran, Islamic Republic of
....
رسول
Iran, Islamic Republic of
اگر صداقت و قدرت و پیشرفت با امریکا بدست نمیاید با روسیه هرگز بدست نخواهد امد !....روسیه مجلس مشروطه و حتی حرم امام رضا در مشهد را به توپ بست !...با عهدنامه های ترکمانچای و گلستان و.....خاک ایران را تصرف کرد معروف است که روسها همیشه از پشت خنجر میزنن !...نمیگم امریکا خوبه شایدم عوضیه ولی روسیه از اونم عوضیتره !.......
Iran, Islamic Republic of
روسیه امروز متفاوت است روسیه متحد استراتژیک ایران در جنگ سوریه و داعش بود و اکنون برای دور زدن تحریم ها باید با چین و روسیه تعامل کنیم.
Iran, Islamic Republic of
کی گفته که قراره با روسیه پیشرفت به دست بیاد؟؟
پیشرفت فقط به تلاش و استقامت هست، حتی نمونه ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی هم همین رو می گه...
کسی دل در گروی روسیه ندارد. روسیه شدیدا به ایران نیازمند است همه دنیا هم علیه ما باشند خدا با ماست. این حرف انقلابیون است بی جهت روسیه را به انقلابیون نچسبان.
Iran, Islamic Republic of
...
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
روی سخنان حضرت آقا همانقدر که آقای آبه و دشمنان بود، بیشتر از آن به داخلی ها هم بود
Iran, Islamic Republic of
اره واقعا در یک نگاه بیشتری روحانی هم شامل می شد
حسین
Iran, Islamic Republic of
احسنت خیلی جالب بود.آفرین به نکته بینی نویسنده این عبارات.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
.....
...
ما
Romania
ما کجای کاریم. چهل سال چه پیشرفتی کردیم؟
ژاپنی ها با امریکا جنگیدن ، ما فقط شعار میدیم
الان پیشرفت هم کردند
Iran, Islamic Republic of
بله شما درست میگید ،از چهل سال انقلاب 30 سال آن با انتخاب مردم و حضور تفکر لیبرالها بر مسند قدرت بوده است ،جریان اصیل انقلابی به وسیله همین تفکر لیبرالی غرب گرا کنار زده شد.
Iran, Islamic Republic of
نانو
هسته ای
موشکی
فضایی
ماهواره
سدسازی
سیلوسازی
این همه پل و اتوبان و ازادراه و....

چیزای کمی هستن اقای خودباخته
Iran, Islamic Republic of
اینها که گفته ای تنها گوشه ای بود بازهم جا داره که بازشماری بشه در داخل و خارج در سیاست خارجی / در کارها و خدمات شهری / مترو
حسن
Iran, Islamic Republic of
بازم هست
این همه پیشرف پزشکی
پیشرفت علمی
امید به زندگی حتی قهرمانی های ورزشی
Iran, Islamic Republic of
رسیدن به پیشرفت ارزش زیر پا گذاشتن غرور مردمو نداره ضمنا مگر پیشرف اینه که به دست بوسی آمریکا برویم «هیهات منا الذله»
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده تصورت حسن روحانی و دوستانش در باره اعتماد به امریکا، قدرت آمریکا و پیشرفت در همراهی با آمریکا زایل نشده است و ایشان همچنان بدنبال کسب اختیارات بیشتر برای تحقق این خیالات خود میباشند، و بعید است فیضی از محضر آقا برده باشند!
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
جلیل دیروز قشنگ گفت: منشاء پیشرفت ژاپنی ها نه بدلیل سازش با آمریکا که همت و تلاش ملی خود آنها بود؛ بالعکس آنها هزینه های بسیاری برای این سازش دادند.‌
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
.....