کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین توصیه‌های هاشمی‌طبا:

به ضرب‌الاجلی که FATF داده بی‌توجه نباشیم/ مسئولان ما نباید به خاطر حرف پمپئو لج کنند/ مثل ماجرای برجام عاقلانه برخورد کنیم

26 خرداد 1398 ساعت 15:22

ایران اگر الحاق به کنوانسیون‌های مورد نظر کارگروه ویژه اقدام مالی FATF را نپذیرد، کلیه روابط بانکی‌اش با کشورهای دیگر مختل می‌شود.


گروه سیاسی جهان نیوز: این روزها کمتر حواشی مربوط به تصویب لوایح خطرناک FATF مانند «سی‌اف‌تی» و «پالرمو» که دولت و اصلاح طلبان با تمام توان در پی تصویب و تحمیل آن به کشور بودند، مطرح است چرا که چندی پیش و در پی اقدام خبیثانه امریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران، موافقان این طرح که پیش تر هم دلیل مناسبی برای پذیرش این لوایح نداشتند، مجبور به عقب نشینی شدند؛ البته که اصلاح طلبانی نظیر محمود صادقی و عبدالله ناصری ارتباط این دو موضوع را نادرست بیان کردند. اما چند روز پیش پمپئو وزیر خارجه آمریکا، تیر خلاص را به حامیان باقیمانده هم زد و با نشان دادن دم خروس این ماجرا، در اقدامی گستاخانه از ایران درخواست کرد سریعا و بدون پیش شرط لوایح FATF را تصویب کند. حال هاشمی طبا، رقیب اصلاح طلب روحانی در دو سال گذشته که در اخر به روحانی رای داد، در یک ژست هوشمندانه(!) حرف پمپئو را تاکتیک نامیده و گفته است: «این کشورها دریافته‌اند که اگر حرفی به مسئولان ما بزنند و آن‌ها را به انجام کاری بخوانند، مسئولان ما به نوعی لج می‌کنند».

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این یادداشت را خواهید خواند:

*ایران اگر الحاق به کنوانسیون‌های مورد نظر کارگروه ویژه اقدام مالی FATF را نپذیرد، کلیه روابط بانکی‌اش با کشورهای دیگر مختل می‌شود. در این صورت معلوم نیست دولت ما چگونه بخواهد تبادلات مالی خود را با دیگر کشورها انجام دهد و سرانجام تجارت بین‌المللی جمهوری اسلامی چه خواهد شد.

*چندی پیش و در جریان راه‌اندازی کانال مالی اینستکس، کشورهای اروپایی به ایران توصیه کردند که هرچه زودتر لوایح چهارگانه FATF را تصویب کند و نهایت همکاری را با این کارگروه ویژه اقدام مالی داشته باشد تا سریع‌تر تبادل مالی میان اروپا آغاز شود. آمریکایی‌ها نیز چندی بعد از زبان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه همین درخواست را مطرح کردند. این کشورها دریافته‌اند که اگر حرفی به مسئولان ما بزنند و آن‌ها را به انجام کاری بخوانند، مسئولان ما به نوعی لج می‌کنند و در نتیجه آنها با این سخنان یک فضای تبلیغاتی ایجاد می‌کنند تا ایران به این کنوانسیون‌ها نپیوندد و در نتیجه در روابط اقتصادی خود با دیگر کشورهای جهان دچار مشکل شود.

بیشتر بخوانید:
اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم باید با آمریکا آشتی کنیم!
بزرگترین دشمن ما وضعیت آب است نه آمریکا


*مسئولان ما باید با این مسأله عاقلانه برخورد کنند، همان‌گونه که با خروج آمریکا از برجام رفتار کردند. اگر ما به خاطر خواست اروپا و آمریکا الحاق به این کنوانسیون‌ها را نپذیریم به خود آسیب زده‌ایم.

*وقتی ما وارد اقتصاد جهانی شدیم و خواهان باقی‌ماندن در آن هستیم، باید شرایط و قوانین بازی را بپذیریم. در اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب روی آن تأکید دارند، به این مسأله اشاره شده است. توصیه به صادرات، گسترش ارتباطات تجاری با جهان، تشویق به درآمدزایی از توریسم و انتقال دانش از خارج به داخل کشور از جمله مواردی است که در اقتصاد مقاومتی از آن سخن گفته شده است. بنابراین اگر این مسائل مورد توجه قرار نگیرد، خلاف اقتصاد مقاومتی عمل شده و این اشتباهی نابخشودنی است.

*یقینا اگر به ضرب‌الاجل FATF بی‌توجهی شود، شاهد رشد نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ها خواهیم بود و تاوان این مسائل را باز هم مردم باید بپردازند.


کد مطلب: 690545

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/690545/ضرب-الاجلی-fatf-داده-بی-توجه-نباشیم-مسئولان-نباید-خاطر-حرف-پمپئو-لج-کنند-مثل-ماجرای-برجام-عاقلانه-برخورد-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com