جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲۳
به بهانه سفر رامبد به تورنتو و مونترال؛

سلبریتی‌ها باید در هر اموری دخالت کنند اما جامعه نه!/ «سفر زایمان»؛ پدیده تازه‌ای که سلبریتی‌ها جا انداخته‌اند

يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 690416
سلبریتی‌ها اگرچه ادعا می کنند زندگی خصوصی خودشان است و در این حوزه هیچ کسی حق قضاوت ندارد اما همین افراد گاها مهر تایید ورود جامعه خصوصا جوانان به زندگی‌شان زده اند.
سلبریتی‌ها باید در هر اموری دخالت کنند اما جامعه نه!/ «سفر زایمان»؛ پدیده تازه‌ای که سلبریتی‌ها جا انداخته‌اند
گروه جامعه جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: سلبریتی‌ها با توجه به شهرتی که دارند و در معرض دید افکارعمومی هستند به نوعی سبک زندگی خاص خود را به جامعه القا می کنند. این موضوع بعضا مورد توجه مراکز تبلیغاتی هم هست و این افراد نه در زندگی عادی خودشان بلکه در خفا به مدل‌های مراکز تبلیغات تجاری تبدیل می شوند. لباسی که می پوشند طراحی یک برند خاص است. کیف و کفشی که استفاده می کنند، رستورانی که می روند و نوع غذایی که مصرف می کنند اغلب تبلیغات زده است و جوانان به سبب پنهانی بودن این موضوع اغلب نادانسته جذب این نوع سبک زندگی می شوند. خاصیت تبلیغات نیز رویافروشی و نوید زندگی بهتر دادن با مصرف آن کالاست؛ حالا این تبلیغات می تواند آشکارا صورت گیرد یا به صورت کاملا مخفیانه و پنهانی برای اثرگذاری بیشتر. 

سلبریتی‌ها از این نظر زندگی شی وار و مصنوعی دارند. نگاهی به سطح زندگی سلبریتی‌های غربی نشان می دهد که این افراد تحت سیطره برندها و مراکز تبلیغاتی قرار گرفته اند. حتی در آمریکا کار به جایی کشید که زندگی خصوصی و واقعی یک سلبریتی در فضای مجازی به عنوان مجموعه مستند در فضای مجازی منتشر و درآمدی کلان میلیون دلاری برای این سلبریتی‌ها به ارمغان آورده است. اما متاسفانه شرکت‌های تجاری با ساپورت مالی و تبلیغاتی این افراد بیشتر سبک زندگی مصرفی خود را به مخاطب القا کردند. 

سلبریتی‌ها در ایران نیز کم کم به سمت همین روند پیش رفته اند و برخی از آنها به مدل تجاری شرکت‌ها تبدیل شده اند. زندگی سلبریتی‌ها به نوعی رقابت بر سر ماندن در انظار عمومی هم هست. هر چقدر سلبریتی‌ها بتوانند بیشتر در دید مردم و خصوصا جوانان قرار بگیرند با اقبال بیشتری از سوی شرکت های تجاری روبرو می شوند. از این روست که یک نوع سناریوسازی برای ایجاد جنجال و حاشیه همیشگی و غیر واقعی در سلبریتی‌ها دیده می شود. رقابت جنجال سازی ها باعث می شود که سلبریتی‌ها بیشتر بتوانند خود را در معرض دید و توجه جوانان و علاقه مندان قرار دهند. 

از این رو حاشیه سازی‌هایی از سوی برخی از این افراد دیده می شود که در اصل با منطق و عقلانیت فاصله زیادی دارد اما کم کم با تحمیل و تکرار این موضوع به جامعه و سر زدن چنین رفتارهای از سوی سلبریتی‌ها به جهت شهرتشان این موضوع در جامعه عادی سازی می شود. پدیده‌های مختلفی از سوی سلبریتی‌ها در این عرصه دیده می شود. سفر زایمان ازجمله همین پدیده هاست. حالا با حضور یک سلبریتی دیگر در خارج از کشور برای تولد فرزند بخشی از جامعه انتقادات خاص خود را نسبت به این روند ابراز می دارد. اما قطعا بخشی از جامعه که امکانات مادی به آنها اجازه می دهد برای گرفتن این پز لاکچری همین راه را می روند. 

سلبریتی‌ها اگرچه ادعا می کنند زندگی خصوصی خودشان است و در این حوزه هیچ کسی حق قضاوت ندارد اما همین افراد گاها مهر تایید ورود جامعه خصوصا جوانان به زندگی‌شان زده اند. هر روزه در شبکه های اجتماعی شاهد به نمایش گذاشتن بخشی از زندگی سلبریتی‌ها هستیم. موضوعی که به عنوان تایید این مساله است. اما سلبریتی‌هایی که هر روز بخشی از زندگی لاکچری و به اصطلاح پراز خوشبختی خود را به مردم می فروشند، نمی توانند ادعا کنند که در مواردی که مورد انتقاد قرار می گیرند مردم حق قضاوت ندارند.

از سوی دیگر سلبریتی‌ها خود وارد عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شده اند و سعی می کنند مردم را به سمت علائق خود سوق دهند. در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 سلبریتی‌ها از این برای هدایت افکارعمومی به سمت منافع خود سود بردند. حضور چشمگیر همین افراد در کمپین‌های انتخاباتی یکی از نامزدهای مطرح گواهی دهنده همین موضوع است. اما قرار نیست که اجتماع هر وقت سلبریتی‌ها خواستند از زندگی آنان خارج شوند و سلبریتی‌ها به جامعه انگ فضولی بزنند مردم را به عدم قضاوت توصیه کنند. فضای مجازی هم با توجه به اینکه ابزار نظردهی در آن وجود دارد خود به خود مخاطب را به این سمت کشانده است. 

در ماجرای ورود سلبریتی‌ها برای کمک رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه که متاسفانه شاهد عملکرد بد و بدون کارشناسی سلبریتی‌ها بودیم تا جایی که قوه قضائیه در برخی از این موارد ورود کرد تا پول خیریه مردم را پس بگیرد، همین دخالت ها در اجتماع دیده می شود. درواقع سلبریتی‌ها با جذابیتی که در شبکه های اجتماعی برای مخاطب با ابزار مختلف بوجود آورند و با بی اعتماد سازی مخاطب نسبت به نهادهای کمک رسانی جای آنان را تا حدودی گرفتند.

این موضوع دخالت آشکار سلبریتی‌ها در مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به وضوح نشان می دهد. از این رو جامعه نیز با نگاه قضاوت گرانه خود در هر جا که خود احساس کند ورود می کند. تا همین چند وقت پیش بود که یکی از سلبریتی‌های زن در شبکه اجتماعی توئیتر هر روز یک جنجال خاص ایجاد می کرد و حتی با تجویز و نسخه پیچی یک دارو برای افراد معتاد حتی امور حساس پزشکی و سلامت هم دخالت می کرد.

جامعه جوان و فعال در شبکه های اجتماعی خصوصا شبکه تصویر اینستاگرام اگرچه به طور چشمگیری جذب سلبریتی‌ها شده است اما در جای خود به قضاوت رفتار این افراد نیز می پردازد و از این رو سلبریتی‌ها در خصوص قضاوت اجتماعی رویین تن نیستند و بایستی صابون قضاوت مردم در فضای عمومی مجازی را هم در کنار همه استفاده‌هایی که برای مطرح کردن خود می برند، به تن بمالند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با توجه به استقبال مردم پیشنهاد می کنم جناب خان جایگزین رامبد شود.
ممد
United States
...
عمار
Iran, Islamic Republic of
-وطن فروشان وطن دوست نما
Iran, Islamic Republic of
وزارت اطلاعات این .... ها را رو بزرگشان کرد و انها هم متاسفانه و متاسفانه نسل جوان را به گند کشیده اند و اختیار را از دست اخوند خارج کرده اند .!!!
نسلی که نتیجه اش به هیچ چیز باور ندارد و از خدا و پیغمبر و امام بدور تربیت شده است .
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز چرا حرفهای بد ادبی طرفداران خود را سانسور نمی کنی . رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون .
زورت به خاوری ها و شیخ السلامی ها و اقازاده ها نمی رسه فحش میدی به مردم عادی .
ب
Iran, Islamic Republic of
کجای حرفش توهین بود که به خودت گرفتی؟...
Iran, Islamic Republic of
عوضی در مرام شما فحش نیست ؟
ب
Iran, Islamic Republic of
بکار بردنش برای بعضی ها تعریف هم هست.از یکطرف ادعای کوروش دوستی و میهن پرستی و از سوی دیگر دلبری برای ینگه و فرنگ.

Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
این خانم های سبز و بنفش پرستو هستن
Iran, Islamic Republic of
کانادا و امریکا را سلبریتی ها جا نیانداختند . کار اقازاده و برخی مسئولین بود .
جهان نیوز شما که دم ازادگی و عدالت و این حرفها می زنید توضیح بدید که چرا امریکا وکانادا و انگلیس و ... برای مردم عادی بد است ولی برای اقازاده ها خوب است . عوض سانسور لطفا جواب بدهید .
لطفا خواهشا اگر جوابی دارید بدهید .
Iran, Islamic Republic of
وقتی صداوسیماوجرایدبشه جای سلبریتی وقماربازی همین میشه
کوبزنی خبرگزاری جهان خان مسکن مهر بین المللی شده چراصداسیمااینارونمیگه؟؟؟
سرور
Iran, Islamic Republic of
نه آقازاده ها و نه پولبریتی ها مردم عادی نیستند.همه با هم هستند.
برای نمونه می شود نیم نگاهی به شاه داماد وزیر و بازیگرانی داشت که در انتخابات از یک جریان خاص حمایت کردند.چون نفع مادی برای آنها داشت.حالا شما چه چیز را انکار می کنید؟!!!
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیزان مشکل ازاینم هست که اگر همین سلبریتی ها اندکی ژست اصولگرایی و تدیّن بگیرند ازجانب همین رسانه ( بعنوان مثال ) حمایت می شوند چرا؟ چون باید جناح مخالف بازنده باشه
همین اصل درمورد جناح مخالف وجودداره که هرگاه این سلبریتی ها ژست اصلاح طلبی میگیرند حمایت می شوند مانند انتخابات ریاست جمهوری اما پس ازمدتی که انتقاد کردند اَخ می شوند!
بلی مشکل ازخودمان هم هست چون معیارهای اصلی را گم کرده ایم!
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ.سفر زایمان
سجل احوالی
Iran, Islamic Republic of
بخاطر گرفتن اقامت و گواهی ولادت که بگن تولدش خارجه بوده بالام جان
Iran, Islamic Republic of
این سلبریتی ها نخود هر آشی هستند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پولبريتي ها..
حسن
Iran, Islamic Republic of
مردم باید عاقل باشند هر ننه قمری را نباید الگو انتخاب کرد.
Iran, Islamic Republic of
از روحانی دفاع کردن اخرش چی شد .
درسته سلبریتی جماعت از رو نمیره ولی ابروی کانادا رو هم میبرن .
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
یه نگاه بکنند ببینند مادراشون اونارو کجا بدنیا آوردند آقای سلبریتی نمیخوای آقا باشی ؟ همیشه باید خودمان را کم ببینیم وآمریکا و غرب را بزرگ آقا نمیخوای آدم باشیم؟
Iran, Islamic Republic of
...