سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۵
۵۳
یک تامل کوتاه در چند انتخاب؛

عاقبت خودمختاری اصلاح‌طلبان این افراد است/ از شهردار هلی‌کوپتر سوار تا قتل! +تصاویر

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 689201
اصلاح طلبان در مقاطعی مانند امروز که توانستند تمام یا اکثریت کرسی های شورای شهر تهران را از آن خود کنند، شهردارانی که می خواستند را روی صندلی ساختمان بهشت جای دادند اما این افراد چه کارنامه مدیریتی ازخود به جای گذاشته اند؟
عاقبت خودمختاری اصلاح‌طلبان این افراد است/ از شهردار هلی‌کوپتر سوار تا قتل! +تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: جریان اصلاح طلب مدعی مدیریت کشور چه کارنامه کاری از خود به نمایش گذاشته است. بررسی عملکرد این جریان درحوزه‌های مختلف به خوبی می تواند پاسخگوی این سئوال حساس باشد. در حوزه مدیریت شهری می توان با بررسی کارنامه کاری برخی از اصلاح طلبان به بخشی از سئوال مذکور رسید. اصلاح طلبان با توجه به اینکه توانستند در مقعطی مانند امروز تماما کرسی های شورای شهر تهران را از آن خود کنند، شهردارانی که می خواستند را روی صندلی ساختمان بهشت جای دادند. جالب اینجاست که اصلاح طلبان در این خصوص با توجه به اینکه حضور حداکثری و اجماع جناحی و بدون رقیب داشتند نمی توانند این توجیه را داشته باشند که گزینه مطلوبشان روی صندلی شهرداری تهران جای نگرفته است.

حالا به بررسی عملکرد برخی ازشهرداران تهران می پردازیم که بخشی از پاسخ به سوال ابتدایی این مطلب است. 

 
غلامحسین کرباسچی؛ دوران طلایی اصلاحات: کرباسچی پس از پایان جنگ در سال 68 از استانداری اصفهان به شهرداری تهران منتقل شد. او در دوران شهرداری تهران و در جریان اقدامات خود از حمایت هاشمی رفسنجانی بر خوردار بود. در دوران وی برای اولین بار شهردار تهران در هیئت دولت در کنار وزرا و معاونان رئیس جمهور حضور یافت. این وضعیت تا انتصاب محمود احمدی‌نژاد به شهرداری تهران ادامه داشت. اصلاح طلبان از دوران شهرداری وی به عنوان دوران طلایی یاد می کنند اما در سال 1377 کرباسچی به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر و بازجویی شد. رسیدگی به اتهامات غلامحسین کرباسچی به عنوان شهردار تهران و حدود 104 متهم دیگر پرونده اختلاس در شهرداری که همگی مدیران بالادستی و میانی شهرداری و پیمانکاران را تشکیل می دادند، در هشت جلسه به طول انجامید.در جریان برگزاری این جلسات گمانه زنی ها و تحلیل های متعددی در باب اتهامات غلامحسین کرباسچی مطرح می شد.

کرباسچی از سوی قوه قضائیه به اتهام جرایم مالی محاکمه و به 3 سال حبس و 10 سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد؛ وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست جمهوری بود که پیش از محاکمه به اتهام اختلاس مدتی را در بازداشت گذراند.


ملک مدنی؛ شهردار هلی کوپترسوار: در دوران شورای شهر اول اصلاح طلبان مانند شورای پنجم با مشکل انتخاب شهردار مواجه بودند. پس از الویری، «ملک‌مدنی» بر تخت شهرداری تهران تکیه زد.

فردی که گفته می‌شد حاشیه‌های زیادی از قبیل پرونده قضایی و اموال بسیار دارد اما به هر حال او به جای الویری بر تخت ساختمان «بهشت» تکیه زد. ملک مدنی ریشه اصفهانی داشت و حمایت کرباسچی را به دنبال داشت. حضور وی در زمان شورای شهر اول در شهرداری تهران باعث ایجاد تنش های زیادی میان شورا و شهرداری تهران شد. جالب اینجاست که اصلاح طلبانی که تماما صندلی های شورای شهر تهران را در دست داشتند، با شهرداری که خود انتخاب کرده بودند وارد چالش و مجادله شدند، مجادله ای که تا انحلال شورای شهر اول پیش رفت. دورانی که حاشیه‌هایش خیلی زود شروع شد و طیف مشارکتی‌ها خیلی زود انتقادات تندی را به سمت شهردار تازه‌وارد گسیل داشتند.انتقاداتی که از سوی طیف کارگزاران شورا بی‌پاسخ نمی‌ماند و عملا شورای شهر، همه روزه شاهد زد و خورد بود.مخالفان ملک مدنی، موافقان شورایی او را به دریافت پول، گرفتن آپارتمان‌های لوکس در الهیه و... متهم می‌کردند و در مقابل طرفداران ملک مدنی هم اجازه استیضاح او را در شورای شهر نمی‌دادند.

در آن روزها حتی مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردمسالاری نیز در یک جلسه به موسوی ‌لاری وزیر کشور دولت اصلاحات انتقاد کرده بود که چرا ملک‌مدنی را برای شهرداری تهران انتخاب کرده است.

انتقادی که موسوی لاری در پاسخ آن اینطور گفته بود که موافق ملک‌مدنی نبوده و این شهردار «خودمختار» چک سفید امضایی از اعضای شورا دارد که الویری نداشته است.بر اساس گزارش یکی از رسانه‌ها، ابراهیم اصغرزاده در آن مقطع حتی از این گفته بود که «شهردار تهران تعادل روانی ندارد»! قال و مقال‌ها ادامه داشت تا اینکه «اشرف بروجردی» معاون امور اجتماعی و شوراهای وزارت کشور بحث «انحلال شورای شهر» را مطرح کرد. در این میان،‌ مجلس ششم نیز یک هیئت تحقیق و تفحص از شهرداری تشکیل داد و با ورود به مسئله «فروش تراکم» که یکی از اصلی‌ترین موارد اختلافی را تشکیل می‌داد، اینطور اعلام رأی کرد که ملک‌مدنی مقصر است.

اعضای شورای شهر که همه بالاتفاق اصلاح طلب بودند به اصطلاح عوام، حتی پته زندگی شخصی یکدیگر را هم روی آب می ریختند. برای مثال، معلوم شد که یکی از اعضای شورا که در مقطعی جزو مخالفان ملک مدنی بود و بعد تغییر جهت داد، برای همسر دوم  خود از شورا آپارتمانی لوکس گرفته بود! جالب این که، یکی از مواردی که درباره شیوه مدیریت «لوکس» ملک مدنی بر تهران مطرح می شد، تردد او با بالگرد به نقاط مختلف تهران بود. او از همین جا به شهردار «هلیکوپتر سوار»معروف شد. ملک‌مدنی تنها چند روز پس از برکناری از شهرداری به ۵ ماه حبس، سه سال انفصال از خدمات دولتی و ۵ سال محرومیت از تصدی مسئولیت در شهرداری محکوم شد. اما ۲ سال بعد در دادگاه از تمامی اتهامات تبرئه شد.


محمد علی نجفی؛ شهردار پرحاشیه اصلاح طلب: محمد علی نجفی شهرداری اسبق تهران که کارنامه کاری وی در دوران کوتاهش در مدیریت شهری تهران و هم پس از آن پرحاشیه و پراز معماست. معماهایی که البته اگر کمی بیشتر عمیق شویم در مورد آنها به راحتی برخی از مسائل مدیریتی وی را می توان متوجه شد. نجفی که به آقای استعفا میان خود اصلاح طلبان مطرح بود بعد از حدود هفت ماه از شهرداری تهران با بهانه همیشگی بیماری استعفا کرد. در زمان مدیریت نجفی در شهر تهران وی سفرهای مختلفی به کیش داشت.

در زلزله و برف شدید تهران نجفی در ستاد بحران حضور نداشت و بسیاری به دنبال شهردار در این زمان می گشتند. پس از استعفای نجفی وی اعلام کرد که تجدید فراش کرده و با زنی جوان ازدواج کرده است. این موضوع چندان به دلیل اینکه وی دیگری سمتی در شهرداری نداشت مورد اعتنا رسانه ها قرار نگرفت. اما به یکباره ماجرای قتل همسر دوم وی به عنوان یک بمب خبری ترکید و ماجراهای دیگری را بوجود آورد. نجفی چه در دوران مدیریت و چه بعد از ان بسیار پرحاشیه بود. مدیریتی پر از غوغا اما کارنامه ای ضعیف. 


پیروز حناچی؛ شهردار دوچرخه سوار: حناچی به عنوان آخرین شهرداری است که از سوی اصلاح طلبان انتخاب شده است. اصلاح طلبانی که در شورای شهر پنجم سه شهردار و یک سرپرست را روی این مسند طی حدود دو سال نشاندند شهرداری را انتخاب کردند که با حاشیه به صندلی بهشت تکیه داد. وی در ابتدا سخنانی درباره واردات مدیر خارجی برای مدیریت نقاط حساس کشور و پایتخت ایراد که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. پس از آن موضوع برادر حناچی که از اعضای منافقین است مطرح شد.

اما بعد از مدتی صلاحیت وی احراز شد. حناچی هنوز در حوزه مدیریت تهران خود چندان کارنامه مطلوبی از خود ارائه نداده است. دوچرخه سواریهای وی حتی از سوی اصلاح طلبان مورد انتقاد جدی قرار گرفته است و شهروندان با مشکلات شهری بسیاری در پایتخت روبرو هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارش
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
الویری مناطق آزاد و همچنین دوره کوتاه وی در شهرداری تهران را جا گذاشتید....
پیروز قطعی انتخابات بعدی جبهه اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
خخ
Iran, Islamic Republic of
...
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
هرجا سخن از فساد است نام برخی از اصلاح طلبان می درخشد.!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان فعلي كهنه سربازان گمنام هستند كه اجرايي نيستند
Iran, Islamic Republic of
کهنه سرباز هم نیستند چون تجربه کار را ظاهرا ندارند
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
ناخن انگشت کوچیکه قالیباف به همه ی اینها می ارزد....
Iran, Islamic Republic of
...
Turkey
اصلاح طلبان نشان دادند که فقط غوغاسالار هستند و هر وقت مدیر می شوند مشکلات بر کشور تحمیل میشه. مردم جان عزیزانتون دیگر به اینها رای ندید
Iran, Islamic Republic of
دست اینا باشه کشور رو میدن دست کاوه مدنی ها
...!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
1-اقای خاوری چفیه به دوش اصولگرا بود یا اصلاح طلب؟
2- ماجرای 123 میلیاردی بانک صادرات مربوط به اصولگرایان بود یا اصلاحاتی ها؟
3- دادن رشوه به نمایندگان توسط رحیمی معاون اول دولت اصلاحات بود یا معجزه هزاره سوم؟
4- املاک نجومی در دوران کدام شهردار اتفاق افتاد و عاقبتش چه شد؟
5- این همه فساد اقتصادی که در بانک های مختلف اتفاق افتاده مربوط به اصلاحتی هاست یا اصولگراها؟
6- وزیر کدام دولت به جرم فساد اقتصادی در زندان است؟
7- معاون اجرایی کدام دولت الان در زندان است؟
8- بقول احمدی نزاد بگم ، بگم بازم بگم؟؟؟؟؟؟
بنابراین فساد در هردو قبیله ای که مملکت را به این روز انداختن وجود دارد و خود را پاک و مطهر نشان ندهید


/
Iran, Islamic Republic of
کاش وزیران میلیاردی اصلاحات ... را هم اضافه می کردید.
از هادی رضوی داماد اختلاسگر میلیاردی ... چه خبر؟
شاکی
Iran, Islamic Republic of
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و صنعت فولادی و پتروپارس و اختلاس فاضل خداداد و شهرام جزایری و حقوق های نجومی مربوط به اصلاح طلبان است .
Iran, Islamic Republic of
...
.....
Iran, Islamic Republic of
کار بد از هر کسی بد است. چه کسانی با حقوق های نجومی مبارزه و چه کسانی از آن ها دفاع می کند؟ چه کسی از یک متهم اختلاسی حمایت و تهدید به اعلام جنگ نمود؟ به نظر حضرتعالی ملک های برای پوشاندان حقوق های نجومی خلق و مصرف انتخاباتی نداشت؟ الان چه کسانی در حال محاکمه هستند؟ و پس از پایان دولت چه کسانی محاکمه خواهند شد؟
تا واقعیت ها را باور نکنیم، تا درد را درست تشخیص ندهیم، درمانی در کار نیست.
Iran, Islamic Republic of
باید از خاندان هاشمی رفسنجانی پرسیده شود که پشت صحنه قتل این زن بی گناه توسط : نجفی جنایتکار که ان مرحومه می خواسته افشاگری بکند چیست !!!
United Arab Emirates
پشت صحنه تلكه كردن و خارج كردن نجفي از گود سياست بود كه انجام شد فقط فكر اينجاش رو نكرده بود!
Iran, Islamic Republic of
تلاش اصلاح طلبان برای تبرئه یک قاتل واقعا"شرم آور است.
Iran, Islamic Republic of
خودشو اذیت نکن برادر
Iran, Islamic Republic of
مرحوم میترا وقتی زن دکتر نجفی شد که وی از گود سیاست بیرون افتاده بود. بیهوده به زنی که در قید حیات نیست، تهمت نزنید. آهای اصلاح طلبان با شمام...
خودشو اذیت نکن برادر
Iran, Islamic Republic of
...
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
هنوز هاشمی مرحوم هم خاریست در چشم حمقا؟؟؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
با مرگ یه نفر سابقه و پرونده اون نفر از بین نمیره

...
Iran, Islamic Republic of
باید سریعا این قاتل نجفی اعدام شود .
Turkey
به نظر شما این قاتل اعدام می شود؟ من ....
Iran, Islamic Republic of
در ملا عام
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
علی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
شرم
...
Iran, Islamic Republic of
....
اصولگراا
Iran, Islamic Republic of
...
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
پيام روز واقعه سعادت اباد خانمها هرگز دلار يك اصلاح طلب را تهديد نكنيد
نترس برادر
Iran, Islamic Republic of
...
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
بهتاش
Iran, Islamic Republic of
...
سهیلا
Iran, Islamic Republic of
یکی به من بگه، چرا پرستوها فقط به لانه ی اصلاحات چی ها راه پیداکردن، اونهم اینهمه پرستو ووو......
Iran, Islamic Republic of
خانم ها به سیاستمداران پولدار اصلاح طلب اعتماد نکنند همین
لاله
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جوری تحلیل کرده ای انگاری اصولگرایان معصوم بوده و هستند خخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Netherlands
عاقبت گناه کردن افتادن به گناه بزرگ است برادران توبه واجب فوری است به خدابرگردید واین امربین اصلاح طلب واصولیون یکسان هست
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نجفی فکر کرد اینجا هم امریکاست که سالها توی ان بود و در انجا بزرگ شده بود ...
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
...