چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۲
۱۴

چاقوکشی اینستاگرام برای مسلمانان جهان +تصاویر

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 688954
انتظاری جز این هم نباید داشته باشیم که اینستاگرام در خط حمله به اسلام باشد. همانگونه که قبلاً نیز با مسدودکردن صفحات منتسب به مقامات بلند پایه کشور و حذف post های با مضمون سپاه، نشان داده بود که فراتر از یک ابزار ارتباطی صرف است.
چاقوکشی اینستاگرام برای مسلمانان جهان +تصاویر
گروه فرهنگی جهان نيوز، رضا صفری: در ایام ماه مبارک رمضان، شبکه اجتماعی اینستاگرام، هنگام جستجوی هشتگ fasting# (روزه داری)، پیامی عجیب به کاربران داد که مضمون آن این گونه بود: «جستجوی شما مشوق رفتاری است که می‌تواند مضر باشد و حتی به مرگ منجر شود !»
 
هر چند که در هنگام نگارش این نوشتار، اخطار مذکور، حذف شده است اما چند نکته قابل بیان است:

این اقدام در حالی رخ داده که هشتگ‌هایی مثل (Suicide#) خودکشی، (Murder#) قتل، (gun#) اسلحه و... که مشوق رفتارهای مضر هستند و می‌توانند منجر به مرگ شوند به راحتی در دسترس مردم قراردارند!

احتمالاً بعد از آنکه اینستاگرام مشاهده کرده که دستش در حال رو شدن است و این اقدام برایش هزینه دارد، اخطار را حذف کرد. اما جالب است هم اکنون نیز اگر هشتگ fasting# را در اینستاگرام جستجو کنیم، بسیاری از تصاویر و فیلم ها برای کاربر نشان داده می شود که اصلاً ربطی به روزه داری ندارند. یعنی تا می تواند سعی در این دارد که ذهن کاربر معطوف به مسائل دیگر و حاشیه ای شود و کمتر به جستجوی اولیه خود برگردد. و این همان مدیریت افکار نام دارد.

نباید نقش مالکان رسانه‌ها و ایدئولوژی حاکم بر آنها را، در اینکه مخاطب اجازه دسترسی به چه نوع اطلاعاتی را داشته باشد، نادیده گرفت.ما چیزی را از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و اجازه دسترسی به آن بخش از اطلاعات را داریم که قبلاً گزینش شده است، اما تصور می‌کنیم در دسترسی به اطلاعات، آزادی داریم. ما تا جایی آزاد هستیم که به ما اجازه داده شود. بنابراین اصل پالایش فضای مجازی (filtering)، اصلی است که در همه جای دنیا کم و بیش وجود دارد.تعجبی ندارد که در شبکه اجتماعی اینستاگرام، حتی در نشر عکس و سخنان سید حسن نصرالله هم مدیریت وجود داشته باشد و یا پست حمایت از او حذف شود! کارهایی که شاید هیچ گاه در مورد ترامپ و نتانیاهو، با همه خباثت هایی که علیه مردم دنیا دارند، در شبکه های اجتماعی ایرانی صورت نمی گیرد.


دردآور است که ادعای آزادی بیان و عقیده غربی ها گوش فلک را کر کرده و عده زیادی را هم فریب داده اند، اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند. هر چند که در موارد متعددی از جمله قضیه حمایت از فلسطین و خفقان شدید اظهار نظر در مورد اسرائیل و هولوکاست، این ادعا بارها زیر سؤال رفته است.

بر اساس برخی پژوهش های صورت گرفته، در دهه های آینده، اسلام بزرگترین دین اروپا خواهد شد و به دلایل مختلف، هم اکنون سریعترین رشد در میان ادیان سراسر دنیا مربوط به اسلام است. از طرفی همواره عده زیادی در دنیا در حال تحقیق در مورد دین مبین اسلام هستند. با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و مشاهده پایبندی مسلمانان به روزه داری، عده ای علاقه مند می شوند که در مورد روزه، تحقیق بیشتری داشته باشند. از طرفی براساس مستندات، اینستاگرام و شرکت مادر آن یعنی فیسبوک، که مارک زاکربرگ مؤسس آن است، همواره وفاداری خود را به آمریکایی ها و صهیونیست ها نشان داده است. 

همچنین باید توجه داشته باشیم که امکانات عظیم سخت افزاری و نرم افزاری فیسبوک و شرکت های زیر مجموعه آن به گونه ای نیست که مثلاً یک دانشجو مانند زاکربرگ چند سال پیش به تنهایی و بدون پشتوانه مالی عظیمو حمایت نهاد های حکومتی از عهده آن برآید. علاوه بر آنکه عقاید شخصی مؤسس فیسبوک و انتساب او به یهودیان نیز محل تأمل است.

بنابراین انتظاری جز این هم نباید داشته باشیم که اینستاگرام در خط حمله به اسلام باشد. همانگونه که قبلاً نیز با مسدودکردن صفحات منتسب به مقامات بلند پایه کشور و حذف post های با مضمون سپاه، نشان داده بود که فراتر از یک ابزار ارتباطی صرف است.

با کنار هم قرار دادن این موارد، گزینه اسلام هراسی و ایران هراسی اولین گزینه ای است که به ذهن می آید. قرآن کریم می فرماید: وَلَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ۗ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ۙ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
 
«هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد مگر آنکه پیروی از آیین آنها کنی. بگو: راهی که خدا بنماید به یقین راه حق تنها همان است. و البته اگر از میل و خواهش آنها پیروی کنی بعد از آنکه طریق حق را دریافتی، دیگر از سوی خدا یار و یاوری نخواهی داشت.» سوره بقره، آیه 20، ترجمه الهی قمشه ای

اگر گمان کنیم که آنها ابزاری در اختیار ما قرار داده اند که تبلیغ اسلام کنیم، سخت در اشتباهیم، زیرا اولاً، مدیریت و هدایت پیام ها کاملاً به دست آنهاست و اصلاً می توانند پیام ها را حذف کنند و یا به دست گیرنده نرسانند.

ثانیاً باید دقت کنیم که هیچ گاه آنها در جایی نمی خوابند که زیرش نم داشته باشد! اگر ما یک پیام با محتوای تبلیغ اسلام تولید می کنیم، آنها ده برابر ضد آن را نشر می دهند. اگر جریان غالب به سمت اسلام باشد، هیچ گاه راضی نخواهند شد که میلیاردها دلار سرمایه را در آب نمک بخیسانند تا ما از آن استفاده کنیم!

ثالثاً، قرار نیست هر غذای فاسدی را به نام فناوری در اختیار مردم قرار دهیم و معقولانه هم نیست اگر می خواهیم در زمین دشمن مبارزه کنیم، ده ها میلیون ایرانی را هم همراه خود ببریم تا از غذای مسموم آن فضا کل جامعه آسیب ببیند.
 
اگر می بینیم که در برخی از شبکه های اجتماعی خارجی صفحات منتسب به بزرگان دینی جود دارد، دلیل بر این نیست که آنها به این وضعیت راضی هستند. چه بسا از باب ضرورت و به دلیل کم کاری مسئولین است که آنها مجبور شده اند در آن محیط با کاربران ارتباط برقرار کنند. وگرنه چه ضرورتی دارد که سخن و یا تصویر دو ایرانی ابتدا به خارج کشور برود و بعد به دست هر یک از آنها برسد. آیا چنین چیزی خوردن غذا از پشت سر نیست؟ علاوه بر اینکه تهدیدات بسیاری نیز به همراه دارد.
 
به دلیل کوته بینی برخی از مسئولین فضای مجازی کشور و به دلیل کم کاری آنها در ارائه مدل های بومی در زمان مناسب، با عضویت میلیون ها ایرانی در امثال این شبکه ها، علاوه بر اینکه با Download عکس و فیلم از اینستاگرام، پول هنگفتی نصیب مالکان آن خواهد شد- هر چند عده ای خاص در داخل نیز با مصرف بیشتر اینترنت توسط مردم و همچنین خرید پهنای باند با ارز کشور و ارائه آن به مردم، سود سرشاری به دست می آورند –همچنین موجب افزایش ارزش سهام اینستاگرام و شرکت مادر آن یعنی فیسبوک می شوند. . حالا می توانیم پی ببریم که چرا فیسبوک میلیاردها  دلار خرج کرد تا اینستاگرام را زیر مجموعه خود کند. 

با همه این تفاسیر آیا مشروعیت بخشیدن به این نوع شبکه های اجتماعی جایز است؟ اگر ما، در یک شبکه اجتماعی داخلی در مورد هولوکاست و سایر خط قرمز های صهیونیست ها، اینگونه رفتار کنیم، آیا آمریکایی ها و صهیونیست ها حاضرند ده ها میلیون از مردم خود را عضو آن شبکه اجتماعی کنند و بگویند نمی توان جلوی تکنولوژی و فناوری را گرفت؟! آیا اینجا سخن از فناوری است یا چیز دیگر؟
 
از همه اینها گذشته، ظاهراً از نظر عده ای روشنفکرنما، اگر سایه دست جمهوری اسلامی بر روی دکمه فیلترینگ بیفتد باید ناله سرداد، اما اگر غربی ها با جفت پای خود روی همان دکمه فیلترینگ بپرند و یا اگر به مقدسات ما توهین کنند، عین آزادی است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ بدمستی وعربده کشی و چاقو کشی و کانگستر بازی و قتل و غارت و خشونت از مهکترین و بارزترین مظاهر فرهنگ غرب مدرن لیبرال است . که متاسفانه سر ریز ان در کشورهای دیگر دیده میشود .قتل میترا استاد به دست یک اصلاح طلب حرفه ای در چند روز گذشته همان شکل شمایل خشونت غربی ها علیه زن و نهاد خانواده را دارد .
Iran, Islamic Republic of
چشم وزارت ارتباطات روشن. چشم مخالفان فیلتر روشن
Netherlands
چه ربطی داره؟؟!
Iran, Islamic Republic of
ربطش اینه اگر سرورها داخل ایران بود اینستابه این راحتی مهندسی نمیکرد
United States
...
Netherlands
...
Netherlands
...
United States
..م.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
افراطی ها شبکه اجتماعی داخلی که دیگه اصلا شبکه اجتماعی نیست. هرچند خودم اینستا ندارم و خوشم هم نمیاد
United States
نوش جونتون.
دقیقا همون حس ماست. خدا به زبون کفر از دنیا ببردتون.
مگه شیعه ی حیدر کرار علیه السلام حرف مخالف رو سانسور میکرد؟ به دشمنی اون آقا بمیرید برید به درک.
United Arab Emirates
متاسفانه هیچ کشوری مثل کشور ما فضای مجازی رو بی ضابطه ول نکرده
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمایید روی پروتکل SSL یه ضابطه اختراع بفرمایین بعد تز بدین. مهندس جان وقتی دیتا سکیور باشه یا باید کلا فیلتر بشه یا کلا رد بشه. چون امکان نظارت بر دیتای عبوری "از لحاظ فنی غیر ممکنه". داری منو؟ ....
حتمیه...
Iran, Islamic Republic of
من نمیفهمم واقعا به چه دلیل تلگرام فیلتر شد و اینستاگرامی که فساد و فحشا و روابط و نامشروع و عکس و ویدیوهای سخیف یا زننده درش بیشتره و دسترسی بهش آسان تر خیر؟؟؟!!!