پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۶۴
بازی جدیدی به نام اختیارات آقای رئیس جمهور

روحانی چه اختیارات ویژه‌ای می‌خواهد که ندارد؟

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۱
کد مطلب: 687339
آنچه از فحوای پررنگ و برجسته شدن کلید واژه «عدم اختیار دولت» بر می آید به نوعی تطهیرسازی دولت از مشکلات و از سوی دیگر گرفتن مهر تایید برای اقدام آینده است.
روحانی چه اختیارات ویژه‌ای می‌خواهد که ندارد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: ماه مبارک رمضان فرصتی برای دیدارهای سیاسی و مدیریتی با برگزاری ضیافت‌های افطاری است. گویا رئیس جمهور و تیم دولت برای این ضیافت‌های پیوسته به هم که با اقشار مختلف از جمله سیاسیون، دانشجویان، مسئولان، حوزیان و ... برگزار می شود یک سیاست واحد چیده‌اند. شاهد این سیاست واحد نیز در کلید واژه «دولت بی اختیار» نهفته است. رئیس جمهور در برخی از دیدارها از عدم اختیار دولت سخن گفته است و به نوعی به نظر می رسد این ماجرا سناریوی دیگر دولتی است که مسئولان را از قصور، اشتباهات و اهمال‌های مدیریتی مبرا می دارد و با برون سپاری مسئولیت بیان می‌کند که دولت اختیار لازم را نداشته پس گناهی در نابه سامانی اوضاع اقتصادی و ... کشور متوجه آن نیست. 

آنچه از فحوای پررنگ و برجسته شدن کلید واژه «عدم اختیار دولت» بر می آید به نوعی تطهیرسازی دولت از مشکلات و از سوی دیگر گرفتن مهر تایید برای اقدام آینده است. اینکه دولت برای چه اقدامی به دنبال «اختیارات ویژه» است سئوال مهم و تا حدی مبهم است. ابهام این موضوع نیز بدین سبب است که دولت دیگر چه اختیاراتی خصوصا در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهد که پیشتر به آن اعطا نشده است. 

البته روحانی در حالی از بی اختیاری دولت در مذاکرات سخن می گوید که در دولت روحانی و بنا به درخواست دولت، پرونده مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه منتقل شد؛ ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای به عهده «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه قرار گرفت.

در مذاکرات هسته ای بود که برای اولین بار وزرای خارجه ایران وآمریکا در کنار هم ایستادند و بارها با هم مذاکره کردند. از سوی دیگر کار حتی به قدم زدن دیپلماتیک در خیابان‌های ژنو و گرفتن عکس در کنار پرچم یکدیگر به نشانه دوستی عمیق کشید. همچنین شاهد گفتگوی تلفنی در بالاترین سطح میان دو کشور یعنی ریاست جمهوری میان روحانی و اوباما هم بودیم. نتیجه اینهمه اختیار برجامی این شد که در دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده با دبه های آمریکایی همراه بود و از سوی دیگر «دونالد ترامپ» درحالی که ظریف تضمین داده بود که هیچ کس نمی تواند برجام را نقض کند، به راحتی از این سند توافق خارج شد و حالا تحریم های سفت و سخت بر خلاف آن علیه کشورمان اعمال می کند.

گره کور این اختیار مافوق اختیارات خواستن را باید در سخنان خود روحانی دیده و گشود. 

روحانی در ضیافت افطار با سیاسیون تاکید کرده است که در دوره اوباما، کاخ سفید ۱۹ بار از وی تقاضای ملاقات کرده است اما او اختیار لازم برای تصمیم گیری درباره این پیشنهاد را نداشته است! روحانی تلویحاً این مسئله را بیان کرده است که اگر در سیاست خارجی اختیارات لازم را داشت، می‌توانست با اوباما وارد مذاکره شده و تا پیش از روی کارآمدن ترامپ، مشکلات را رفع کند!

حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار جمعی از حوزویان گفت: «امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم؛ در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم؛ همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.»

رئیس جمهور در دیدار دانشجویان نیز با تأکید بر حضور نسل جوان در صحنه مشارکت فعال‌تر و تلاش برای استفاده از همه ظرفیت‌های استفاده نشده از اصول مترقی قانون اساسی، گفت: «حضور نسل جوان و تلاش برای استفاده از ظرفیتهای استفاده نشده قانون اساسی راه حل مشکلات است و قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل 59 است که می گوید اگر در یک مسأله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آراء برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسایل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رأی عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود.»

اختیارات رئیس جمهور همین امروز هم ویژه است و موضوع اساسی که در پس این تکرار دولت بر اینکه اختیار ندارد نباید فراموش و پنهان شود این است که دولت با اینهمه اختیاری که داشت چه شق القمری کرد که حالا اختیاراتی فوق اختیارات گذشته خود می خواهد؟ وضعیت امروز کشور که حالا شش سال از مدیریت دولت روحانی می گذرد نشان می دهد که به چه میزان دولت توانسته کشور را آنچنان که باید اداره کند. 

نکته بعدی اینکه چرا روحانی بعد از درست اتمام شش سال از مدیریت خود در دولتهای یازدهم و دوازدهم به این فکر افتاده است که اختیار ندارد؟ چرا در این سالها دولت از عدم اختیار سخن نگفت و به جای آن وعده های افسانه ای به مردم داد؟

همچنین دوم خردادماه سال گذشته، رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان نظام، صراحتاً با تشکیل اتاق جنگ اقتصادی به دولت ماموریت دادند که در این حوزه اقدامات مقتضی را انجام دهد. ایشان در این زمینه بیان فرمودند: «دشمن ما اتاق جنگ را برده است در وزارت خزانه‌داری؛ [اتاق] جنگ علیه ما به جای وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری آنها است، به شکل فعّال هم مشغولند... من عرض می‌کنم اینجا هم بایست ستاد مقابله‌ی با شرارتِ این دشمن در مجموعه‌ی اقتصادی تشکیل بشود؛ وزارت خارجه باید پشتیبانی کند، باید به‌صورت همراه کمک کند لکن بایست در مرکز اقتصادی دولت این ستاد تشکیل بشود و این کار را دنبال کنند.»

رهبر معظم انقلاب با تشکیل این ستاد دستور دادند که دیگر ارگان ها و سازمان ها را به همکاری با دولت درنگ نکنند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اختیارات دولت در این خصوص بیان می کند: « ابتکار رهبر انقلاب در تشکیل این ستاد برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اگرچه در نوع خود بدیع و خلاقانه است، اما پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. در زمان جنگ تحمیلی هم امام خمینی رحمه‌الله، ستاد جنگ را مشخص کرده و به همه‌ی مجموعه‌ها دستور داده بودند که باید با این ستاد همکاری کنند، چراکه این ستاد باید نفوذ داشته و تصمیمات خود را اجرایی کند. در حال حاضر نیز رهبر انقلاب با تشکیل «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه»، همه‌ی ارکان نظام، مسائل اقتصادی را با یکدیگر به پیش برده‌اند که این موضوع کمک خواهد کرد که بسیاری از مشکلات فعلی، با همکاری قوا رفع شود. البته این موضوع نافی وظایف و اختیارات دولت نیست، به همین دلیل هر جایی که خود دولت می‌تواند تصمیم بگیرد، نیازی برگزاری این جلسات نیست.  رهبر انقلاب نیز در پیام خود به رئیس‌جمهور بر همین نکته تأکید فرمودند که هرجا مصوبه‌ای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریع‌تر آغاز کنند.»

یقیناً این بزرگ‌ترین سرمایه و حمایت رهبر انقلاب از دولت است که از قوه‌ی مقننه و قوه‌ی قضائیه نیز به شکلی این هماهنگی با دولت را مطالبه کرده‌اند. در عین حال، بزرگ‌ترین موقعیت برای دولت است که از ظرفیت دو قوه‌ی دیگر نیز استفاده کند. امروز خوشبختانه همه‌ی ارکان قوا به فرمایش رهبر انقلاب پای کار آمده‌اند تا به دولت کمک کنند.

بنابراین دولت در حیطه اختیارات هیچ کمی و کاستی ندارد و از این رو پیشتر رهبر معظم انقلاب اختیارات مهم و ویژه ای به دولت روحانی اعطا فرموده اند. بنابراین غیر از این موضوع به نوعی طرح کم و کاستی اختیارات بیشتر حالت بهانه گیری به خود می گیرد. دولت در این عرصه به جای مطرح کردن این سناریوهای نخ نما شده اهمال کاری خود در این عرصه را جبران کند و اگر به جای این سخنان به منویات رهبری در این حوزه عمل می شد دیگر شاهد بسیاری از این مسائل در اقتصاد کشور نبودیم. از سوی دیگر دولت در حوزه سیاست خارجی پیشتر یک راه را طی کرده که به بن بست خورده است و طی طریق دوباره راه بی نتیجه چندان نه عقلانی است و نه شرایط مردم ایجاب می کند که برای چند سال دیگر نیز معطل و منتظر چنین سرابی باشند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
رزمنده ایرانی بار دیگر آمریکا را به دست داشتن درتجاوز نظامی به یمن، حوادث، انفجار تروریستی درافغانستان، پاکستان، عراق و سوریه و... متهم کرد.
درهرجای دنیا جنایتی رخ می دهد دست آمریکا درکاراست.
احمد حق پرست راد
Italy
چند وقت دیگر مهلت FATF پایان می یابد و چون نتولنستند همانند برجام این برجام دوم را به ملت تحمیل کنند ناخرسند هستند؛ از سوی دیگر امسال سال انتخابات مجلس است و اصولاً طیف اصلاح طلب همیشه دنبال فرصت طلبی است از الان می خواهند زمان و رای بخرند برای انتخابات پیش رو, ایشان{طیف اصلاح طلب} استاد این کار هستند. علاقه مندان تاریخ را با انصاف مرور کنند. فاعتبروا یا اولی الابصار.
Iran, Islamic Republic of
"رضا انصاری راد" تحلیلگر اصلاح‌طلب در شبکه سعودی ایران اینترنشنال:
درخواست "اختیارات ویژه" از سوی روحانی، ناشی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی دولت او در تحقق وعده‌هاست...

او می‌خواهد پس از پایان ریاست‌ جمهوری‌ اش، دیگران را نیز در نتیجه اقدامات خود شریک کند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در همین حد اختیارات خدمت بفرمایید از شما ممنون هستیم.
اختیار نداشته اید کشور را به نابودی کشانده اید؟!
اختیار نداشته اید چرا وعده 100 روزه داده اید؟!
اگر اختیار نداشته اید چرا در سال 96 برای انتخاب شدن خودکشی کردید؟!
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی دقیقا همان اختیارات رؤسای جمهور قبل را دارد ضمن آنکه 94 درصد بودجه در اختیار دولت است. دولت با همین اختیارات در شش سال گذشته چه کرده که اکنون اختیارات بیشتری طلب می کند؟ ...
Iran, Islamic Republic of
مطلبتان کاملا شعاری و حاکمیتی نوشته شده چون همه میدانیم روحانی در چه زمینه ای چه اختیاراتی میخواهد. اما قطعا روحانی با علم به این که در برخی زمینه ها اختیار نخواهد داشت نامزد ریاست جمهوری شده. حالا هم بهتر است به جای کلی گوبی, به صورت مشخص و مصداقی بگوید چه اختیاراتی ندارد تا مردم متوجه بشوند حق با روحانی است یا نه
🔒➖🔑=دولت تبخیر امید
Iran, Islamic Republic of
روحانی اختیار سه قوه +کلید ایران را میخواهد .....
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اختیاراتی که میخواهد کاملاً معلوم است! فقط معلوم نیست که دقیقاً برای چه کار این اختیارات ویژه را می خواهد!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با همین اختیارت وعده 100 روزه داد دیگه!!!!!
اگه اختیاراتش بیشتر بشه 10 روزه جواب میده!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
حسن روحانی در جلسه اخیرش با برخی چهره های سیاسی، ادعا کرده که برای حل مشکلات کشور از اختیارات کافی برخوردار نیست!

رهبری در ایام انتخابات سال ۹۲ در حرم امام خمینی (ره) پاسخ این بهانه جویی ها را چنین دادند:
«من به نامزدهای گوناگون عرض میکنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که میتوانید انجام دهید، وعده بدهید.»
Iran, Islamic Republic of
کدوم قانونی به روحانی این حق را میدهد که اختیارات ویژه بطلبد؟! کدخداتون هم که تو زرد از اب دراومد واز کوبیدن بر طبل جنگ دست کشید که بهانه شماها رو برای اینکار جور کنه !از هر طرف خدا زده شدن ،بد دردیه !
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اختیار نداشتن !!! و 18 میلیارد دلار و 62 تن طلای بانک مرکزی رو حراج کردند اگر اختیار داشتن چیکار می کردند ؟!
...
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم منظورش اختیارات رهبری باشد که ندارد و این بدین معناست که رئیس جمهور در بسیاری از مسائل کلان مملکت هیچکاره تشریف دارند
Iran, Islamic Republic of
یعنی اختیار مصرف 94درصد بودجه کشور به صورت دلخواه+ اختیار این همه استاندار وفرماندار و وزراتخانه های همه جوره وبه باد دادن هسته ای در مقابل دستاورد تقریبا هیچ !کافی نیست ؟!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
جای همون اختیارات قبلی درد می کنه
دلار 15000 تومن
از همون اختیارات به زعم شما محدود در آمده
محبوبیت 8 درصدیش (= درصد آراء عارف در 92) نشون میده کیا هنوز طرفدارش هستند...
Iran, Islamic Republic of
رییس جمهور طبق قانون اساسی رییس قوه مجریه است؛با محدودیت های که از قانون اساسی پیداست.ایشان با همین قانون اساسی پذیرفته اند که رییس جمهور شوند.هدف ازتکرار نبود«اختیار»چیست؟!
رهبری در قانون اساسی 5 بند دارد ولی اختیارات رییس جمهور 37 بند ثبت شده. .....
United States
....
Iran, Islamic Republic of
مصو نيت كامل..!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آنچه در دولت ندارد اعتبار
اختیار است اختیار است اختیار!!!!
محسن
Turkey
...
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور محترم لطفا در حد اختیارات یک رئیس جمهور به این مملکت رسیدگی بنماید ، ورود به اختیارات دیگران و بیشتر برای شما لازم نیست
Iran, Islamic Republic of
این کشور چوب دادن اختیار به بعضی ریاست جمهورها قبل رو خورده و به هیج وجه به نفع کشور نیست دادن اختیارات بیشتر به ریاست جمهوری
Iran, Islamic Republic of
اصلا موافق دادن اختیارات بیشتر به ایشون نیستیم...
مجید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اختیاراتش کم بود این بلا رو سر ملت و کشور آورد ؟!
بیشتر باشه چه بلایی سرمون میاد ؟!
Iran, Islamic Republic of
اخر حرف روحانی این است که اختیار بی حساب و کتاب داشته باشد...!!!
سعیده
لابد فرماندهی کل قوا رو میخواد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States
...
Iran, Islamic Republic of
كل مملكت واس ماس
Iran, Islamic Republic of
اختیار بیشتر برای دولت ضعیف و لجوج شما واقعا که یه تورم رو نمی توانید کنترل کنید از پس مسائل پیش پا افتاده بر می آیید
دولتی که فقط شده خوره جان ملت
اینقدر هم توانستیم خودمان رو نگهداریم از مردم ولایتمدار و صبورمونه
Denmark
اختیارات کامل برای غیر ولی فقیه فساد آور و ارمغان آن نابودی است ....
Ali
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
طبق قانون اساسی هیچکس در کشور ما دارای اختیارات کامل نیست....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کسی که قانون رو دور می زند و در جلساتی که عضو هستند شرکت نمی کنند و ....داشتن اختیار معنی ندارد .
Denmark
اینهم روشی است برای انحراف افکار عمومی..
Iran, Islamic Republic of
اگر اقای روحانی از یک سوم اختیاراتی که دارد در راستای اصلاح اقتصادی استفاده میکرد یقینا وضع امروز معیشتی و تولید در کشور بمراتب بهتر از وضعیت ناهنجار موجود بود . مشکل اقای روحانی سوء تدبیر و بعضی اطرافیان نا لایقی است که به راه امام و انثلاب و گره گشایی کار جهادی اعتقاد ندارند و مشکل دیگر روحیه اشرافی گری و فربه شدن و کم انگیزگی بخشی از کارگزاران ایشان است . و در اخر فشار و سهم خواهی گروه های در سایه مثل کارگزاران و مشارکت و مجاهدین انقلاب است .
ب
Iran, Islamic Republic of
بهانه که احتیاجی به دلیل ندارد؟؟؟
حسین
Romania
این دولت یازدهم و دوازدهم همان اختیاراتی دارد که دلت نهم و دهم داشت....
Iran, Islamic Republic of
کشور به امید بر کات برجام و شکوفه دادن باغ سیب و گلابی آن 6 سال به حال خود رها شد حالا برای شانه خالی کردن از آن همه وعده و وعید و نداشتن جواب به مردم برای این وضعیت که گرفتار شده اند ترفند عدم اختیار را بر گزیده اند .
ولی با شعور مردم بازی نکنید مردم خیلی با لاتر و بیشتر از این که شما فکر می کند درک و شعور دارند و مسائل را تجزیه و تحلیل می کنند
عمار
Iran, Islamic Republic of
-این هم بهانه جدید دولت است برای عدم پاسخگویی در قبال کارها ووعده هایی که انجام نشد.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مگر رییس جمهور اختیارات مصرح درقانون اساسی را ندارد؟! اکنون اختیارات چه کسی را می خواهد؟و چه اختیاری؟!
رضا
Iran, Islamic Republic of
روحانی می خواهد.....!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
جهان واقعا برات متاسفم نظر دادم نه فحش بود نه کنایه و ... مشخص کردی که طرفدار روحانی هستی چرا سانسورمی کنی
علی
Iran, Islamic Republic of
پس بی زحمت 50 درصد مشکلات مردم را دراین 5،6 سال حل می کردید. بعد به مردم گزارش بعداز 100روز نه 100 هفته ای می دادید.آنوقت می گفتید مردم ما با این اختیارات این اندازه توانستیم کار کنیم حالا این برنامه اقتصادی رابرای چند سال باقیمانده داریم دراین زمینه های مشخص بر مبنای این دلایل نیاز به اختیارات بیشتر داریم.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا برجام هسته ای نشان داد که اختیارات ذکر شده در قانون اساسی هم باعث میشود که....موقعیتهای ایران را در قبال«هیچ»واگذار کنند.!!!
Ukraine
....
پيام عاشورايي
Iran, Islamic Republic of
....
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
روحانی اختیار مذاکره با آمریکا را طلب میکند در حالیکه طرف او اهل مذاکره نیست....
...
یکی از درخواستهای ملت از اجرای اصل 59 اینست که ادامه کار دولت اعتدال را به رای عمومی بگذارند.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
حالا که اختیار نداشت،؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
بوسجين
Denmark
باز فضا سازي هاي داخلي و خسته كردن مردم و فشار هاي خارجي براي برجام هاي ديگري مي خواهند
Iran, Islamic Republic of
این چه دولتیه که همش به جای کارکردن حرف میزنه...