سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۵۷
سرنوشت قول و قرارهای مردم و دولت؛

چرا پاستورنشینان به شعور مردم احترام نمی‌گذارند؟

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۴:۱۴
کد مطلب: 686941
دولت وعده های بلندبالای بسیاری به مردم داده که نه تنها به آنها عمل نکرده است بلکه برعکس آنها را کتمان می کند و به نوعی به شعور مردم در این حوزه بی احترامی می کند.
چرا پاستورنشینان به شعور مردم احترام نمی‌گذارند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: دولت روحانی شاخصه جالبی از لحاظ وعده دهی و عمل به آنها دارد. وعده‌های دولت روحانی بخصوص در دولت یازدهم افسانه‌ای بودند. شیوه تبلیغاتی به دو صورت اعمال می شد یا رویافروشی و افسانه بافی و اسطوره سازی یا ایجاد ترس و واهمه از رقیب. دولت روحانی اما زمانی که به وعده های بلندپروازانه خود نرسید با شیوه دیگر سعی کرد این وعده‌ها را از یادها ببرد. در حوزه اقتصادی روحانی وعده‌های زیادی به مردم داد. اما مسیر این وعده‌های مهم و حیاتی برای مردم این شد که دولت زیر بسیاری از آنها زد و گویی کاربرد این مسائل تنها برای جلب رضایت آنی مردم و اخذ رای و پر کردن سبد آرای دولت بوده است.

در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم.

وعده 100 روزه روحانی برای تحول اقتصادی: حسن روحانی سال ۹۲ درباره وعده صد روزه جهت حل مشکلات کشور گفت: «راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات ومعضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و ا مید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می‌توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.»

اما بعد از حدود چهار سال وی حرف خود را پس گرفت و در نشست خبری در فروردین ماه سال 96 با رسانه‌های داخلی و خارجی درباره وعده صد روزه خود که یکی از مهمترین و به یادماندنی‌ترین وعده‌های وی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود را دروغ بزرگ خواند و بیان کرد که مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم.

رئیس جمهور در این باره بیان داشت:‌ «من نگفتم مشکلات را صد روزه حل می‌کنم، من گفتم اگر به دولت برسم گزارش صد روزه‌ای از کارهایی که کردم به مردم ارائه می‌دهم. کسی که مشکلات را یک شبه حل می‌کرد رفته است. من چهارسال منتظر این سؤال بودم که این دروغ را آشکار کنم.»

وی درپاسخ به خبرنگاری که قصد داشت صحبت‌های چند سال پیش وی را تکرار کند با بیان اینکه من یادم هست چه گفتم، تاکید کرد:‌ «مگر کسی عقل نداشته باشد که بگوید ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم. این دروغ بزرگی است که برخی آدم‌های مخرب آن را تکرار می‌کنند.»

دولت اختیار مذاکره داشت یا خیر: قریب به ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است، ادعایی همچون «اختیارات محدود دولت» و «دموکرات‌های خوب- جمهوری خواهان بد» دیگر در افکار عمومی خریدار ندارد. مردم منتظر بهبود معیشت و عملکرد روحانی هستند. در مراسم افطاری رئیس جمهور با سیاسیون ، روحانی گفت: …مهم اینکه توجه داشتیم که راه حل مشکلات چیست و دولت چقدر "اختیار" دارد؟ دولت در سیاست خارجی چقدر اختیار دارد؟ اوباما رئیس جمهوری امریکا ۱۹ بار از من تقاضای ملاقات کرد، ولی دولت اختیار پاسخش را نداشت.»

روحانی درحالی از بی اختیاری دولت در مذاکرات هسته ای سخن گفت که وی در شهریورماه سال 93 بیان کردن که همه مسئولیت مذاکره با من است. دولت روحانی مدعی بود که مسلط به زبان دیپلماسی است و می‌داند که چطور با دنیا مذاکره کند. بر همین اساس دولتمردان، اوباما را فردی مؤدب! و باهوش! معرفی کرده و برجام را نیز فتح الفتوحی بی نظیر و نابودکننده تحریم‌ها نامیدند.

برجام برای رونق اقتصادی نبود!: در دیماه سال 97 بعد از چندین سال مذاکرات و حضور ایران در برجام به یکباره وزیر خارجه حسن روحانی بیان داشت که برجام برای رفع تحریم ها نبود.

در این باره، وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد « یک معادله‌ای درست شد بین اقدامات ما و اقدامات غربی‌ها، اقدامات ما هسته‌ای بود و اقدامات آن‌ها اقتصادی، بنابراین در این که غربی‌ها در انجام تعهدات خود کوتاهی کردند، شکی نیست» با این حال همچنان تأکید دارد که «اصلا این‌طور نیست» که هدف برجام اقتصادی باشد.

برخلاف اظهارات  ظریف مبنی بر این که منتقدان از برجام انتظار «شق القمر» داشتند، این خود ایشان و جناب روحانی و عراقچی و صالحی بودند که از همان سال ۹۲ وعده باز شدن افق های جدید در مذاکرات هسته ای را با دخیل کردن مستقیم «کدخدا» مطرح کردند.

این درحالی بود که ظریف فردای روزی که برجام منعقد شد به کشورمان آمد و تاکید کرد که از روز اجرای برجام تمام تحریم های اقتصادی لغو می شود و با اقتدار مطرح کرد که حتی رئیس جمهور بعدی امریکا هم نمی تواند این موضوع را نقض کند.

بستن برجام با کدخدا یا بی کدخدا: حسن روحانی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جریان تبلیغات انتخاباتی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف گفت: «هنر این است که ما تهدید را به آسیب و آسیب را به فرصت تبدیل کنیم از این رو مذاکره با آمریکا امکان پذیر و شدنی است اما سخت است هرچند بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند....آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند.»

این رویکرد در آغاز دولت دوم روحانی و زمانی که «دانلد ترامپ» روی صندلی ریاست کاخ سفید نشست، با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای مواجه شد. در این راستا دولت اروپا را حامی درجه یک برجام معرفی کرد و حتی اروپایی‌ها را مدافع توافق هسته‌ای در مقابل ترامپ نشان داد. حالا به یکباره آقا اجازه ها به ناجی برجام تغییر پیدا کردند. در این جهت روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای جالب توجهی که نشان دهنده حمایت اروپا از برجام و انزوای ترامپ در این زمینه بود، روی پیشخوان روزنامه‌ فروشی‌ها ظاهر شدند.

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان «١- ۵ را جایگزین ١+۵ می‌کنیم» که دربردارنده یک گاف بزرگ رسانه‌ای بود (پنج منهای یک مساوی است با چهار و این روزنامه دو عضو مذاکره کننده هسته‌ای را حذف کرد و نه فقط آمریکا را)، نوشت: «ایران ممکن است به دنبال مدل جدیدی از توافق با اروپایی‌ها و روسیه و چین باشد، به عبارتی۱+۵ مبدل به ۱-۵ خواهد شد تا ایران بتواند دوباره به کار خود در اجرای برجام ادامه دهد. به هر رو مدل‌هایی برای تصمیم مطلوب و مصلحت اندیشانه درباره یک رفتار متناسب با شرایط خروج آمریکا از برجام وجود دارد».

اما حاصل چرخش از آمریکا به اروپا هم چیزی جز یک ماکت بی خاصیت تر از برجام نبود و اروپایی ها ایران را چندین ماه معطل کردند تا عاقبت دولت اقدام به دادن مهلت 60 روزه به اروپا برای راه اندازی کانال مالی کرد که در حال سپری کردن این مهلت دو ماهه هستیم.

کار سوخت و احیای سهمیه بندی بنزین: سهمیه بندی بنزین از جمله طرح هایی بود که در دولت قبل از روحانی انجام شده بود و دولت برای اجرای آن هزینه های مختلفی از جمله تهیه کارت سوخت کرده بود. این موضوع وقتی «بیژن نامدار زنگنه» به صندلی وزارت نفت تکیه زد از سوی دولت کنار گذاشته شد و زنگنه بیان داشت طرحی که در هیچ کجای دنیا اجرا نمی شود منطقی نیست و ایران نیز نباید آنرا اجرا کند بنابراین این موضوع سبب شد تا این طرح به زمین بخورد. حالا بعد از چندین سال دولت همواره برای اجرای دوباره این طرح اقدام می کند و هر بار با شکست روبرو می شود. البته مردم هم در این زمینه با توجه به اینکه گرانی های کمر شکن کشور را تا حدود زیادی دچار مشکل کرده است استرس و نگرانی زیادی دارند. حالا معلوم نیست دولت کی به احیای کارت سوخت و زیاد کردن قیمت بنزین اقدام می کند و مردم هنوز در این زمینه مشکل دارند.

دولت روحانی در وعده های فراوان خود نتوانست رضایت مردم را کسب کند و وعده خود را نه تنها فراموش کرد بلکه با آلزایمر سیاسی سعی کرد که زیر اغلب آنها بزند این موارد بخشی از وعده های محقق نشده و فراموش شده و تغییر حرف های دولت هستند اما در این خصوص دولت به جای عذرخواهی از مردم به شعور آنان توهین می کند و از اساس با وجود اینکه بسیاری از این موارد ثبت وضبط شده است و دوربین ها آنها را در یادها کاشته اند اما این موارد کتمام می شود. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
هاشمی
United Arab Emirates
...
مردم میدانند در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه دشمن هستیم
Germany
...
مردم بصیر و آگاهنند و شرایط را درک میکنند
Germany
...
هاشمی
United Arab Emirates
....بله.....
شاکی
Iran, Islamic Republic of
مردم اگر آگاهانه انتخاب می کردند امروز اینقدر مشکلات اقتصادی و معیشتی نداشتند.
Germany
میزان رای ملت است
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
تلاش برای خسته کردن مردم ایران ...!!!!
Iran, Islamic Republic of
,....
Iran, Islamic Republic of
گوش مردم پر است از دولت حرف و وعده و ادا
Iran, Islamic Republic of
کاش بنده دیروز در جمع خبرنگارها و اصحاب رسانه ای بودم که در حضور رئیس جمهور بودند هنگامی که از رسانه ها خواست تا دستاورد این دولت را برای مردم بیان کنند از ایشان میخواستم که دستاورد دولتشان را مکتوب کنند تا رسانه ها آن را حلوا حلوا کنند همین که ملاحظه شما را دارند و از ناکامیها و تناقضات رفتاری شما تمام و کمال در رسانه ها صحبت نمیکنند و آبروداری میکنند باید ممنونشان باشید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چون اینان از خانه های شمال شهرشان مردم را کوچک و ناچیز می بینند
Iran, Islamic Republic of
خود کرده رو تدبیر نیست
Iran, Islamic Republic of
تیتر جالبی بود.از پاستور نشینان خواستید که به شعور مردم احترام بگذارند ولی خواهشا از جهان نیوز میخواهیم که به شعور مردم توهین نکنید....
عمار
Iran, Islamic Republic of
زمینه را برای روی کار آمدن دولت جوان و حزب‌اللهی فراهم کنید
سامان یگانه
Italy
آیا انتخاب کنندگان نیز به شعور خود هنگام انتخاب فرد مورد نظر احترام می گذارند یا نه؟ به گفته پیشینیان خودکرده را تدبیر نیست و از ماست که بر ماست؛....
باشه برادر فراهم کنید
Germany
...
United States
مصداقش فقط به اذن الهی احمدی نژاد است.
به روز شدن
Iran, Islamic Republic of
با وجود سیاسی کاری اعضای شورای نگهبان و رد صلاحیتهای سلیقه ای ... همین قدر که ملت پای صندوق رای میآیند باید خدا رو شبانه روز شکر کرد!...
Iran, Islamic Republic of
بی خاصیت ترین دولت ایران در صد سال اخیر
Iran, Islamic Republic of
...
یاسر
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس جمهور وضعیت معیشت مردم را برگردانید به سال 92
ما ملت باید متفکر می بودیم ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
چرا پاستورنشینان به شعور مردم احترام نمی‌گذارند؟
....!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کتمان درسته
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
قیمت تمام شده پراید ۴۳ میلیون است؟!
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۰
قیمت پراید ۴۳ میلیون غیرقانونی است.
ونمایندگان مجلس شورای اسلامی هم تاکنون سکوت کرده اند؟
فروش پراید بیشتراز 30 میلیون تخلف است.
تذکر۶۸نماینده به روحانی درباره افزایش قیمت‌خودرو، ولی متاسفانه تاکنون روحانی هیچ توجهی نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
99 درصد دولت روحانی عامل اصلی همه مشکلات داخلی و خارجی بوده است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
......... خودم راهرگز نمی بخشم بخاطر اون رای غلط به دولت تدبیروامید!!!
Iran, Islamic Republic of
سعی کنه دیگه شعورت زیر سوال نرود....!!!
Iran, Islamic Republic of
به شعور انهایی که به اونا رای دادن یا انهایی که به اونا رای ندادن .
Iran, Islamic Republic of
به شعور همه ملت.
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام بر خلاف نظر نظام، توسط دولت «بی اختیار»!!! حفظ شود آنوقت غربگرایان می توانند به مردم القا کنند که دلیل تحریمها، مسائل و بهانه های «غیر هسته ای» هستند یعنی موشک سپاه، یا سیاست های منطقه ای نظام یا خود سپاه و غیره. تا به مرور، نظام را استحاله کنند و شعار غربگرایان این می شود که «اگر می خواهید جنگ نشود باید این بهانه را از آمریکا بگیریم»
Iran, Islamic Republic of
اگه شعور داشتیم که این نمی شد...
Iran, Islamic Republic of
احسنت! کاملا صحیح است.
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون درمقابل فشارهای آمریکا و اروپا ناتوان است.
روحانی باید ازمردم عذرخواهد می کرد اما متاسفانه نکرد.
هرملت و دولتی به آمریکا و اروپا اعتماد کند ضربه خواهد خورد.
هیچ کشوری دردنیا درسایه آمریکا و اروپا به عدالت و رفاه نرسیده است مانند افغانستان، لیبی، عراق، سوریه، یمن، فلسطین و...!
Iran, Islamic Republic of
...*
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی هیچ برنامه‌ای برای حل از مشکلات اقتصادی مردم و کشورندارد
Iran, Islamic Republic of
پایگاه گرامی جهان منهم همین حرفهارابرایتان چندبارفرستادم که آنراپخش نکردین!!!!
اگردولت اختیارنداره روحانی برای چی خودش را کاندیدای ریاست جمهوری کرد ایشان که دبیرشورای امنیت ملی کشوربوده ازهمه کارها قوانین یا اختیارات آگاه بوده خودش چندین سال درمقام نایب رییس مجلس قانون مینوشت اکنون جگونه است که 6سال مردم راسرکارگذاشته یادش آمده که اختیاراتش کمه!!!!!! چون دیده هرچی به مردم وعده داده رانتوانسته عمل بکنه وتوان آنرانداره مانند کودکان بهانه جویی میکنه چون میبینه هنگام پاسخگوییه ورایی که ازمردم گرفته راباید مردم ازاو عمل میخواهند
مگرشمانبودیدکه به دولتهای گذشته ایرادمیگفتین که چرا چنین چنان کرده ؟!
مگر آن دولتها اختیارات ویژه داشتند یاقانون اساسی کشورعوض شده قانون همان قانون اختیارات هم مانندگذشته پس چی شدکه اکنون هنگام کارشده بهانه تراشی میکنید؟!
Iran, Islamic Republic of
احسنت به نکات خوبی اشاره کردی.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا . من هم هیشه برام سواله...!!
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..
محمد
Iran, Islamic Republic of
مقصر صدا وسیما است اگر هرروز وعده هایی که ایشون درزمان انتخابات داده راپخش کنه وبا وضعیت اسفبار مردم الان مقایسه کنه ...!!!
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
مشکل خود ملت هستند ...!!
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Ukraine
...
Canada
...