کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاور سابق هاشمی و مشاور امروز حناچی:

دولت می‌خواست زیان‎های سیل را عادی نشان دهد/ می‌خواستند براخبار سیل درپوش بگذارند/ آیت‌الله هاشمی آینده را می‌دید و جان مردم را نجات داد

18 ارديبهشت 1398 ساعت 16:32

دولت می‌خواست که تبعات و زیان‌های ناشی از سیل را تا حدودی عادی جلوه دهد و تلاش داشت که براخبار سیل درپوش بگذارد.


گروه سیاسی جهان نیوز: غلامعلی رجایی، مشاور سابق مرحوم هاشمی رفسنجانی که به عنوان مشاور ثابت شهرداران اصلاح طلب تهران در حال فعالیت است، در گفتگو با روزنامه آرمان از سفر خود به خوزستان روایت کرده است.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*استاندار خوزستان که در مصاحبه با ایرنا گفته است باید خروجی سدها و رودخانه‌ها را به صورت پلکانی افزایش دهیم با این وجود هیچ خطری کلانشهر اهواز را تهدید نخواهد کرد. این در حالی است که به فاصله کوتاهی دستور تخلیه پنج منطقه شهر اهواز را صادر می‌کند و حتی می‌گوید ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده‌باش قرار گیرند. این دوتا بیان از استاندار خوزستان نشان می‌دهد که درک و پیش‌بینی درستی به مساله سیلی بنیانکن که گفته می‌شود هر چند صد سال یکبار تکرار می‌شود، وجود نداشته است.

*مشاهدات ما نشان می‌داد که سیل در خوزستان هر کار که خواست کرد و هر کجا که خواست رفت و حتی دز به کارون وصل شد. این در حالی بود که سیل لرستان به مثابه یک هشدار از دو هفته قبل خود را نشان داده بود و فرصت کافی برای اندیشیدن تدابیری به منظور کاهش آسیب‌ها وجود داشت. یعنی به‌رغم عدم غافل‌گیری مسئولان بد عمل کردند.

*من خبر دارم که بین سه دستگاه سازمان هواشناسی، وزارت نیرو و استانداری در قضیه شدت بارش اختلاف وجود داشت و با وجود درخواست‌هایی مبنی بر باز شدن دریچه‌های اضطراری سد، این درخواست رد شده و باید دید که چرا چنین اهمال‌هایی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:
سقوط دلار از سقوط خرمشهر مهم‌تر است
منتقدین هاشمی نفوذی انگلیس هستند


*دولت می‌خواست که تبعات و زیان‌های ناشی از سیل را تا حدودی عادی جلوه دهد و تلاش داشت که براخبار سیل درپوش بگذارد. به نظر من شاید 30 درصد مسائل مربوط به سیل در رسانه‌ها منعکس شده و تا توانستند از آسیب‌ها جلوگیری کردند... عمق مساله بسیار زیاد است اما دولت به دلایلی که وضع را خیلی بحرانی جلوه ندهد نخواست مردم از این وضعیت کاملا مطلع شوند.

*خبرهایی وجود دارد که معاونت اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری در جهت عدم انتقال اخبار درست سیل در رابطه با میزان خسارات آن عمل کرده است.

*استاندار خوزستان اولین تجربه استانداری خود را در این حادثه عظیم داشته است و نتوانسته در حد انتظار در خصوص سیلی در این ابعاد تصمیم درستی بگیرد. بهتر بود دولت لااقل دو هفته وزرای کشور و نیرو را در استان نگه می داشت تا به کمک استانداری تدبیر امر بکنند و کار فقط بر عهده استانداری نباشد.

*من از تلاش‌های استانداری و بی‌خوابی‌هایشان تشکر و تقدیر می‌کنم اما لزومی ندارد استاندار نخوابد و هفته‌ها به خانه نرود. این موضوع نمی‌تواند امتیاز اصلی باشد. مهم این است که استاندار بتواند از ظرفیت‌های سرشار استان برای کاهش خسارت‌ها استفاده کند.

*باید یادی کرد از بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی که سال‌ها پیش آینده را می‌دید و با ساخت سدهایی چون کرخه جان مردم را نجات داد. چه بسا اگر این سد نبود، بسیاری شهرها زیر آب می‌رفت و تلاف بیش از این بود.


کد مطلب: 685437

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/685437/دولت-می-خواست-زیان-های-سیل-عادی-نشان-دهد-می-خواستند-براخبار-درپوش-بگذارند-آیت-الله-هاشمی-آینده-می-دید-جان-مردم-نجات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com