پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۹
۱۹

این ۱۰ کتاب را در نمایشگاه امسال از دست ندهید +تصاویر

يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 683562
به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب، ۱۰ عنوان کتاب به شما پیشنهاد می‌کنیم که خواندن این کتاب ها را در نمایشگاه کتاب امسال از دست ندهید.
این ۱۰ کتاب را در نمایشگاه امسال از دست ندهید +تصاویر
گروه فرهنگی جهان نيوز، حسام زبیراوی: این روزها كه نمایشگاه كتاب آغاز شده، انتخاب کتاب خوب و مفید کار چندان آسانی نیست. چون این کتاب‌ها هستند که بخش عمده‌ای از فکر و نگرش را شکل می‌دهند.

حالا فصل بهار و اردیبهشت و نمایشگاه کتاب، مطمئناً کتابخوان‌ها این فرصت را هم غنیمت می‌دانند و به‌دنبال کتاب‌هایشان به نمایشگاه می‌روند.

در این گزارش به سراغ کتاب هایی رفتیم که تهیه و خواندن این کتاب ها در نمایشگاه امسال خالی از لطف نیست:

۱- کتاب «در کمین گل سرخ» روایتی از زندگی شهید صیاد شیرازی

مولف:محسن مومنی شریف
ناشر کتاب:سوره مهر
سال نشر:1386
تعداد صفحات:376
 
محسن مؤمنی قصه نویس است. به همین خاطر روایت زندگی صیادشیرازی را کاملاً غیرمنتظره و با تعلیق آغاز می کند؛ از آن جا که یک سرهنگ حکم بازداشت صیادشیرازی را صادر می کند و نمی داند چند روز بعد او ضامن جانش می شود.

بعد قصه را از پدر صیادشیرازی که نظامی بوده شروع می کند تا برسد به کودکی و نوجوانی و جوانی صیاد. حالا او به عنوان یک نظامی در آستانه انقلاب، فعالیت های انقلابی می کند و سرهنگ شعیبی او را به همین جرم به بازداشت می فرستد.

چند روز بعد که انقلاب به ثمر می رسد جوانان انقلابی اصفهان می خواهند سرهنگ را اعدام کنند که صیادشیرازی شفاعتش را می کند. باقی قصه خواندنی مؤمنی، خواباندن غائله کردستان است و پاکسازی بانه و مریوان به دست صیاد شیرازی؛ رسیدنش به فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی عملیات های بزرگ جنگ، حضور موثر در آزادسازی هویزه و خرمشهر، انجام عملیات مرصاد و بعد شهادت گل سرخ داستان ما...

هفته گذشته بود که تفریظ رهبرانقلاب بر این کتاب رونمایی شد. «آقا» دریاره آن نوشته اند:

«این نمونه‌ی جالب و بی سابقه‌ ای است از گزارش جنگ در ضمن داستان شیرین زندگی یکی از شخصیتهای آن. آن را یکسره مطالعه کردم (تا ۸۴/۶/۷) زیبا و هنرمندانه نوشته شده است. با بسیاری از حوادث آن کاملاً آشنایم. البته بسیاری دیگر از حوادث آن دوران و نیز مطالب بسیاری از آنچه مربوط به این شهید عزیز است ناگفته مانده است. و این طبیعی است. البته برجستگی های شخصیت شهید صیاد شیرازی را در نوشته و کتاب به درستی نمی توان نشان داد. او حقاً نمونه‌ای از یک ارتشی مومن و شجاع و فداکار بود. رحمت خدا بر او.»

۲- کتاب مجید بربری: زندگی داستانی حر مدافعان حرم

موضوع اصلی: تاریخ
زبان کتاب: فارسی
نام نویسنده: کبری خدابخش دهقی
نام انتشارات: موسسه دارخوین
 
سال انتشار: ۱۳۹۷
 

این شهید را باید «حُر» مدافعان حرم نامید چرا که وی تا یک سال قبل از شهادت مسیر زندگیش روند دیگری را طی می‌کرده ولی مسائل و ارتباطاتی باعث تغییر مسیر زندگی وی می‌شود و نهایتا در خانطومان آسمانی شده است.

روایتی جذاب و خواندنی از حر زمانه ما جوان دهه هفتادی شهید مدافع حرم مجید قربانخانی

بخش اول بخش تاریک وخاکستری آن است .او دریافت آباد تهران قهوه خانه داربوده،وزندگی او سرشار از مواردی است که این جور آدم ها با آن در گیر هستند از درگیری و دعوا های هر روزه تا به رخ کشیدن آمار قلیانهای قهوه خانه اش.

اما بخش دوم زندگی او عنایتی است که به او می شود ومسیر زندگی اش عوض می شود ومهر حر مدافعان حرم بر پیشانی او نقش می بندد واو گرچه تک پسرخانواده است وقرار نیست که آنها به سوریه اعزام شوند ولی عنایت بی بی او را به سوریه می کشاند ومی شود مدافع حرم.مجید قصه ما گرچه ناراحت خالکوبی های بر بازوهای خویش است اما سرنوشتش این طور می شود تا در خانطومان از بدنش هیچی برنگردد تا نه نشانی از خودش باشد نه خالکوبی هایش.

قصه مجید بربری ،قصه ای از جنس شاهرخ ضرغام حر انقلاب است.

۳- کتاب خون دلی که لعل شد؛ روایتی شیرین از خاطرات رهبر انقلاب
 
گردآورنده کتاب:محمدعلی آذرشب
ناشر کتاب:انقلاب اسلامی
سال نشر:1397
تعداد صفحات:434
 
کتاب «خون دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت الله العظمی سیّد علی خامنه ای(مدّظلّه العالی) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است.

این کتاب ترجمه ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط سیّد حسن نصرالله معرّفی شد.

آنچه کتاب حاضر را از کتابهای مشابه متمایز میکند، بیان حکمتها، درسها و عبرتهایی است که به فراخور بحثها بیان شده و هر کدام از آنها میتواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب بویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی، و همچنین سختی ها، مرارتها و رنجهای مبارزان و در مقابل پایمردی ها، مقاومتها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد.

۴-کتاب سرمشق (خاطراتی کوتاه از زندگی شهید حججی)

نویسنده: به کوشش موسسه شهید کاظمی
انتشارات: انتشارات شهید کاظمی
موضوع : مشقی از زندگی جهادی شهید حججی


سرمشق کتابی جدید است که توسط انتشارات شهید کاظمی به زودی منتظر می شود این کتاب با روایتی زیبا و دلنشین خاطراتی کوتاه از زندگی جهادی شهید مدافع حرم محسن حججی را بیان می کند.

شما شاید با شهید حججی زیسته اید و یا او را دیده اید و می شناسید! شاید در مسجد و مدرسه و کوچه کنارت نشسته باشد و لحظاتی را با اوگذرانده باشی.

محسن در زندگی شخصیش آدم خاصی نبود، بچه ای بود شر و شور . مثل کسانی بود که میخواهند همه چیز را بدانند و خودشان تجربه کنند آن چیزی را که محسن را خاص میکند زندگی جهادی اوست …

زندگی او بر پایه محکم به نام جهاد نهاد شده بود و عمل به تکالیف شخصی و دینی که بدون پرداخت به این دو اصل نمیتوان به آن دست یافت …

این کتاب در چهار فصل : خودسازی اخلاقی، خودسازی جسمی، خودسازی علمی، بینش و بصیرت سیاسی بر اساس زندگی شهید محسن حججی تحریر شده است…

۵- کتاب قصه دلبری: شهید محمدحسین محمدخانی به روایت همسر

مولف: محمدعلی جعفری
ویراستار: فاطمه دوست کامی
ناشر کتاب: روایت فتح
سال نشر: 1397
تعداد صفحات: 144
 
 
«از تیپش خوشم نمی آمد. دانشگاه را با خط مقدم جبهه اشتباه گرفته بود. شلوار شش جیب پلنگی گشاد می پوشید با پیراهن بلند یقه گرد سه دکمه و آستین بدون مچ که می انداخت روی شلوار. در فصل سرما با اورکت سپاهی اش تابلو بود. یک کیف برزنتی کوله مانند یک وری می انداخت روی شانه اش، شبیه موقع اعزام رزمنده های زمان جنگ. وقتی راه می رفت، کفش هایش را روی زمین می کشید. ابایی هم نداشت در دانشگاه سرش را با چفیه ببندد.

از وقتی پایم به بسیج دانشگاه باز شد، بیشتر می دیدمش. به دوستانم می گفتم: «این یارو انگار با ماشین زمان رفته وسط دهۀ شصت پیاده شده و همون جا مونده!»

۶-کتاب سی و هفت سال:درباره طولانی ترین گروگان گیری تاریخ

نویسنده: حمید داود آبادی
انتشارات:شهید کاظمی


«37 سال» از روز یک شنبه تلخی که در پست بازرسی برباره در شمال بیروت، آن حادثه تلخ اتفاق افتاد می‌گذرد. در آن روز گرم تابستان شرجی لبنان، شبه نظامیان فالانژیست مسیحی – مارونی که نقش جاده صاف کن و مزدور اسرائیل را برای اشغال لبنان ایفا می‌کردند، دست به جنایتی فراموش نشدنی زدند.

ربودن حاج احمد متوسلیان فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص)، سیدمحسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت، کاظم اخوان خبرنگار و عکاس خبرگزاری ایرنا و بسیجی رزمنده تقی رستگار طولانی‌ترین حادثه ربایش قرن را رقم زده است. از آن تاریخ تا به امروز، اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است که هیچ کدام سندیت نداشته و همه بر حدسیات و ادعاها مبتنی است.

در این کتاب سعی شده است با نگاه به ادعاها، نقابی به حقیقت زده شود.بدان امید که هر چه زودتر سرنوشت آن عزیزان مشخص شود تا مادر چشم انتظار حاج احمد متوسلیان، همسر و فرزند سیدمحسن موسوی و دیگران از نگرانی رهایی یابند. 

۷-نخل و نارنج: روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ مرتضی انصاری(ره)
 

نویسنده: وحید یامین‌پور
همکار هنری: پوریا اسراری
ویراستار: حاتم ابتسام 
ناشر: کتاب جمکران

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است. شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ سازی در خاورمیانه شدند؛ به عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده دار زعامت دینی شیعیان شد و توانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرابخواند.

پیروزی میرزای شیرازی توانست راه را بر جنبش های بعدی فراهم کند و دیگر شاگردان شیخ انصاری در ربع نخست قرن چهاردهم هجری توانستند نخستین انقلاب ۱۰۰ ساله اخیر را در منطقه خاورمیانه رهبری کنند. مکتب علمی و فقهی او شاگردانی چون امام خمینی (ره) داشت که اولین حکومت دینی در دوران غیبت کبری را بنا کردند.

وحید یامین پور در اثر پیش رو به سراغ روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری رفته است.
 
۸-کتاب«ای نشسته صف اول»: مجموعۀ اشعار دکتر میثم مطیعی

به کوشش:محمدرضا وحیدزاده
انتشارات:کتابستان
 

‌این کتاب که دربرگیرندۀ مجموعۀ اشعار اجراشده در سال‌های گذشته و به مناسبت‌های مختلف توسط دکتر میثم مطیعی است، به کوشش محمدرضا وحیدزاده و به همت انتشارات کتابستان به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد. نکتۀ جالب توجه در این مجموعه آن است که همۀ اشعار آن به صورت گروهی سروده شده.

‌دکتر محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، علی‌محمد مؤدب، مهدی جهاندار، رضا یزدانی و چند تن دیگر از جمله شاعرانی هستند که نام آن‌ها به عنوان سرایندۀ اشعار در پیشانی مثنوی‌های این مجموعه دیده می‌شود. در این اثر علاوه بر متن کامل اشعار، چهار مقالۀ تحلیلی دربارۀ ابعاد اجتماعی، رسانه‌ای، ادبی و هنری این آثار به قلم رضا کردلو، حسن صنوبری، علیرضا سمیعی و محمدرضا وحیدزاده و نیز توضیحات تکمیلی و اختصاصی هر شعر به صورت مجزا هم درج شده است.

‌‌شعر مشهور عید فطر سال ۹۶ که بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده‌ای در آن سال یافت و بازخوانی ابعاد مختلف آن از جمله مطالب این کتاب است.‌

‌علاقه‌مندان جهت تهیۀ این کتاب می‌توانند به غرفۀ کتابستان در سالن ناشران عمومی، نبش راهرو ۱۵ مراجعه کنند.

۹-در راه پر دردسر: روایت سفر به خانه های امن القاعده

مولف :یسری فوده
مترجم :وحید خضاب
ناشر کتاب:نارگل
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 184
 

این کتاب روایت سفر به خانه های امن القاعده است که «یسری فوده» خبرنگار و برنامه ساز مصری شبکه الجزیره از سفر به پاکستان و دیدار با خالد شیخ محمد رییس کمیته نظامی سازمان القاعده و رمزی بن الشیبه هماهنگ کننده عملیات 11 سپتامبر را بازگو می کند.

۱۰-جشن جنگ: مجموعه داستان
 
مولف : احمد دهقان
ناشر کتاب : کتاب نیستان
سال نشر : 1397
تعداد صفحات : 112

 

دهقانِ «جشن جنگ» نویسنده ای عصیان کرده از روزگاری است که ارزش ها و معانی را تهی کرده است و او حالا در دل روایت از جبهه و یا انسان های باقی مانده از جبهه به دنبال کشف و یادآوری دوباره این معانی است. او چه در وقتی که داستانی درباره اجرای یک نمایش می نویسد و در آن خوی خون طلب جامعه و حس بی تفاوت آنها نسبت به مرگ یک انسان را در کنار تجربه و نمایش چهره واقعی انسانی که آن را لمس کرده و به همین خاطر از آن تبری می جوید و چه در وقتی که داستانی جنگی روایت می کند که در آن شجاعت در کنار صدق در کلام و پایداری در رفاقت مایه داستان می شود همواره به دنبال این خط تماس است که در جنگ و موقعیت سخت آن می توان بسیاری از احساسات ناب را بار دیگر در کالبد زندگی تهی شده از معنای امروز قرار داد و جامعه را به سمت کشف روحی تازه برای جسم بی جان خود حرکت داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ممنون کتابهای خوبی معرفی کردید
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
باتشکر از کتابهای خوبی که معرفی فرمودید، حقیر هم پیشنهاد می‌کنم برای ارتقاء اخلاق و معرفت اسلامی، این 10 کتاب خریداری و مطالعه شوند:
معادشناسی(تالیف عارف کامل علامه سیدمحمد حسین طهرانی- نگاهی دقیق و جامع به عوالم پس از مرگ با ذکر برخی مکاشفات عرفای عظام در این خصوص)
تذکرة المتقین( تالیف آیت الله شیخ محمّد بهاری شاگرد مرحوم آخوندملاحسینقلی همدانی)
چهل حدیث(تالیف حضرت امام خمینی ره- با ادبیات بسیار تاثیرگذار بر نفس سرکش آدمی)
روح مجرد(طبق آن‌چه روایت شده، این کتاب 7 بار توسط رهبرمعظم انقلاب خوانده شده است-تالیف علامه طهرانی)
شرح حدیث جنود عقل و جهل امام صادق علیه‌السلام(تالیف حضرت امام خمینی ره- با تامل و دقت در آن تصویر روشنی از قوای عقل و جهل در وجود خود بدست می‌آوریم)
سیروسلوک، طرحی نو در عرفان شیعه(تالیف آیت‌الله رضایی تهرانی- ذکر مرحله به مرحله سیروسلوک به سمت کسب معرفت، محبت و تقرب به حضرت حق جلّ جلاله)
حکمت عرفانی(تالیف حجت الاسلام امینی نژاد، تقریر درس‌های استاد یزدان پناه از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی- این کتاب هستی شناسی و جهان بینی ما را در مورد عالم خلقت و جایگاه حضرات معصومین علیهم السلام به عنوان انسان کامل و نیز وجود خودمان در این عالم روشن و ارتقاء می دهد)
صد کلمه در معرفت نفس(تالیف علامه سحن زاده آملی- نکاتی ناب در مورد شناخت نفس خود)
آیت الحق (تالیف سیدمحمد حسن قاضی، فرزند عارف کامل آیت الله قاضی- در خصوص زندگینامه آیت الله قاضی و شاگردان به نام ایشان برای جهت دهی به سبک زندگی قرآنی و عرفانی ما)
مهرتابان(تالیف علامه طهرانی- معرفی فیلسوف و عارف کامل علامه طباطبایی- نکات بسیار نابی در قالب مباحث قرآنی، عرفانی و فلسفی تحت عنوان مباحثه تلمیذ و استاد بین این دو بزرگوار قابل استفاده برای ارتقاء معرفتی و دینی ما است)
Iran, Islamic Republic of
این کتابهایی که جنابعالی معرفی کردید برای مخاطب خاصه با تحصیلات عمدتا حوزوی به درد همه نمیخوره. در ثانی اینها که کتب اخلاقیست در خود شما اثری گذاشته، یا برای پر کردن فضای قفسه کتابهایتان بوده؟!!
سلام دوست عزیز
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا چند کتاب رو که مفید میدونست بیان کرد
که البته واقعا مفید هستند.حالا شما ممکنه نپسندی.ایرادی نداره ابراز عقیده کنی ولی به نظرم بهتر بود به حای زیر سوال بردن شخص کامنت گذارنده همانند اول پاسخت بیشتر به نقد کتاب هاش میپرداختی تا دیگر مخاطبان از حرف های شما و مقایسه شون نظر روشن تری پیدا می کردن.
موفق باشی
Iran, Islamic Republic of
کتاب سرمشق به جوان های امروز پیشنهاد میکنم
Iran, Islamic Republic of
نویسندگی حمید داود آبادی دوست دارم
Iran, Islamic Republic of
سی و هفت سال کتاب خوبی بود که خواندم
Romania
23 سال هم عالیه
Iran, Islamic Republic of
همه اش جنگ و خون !
به اعتقاد بسیاری کتاب ایرانشهر چاپ پازینه یکی از بهترین کتابهای این دوره است .
نصیری
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این کتابها و مشابهشون یعنی دا و من زنده ام و پایی که جا ماند و... به صورت کاملا نو کیلویی در جمعه بازار کتاب میفروشند و مشتری هم ندارد. و باز هم متاسفانه پرفروش های حقیقی همان افست های چوبک و هدایت و تاریخ طبری و لولیتا و ایرج میرزا و عبید و سوزنی و علی دشتی و کلنل و ملکوت و خروس و همسایه ها و کارو و آداب زیارت و روضه قاسم و دلبرکان مارکز و.... هستند که با تیراژهای وحشتناک و به صورت غیر قانونی منتشر میشوند و مشتریشان هم تمامی ندارد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تنها کتابی که برهمه واجبه بخونن خاطرات هاشمیه
Iran, Islamic Republic of
کتاب راز پلاک سوخته از شهید مدافع حرم مهدی طهماسبی که خود شهید کتابشو نوشته هم بگید
امیر
Iran, Islamic Republic of
همش در مورد جنگ بود که
Iran, Islamic Republic of
اينها كه گفتيد همه جزوات شعار بود. قرار بود چندتا كتاب خوب معرفى كنيد.
Iran, Islamic Republic of
سلام
این کلی گویی شما کمی بی انصافیه
سرگذشت انسانهای بزرگ روح انسان رو صدر میبخشه
Iran, Islamic Republic of
نگو غضنفر!!!
شما فرق شعار و شعور را فهمیدی؟!
زهره
United States
من هم پیشنهاد میکنم کتاب بی بی جان را از نشر ستارگان درخشان تهیه کنید. این کتاب زندگینامه داستانی شهیدان خانعلی و مشقات و سختی های بی بی جان است. با تاثر بی بی جان شنبه همین هفته هفتم اردیبهشت به دیدار شهدایش پیوست و در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد. این کتاب جزو تازه های نشر نیست ولی همیشه برایم تازگی داشته.
سمیه
United States
متاسفانه مطلع شدم بی بی جان باقری مادر شهیدان خانعلی و همسر شهید حاج خانعلی دیروز در شهدای اصفهان خاکسپاری شد. خواستم بگویم حتما کتاب بی بی جان را از نشر ستارگان تهیه کنید و بخوانید. من بارها در بین مطالعه کتاب گریستم.