کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به مناسبت خجسته میلاد اشبه الناس بالرسول الله(ص)؛

ای که نسل جوان را به جهان رهبری/ شبه پیامبری که شاگرد اباالفضل العباس(ع) بود/ خواب امام حسین(ع) و پرسش حضرت علی‌اکبر +تصاویر و مولودی

27 فروردين 1398 ساعت 20:19

یازدهم ماه شعبان، سالروز خجسته میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان است، روزی که خداوند جوانی را همانند پیامبر اکرم (ص)، در ضمیر پاکی ها، به دور از گناه و پلیدی ها، شجاع و نور حق و حقانیت را به حضرت اباعبدالحسین (ع) عنایت می کند.


گروه فرهنگی جهان نیوز، حسام زبیراوی: درتقویم کشورمان ایران، همزمان با اعیاد شعبانیه و ولادت های مبارک ائمه اطهار (ع)، ما روزهای پاسدار، جانباز و جوان را نیز جشن می گیریم، ایامی که برای ما مسلمانان و شیعیان مبارک شمرده می شود تا این ماه را با آمادگی و تمرین هرچه بیشتر به استقبال یک ماه بندگی برویم.

یازدهم ماه شعبان، سالروز خجسته میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان است، روزی که خداوند جوانی را همانند پیامبر اکرم (ص)، در ضمیر پاکی ها، به دور از گناه و پلیدی ها، شجاع و نور حق و حقانیت را به حضرت اباعبدالحسین (ع) عنایت می کند. درهمین مطلع سخن باید اشاره کرد که درباب زندگینامه حضرت علی اکبر (ع)، متاسفانه و بنا به تقدیر ادوار گذشته، مستندات و روایات تاریخی گسترده ای موجود نیست، جزء ماجرای ولادت ایشان در مدینه، یا شجاعت، شهامت، فداکاری آن حضرت در حادثه عظیم کربلا و ولایتمداری و مطیع امر بودن پدر بزرگوارشان.

حضرت علی اکبر (ع) فرزند امام حسین (ع)  در بین سال های 33 تا 35 هجری قمری در شهر مدینه از مادری پاکدامن به نام «لیلا» دختر ابی مرّه متولد شد. آن حضرت (ع) شاگرد مکتب پدر بود و روش صحیح جنگ آوری، امامت، ارزشهای الهی و ... را از پدر آموخت. در بین اهالی قوم بنی هاشم حضرت علی اکبر (ع) در روز عاشورا اولین نفری بود که به نبرد با دشمنان حق برخاست و جانانه جنگید و به شهات رسید. سن کم و سپری کردن دوران جوانی حضرت علی اکبر (ع)، او را به جوان بنی هاشم معروف و مشهور کرده، و به همین دلیل است که ولادت این حضرت (ع) روز جوان نامگذاری شده است.

از علی اکبر(ع)بیاموزیم/ استاد حسین انصاریان

دریافت.mp4
 
از جمله ویژگی های مهم حضرت علی اکبر (ع) آن بود که پس از ولادت علی بن الحسین (ع)، هرکسی که پیش از آن با رسول اکرم (ص) دیدار داشت، وقتی ایشان را می نگریستند، شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم (ص) را نظاره می کردند، از این روی هرفردی که آرزوی دیدن رسول خدا (ص) را داشت به سیمای نورانی، زیبا و قامت رشید پسر لیلا می نگریست. در روایات از امام حسین (ع) آمده: «هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم».

شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) که بود؟/ شرح مختصری از زندگینامه حضرت علی اکبر(ع)

در روز عاشورا وقتی علی بن الحسین (ع) اذن میدان طلبید و عازم پیکار شد، امام حسین (ع) به آسمان نظاره کردند و فرمودند: «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه...».
 
همچنین یکی دیگر از ویژگی های حائز اهمیت حضرت علی بن الحسین (ع) ولایت‌مداری ایشان در اوج جوانی بود.همانگونه که در مطلع متن گفته شد، حضرت علی اکبر (ع) به جوان بنی هاشم معروف و مشهور است، با این نگاه که ایشان در واقع کربلا حدود 25 ساله بودند، البته که برخی از مورخان سن این حضرت را بین 18 تا 20 رویات کردند. اما در کنار رزم آوری که آموخته مکتب پدر و عموی خود بود، بصیرت دینی و سیاسی، شهامت و دلاوری حضرت علی اکبر (ع) زبانزد خاص و عام از مدینه تا کربلا، از کربلا تا شام، از شام تا حجاز، از حجاز تا ایران و همه بلاد ترک، عجم و عرب بود و هست. در یکی از روایات نقل شده؛ «وقتى امام حسین (ع) از منزلگاه قصر بنى مقاتل گذشت، روى اسب چشمانشان را خواب گرفت و پس از بیدارى انا لله و انا الیه راجعون گفت و سه بار این جمله و حمد الهى را تکرار کرد. حضرت على اکبر (ع) وقتى دلیل این حمد و استرجاع را جویا شدند، حضرت فرمودند: در خواب دیدم سوارى مى‏‌گوید این کاروان به سوى مرگ مى‌‏رود. علی بن الحسین (ع) پرسیدند: مگر ما بر حق نیستیم؟ امام فرمودند: چرا. پس گفتند: فاننا اذن لا نبالى ان نموت محقین پس باکى از مرگ در راه حق نداریم.»

اینفوگرافیک/ روایت "حضرت علی اکبر" شیبه ترین فرد به رسول خدا

 
فضایل حضرت علی اکبر(ع):
 نمود حضرت علی اکبر(ع)وحضرت اباالفضل(ع) درصحنه ی کربلاست مورخین نقل کرده اند زمانی که لشکرعمر سعد چهره ی بابرکت حضرت رادیدندگفتند(فتبارک الله احسن الخالقین) این قدر حضرت علی اکبرشبیه پیامبر(ص)بودندکه لشکر عمر سعدگمان کردند پیامبر(ص)است که حضرت علی اکبر(ع)فرمود: اناعلی بن الحسین بن علی(ع) و بعد بحث ولایت وتوحید را عنوان کرد و فضایل امام حسین(ع)راتوصیف فرمود فضایل حضرت علی اکبر(ع)به قدری بود که در زیارت عاشورا به ایشان سلام داده شده السلام علی الحسین وعلی علی بن الحسین لفظ علی بن الحسین اشاره به وجود بابرکت حضرت علی اکبر(ع)دارد و قبرحضرت نیز پایین قبرامام حسین(ع) است.امام حسین در وصف ایشان فرمودند:
 
«اللهم اشهدعلی هولاءالقوم فقدبرزعلیهم غلام اشبه الناس خلقاوخلقاومنطقابرسولک » خدایا شاهد باش بر این قوم به سوی آنها آشکار می شود پسری که شبیه ترین فرد از نظر ظاهر واخلاق وگفتار به پیامبر(ص) است.
 
درنظربگیریم که خلقت پیامبر هیچ نقصی نداشته وحضرت علی اکبر(ع)شبیه ترین فردبه پیامبر(ص)بوده پیغمبری که قرآن درمورداخلاق ایشان فرموده:


نک لعلی خلق عظیم حضرت علی اکبر(ع) از نظراخلاق هم شبیه ترین فرد به پیامبر(ص)بوده است ازنظرمنطق هم شبیه ترین فردبه پیامبر(ص) بوده گفتار پیامبربه فرموده ی قرآن ازروی هوای نفس نبوده امام حسین(ع) در وصف حضرت علی اکبر فرمودند: علی اکبرشبیه ترین فرد از نظر گفتار به پیامبر (ص) است یعنی ماینطق علی الهوی (بدون هوای نفس) است و در ادامه فرمود: وکنا اذاشفقنا الی بنیک نظرناالی وجهه خدا این پسررابا این ویژگی به میدان می فرستم هرگاه دلمان برای پیامبر تنگ می شدبه جمال اونگاه می کردیم.
 
علی رغم اینکه بر امام حسین(ع)بسیار سخت گذشت امام حتی یک کلمه نمی گوید که عدم رضایت بر خداوند را برساند طبق آیه قرآن معصوم هم احساس دارد چرا که می فرماید:

انابشر مثلکم یوحی الی پیامبرفرمودمن هم بشری مثل شما هستم پس امام حسین(ع)نیز احساس داردولی چون  می داند رضای خدادراین بوده ناراضی نیست.


شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) که بود؟/ شرح مختصری از زندگینامه حضرت علی اکبر(ع)
 
آیا حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندانی داشتند؟
ازدواج و تداوم نسل، یکی از سنت های پیامبر اکرم (ص) و بسیار پربرکت و بارها در احادیث به جوانان سفارش شده است، با این نظریه می توان دریافت که جوانان قوم بنی هاشم بنا به سنت جد بزرگوارشان همه دارای همسر و فرزندانی هستند. اما همانگونه که بیان شد، بنا به مستندات تاریخی و روایات مکتوب، از زندگینامه حضرت علی اکبر (ع) آثار بسیاری در دست نیست مگر چند حدیث و روایت که در تاریخ نقل شده و پس از واقعه کربلا به ثبت رسیده است. حضرت در 11 شعبان  سال 33 هجری قمری متولد شدند و در حادثه عاشورا حدود 20 تا 25 سال، سن داشتند. فلذا چون درباره بخش های مختلف زندگی حضرت علی بن الحسین(ع) اختلاف نظر وجود دارد، برای پاسخ به این سوال که آیا حضرت ازدواج کرده‌اند یا نه؟ را به چند از مستندات زیر که بسیار بیان شده است، اشاره می کنیم.

بیانات رهبرانقلاب درباره جوانان
دریافت.mp4
 
شیخ کلینی در فروع کافی حدیثی از امام رضا(ع) نقل کرده که حکایت از ازدواج حضرت علی اکبر(ع) با یک کنیز و داشتن فرزندی به نام حسن دارد. در مقابل گروهی ازعلمای انساب و محققان تصریح کرده‌اند که از وی فرزندی نمانده و نسل امام حسین(ع) تنها از طریق امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرده است. اما درباره این که حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد:

اول اینکه برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان درباره همسر وی سخنی نگفته اند(تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 246؛ مقریزی، إمتاع الأسماع، ج 5، ص 365، تاریخ الطبری، ج 11، ص 5200؛ هاشمی بصری، الطبقات الکبری، ج 5، ص 163، ابو الفرج اصفهانی‏، مقاتل الطالبیین، ص 86).

دوم اینکه بر اساس دلایلی که وجود دارد، گروهی دیگر وجود زن و فرزند را برای آن جناب ثابت کرده اند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

1.در زیارتی که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (ع) درباره حضرت علی اکبر (ع) نقل کرده، عباراتی وجود دارد که نشان دهنده این است که علی اکبر (ع) دارای فرزند بوده است؛ مانند این فراز:«...صلّى الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا..». (ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 240)  و « صلى الله علیک و على عترتک و أهل بیتک و آبائک و أبنائک و أمهاتک الأخیار  الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»؛ که در این زمینه باید گفت؛ گرچه فراز اول را به تنهایی نمی توان دلیل قانع کننده ای برای اثبات وجود فرزندی برای ایشان دانست، اما فراز دوم قطعا نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) دارای خانواده و فرزندانی بوده است؛ زیرا کلمه «ابنائک» جمع است و نیز کلمه «عترتک» که عترت هرکسی ذرّیه و فرزندان او محسوب می شود.

اسلاید زیبا با مداحی حاج محمود کریمی در مورد ولادت حضرت علی اکبر(ع)
دریافت.mp4
2.بزنطى می گوید: از حضرت امام رضا (ع) پرسیدم: آیا کسی می تواند با زن و با کنیزى که از پدرش فرزند دار شده، ازدواج کند؟ آن حضرت فرمود: اشکالى ندارد. گفتم: از پدرت شنیدم که فرمود امام سجاد (ع) علاوه بر ازدواج با دختر امام حسن (ع) با ام ولد (کنیز صاحب فرزند) ایشان نیز ازدواج کرد... .امام در پاسخ فرمود: این طور که گفتى نیست؛ امام سجاد (ع) با دختر امام حسن (ع) ازدواج کرد و نیز با ام ولد (کنیزِ صاحب فرزند) برادرش على بن الحسین که در کربلا کشته شد، نیز ازدواج کرد.( مجلسی، بحارالانوار، ج 46، ص 163 و 164 به نقل از قرب الاسناد، ص217).

شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) که بود؟/ شرح مختصری از زندگینامه حضرت علی اکبر(ع)
از جهت سندی، شخصیت های موجود در سند این روایت ثقه هستند(در سند این روایت، ابن عیسی معروف به ابی عقیل عمانی و بزنطی قرار دارند که هر دو ثقه هستند و به  روایاتشان اعتماد می شود. (ابن أبی عقیل العمانی، حیاة ابن ابی عقیل و فقهه، ص 18 ؛ طوسی،  الفهرست، ص 54 و 194، خوئی، ‏معجم رجال الحدیث، ج 6، ص 25 – 27؛ تأریخ الفقهاء و الرواة، الوسائل، ج 30، ص 309).

از لحاظ محتوا این روایت نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (ع) فرزندی از یک کنیز داشته است. پس، طبق بیان فوق، حضرت علی اکبر (ع) دارای همسر و فرزند بوده، هرچند برخى از علماى انساب تصريح کرده‌اند که از آن بزرگوار اولادى نمانده و نسل امام حسين(ع) تنها از طريق امام چهارم حضرت سجاد(ع) ادامه پيدا کرده است.

شبیه ترین فرد به پیامبر اکرم(ص) که بود؟/ شرح مختصری از زندگینامه حضرت علی اکبر(ع)

فداکاری و شجاعت حضرت علی اکبر (ع) در روز عاشورا
روز عاشورا نیز پس از شهادت یاران امام حسین (ع)، حضرت علی بن الحسین(ع) به عنوان فدایی پدر و اهل بیت (ع) اولین کسی بود که برای رفتن به میدان نبرد، از پدر اذن میدان طلبید، هرچند که اجازه دادن به ایشان بر سالار شهیدان (ع) و اهل خیمه ها سخت بود، ولی روحیه ایثار و فداکاری حضرت علی اکبر (ع) دور از منش و سیره خاندان علوی بود. پس از میدان رفتن پسر، امام حسین (ع)چندین بار قوم الظالمین را نفرین کرد.

همچنین در مقاتل آمده؛ حضرت علی اکبر (ع) بارها به میدان رفت و باز به سوی خیمه ها بازگشت. و هربار رفت و آمد و نبرد سخت او را بیش از پیش تشنه تر می کرد و جراحات متعدد از جان او می کاهید. تا نهایت حضرت علی بن الحسین (ع) به دست قاتل ملعون «مره بن منقذعبدی» به شهادت رسیدند. هنگامی که حضرت سیدالشهدا (ع) بر بالین پسر خود رسیدند، صورت بر چهره ایشان گذاشتند و بارها دشمنان خدا را نفرین کردند. «و قتل الله قوما قتلوک…»و تکرار مى‏ دکرد که «على الدنیا بعدک العفا.» و جوانان هاشمى را طلبیدند تا پیکر او را به خیمه گاه حمل کنند.

گفتنی است؛ حضرت على اکبر، نزدیکترین شهیدى است که با امام حسین (ع) دفن شده  و مدفن ایشان پایین پاى ابا عبد الله الحسین (ع)  قرار دارد و به این خاطر ضریح امام، شش گوشه است.

مولودی ویژه ولادت حضرت علی اکبر(ع)

من تلاطمم تو دریا من بندم تو مولا/ رضا نریمانی
دریافت.mp3

همه درحیرتند امشب که شب هفده ربیع است/ سید مجید بنی فاطمه
دریافت.mp3

ای اولین مدافع حرم/ حاج محمود کریمی
دریافت.mp3

ستاره ی منوّر سرو و صنوبر/ حاج محمود کریمی
دریافت.mp3

ای یار حیدری هیبت/سید مهدی میرداماد
دریافت.mp3

سرو رشید و امید شاه/محمد رضا طاهری
دریافت.mp3

بیشتر بخوانید:

محل دفن حضرت علی اکبر (ع) در کجاست؟


کد مطلب: 682058

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/682058/نسل-جوان-جهان-رهبری-شبه-پیامبری-شاگرد-اباالفضل-العباس-ع-خواب-امام-حسین-پرسش-حضرت-علی-اکبر-تصاویر-مولودی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com