پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۷
۳۲
افشاگری نمایندگان مجلس؛

نقش روحانی و اردکانیان در وقوع سیل چیست؟/ ماجرای نامه مقامات امنیتی به روحانی درباره سیل

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 681697
باید مقصر خسارت‌های وارد شده به استان‌هایی، چون گلستان، خوزستان و لرستان بر اثر وقوع سیل به ملت و دستگاه‌های قضائی معرفی شوند.
نقش روحانی و اردکانیان در وقوع سیل چیست؟/ ماجرای نامه مقامات امنیتی به روحانی درباره سیل
گروه سیاسی جهان نيوز: فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی درباره علت وقوع سیل در برخی از استان‌های کشور، گفت: سوال مهم این است که آیا وزارت نیرو و مسئولان دست اندرکار در جریان وقوع سیلاب و سیل رخ داده قرار گرفته بودند یا خیر؟ آیا پیش بینی و پیشگیری قابل تحقق بود یا خیر و آیا کاهش خسارات جز دستور کار قرار گرفته بود یا خیر؟

وی متذکر شد: در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ یعنی دو ماه قبل از سیلاب، مسئولان وزارت نیرو در جریان این کار قرار گرفتند و در آن تاریخ گزارشی به وزیر نیرو داده شد و بنده اعلام کردم که طبق گزارش‌های واصله، وضعیت سد کرخه در شرایط خطرناکی قرار گرفته است و اگر تدبیری اندیشیده نشود، احتمال بروز فاجعه‌ای ملی و منطقه‌ای متصور است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: همچنین بنده اعلام کردم که ورودی و خروجی آب و آبگیری در تراز جدید در سد کرخه باید صورت گیرد و سازمان آب و برق هم باید در اسرع وقت این موضوع را بررسی کنند و اقدامات لازم و پیشگیرانه اتخاذ و عملیاتی شود.

حسنوند گفت: در همان گزارش به وزیر و معاونان وی اعلام شد که تراز سد کرخه ۲۱۵، ورودی آن ۶۸۰ و خروجی آن ۴۲۸ است که با ادامه این روند حتی با بارش‌های معمولی به تراز ۲۲۰ می‌رسیم و بر این اساس از ۲۴ بهمن ماه به بعد بارش‌های شدید در راه است در حالی که تراز بالاتر از ۲۱۵ هنوز روی این سد تست نشده است و کارشناسان و متخصصان هم به شدت نگران افزایش تراز آن هستند.

وی افزود: همچنین در آن نامه عنوان کردیم که آستانه تحمل بخش‌های پایین دست هم کم است و برای خروج آب حدود ۴۵۰ متر مکعب بر ثانیه است و اگر ظرفیت خروجی کرخه برای حداقل ۱۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه مهیا نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری روبرو شویم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر این اساس حدود ۲ ماه قبل از وقوع سیل به وزارت نیرو اعلام خطر شد و همچنین ورودی و خروجی و همچنین پیش بینی ۱۵۰۰ متر مکعب به عنوان یک شرایط آرام و روان اعلام شد، اما کوچک‌ترین اقدامی در این زمینه از سوی مسئولان این وزارتخانه صورت نگرفت.

نامه مقامات امنیتی به روحانی
حسنوند تصریح کرد: همچنین مقامات امنیتی کشور چندی پیش به رئیس جمهور نامه‌ای در هفته اول بهمن ماه مبنی بر وقوع سیل و اتفاقات ناگوار نوشتند که رئیس جمهور آن را به وزیر نیرو ارجاع داد و وزیر نیرو هم نوشت که ملاحظه شد، اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و اگر همه این مسائل صحت دارد، متهم ردیف اول این حوادث وزیر نیرو و مجموعه او است.

وی خاطرنشان کرد: باید مقصر خسارت‌های وارد شده به استان‌هایی، چون گلستان، خوزستان و لرستان بر اثر وقوع سیل به ملت و دستگاه‌های قضائی معرفی شوند چرا که نمی‌شود با تعارف و مماشات از این خسارات گذشت و مقصر مشخص است و عزم برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد.

وزیر نیرو: هواشناسی اعلام کرد بارش های فروردین نرمال است
در همین زمینه اردکانیان وزیر نیرو نیز دیروز در بخشی از سخنان و گزارش خود در مجلس به نکته ای اشاره کرد که قصور هواشناسی را پر رنگ می کند: «آخرین پیش‌بینی سازمان هواشناسی که 29 بهمن ماه در شورای آب ارائه شد حاکی از این بود که در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت  بارش‌ها در کشور نرمال خواهد بود.»لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این نکته وزیر نیرو اظهار کرد:   «پس این پیش بینی دقیق نبوده است.»اردکانیان البته این را هم گفت که «اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، هر مقدار تجهیزات لازم است باید برای پیش بینی ها تهیه شود.»

انتقاد تند نماینده دشت آزادگان از هواشناسی و وزارت نیرو
ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه ماجرای هواشناسی را دیروز در سخنانش از زاویه ای دیگر بررسی کرد. او معتقد بود اگر هواشناسی هشدار به موقع می داد و وزارت نیرو به موقع در رهاسازی آب سدهای کرخه و دز برنامه ریزی می‌کرد، این حجم آب در سدها دپو نمی شد: «علوم مربوط به هواشناسی امروز تغییرات آب و هوایی را ازچهار ماه قبل می تواند پیش بینی کند و 45 روز قبل هشدار می دهد که در تغییرات اخیر و وقوع سیل، هواشناسی این حوادث را پیش بینی کرده بود، براین اساس وزارت نیرو باید ذخیره های پشت سد را به ترتیب رها می‌کرد تا سیلاب های جدید را پشت سدها نگه دارد.بنابرگزارش خانه ملت، وی  تاکید کرد: بنابراین ادعای نداشتن اطلاع از آورده احتمالی حوزه سد کرخه واهی و غیر علمی است و آگاهی و اطلاع متولیان از میزان ورودی و ذخایر سدها، ظرفیت رودخانه و حوزه آبخیزداری محرز و مسلم است.

سیلاب نتیجه تصمیمات غلط و پیش بینی های نادرست
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که اقدام نکردن به موقع در رهاسازی آب ذخیره شده از دلایل قصور دولت به ویژه وزارت نیرو است، افزود: با استناد به قانون مجازات اسلامی ضروری است مقصران تحت تعقیب قرار گیرند و دولت به جبران خسارت وارد شده به دلیل بی مبالاتی و رعایت نکردن ضوابط ملزم شود.ساعدی با بیان این که بحران سیلاب خوزستان بیش از این که طبیعی و ناشی از طغیان رودخانه ها باشد نتیجه تصمیمات غلط، پیش بینی های نادرست و سوءمدیریت در دو مرحله آب گیری و رهاسازی به موقع سدهای کرخه و دز است، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب مقصران سیلاب خوزستان شد:   «کمیته حقیقت یاب تحقیق و تفحصی در مجلس درباره سیلاب های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و بی برنامگی وزارت نیرو تشکیل شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جواد
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه لطفا کمر همت ببند و آستین ها را بالا بزن و حق مردم را از این مسئولین بی کفایت و مرفهین بی درد بگیر....
Iran, Islamic Republic of
شما چقدر ساده هستی برادر...قوه قضاییه هیچ وقت سراغ خودی ها و دولتمردها و سیاسیون نیمیره
Iran, Islamic Republic of
هنوز برای قضاوت عملکرد رییس جدید زود است
برخورد لازم است اما....
Iran, Islamic Republic of
اینکه باید با مقصران برخورد شود شکی نیست. اما حواسمان باشد که باید ببینیم چه کسی خواهان برخورد با دولت است...?!!!
برادر جواد یواشتر عزیزم
Iran, Islamic Republic of
اگه قوه قضاییه بخواد گوش به فرمان افرادی مثل برادر جواد باشه کلاهش پس معرکه است
Iran, Islamic Republic of
اخرين فرصت است وگرنه ما خود حق را از باطل جدا ميكنيم
Iran, Islamic Republic of
نخست اینکه سازمان هواشناسی تنها ۷۲ ساعت و ۴۸ ساعت قبل از وقوع سیل اطلاعیه و اخطاریه صادر کرده است و دوم اینکه به اذعان خود سازمان هواشناسی آنها نتوانسته اند در میان مدت پیش بینی سیل با این وسعت را انجام دهند و نیازمند تجهيزات پیشرفته هستند و سوم اینکه خود مجلس با خرید تجهیزات پیشرفته هواشناسی به خاطر مسائل مالی مخالفت کرده است...
کارشناس محیط زیست
Iran, Islamic Republic of
دقت کنیم که الان معما حل شده است
اگر وزارت نیرو آب سدها را خالی کرده بود و پیش بینی ها محقق نمیشد، الان همین مجلسی ها نمی گفتند خیانت شده و آب گرانبها در شرایط خشکسالی از دست رفت؟
سعید110
Iran, Islamic Republic of
دولت از باران خبر داشت! فقط خبر نداشت که کانال های موجود ظرفیت عبور این حجم از آب را ندارد! برخی از دریچه های خروج آب از سد ها خراب است. رودخانه ها به لایروبی نیاز دارد. سپاه قرار است بعد از سیل، بالاترین سهم از کمک رسانی را بر عهده بگیرد ولی چرا نباید دو ماه قبل از وقوع سیل، همچون رئیس جمهور و وزیر نیرو، از وضعیتی که در بالا عرض شد، خبر داشته باشد؟! حداقل نکرده است در همان جلسه هفتگی هیئت دولت به وزرای کشاورزی، کشور، نفت، صنعت و ... بگوید.
Iran, Islamic Republic of
...
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
وزیر کشور در صحن مجلس اعلام کرد که برای جلوگیری از اسیب دیدن شهرهای بزرگ سیل را به سمت مزارع و روستاها و شهرهای کوچک هدایت کردیم!!!!! سوال من این است که : منظور از شهرهای بزرگ کدام شهر است؟در کجای دنیا برای حمایت شهرهای بزرگ که زیرساخت های محکمتری دارند سیل را به سمت مناطق ضعیف تر هدایت کرده اند؟...
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز ....لطفا سانسور نکنید
خخ
Iran, Islamic Republic of
تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
این یک ایراد ساختاری در کشور ماست. پیشگیری تقریباً جایگاهی در تصمیم گیران ندارد. ...
Iran, Islamic Republic of
باز هم نگرشهای قبیله ای و شهری بر انتقادها حاکم شد. ...
Iran, Islamic Republic of
پناه بر خدا از این حذف. برادر جهان منظور شما چیه؟ راه بی بی سی و آمد نیوز را نرو
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نقش اصلي را دارند
صادق
Iran, Islamic Republic of
...
حسین
Iran, Islamic Republic of
1. اینکه باید خسارات جبران شود به هیچ عنوان مورد مناقشه نمی باشد.
2. مقصرین باید مورد محاکمه قرار گیرند.
3. هر میزان از خسارت که قابل تامین از مقصرین باشد باید از آنها ستانده شود. چرا باید سایر مردم جبران خسارتی را بنمایند که برخی افراد در ایجاد این خسارت تقصیر دارند؟
آقای رییسی باید به عنوان اولین کار مهم ملی خود به این موضوع به طور ویژه رسیدگی نماید و به طور شفاف مردم را در جریان این رسیدگی قرار دهد
Iran, Islamic Republic of
قوه محترم قضائیه ، لازم است کمر همت ببند و آستین ها را بالا بزند و حق مردم را از این مسئولین بی کفایت و مرفهین بی درد بگیرد ...
مسعود
Iran, Islamic Republic of
شيخ حسن روحاني هم بي تقصير نيست. چرا كه طبق اظهارات نماينده ها كه در خبر فوق الذكر آمده , ايشان بعنوان رئيس جمهور وظيفه داشت كه پس از ارجاع نامه دستگاههاي امنيتي به وزير نيرو در خصوص لزوم آمادگي و برنامه ريزي و اقدام وزارت نيرو براي پيشگيري از سيل , در روزهاي بعد هم پيگير اقدامات اين وزارتخانه وشخص وزير تا حصول نتيجه در اين رابطه باشد..
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
80 هزار پروژه عمرانی طی 6 سال گذشته بلاتکلیف رها گردید که بخشی مربوط به سد,لایروبی,,سیل بند و غیره بود مقصر کاملا مشخص است نا کارامدی و سو مدیریت تدبیر و امیدی ها.
Iran, Islamic Republic of
...
France
اگر نسبت به کاهش اثرات سیل کوتاهی کرده باشند و اثبات شود که مقصرند برخورد قانونی ضروری است .
بي تدبيري
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
واقعا متأسفم براتون برادران و خواهران سايت خبري جهان
چرا كامنتها رو سانسور ميكنين عزيزم لطفا كامنتها ي بي تدبيري رو كامل پخش كنين و گرنه بعنوان يكي از مشتريان پروپا قرص تون از امروز تحريمتان ميكنم
مهدی از خوزستان
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مردم سیل زده که باید چوب بی تدبیری و بیخیالی مسئولین را بخورند ...
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کار احمدی نژاد بود!!
Iran, Islamic Republic of
هیچی انها معصومند و مصون از خطا اگر منتقدان سردشون می شه برند جهنم!!!!