پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۲۴
سازمانی که وجود دارد اما خروجی کافی ندارد

سازمان مدیریت‌ بحران دقیقا کجای بحران است؟+تصاویر

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 681421
مدیریت بحران دو مرحله اساسی پیشگیرانه و پس از وقوع دارد که عدم انجام هر یک از مراحل سبب امدادرسانی و کنترل بحران به صورت ناقص می شود.
سازمان مدیریت‌ بحران دقیقا کجای بحران است؟+تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز: بحران بخصوص بلایای طبیعی در کشوری با وسعت و پهناوری ایران و آب و هوای مختلف موضوعی اجتناب ناپذیر است. بحران‌زدایی یا مقابله با بحران‌های طبیعی از جمله مواردی است که امروز با نام «مدیریت بحران» در دنیا شناخته می شود و موضوع غریبی در کشورمان نیست. چه اینکه سازمانی به همین نام در کشورمان در سال 1386 تاسیس و تا به امروز زیر نظر وزارت کشور در حال فعالیت است. 
 

اسماعیل نجار از سال 92 به عنوان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور انتخاب شده و بیش از 5 سال است که در این سمت حضور دارد. اما حالا که بحران سیل بخش‌هایی از کشور از جمله استان‌های خوزستان، شیراز، لرستان، گلستان و ... را تهدید و مورد آسیب قرار داده‌ است باید پرسید که سازمان تحت امر «اسماعیل نجار» چه عملکردی از خود تا به اینجا نشان داده است؟

پیش بینی و بحران زدایی قبل از بروز بحران
مدیریت بحران به عنوان یک دانش تخصصی زیر شاخه مدیریت امروزه پیشرفت بسیاری کرده است. مدیریت بحران به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، چاره جویی‌ها و دستورالعمل‌هایی اطلاق می‌گردد، که مدیریت یک سازمان و کشور، در چالش با بحران انجام می‌دهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است. بطور کلی مدیریت بحران به معنای سوق دادن هدفمند جریان پیشرفت امور، به روالی قابل کنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرایط قبل از بحران است.
 

مدیریت بحران دو مرحله اساسی پیشگیرانه و پس از وقوع دارد که عدم انجام هر یک از مراحل سبب امدادرسانی و کنترل بحران به صورت ناقص می شود.

در مرحله قبل از بحران طبق قانونی که در مجلس ۳۱/ ۲/ ۱۳۸۷ تصویب کرده اند، ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخابرات طبیعی و تضمین برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی یکی از وظایف این سازمان عنوان شده است. 

همچنین از وظایف سازمان مدیریت بحران کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده ۲ این قانون مطرح شده است.



همه این موارد به یک موضوع اشاره دارد، اینکه مدیریت بحران بایستی با شناسایی نقاط پرخطر و مخاطرات پیش رو آمادگی لازم برای مهار بحران داشته باشد و حتی جهت عدم بروز بحران تمهیدات لازم را انجام دهد. موضوعی که به پیشگیری در این حوزه باز می گردد. متاسفانه در این سالها موضوع غافلگیری مدیران در بحران ها از جمله بهانه‌های برخی از مسئولان بوده است که با این قوانین و همچنین قواعد مدیریت بحران باید گفت که اصلا مدیریت بحران نباید غافلگیر شود. 

 بسیاری از جمله نمایندگان استان‌هایی که سیل حوزه انتخابیه شان را تخریب کرد بیان می کنند که اگر لایروبی و آبخیزداری مناسب در گذشته انجام می شد و همچنین آب سدها به طور درست مدیریت می شد شاهد سیل در برخی از شهرها مانند آق قلا نبودیم. موضوعی که بررسی آن قطعا در مجلس با حضور وزیر نیرو و وزیر کشور مهم و اساسی است. 
 

معضل سخنگو نداشتن دولت به سازمان مدیریت بحران کشید
دولت دوازدهم از مردادماه سال 97 بدون سخنگو مانده است. پستی که بسیاری از کارشناسان مطرح می کنند که دولت برای عدم پاسخگویی به مردم خالی گذاشته است. اما حالا در بحران سیل با معضل جدی در این خصوص مواجه هستیم. ایجاد امنیت روانی و مدیریت روانی جامعه در زمان بحران یکی از الزامات اساسی مدیریت چنین اوضاعی است. متاسفانه در این شرایط است که انواع و اقسام شایعات در بستر بی اطلاعی و نگرانی مردم رشد می کند. شوربختانه شایعاتی در خصوص ایجاد بحران در مناطقی مانند شهر تهران از سوی مسئولان مانند یکی از اعضای شورای شهر تهران بوجود آمد اما دراین خصوص از دولت صدای واحدی برای هشدار و اطلاع رسانی به مردم شنیده نمی شود. 
 

لزوم تعیین یک سخنگو در زمان بحران برای اطلاع رسانی و ارائه گزارش در مورد خسارات و کمک رسانی بیشتر و هماهنگ سازی مردم و نیروهای امدادی از جمله موارد مهم در چنین زمانی است. 

در مواقع بحران ستاد بایستی با اطلاع رسانی مستمر و قوی برای مدیریت روانی جامعه تلاش کند و همچنین از شایعاتی که در این شرایط ایجاد می شود جلوگیری نماید. هر چند که مدیریت بحران چند پیامک به گوشی های همراه مردم ارسال کرد اما معضل تعیین سخنگو واحد در این زمینه همچنان ادامه دارد.

عملکرد مدیریت بحران در سیل اخیر
مدیریت بحران در سیل اخیر بیشتر از اینکه حالت فعال و پویا داشته باشند منفعل بوده است. اغلب رئیس مدیریت بحران به جای گزارش درباره عملکرد این سازمان به گزارش میزان خسارت‌ها و کمبودها پرداخته است. به عنوان نمونه، رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرده است که «بارش‌های اخیر به ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های مواصلاتی کشور آسیب زد.»

ماجرای سیل استان گلستان که مسئولان در آن حضور نداشتند و رئیس مدیریت بحران هم با اوج گرفتن بحران به این استان سفر کرد از جمله مواردی است که به خوبی نشان می دهد که مسئولان در برابر مخاطرات طبیعی آمادگی و اراده لازم را نداشتند.

اخیرا اسماعیل نجار با اعلام تهیه طرح جامع آسیب شناسی سیل و سیلاب در کشور، درباره خسارت‌های سیل روزهای اخیر در چند استان کشور گفت: پس از تثبیت حادثه و فروکش کردن سیل و ارزیابی های دقیق، میزان خسارت ها جبران می شود. 

درحالی از رئیس سازمان مدیریت بحران در این شرایط خبر کمتری منتشر می شود که شاهد حضور نیروهای نظامی ارتش و سپاه در بطن کمک رسانی به مردم سیل زده هستیم. سازمان مدیریت بحران نیروی اصلی در چنین مواردی است که برای همین برهه زمانی بایستی حضور فعال داشته باشد اما کمتر شاهد بروز و ظهور این سازمان در این مواقع هستیم و نیروهای مردمی و استانی گزارش می کنند که بیشترین کاری که این ستاد انجام داده هشدار است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خخ
Iran, Islamic Republic of
مشکل امروز کشور بحران مدیریت است نه مدیریت بحران !
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نگاه مدیران دولتی نگاه اشرافی با ریخت وپاش بالا و کارایی اندک است!!!!.باید انقلابی در سطح مدیریت کشور (نگرشها ورفتارها) ایجاد شود.
Iran, Islamic Republic of
خدایی اینثدر زحمت نکشید خسته میشید
Iran, Islamic Republic of
شنیده شده ایشان (رییس مدیریت بحران کشور) برادر داماد روحانی است این درست است؟!
Iran, Islamic Republic of
هزار فامیل
مهدی
Iran, Islamic Republic of
گزارش خوبی بود لازمه تمامی سایت ها نشریات به این معضل بپردازند که جدا وظیفه مدیریت بحران چیست و بودجه مصرفی این مدیریت را کنکاش کنند مجلس باید این مسیله را جدی بگیرد که بیت المال در جای خودش هزینه شود .
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در این مملکت کار بلد های ما بیکارند و کار نابلد ها سر کار ...
Iran, Islamic Republic of
اقای نجار نسبت شما با اقای روحانی چیست؟ چرا همه با هم فامیل هستید؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
ایشون از اون نیروهای برجسته وهمفکر شماست که به مدت 4سال در دولت دهم استاندار کرمان بو...
Iran, Islamic Republic of
بله دیگه، در دولت شما هم خونه نشین شده
حامد
Iran, Islamic Republic of
چون شایسته سالاری به کل از بین رفته. عموما اقوام و آشنایان را بر سر کار می آورد. افراد متخصص و نخبه و خبره به حاشیه رانده می شوند. بسیاری از برجسته ترین تحصیل کرده های کشور یا بیکارند یا در دون ترین مشاغل مشغولند چون داماد و پسرخاله و خواهر زاده و .. مقامات دولتی نیستند .

وقتی به قشر نخبه و تحصیل کرده جامعه این چنین ظلم و بی توجهی می کنند نتیجه همین می شود که می بینیم. پیاز 15 هزار تومانی و سیلاب و ویرانی و آلودگی و ...

فقط خدا می دونه اینا با ما چه ها کردند
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
نامش را مدیریت تمبان ، بگذاریم بهتر است !!!
Iran, Islamic Republic of
...
بي تدبير و نا اميد
Iran, Islamic Republic of
زياد سخت نگيرين بنده خدا داره لابي و تحقيق ميكنه كه رييس دولت بعدي از چه جريانيه تا خودش رو با ايشان هماهنگ كنه و صندلي رو از دست نده
يك روز احمدي نژادي دوآتيشه ؛ روز بعد اعتدالي ناب و فردا .......
Iran, Islamic Republic of
خودشان و سازمان مطبوعشان در زمینه غافلگیر شدن مهارت ویژه و مثال زدنی دارند و خوب که کار از کار گذشت و همه پای کار اومدن سر و کله ایشان و دار و دسته شان پیدا شده و به مردم اخرین راه حل باقیمانده را ارائه داده که شما که قراره بمیرید حالا چه تو سیل زلزله اتشفشان سونامی رانش و ...یکم دیرتر یا زودتر چه فرقی میکنه و خلاصه همه چی ختم به خیر میشودو ی اماری هم که نشان از درایت ستودنیشان دارد را ارائه میدهند
از مردم
United States
مشکل واقعی نظام و مردم وجود چند دهه اي مسؤلان ژن خوب پندار و چفیه اندازه که همگی با هم فامیل و خويشاوند هستند. یک پویش بررسی عملکرد مسؤلان و آقازادگان بايد مطالبه همگانی شود‌. اگر خیانت کرده اند مجازات وگرنه بازنشسته افتخاری شوند. "فقط جوانان انقلابی پای کار"
Iran, Islamic Republic of
ایشان چه نسبتی با رئیس جمهور دارد همین کافی است به تخصص اصلا نیازی نیست
Iran, Islamic Republic of
خود بحران است
Iran, Islamic Republic of
مگر ميشود چهل سال مديريت هردمبيل يك كشور 80 ميليوني را سر پا نگه داشت گيرم مردمش ببو ولي طبيعتش كه با كسي شوخي نداره
Iran, Islamic Republic of
تو صف اخر .......پشت سر مردم
Iran, Islamic Republic of
مدیرت بحران یعنی دور کردن مدیران از بحران و.....مقصر کردن بدنه کارشناسی دستگاههای اجرایی....اگر این وظیفه خطیر رو نتونه انجام بده ....یکی. دیگرو میزارن سر جاش؟؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
سازمان مدیریت بحران یا بحران مدیریت؟
Iran, Islamic Republic of
هواشناسی 72 ساعت قبل از بارش سیل را پیش بینی واعلام کرده و42ساعت قبل امدن سیل را تاکید کرده...........مدیریت بحران چون تو سفر نوروزی بوده.... نشنیده.....وقتی هم تلفنی بهش گفتن....گفته من چجوری بقیه مدیرا رو تو این عیدیه زاورا کنم یا پیداشون کنم.......هواشناسیکه همون چوپونه معروفه......بیخیال....؟؟؟؟؟؟!!! !!!
اول بفرستيدش كلاس آموزش مديريت بحران بعد بهش پست مديريتي بدين اين آقا نميدونه بحران را با چه حروفي مينويسن