کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مرور برخی شایعات سیل از ابتدای سال +تصاویر

25 فروردين 1398 ساعت 12:05

با فروکش شدن سیلاب در کشور، سیل شایعات در فضای مجازی به راه افتاد که این شایعات می‌تواند آثار مخرب‌تری داشته باشد.


گروه سیاسی جهان نیوز: همزمان با سیل اخیر در کشور بازار شایعه سازی و دروغ پراکنی مجازی که هدف آن دلسرد کردن مردم و افزایش فشار بر روی افکار عمومی بود در این مناطق داغ داغ شد.

سیل اخیر در کشور خرابی های زیادی به بار آورد اما با کمک مسئولین، مردم، نیرو‌های امدادی، بسیج، ارتش و سپاه کمی شرایط روبه بهبود است. مردم کشورمان باردیگر وحدت و حس هم نوع دوستی خودشان را نشان دادند.

اما با فروکش شدن سیلاب در کشور، سیل شایعات در فضای مجازی به راه افتاد که این شایعات می‌تواند آثار مخرب‌تری داشته باشد.

سیل در ایران؛ از پروژه هاپ تا بارورسازی ابرها

آیا هارپ بر خشکسالی در ایران تاثیر دارد؟

بارها در فضای مجازی از تاثیر پدیده هارپ بر خشکسالی و اقلیم ایران شنیده‌ایم، شایعه‌ای که هر چند باور آن در ابتدا سخت است اما با چنان قدرتی از سوی نظریه‌پردازان فضای مجازی بیان می‌شود که موجی از ناامیدی را از تاثیر یک پدیده انسان‌ساخت نسبت به اقلیم در افکار و اذهان ایجاد می‌کند.
 
مدیرکل هواشناسی قم، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که "آیا پدیده هارپ در خشکسالی های اخیر موثر است یا خیر؟" و در خصوص تاثیر این فناوری بر اقلیم و طبیعت، اظهار داشت: فناوری هارپ در ارتباط با موضوعات مخابراتی می‌باشد و تاثیر آن بر شرایط آب و هوایی و طبیعت خاورمیانه و ایران در حد صفر است.

وی افزود: هارپ یک برنامه تحقیقاتی می باشد که در شمال امریکا در حال اجراست و هدف اصلی این برنامه، بررسی دقیق تر تاثیر "یون سپهر" بر امواج رادیویی و سامانه‌های مخابراتی زمین و فضاست.

مدیرکل هواشناسی استان قم در پایان گفت: خوب است از شایعه پراکنان بپرسیم اگر پدیده هارپ در تغییر اقلیم ایران کاربرد دارد آیا هوشمندانه‌تر نیست که آمریکا با صرف هزینه و توان کمتر، مانع طوفان‌های ویرانگری شود که  سالی چند بار بعضی از نقاط آمریکا را با آسیب های جانی و مالی جدی مواجه می‌کند؟

ممکن است این بارش‌ها نتیجه بارورسازی ابرها باشند؟ ناصر کرمی، اقلیم‌شناس می‌گوید:  این یک شایعه مبتذل است که ترول‌های فضای مجازی راه انداخته‌اند. همه امکانات بشر برای بارورسازی ابرها ضرب در هزار هم بشود نمی‌تواند چنین حجمی از بارش را ایجاد کند که در این یک ماه در ایران شاهد بوده‌ایم.

شایعات سیل در پلدختر

شایعاتی مبنی بر باز کردن دریچه سد ایوشان و وقوع سیلاب در پل‌دختر، معمولان و خرم‌آباد

که این موضوع واقعیت ندارد و کذب محض است زیرا سد ایوشان یک سد کوچک و کل حجم مخزن آن معادل 52 میلیون مترمکعب است و میزان آب خروجی از دریچه تحتانی آن معادل 15 مترمکعب در ثانیه است که حداکثر سرریز آن در دوازدهم فروردین‌ماه معادل 65 میلیون مترمکعب در ثانیه بود.

واکنش وزیر کشور به شایعات در مورد سیل زدگان پلدختر و معمولان
عبدالرضا رحمانی فضلی در مورد برخی شایعات در مورد سیل زدگان پلدختر و معمولان اظهار داشت: برخی از رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی و کانال‌های غیررسمی در خصوص این استان و مردم پل‌دختر و معمولان مسائلی را مطرح کرده بودند که کاملاً تکذیب می‌شود.

وی افزود: آنجا مردم در آرامش کامل با همدلی و همکاری که با مسئولان دارند شرایط برای خدمات‌رسانی کاملاً مهیا است.

وزیر کشور عنوان کرد: ما باید در این‌گونه ایام از پخش شایعات و اخبار نادرست به‌ویژه اخبار و شایعاتی که می‌تواند به روحیه مردم لطمه بزند و می‌تواند آبروی مردم را مورد هجمه قرار دهد، خودداری کنیم.

وی بیان کرد: نیروی انتظامی گزارشی ارائه دادند و مطرح کردند در این ایام حتی یک‌دانه سرقت و یک‌دانه مورد سرقت اتفاق نیفتاده و مردم در آمادگی کامل بودند، بودند افرادی که از مناطق دیگری برای سو استفاده از آن شرایط آمده بودند که نیروی انتظامی برخورد جدی کرده و دادستانی برخورد جدی کرده است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در آنجا کاملاً شرایط مهیا خدمات‌رسانی است و واقعاً نیروها به‌صورت فوق‌العاده دارند کار می‌کنند.

شایعه فوت تعدادی از مردم در سیل پلدختر
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: شایعه کشته‌شدن تعدادی از مردم در سیل پلدختر صحت ندارد.

شایعه از بین رفتن پرونده مددجویان سیل‌زده بهزیستی در لرستان
مسعود آسیما با بیان اینکه طی چند روز گذشته به دنبال سیل لرستان در شهرستان‌های چگینی و پل دختر در بخشی‌هایی از ادارات بهزیستی آب گرفتگی ایجاد شد گفت: این مشکل با تلاش و همت کارکنان و اعضای سازمان بهزیستی این مراکز در حال برطرف شدن و پاکسازی است.

آسیما با بیان اینکه در برخی از شبکه‌های اجتماعی این شایعه انتشار یافته بود که بعد از این آب گرفتگی پرونده‌های مربوط به این مراکز دچار آبگرفتگی شده و از بین رفته‌اند افزود: این در حالیست که با راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات مددجویان و معلولان سازمان بهزیستی تمام این داده‌ها و اطلاعات به شکل الکترونیک در سازمان بهزیستی ذخیره شده است.

شایعات در مورد سیل گلستان

جنگل‌زدایی عامل سیل گلستان
ناصر کرمی، اقلیم‌شناس می‌گوید:  نه. قطعا "عامل ایجاد سیل" در آن منطقه جنگل‌زدایی نیست. اگر بارش با دوره برگشت ده ساله رخ داده اما سیل شدتی مشابه سیلی با دوره برگشتت هفتاد ساله می‌داشت می‌توانستیم نتیجه بگیریم یک عامل ژئومورفولوژیک باعث تبدیل بارش به سیل شده است. اما هم بارش دوره برگشت هفتاد ساله داشته و هم خود سیل. پس هر چه بوده آن بالا در آسمان رخ داده است.

شایعه اظهارات افشاگرانه استاندار سابق گلستان

سیل شایعات در شمال کشور
 
سخنگوى وزارت کشور نیز در صفحه شخصی خودش مطلب منتشر شده در فضاى مجازى مبنی بر حضور تعدادى از استانداران و فرمانداران در خارج از کشور را کاملا تکذیب کرد.

شایعه سونامی در گیلان
پس از سیلاب‌های اخیر شمال کشور برخی از کانال‌های ضدانقلاب برای افزایش فشار روی افکار عمومی شایعه وجود سونامی در گیلان را مطرح کردند امارضا اسلامی مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان احتمال وقوع سونمانی در مناطق حاشیه دریای خزر و استان گیلان را رد کرد.

شایعه عدم حضور نیرو‌های مسلح در کنار مردم
در روز‌هایی که بسیج، ارتش و سپاه در کنار مردم سیل‌زده هستند برخی از کانال‌های معاند سعی کردند تا مانند زلزله کرمانشاه بین نیرو‌های مسلح کشورمان شکاف ایجاد کنند و حضور این نیرو‌ها را کمرنگ جلوه دهند.

سیل شایعات در شمال کشور
سردار غلامحسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین در مناطق سیل زده

سیل شایعات در شمال کشور
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مناطق سیل زده

سیل شایعات در شمال کشور
امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مناطق سیل زده

شایعه بیماری التور(وبا) در مناطق سیل زده گلستان
معاونت بهداشتی داشگاه علوم پزشکی گلستان: خوشبختانه تمامی آزمایش های انجام شده در مراکز بهداشتی از نظربیماری التور(وبا) منفی بوده و هیچ خطری عزیزان سیل زده را تهدید نمی کندمردم به شایعات توجه نکنند.

تکذیب شایعه تعطیلی مدارس گلستان
مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان گلستان گفت: در پاسخ به یک شایعه در فضای مجازی، فردا مدارس گلستان تعطیل نیست.

شایعات سیل در استان خوزستان

شایعه  آسیب دیدگی سد دز یا کرخه
علی حسن حسین زاده معاون سیاسی-امنیتی استانداری خوزستان می‌گوید: وضعیت سدهای خوزستان مطلوب است و این شایعات درباره ترک خوردن سد کرخه و دز و امثال آن را که مطرح می‌کنند کاملا کذب است.

شایعه ممانعت از وزورد آب به هورالعظیم
بیژن زنگنه، وزیر نفت گفت: اینکه گفته می شود وزارت نفت برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به تأسیسات نفتی عمداً مانع آبگیری هورالعظیم شده و آب را عملاً به مناطق مسکونی هدایت کرده، یک «دروغ بزرگ» و جنگ روانی علیه ملت ایران است.

عکس عجیب در مورد سیل خوزستان
تصویری از کودکی غرق شده در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که آن را تحت عنوان قربانی سیل استان خوزستان معرفی کرده اند. در حالی که این تصویر مربوط می شود به یک کودک سوری که در دریای مدیترانه غرق شده است.

شایعه خفه و غرق شدن٣۰ دزفولی
شایعه عجیب خفه و غرق شدن 30 دزفولی در اثر سیل هم از این شبکه به آن شبکه مجازی کپی می شد. در این مطلب آمده بود که " متاسفانه با خبر شدیم که ٣۰ نفر از هموطنان دزفولی در اثر خفگی در سیل از دنیا رفته و خیلی ها هم مفقود شده اند. البته از همان ابتدای انتشار مشخص بود که شایعه ای بیش نیست و سیلاب اخیر هیچ تلفات جانی نداشت.

 شایعات درباره درگیری‌های دشت آزادگان
استاندار خوزستان درباره شایعات درگیری‌ ضابطان قضایی با کشاورزان در موضوع تخلیه این زمین‌ها می‌گوید: این مناطق فیوزپلاک‌های کرخه است و اگر تخلیه و آب‌گیری نمی‌شد، سوسنگرد زیر آب می‌رفت.

آلودگی آب شهری شوشتر در پی وقوع سیل
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی شوشتر در پی مطرح شدن شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر آلوده شدن آب شهری به دنبال وقوع سیل و ماندن لاشه حیوانات در آب، گفت: این شایعات بی‌اساس و کذب محض است.

شایعه تخلیه منازل برخی مناطق شهر اهواز
پیرو شایعه‌ای در فضای مجازی در خصوص تخلیه برخی از مناطق شهرستان اهواز به دلیل زیادشدن آب کارون، این فرمانداری اعلام می‌دارد که هیچ‌گونه خطری شهرستان اهواز را تهدید نمی‌کند و میزان آب ورودی به رودخانه کارون کاملاً مدیریت‌شده و با نظارت و کنترل دقیق در حال رصد است.

شایعات سیل در شیراز
وقوع سیل به دلیل تخریب خاكریز سپاه

استاندار فارس با اشاره به شایعه‌پراكنی‌ها در فضای مجازی درباره علل وقوع سیل در شیراز گفت: شایعه‌ای كه در فضای مجازی منتشر شده، مبنی بر وقوع سیل به دلیل تخریب خاکریز سپاه را قویاً تکذیب می‌كنیم.


کد مطلب: 680575

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/680575/مرور-برخی-شایعات-سیل-ابتدای-سال-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com