چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آمار عجیب و غریب برای گران کردن بنزین

يکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 68052
آمار عجیب و غریب برای گران کردن بنزین
دولت برای آزاد سازی قیمت سوخت آمار عجیب و غریب ارائه می کند .
به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان طرفدارن آزاد سازی قیمت ها معتقدند ،ارزان بودن قیمت سوخت در کشور باعث قاچاق این کالا به خارج از کشور می شود. 
از سویی مخالفان افزایش ناگهانی قیمت سوخت معتقدند با اتخاذ روش های غیر قیمتی هم می توان مصرف را کنترل و قاچاق را کاهش داد و برای اثبات کارایی این روش ،سهمیه بندی بنزین را ذکر می کنند.
با این حال هفته گذشته معاون وزیر اقتصاد در آستانه بررسی لایحه هدفمند سازی یارانه ها در مجلس ، با اشاره به قیمت ارزان سوخت در کشور گفت: با اجرای لایحه هدفمند سازی یارانه ها ضمن کنترل مصرف ،قاچاق سوخت نیز کاهش می یابد.
وی در خصوص ضرورت واقعی سازی قیمت ها ،به قاچاق 40 میلیون لیتری سوخت به خارج از کشور اشاره کرد و مدعی شد این حجم قاچاق از طریق کشتی و در مواردی هم از طریق لوله کشی در مرزها انجام می شود.
اعلام این حجم قاچاق که پیش از اجرای سهمیه بندی بنزین نیز تا این حد نبوده است،تاکنون از سوی یک مقام رسمی دولتی بی سابقه بوده است.ضمن اینکه این آمار با تائید مافیای چند سر قاچاق سوخت، صراحتا به معنی شکست سیاست سهمیه بندی بنزین در دولت است.
لازم به ذکر است  روزانه 70 میلیون لیتر بنزین و 45 میلیون لیتر گازوئیل در بخش حمل و نقل کشور مصرف می شود که قاچاق 40 میلیون لیتر به معنای تقریبا یک سوم مصرف در کشور است.
اما روز گذشته رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور گفت: اخبار منتشره طي چند روز گذشته در خصوص قاچاق روزانه 40 ميليون ليتر سوخت از كشور محال است و به هيچ عنوان صحت ندارد.
تکذیب قاچاق 40 میلیون لیتری بنزین این شائبه را ایجاد می کند که ادعای معان وزیر اقتصاد ،بیش از آنکه واقعی باشد، به منظور بزرگنمایی از عوارض سوخت ارزان و مقدمه چینی برای گران کردن آن است. 
اگرچه اصلاح پرداخت یارانه به شیوه کنونی اجتناب ناپذیر است اما استفاده از آمار و گزارش های نادرست ،برای  اتخاذ یک روش و سیاست خاص منطقی نیست.
در حالیکه دولت معتقد است تنها راه مبارزه با کاهش مصرف بنزین و کنترل قاچاق سوخت ، افزایش یکباره قیمت ها است برخی کارشناسان معتقدند اصلاح الگوی مصرف سوخت صرفا از طریق روش های قیمتی  عواقب اقتصادی و اجتماعی نگران کننده ای دارد.
به گفته این کارشناسان راه حل های غیر قیمتی باید در اولویت قرار گیرد.از همین رو لایحه هدفمند سازی یارانه ها در کمسیون ویِژه مجلس با هدف کاهش عوارض شوک درمانی در سیاست دولت ،تغییرات قابل توجهی پیدا کرده و قرار است  هفته آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *