کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مازنی، عضو فراکسیون امید:

سال ۹۲ عبور از جهنم و ورود به برزخ بود/ با‌ اصولگرایان‌ عاقل مثل روحانی و لاریجانی ائتلاف کردیم/ لیست‌ امید، لیست دوره‌ برزخ است/ خاتمی همچنان می‌تواند با تکرار خودش تأثیرگذار باشد/ حصر از اولویت‌ مردم خارج‌شده

17 فروردين 1398 ساعت 16:55

دورانی که از سال 92 به بعد شروع شد، متعلق به اصلاح‌طلبان نیست، دورانی است که اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل و عاقل مانند آقایان لاریجانی و روحانی ائتلاف کردند تا کشور را از لبه پرتگاه نجات دهند.


گروه سیاسی جهان نیوز: احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که سلفی او با موگرینی به همراه چند نماینده دیگر باعث شهرت جهانی آنها شد، در گفتگو با خانه ملت گفته است: «سال 92 سال ائتلاف با اصولگرایان معتدل برای عبور از جهنم و  ورود به برزخ بود که انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتیم و در ادامه سال 94 نیز همچنان این فضا حاکم بود و در حقیقت ما نیروهای دوره برزخ هستیم و لیست ما نیز لیست دوره برزخ است». فارغ از کلمه پراکنی این عضو فراکسیون امید در تشبیه مضحک جهنم و برزخ که البته به فرض قبول در پس عمل خود اصلاح طلبان تشکیل شده، گذر کرد اما اندک معاشرت این نماینده اصلاح طلب نه با منتقدان بلکه با حامیانشان مشخص خواهد کرد نظر امروز مردم درباره دولت های حسن روحانی، مجلس دهم و شورای شهر پنجم تهران چیست؟

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*روش کار آقای احمدی‌نژاد به گونه‌ای بود که به طور کلی با روش جاری در کشور مغایر و مخالف بود و فکر می‌کرد ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری در این است که هر کاری که از گذشته انجام شده را باید به هم بریزد و از نو بسازد. مانند تفکری که در اول انقلاب وجود داشت که اگر اسم شهری شاهرود است چون "شاه" دارد، باید تغییر کند و مثلا امامشهر شود.ما 8 سال جنگ را پشت سر گذاشتیم، دوره سازندگی را با یک روش علمی برای بازسازی زیرساخت‌ها و خرابی‌های کشور گذراندیم؛ سپس آقای خاتمی با شعار توسعه سیاسی روی کار آمد اما در بخش‌های اقتصادی و مدیریت حوزه‌های دیگر نیز عملکرد قابل دفاعی داشتیم که نبایستی به این تجارب مفید بی اعتنایی می‌شد اما آقای احمدی‌نژاد مناسبات قدرت را هم در درون و خارج کشور به هم ریخت و بعد از اتفاقات سال 88 که من از آن به عنوان بازی "باخت-باخت" نیروهای درون نظام تعبیر می‌کنم، یک عده عناصر افراطی از دو طرف فضا را به سمتی هُل دادند که ما به یک جهنم افتادیم که باید از این جهنم فاصله می گرفتیم.

بیشتر بخوانید:
سنگ‌اندازی مخالفان برجام، مشکلات کنونی را پدید آورد
رئیس کمیسیون فرهنگی را همه دنیا می‌شناسند! +عکس


*سال 92 سال ائتلاف با اصولگرایان معتدل برای عبور از جهنم و ورود به برزخ بود که انتخابات ریاست جمهوری را پشت سر گذاشتیم و در ادامه سال 94 نیز همچنان این فضا حاکم بود و در حقیقت ما نیروهای دوره برزخ هستیم و لیست ما نیز لیست دوره برزخ است. در واقع لیست امید محصول تصمیم شرایطی بود که باید از جهنم به برزخ وارد می‌شدیم البته اگر امروز هم بپرسید که در چه وضعیتی قرار داریم، فکر می کنم ما هنوز عواملی را می‌شناسیم که تلاش دارند دوباره ما را به جهنم برگرداند.

*باستناد به نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته، اصلاح طلبان همچنان سرمایه ‌اجتماعی‌شان را دارند و آقای خاتمی همچنان می‌تواند با تکرار خودش تأثیرگذار باشد. البته عملکرد اصلاح طلبان مساوی با عملکرد دولت و مجلس نیست؛ اصلاح‌طلبان برای اینکه کشور را از یک شرایط خاصی نجات دهند، به یک برزخ تن دادند و باید گفت دورانی که از سال 92 به بعد شروع شد، متعلق به اصلاح‌طلبان نیست، دورانی است که اصلاح طلبان با اصولگرایان معتدل و عاقل مانند آقایان لاریجانی و روحانی ائتلاف کردند تا کشور را از لبه پرتگاه نجات دهند که البته هنوز هم افراطی‌ها از داخل  و خارج تلاش دارند که به طرف پرتگاه برگردانند.

*اگر شرایط کشور در زمان انتخابات 1400 نیز به همین صورت باشد به دلیل وجود خطر پوپولیسم و لمپنیسم از داخل و خارج کشور تنها راه‌حل برون رفت از این وضعیت را ائتلاف می‌دانم. در عین حال اگر شرایط تا زمان انتخابات بهبود یابد و اوضاع تغییر کند که البته هر چیز در عالم سیاست ممکن است، آن وقت احتمال دارد که اصلاح طلبان کاندیدای مستقل در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

*در حال حاضر نیز شخصیت‌های دو جناح به طور منظم با هم جلسه دارند ولی بنا بر این است که مسائل رسانه‌ای نشود؛ به دلیل اینکه ممکن است رسانه‌ای شدن مباحث از پخته شدن آن‌ جلوگیری کند.

*پس از برجام زندگی مردم در یک مسیر طبیعی سیر می‌کرد، شرکت‌های خارجی به ایران آمدند، روابط بین‌الملل توازن پیدا کرد و تورم کنترل شده بود و در عین حال ناراحتی مردم این بود که چرا این بزرگواران در حصرند.  امروز اما به یک باره آقای ترامپ از پای میز مذاکره خارج شده و بحران جدیدی را بر ما تحمیل می‌کند و شرایط جدیدی به وجود آورده که روی زندگی مردم تأثیر گذاشت. دولت به هر دلیلی نتوانست انتظارات را برآورده کند و در این شرایط، نه اینکه مسئله حصر فراموش شده باشد بلکه به طور طبیعی از اولویت های اصلی به اولویت‌های بعدی مردم منتقل شده است. 


کد مطلب: 680133

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/680133/سال-۹۲-عبور-جهنم-ورود-برزخ-با-اصولگرایان-عاقل-مثل-روحانی-لاریجانی-ائتلاف-کردیم-لیست-امید-لیست-دوره-خاتمی-همچنان-می-تواند-تکرار-خودش-تأثیرگذار-باشد-حصر-اولویت-مردم-خارج-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com