کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه سازی مشاور خاتمی:

نمره جمهوری اسلامی در مدیریت بحران‌ها قابل قبول نیست/ بهترین مدیریت بحران‌ برای دولت خاتمی بود/ مردم اعتمادشان به نهادها مثل کمیته امداد را از دست داده‌اند/ روحانی باید با حکم حکومتی فرماندهی سپاه و ارتش را به دست می‌گرفت

17 فروردين 1398 ساعت 10:15

زلزله کرمانشاه و سیل اخیر به خوبی نشان داد که اعتماد مردم به گروه‌های مرجع و سلبریتی‌ها بیشتر است.


گروه سیاسی جهان نیوز: عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات و عضو سابق شورای مشورتی جریان اصلاحات در گفتگو با آرمان گفته است: «در بحران اخیر نهادهای نظارتی کلیه حساب‌های سلبریتی‌ها برای جمع آوری کمک‌ها را مسدود کردند و اجازه ندادند اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد دوباره تکرار شود. نتیجه این نوع رویکرد نیز این شد که مردم در طول یک هفته تنها دو‌میلیارد و پانصد‌میلیون تومان که رقم قابل توجهی نیست به حساب کمیته امداد واریز کردند... زلزله کرمانشاه و سیل اخیر به خوبی نشان داد که اعتماد مردم به گروه‌های مرجع و سلبریتی‌ها بیشتر است». فارغ از انکه مجموع مبالغ جمع آوری شده توسط کمیته امداد و هلال احمر مبلغ قابل توجهی است اما این نگرانی مشاور خاتمی از محدودیت و کاهش اعتبار سلبریتی ها در کنار نظریه سعید حجاریان که باید حرفمان را از زبان سلبریتی ها بزنیم، کاملا قابل درک است. دستور پیشگیرانه و قابل تقدیر دادستانی کل کشور مبنی بر ممنوعیت جمع آوری پول توسط سلبریتی ها باعث شد تا مشکلات پیش آمده در زلزله کرمانشاه که هنوز برخی سلبریتی ها پس از گذشت یک سال پول های میلیاردی جمع آوری شده را در حسابشان نگه داشته اند، دیگر تکرار نشود.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*زلزله بم که مهیب‌ترین زلزله دهه‌های اخیر در ایران بوده به خوبی در دولت اصلاحات مدیریت شد. این در حالی است که مدیریت زلزله کرمانشاه که قدرت تخریب کمتری نسبت به زلزله بم داشت ضعیف بود و لایه‌های مختلف مدیریتی در کشور نتوانستند به خوبی این زلزله را مدیریت کنند.

*بزرگترین زلزله تاریخ جمهوری اسلامی زلزله‌ای بود که در شهر بم رخ داد. در آن زمان دولت اصلاحات با مدیریت میدانی متمرکز به خوبی این بحران را کنترل و حل کرد و موفق شد ارگان‌ها و نهادهای مختلف را به خوبی در راستای مدیریت بحران به خدمت بگیرد.

*مدعی نیستم که بازسازی شهر بم توسط دولت اصلاحات به سرعت انجام شد. این اتفاق رخ نداد و دلیل اصلی آن نیز این بود که عمر دولت اصلاحات به پایان رسید و کار به دولت بعدی سپرده شد که دولت بعدی نیز اهتمام جدی نسبت به این مساله از خود نشان نداد.

*مدیریت بحران‌های طبیعی مساله‌ای است که هیچ‌ ارتباطی به سمت و سو و جناح‌بندی سیاسی ندارد. به همین دلیل نیز باید به صراحت عنوان کنم که جمهوری اسلامی پس از چهل سال هنوز در مدیریت بحران‌ها نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کند.

*به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی آیت‌الله هاشمی درباره مدیریت رحمانی فضلی در وزارت کشور درست از آب درآمده است. آقای هاشمی بارها به آقای روحانی گفتند که رحمانی فضلی در قد و قواره وزارت کشور نیست. در کنار وزیر کشور فردی در ستاد مدیریت بحران کشور قرار دارد که از توانایی لازم و کافی برای این مسئولیت برخوردار نیست و به‌نظر می‌رسد حتی قادر نیست مدیریت بحران یک استان را به خوبی مدیریت کند چه برسد به مدیریت بحران‌های کشور.

بیشتر بخوانید:
برای خاتمی منافع مردم مهم‌ است نه حزبی!
روحانی یک فرد امنیتی است نمی تواند شبیه خاتمی و هاشمی باشد


*بدون شک سوء مدیریت در این زمینه پیامدهای متعدد جامعه شناختی، فرهنگی و روانی با خود به همراه داشت که علاوه بر دولت روحانی دامن بخش‌های دیگر را نیز در آینده خواهد گرفت. حضور سلبریتی‌ها و نقش آفرینی آنها در جمع آوری کمک‌های مردمی برای کمک به زلزله‌زدگان نشان داد که مردم اعتماد خود را به برخی نهادها از دست داده‌اند. این وضعیت در سیل اخیر نیز تکرار شد. با این وجود در بحران اخیر نهادهای نظارتی کلیه حساب‌های سلبریتی‌ها برای جمع آوری کمک‌ها را مسدود کردند و اجازه ندادند اتفاقی که در زلزله کرمانشاه رخ داد دوباره تکرار شود. نتیجه این نوع رویکرد نیز این شد که مردم در طول یک هفته تنها دو‌میلیارد و پانصد‌میلیون تومان که رقم قابل توجهی نیست به حساب کمیته امداد واریز کردند. این رقمی است که به‌صورت رسمی از سوی کمیته امداد اعلام شد. بدون شک این یک فاجعه اجتماعی است که نشان می‌دهد بین مردم و برخی نهادها جداسری اتفاق افتاده و اگر برخی رویکردها تغییر نکند روز به روز بیشتر خواهد شد. زلزله کرمانشاه و سیل اخیر به خوبی نشان داد که اعتماد مردم به گروه‌های مرجع و سلبریتی‌ها بیشتر است.

*سیل اخیر مانند یک جنگ بود که چند روز به طول کشید. به همین دلیل نیز رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی باید فرمانده میدانی این جنگ را برعهده می‌گرفت و آن را مدیریت می‌کرد. کار به اندازه‌ای دشوار بود که آقای روحانی باید با استفاده از حکم حکومتی که از رهبر معظم انقلاب درخواست واخذ می‌کرد در یک مقطع کوتاه فرماندهی ارتش و سپاه و نیروهای مسلح را برعهده می‌گرفت و بحران اخیر را مدیریت می‌کرد.


کد مطلب: 680090

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/680090/نمره-جمهوری-اسلامی-مدیریت-بحران-ها-قابل-قبول-نیست-بهترین-بحران-دولت-خاتمی-مردم-اعتمادشان-نهادها-مثل-کمیته-امداد-دست-داده-اند-روحانی-باید-حکم-حکومتی-فرماندهی-سپاه-ارتش-می-گرفت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com