شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۸
۵۳
هجمه نو به عالم بصیر؛

درباره موج جدید تخریب آیت‌الله مصباح/ ماجرا چیست؟

يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 678249
نکته‌ای که شاید مورد غفلت واقع شده باشد، اصل موضوع بیان آیت الله مصباح است که پیرامون مقوله هنر بدون گناه ایراد شده و تیترهای بی ربط خارج شده از این سخنرانی مطول با محوریت هنر مربوط به حرمت مصرف گوشت گوسفند است!
درباره موج جدید تخریب آیت‌الله مصباح/ ماجرا چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان بابازاده: «خوردن گوشت گوسفند می تواند حرام باشد» این تیتر و تیترهایی از همین جنس در هفته گذشته به طور عجیبی توسط رسانه های ضدانقلاب در خارج و برخی رسانه های اصلاح طلب در داخل برای یکی از سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی انتخاب شد. تیترهایی که شاید به حالت خوش بینانه بتوان آن را کج فهمی نامید و در حالت واقع گرایانه آن را یک شیطنت خبیثانه دانست. اما اصل سخنان آیت الله مصباح را بخوانید: «بسیاری از مسلمانان و انقلابیون، مقوله هنر با توأم با بار منفی می دانند و تصور می کند، هنر بدون گناه امکان ندارد؛ در حالی که چنین نیست؛ باید تعریف هنر و تعریف گناه را کنار هم گذاشت؛ بله ؛ گاهی باهم تلاقی پیدا می کنند. اما همیشه چنین نیست. به عنوان نمونه گوشت گوسفند خوب است یا بد؟ طبیعی است که همه می گویند خوب است و در روایات هم سفارش شده است، حال اگر گوسفند ذبح شرعی نشد، باز هم خوب است؟ اگر کسی گوسفندی دزدید، آیا گوشت آن هم خوردنش مستحب است؟ گوسفند همان گوسفند است، خوردن گوشتش هم مستحب است، اما این گوسفند، خوردنش حرام است؛ چون عنوان دیگری بر روی آن آمد؛ عدم تذکیه و غصب سبب شده که خوردن آن حرام باشد.»
 
پیرامون این شیطنت خبیثانه که متاسفانه به دور از تمام اصول حرفه ای توسط برخی رسانه های غیر مرتبط با جریان ضدانقلاب و اصلاحات هم تکرار شد می توان چند نکته را مطرح کرد:

1. بحث گرانی گوشت گوسفندی چندماهی است که به مدد ناکارآمدی دولتمردان اهل تدبیر به نقل هرمحفلی تبدیل شده است. رسانه های حامی دولت هم در پی گرانی گوشت بیکار ننشستند و در مطالبی برای مردم از مضرات گوشت قرمز می گویند و یا خورش بدون گوشت یا با قارچ را هم پیشنهاد کردند. این مورد را می توان ماهیگیری جدید این رسانه ها دانست که البته بنا داشتند با یک تیر، چد نشان بزنند و به ظن خودشان بازی باخته ناکارآمدی دولت مورد حمایتشان را به یک برد رسانه ای تبدیل کنند. بدین صورت که هم یک بازی روانی با افکار عمومی انجام داده اند و هم علیه شخصیت آیت الله مصباح یک عملیات رسانه ای پیاده کرده اند.

2. شاید کمتر کسی از اهالی سیاست باشد که به کینه عمیق جریان ضدانقلاب و اصلاحات از آیت الله مصباح اشراف نداشته باشد. کینه ای که اوج گیری آن در سال های حاکمیت دولت اصلاحات بود و دلیل عمده این کینه توزی هم ایستادگی و روشنگری این عالم بصیر علیه تلاش های سازمان یافته برخی حلقه های خاص فعال آن دوران برای انحراف در مبانی اعتقادی مردم بود. پس نباید متعجب بود که این جریان از رهگذر هر واقعه کوچکی که امکان تخریب ایشان را داشته باشد، خودداری کرده و اقدام به سوءاستفاده ننماید.

3. «بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب‌نظر در مسایل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم‌القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.» …«شما میبینید این هجوم های تبلیغاتی را که به شخصیتهای برجسته، به انسانهای والا و با اخلاقهای برجسته میکنند؟ اینها همه‌اش نشان دهنده‌ی اهداف و نیات دشمن است. وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح که حقیقتاً این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه‌ی دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند، مورد هجوم تبلیغاتی قرار میگیرد، میبینید که همین «و هم ینهون عنه و ینأون عنه». حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آن‌جا را زود تشخیص میدهد؛ چون حسابگر است. دشمن - همان‌طور که گفتم - آن‌جا را میشناسد و به مقابله‌اش می‌آید. با مرحوم شهید مطهری نیز همین‌گونه برخورد کردند.»  این دو بند از جمله تعاریف صریح رهبر معظم انقلاب از جایگاه شخصیتی آیت الله مصباح در دهه هفتاد و در اوج حملات رسانه ای به ایشان است که جدای از آنکه گویای شخصیت عظیم این مرد بزرگ است؛ هدف گیری دقیق بدخواهان در تخریب تریبون داران متفکر، دارای حرف رسا و منطق قوی را نشان می دهد.

4. نکته آخر که شاید مورد غفلت واقع شده باشد، اصل موضوع بیان آیت الله مصباح  است که پیرامون مقوله هنر بدون گناه ایراد شده و تیترهای بی ربط خارج شده از این سخنرانی مطول با محوریت هنر مربوط به حرمت مصرف گوشت گوسفند است! ایشان در جمع انجمن های هنری سازمان بسیج هنرمندان می گویند: «بسیاری از مسلمانان و انقلابیون، مقوله هنر با توأم با بار منفی می دانند و تصور می کند، هنر بدون گناه امکان ندارد؛ در حالی که چنین نیست؛ باید تعریف هنر و تعریف گناه را کنار هم گذاشت؛ بله ؛ گاهی باهم تلاقی پیدا می کنند.. از مهم‌ترین نعمت‌های الهی، که باید از آن استفاده کرد، همین هنر است؛ اما باید مرز رعایت شود؛ برخی شنیدنی‌ها و دیدنی‌ها مانع کمال هستند». فی الواقع آیت الله مصباح که سال ها تلاش کرده اند از او یک چهره تندرو! بسازند در حال بیان واقعیتی است که بارها شبهه کاملا خلاف آن توسط ذهن های مریض بیان شده و آن القای این موضوع است که جریان انقلابی با هنر مشکل دارد. هرچند برخی پا را فراتر گذاشته و می گویند اسلام با هنر مشکل دارد. موضوع تبیین شده توسط آیت الله مصباح تا آنجا مهم است که امام راحل به جهت اهمیت آن در بدو ورود به تهران و در سخنرانی بهشت زهرا(س) آن را به صورت مصداقی مطرح کردند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم. ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم. ما با تلویزیون مخالف نیستیم، ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست، با آن مخالف هستیم. ما کی مخالفت کردیم با تجدد؟» علاقمندی رهبرانقلاب هم به شاخه های مختلف هنری سالم، پیگیری این امور و دیدار منظم با اهالی هنر هم در حدود 30 سال زعامت ایشان به حدی تکرار شده که امکان انکار را از مخالفان سلب کرده است. اما شاید بتوان گفت این هجمه به آیت الله مصباح و تبدیل این تبیین مهم ایشان در عرصه هنر به سوژه خبری "حرمت گوشت گوسفند" که این روزها مخاطبان پرطرفداری هم پیدا کرده به این دلیل صورت گرفته است که یک جریان خاص تلاش های چندین ساله اش برای القای دشمنی جریان انقلابی با هنر را در حال از دست رفتن دیده و به این حربه متوسل می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیت الله مصباح با اندازه کافی طی این سالها تخریب شدن و جا برای تخریب بیشتر ندارن پس بیخودی زحمت نکشین
Iran, Islamic Republic of
تخریب ها نتیجه عکس میدهد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این سه نقطه یعنی چی/ فحش .. انتقاده؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
جهان حاضر نیستی حتی یه کلمه بر خلاف نظر خودتو منتشر کنی
Iran, Islamic Republic of
کلا این دلوپسا یا باید حرف براساس منطق خودشون باشه یا منتشر میکنن
Iran, Islamic Republic of
تخریب شدن مؤمن در دنیا توسط دشمنان دین خدا و منافقان عامل بسیار مهمی در ترقّی و کمال باطنی و معنوی شخص مومن است. امثال آیت الله مصباح و امثاله با این تخریب‌ها و آزار‌ها مصداق این روایت معصوم علیه‌السلام هستند که: البلاء للولاء! هرچه قدر بلا بیشتر می‌شود، قرب و محبّت و جذب و انجذابشان به ذات اقدس الهی بیشتر خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
معني و مفهوم مومن را من بلد نيستم راهنمايي بفرماييد
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
مومن يعني كسي كه دلار فراوان فراهم نموده و اقا زاده به ديار فرنگ اعزام بنمايد و به مردم از يك بهشت ارماني و يك دشمن فانتزي مكرر ياد نمايد!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
«ان الذین اجرموا کانوا من الذین امنوا یضحکون»:
مجرمان و بد کاران همیشه در دنیا به مؤمنان می‌خندیدند
«و اذا مروا بهم یتغامزون»:
و هنگامی که از کنار مؤمنان می‌گذرند با اشاره‌های چشم و ابرو آنها را مسخره می‌کنند.
«سخر الله منهم و لهم عذاب الیم»:
خداوند نیز آنها را مسخره خواهد کرد و برای آنان عذابی دردناک در پیش است.
مواظب باشیم با این ادبیات روزمره ای که به جان اعتقاداتی ما افتاده، مشمول و مصادیق این آیات نباشیم که «انّ وعدالله حقً»!
United Kingdom
سند و مدرک؟
Iran, Islamic Republic of
مومن از نگاه قرآن: «الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ...وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ، وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ، أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ، الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(سوره مومنون، آیات اولیه) برای ترجمه به قرآن رجوع کنید.
Iran, Islamic Republic of
مگر دراين كشور مسپولان از قران تابعيت ميكنند اعتقاد انها جيبشون است و بهشت شان كاخ هاي لواسانات و اطراف لندن و نيويورك و دكونشون وال استريت امريكا
Iran, Islamic Republic of
مگر در اين مملكت مومني باقي مونده همه الكي شده دكونونشون جمع كنيد اين بساط تظاهر و ريا را
United Arab Emirates
مثل تخریب ایت الله هاشمی
Iran, Islamic Republic of
اقا زاد ها خوبند
سروش
Iran, Islamic Republic of
ماجرا چیز جدیدی نیست ولی موضوع جدید این است شیوه هاتون را بروز تر و مجهز تر کنین، اونا با تمام وجود حمله می کنند. قدرت دلار و پوند خیلی قوی است هر انسانی را وادار به سکوت می کند. یا به تحریف واقعیت می کشاند.
Iran, Islamic Republic of
ما بقدري مهارت داريم كه گوسفند را سوار هواپيمايي فرست كلاس نموده و دور دنيا را ميگرديم
Iran, Islamic Republic of
ما گوسفند گم نكرديم بلكه نتوانستيم انها را پيدا كنيم سفسطه يكي از مسپولان نظام در رابطه با مفقود شدن 900 راس گوسفند در فرودگاه
خخ
Iran, Islamic Republic of
منطق اصلاح طلبان :
ما از تیم ملی ژاپن شکست نخوردیم !!!
ما ژاپن را در آسیا منزوی کردیم !!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هههههههههههههههههههه
Iran, Islamic Republic of
این اقایان اعتقادی به ایران و ایرانی بودن ندارند. اینها دم از جهان اسلام می زنند و ایران و ایرانی را بخشی از این جهان اسلام می دانند. بنابراین برایشان مردم کشورشان جایگاهی ندارد و مهم برایشان جهان اسلام است. اینها برایشان مهم نیست مردم در چه وضعیتی زندگی میکنند.
Iran, Islamic Republic of
ايراني نما هستند
Iran, Islamic Republic of
ضد ايراني
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
احسنت همه اش ميگن اسلام اسلام كسي ندونه ميگن ششش دانگ اسلام را بنام انها زدند يك خط قوانين اسلامي هم رعايت نميكنند اولين قانون اسلام ممنوعيت دروغ است دروغگو دشمن خداست
Iran, Islamic Republic of
البته برای یک مسلمان مرزی در عالم اسلام وجود ندارد. اما این مشکلات و روزگار سختی که الان متحمل آن هستیم از انتخاب کورکورانه عده ای از مردم و ناکارآمدی همان منتخبان است.
شاکی
Iran, Islamic Republic of
صف گوشت امروز همان صف رای دیروز است .
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت الله مصباح همیشه مورد حجمه دو طیف بوده و هست. یکی لامذهبهای وطن فروش خارجی که اسم خودشونو اپوزوسیون گذاشتن. یکی هم لیبرالها و منافقین داخلی. و این خصومتها از این نوع از افراد نشانگر در مسیر حق بودن معظم له میباشد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
اولاً : حجمه نه و هجمه، ثانياً : زياد به آئينه نگاه نكن. ثالثاً : تا عزيزانى مثل حضرت امام و شهيد مطهرى و شهيد بهشتى و حتى مقام معظم رهبرى وجود دارند احتياجى به الگو بودن ديگران نيست.
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه شما خود درگیری داری؟ کجای کامنت هجمه نوشته شده که غلط املایی درمیاری؟! ثانیا حرفی از الگو نشده که تو داری خودبه خود منفجر میشی. ثالثا ... اضافی نزن!
رضا
Iran, Islamic Republic of
تخريب كجاست جهان نيوز چرا بيراهه ميرى ؟! هميشه خدا شما تندروها طلبكاريد . كاش بقيه علما هم مثل اقاى مصباح غرق در آرامش و امنيت بودند.
Iran, Islamic Republic of
چی میگی؟ حالت خوشه؟
Iran, Islamic Republic of
ماجرا اینست که مشکلات مردم از همه چیز مهمتره... مهمتر
Iran, Islamic Republic of
....
تورم چند درصده؟
اقای مصباح از اساتید برجسته حوزه هستند و در فضل علمی ایشان تردید نیست اما باید اذعان کرد ایشان در سیاست تبحری ندارد و همانطور که در دهه 40 و 50 از نهضت جدا شد باید این رویه را ادامه می داد و در سیاست ورورد نمی کرد.
تجربه نشان داد که سیاست ورزی ایشان آسیب زا است. معجزه هزاره سوم...
Iran, Islamic Republic of
بودند ولي زرق و برق مال دنياست ديگه
Iran, Islamic Republic of
علامه مصباح یزدی اتفاقا در امر سیاست هم متبحر هستن
گیرم که علامه را کوبیدند، با رویش های امید بخش جوانان انقلاب می خواهند چه کنند؟
Iran, Islamic Republic of
هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای عرضه شیرینی در شب عید اعمال نشده است
علی
Iran, Islamic Republic of
روز نامه آرمان وابسته به خاندان هاشمی هم این تیتر تحریفی را زده بود. کاش تاریخ صحبتهای آقای مصباح را ذکر می کردید.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
جهان دمت گرم که اینو نوشتی/ کمتر کسی توجه کرد به این موضوع
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا بهشت رضوان كه به من وعده داده بوديد فعلا بكار نمي ايد دادش اوضاع جيبم دم عيدي خرابه حاضرم با تمام لوازم جانبي ان بهشت را بدم يك اپارتمان نقلي پنجاه متري داخل تهران بديد ايول ممنون
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
داداش شما اجالتا در انتخابات های آینده درست رای بده
که اگه اینجوری شد هم شمایی که به بهشت اعتقادی نداری ، هم مایی که به شدت به بهشت و جهنم معتقدیم ازین فلاکت خارج بشیم
الان ما باید شاکی بشیم که چرا سکان اقتصاد و سیاستو به دست ناکارمدترین آدمای این سرزمین سپردید و نتیجه هم جلوی روی همه ..همین بدبختی ای میبینید .
اما در کمال نا باوری شما معترضی و ما باید بیایمو اینجا به شما پاسخ بدیم !
رو که نیست ، سنگ پای حمومه والا
محمد
Iran, Islamic Republic of
دولت در اداره کشور دچار مش کل است می خواهد کانال انحرافی برای هدایت افکار عمومی به مسائل دیگر ایجاد کند
Iran, Islamic Republic of
این آقاهمونی نیست که میگفت احمدی نژادسحروجادوشدتوسط مشایی
Iran, Islamic Republic of
...
ممد
United States
ربا حرام هست یانه؟؟؟ مملکت اسلامی بانکهایشچند درصد بدهند ربا محسوب نمیشود؟
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
تا حالا حرف درست و حسابی از این مدعیان اصلاحات چی شنیده اید؟؟؟
همیشه به دنبال فریب افکار عمومی و تخریب چهره های انقلاب هستند. این جماعت منافق مسلک چنان وقیح هستند که به ساحت مقدس انبیاء الهی و ائمه اطهار علیهم السلام هم جسارت می کنند. چون سر در آخور غرب دارند
Iran, Islamic Republic of
مگه روزنامه ای وجود داره که حامی دولت باشه؟
روزنامه های اصلاح طلب که دیگه شمشیرازرو بستند.درقبال حمایت باج خواستند ولی رییس جمهوراهل باج نیست