جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲۱
دوگانه یا روحانی یا جنگ؛

آقای رئیس‌جمهور به دوگانه اصلی‌اش برگشت/ چرا روحانی از «جنگ» صحبت می‌کند؟

پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۳۲
کد مطلب: 677067
اینکه اروپایی‌ها قصد دارند سایه جنگ را بر سر کشورمان مستولی کنند چیز عجیبی نیست اما تا به امروز با توجه به توان دفاعی و موشکی کشورمان قادر به چنین مسئله ای نبوده‌اند.
آقای رئیس‌جمهور به دوگانه اصلی‌اش برگشت/ چرا روحانی از «جنگ» صحبت می‌کند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها بازهم از زبان رئیس جمهور سخن از جنگ می رود. جنگی که با آمدن دولت یازدهم به طور کاملا ناجی گونه رفع شده است.

«حسن روحانی» در این باره بیان می کند: «رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت ما در سال ۹۱ تصمیم به جنگ با ایران گرفته بودیم، مردم به شما رای دادن، تصمیم ما عوض شد.»

پیشتر رئیس جمهور در زمانی که مردم نسبت به دستاوردهای برجام در زمان باراک اوباما ازدولت پاسخ می خواستند، یکی از دستاوردهای این سند توافق را زدودن سایه شوم جنگ از سر کشورمان قلمداد کرده بود.

رییس‌ جمهور در فروردین ماه سال 96 با بیان اینکه برجام سایه جنگ و تهدید و تحریم ظالمانه را از کشور برداشت و فضای کار و تعامل با جهان را ‏مساعدتر کرد، گفت: «باید از فضای پسابرجام در مناطق آزاد تجاری - صنعتی به خوبی استفاده شود.‏»

البته به نوعی سخنان رئیس جمهور مشخص نمی کند که این برجام بوده که سایه جنگ را از کشورمان برداشته است یا حضور دلگرم کننده دولت روحانی برای غربی‌ها.

اما اگر نگاهی به سایه واقعی جنگ بر سر کشورمان نظری بیندازیم به خوبی می بینم که مردم ایران چندان چه در دوران ریاست جمهوری قبلی چه امروز هیچگاه احساس ناامنی آنهم از لحاظ حمله یک کشور خارجی و غربی به کشورمان نداشته‌اند. درواقع در این میان مردم ایران خیالشان راحت است و احساس امنیت می کنند.

اینکه اروپایی‌ها قصد دارند سایه جنگ را بر سر کشورمان مستولی کنند چیز عجیبی نیست اما تا به امروز با توجه به توان دفاعی و موشکی کشورمان قادر به چنین مسئله ای نبوده‌اند. البته از همین روست که قصد دارند در زمینه دیپلماسی و مذاکره به خلع سلاح موشکی ایران دست بزنند و خصوصا فرانسوی‌ها این موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده‌اند.

البته در همین راستا بود که «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در دانشگاه تهران توان نظامی کشورمان را تا حدودی زیر سئوال برد که به نظر می رسد وی مسئله بازدارندگی و خصوصا توان نظامی کشورمان را به طور جدی در نظر نگرفته بود.

از سوی دیگر نگاهی به مقوله امنیت در خاورمیانه نشان می‌دهد که کشورمان در این حوزه با توجه به اینکه جزیره ثبات نام گرفته است به خوبی توانسته است قدرت خود را در منطقه و سطح جهان به نمایش بگذارد.

یکی از موضوعاتی که با امنیت ارتباط ویژه‌ای دارد مسئله «بازدارندگی» است. درواقع بازدارندگی استراتژی است که هدف آن متقاعد کردن طرف مقابل یا مجبور ساختن او به چشم پوشی از رفتاری معین یا وادار ساختن دشمن به صرف نظر از اهدافی که تعقیب می‌کند.

هدف طرف مقابل در اینجا می تواند جنگ باشد اما توانمندی نظامی می تواند بازدارنده باشد و دشمن با حساب اینکه توان نظامی طرف مقابل بالاست و با جنگ ممکن است نه تنها به اهدافش نرسد بلکه با مشکل جدی روبرو شود، از این کار صرف نظر می کند.

بازدارندگی البته تنها نظامی نیست بلکه به روحیه جمعی مردم کشورها نیز باز می گردد. در این حوزه روحیه مردم ایران بارها و بارها به محک تجربه درآمده است و از این روست که دشمن در این حوزه هم از جنگ با ایران خودداری می کند و مقامات بلندپایه کشورمان و هچنین کارشناسان مجرب نظامی مطرح می کنند که مردم ضامن امنیت کشورمان هستند.

از سوی دیگر بایستی به کنش‌های نظامی ایران چه در حوزه مانور و رونمایی از تجهیزات و چه در حوزه مقابله با تهدیدات خارجی آنهم بیرون از مرزهای کشورمان توجه لازم را داشته باشیم. حضور مدافعان حرم و مستشاران نظامی کشورمان در کشورهای جنگ زده و بستر حضور تروریست داعش نشان از اقتدار نظامی کشورمان داشت که توانست تهدید تروریست‌ها که جنگ با آنها بعضا بسیار مشکل و پیچیده تر از جنگ عادی است را از کشورمان دور کند.

کشورهای غربی هم امروز به خوبی «عمق استراتژیک» ایران در منطقه خاورمیانه را می دانند و به آن باور دارند و از این رو با توجه به بلوک های مختلف نظامی که در دنیا تشکیل شده است و پیوندهای استراتژیک میان کشورها که منافع آنها را به هم پیوند داده است، جنگ مقوله ای به همین راحتی آنهم با کشوری مانند ایران نیست که در یک گفتگوی دیپلماسی بتوان آنرا به عنوان تهدید مطرح کرد.

این درحالی است که در اوائل انقلاب اسلامی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی و استراتژیک تا به این میزان پیشرفته نبود این کشورها اجازه برخورد نظامی با کشورمان را نمی دادند و اینک نیز در این حوزه به نظر نمی رسد که بتوانند کاری از پیش ببرند.

به هر جهت مشخص نیست که چرا دولت در حال پافشاری بر روی گزینه جنگ است. موضوعی که نه مردم ایران باور دارند و نه کشورهای غربی و نه توان نظامی و قدرت بازدارندگی کشورمان اجازه چنین اراده ای را به آنها می دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
Iran, Islamic Republic of
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
بازجوید روزگار وصل خویش
Iran, Islamic Republic of
خوب معلومه دیگه!! رئیس جمهور با این سخنانش می خواهد مجمع تشخیص را به تصویب لوایح استعماری پالرموا و CFT مجبور کند !!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به واقع 8 سال ریاست جمهوری جناب شیخ دیپلمات از 8 سال جنگ تحمیلی خسارت بسیار بیشتری داشته

اگه فرض بگیریم غربیها یه همچین برنامه ای هم داشتند، به همین خاطر بوده که قید جنگ رو زدند
منصور
Iran, Islamic Republic of
اینکه اروپا با آمدن روحانی از جنگ منصرف شد فریبکاری ساده انگاره ای است. اما طور دیگری هم می توان به قضیه نگاه کرد: اروپا احساس کرد آنچه را با جنگ می خواهد بر سر ایران بیاورد با آمدن روحانی بدون جنگ می تواند. الآن چه بلایی با جنگ می خواست بر سر ما بیاید که دولت روحانی نیاورده باشد.
سعید
Iran, Islamic Republic of
به جای تحلیل های آبکی تان،از سفر رئیس جمهور به عراق هم تیتر بزنید.
انصاف هم چیز خوبیه؟
ایقدر از سفرهای عباسی به نقاط کشور تیتر می زنید از رئیس جمهور هم خبری بزارید ببینیم چکار کرده در عراق.
چه بخواهیم چه نخواهیم رئیس جمهور کشورمونه.
ایشونو بیشتر از احمدی نژاد و دار دستش تحویل گرفتن.
بستان آبادی
Iran, Islamic Republic of
نیروی هوایی ارتش و سپاه با بمباران بی وقفه مواضع داعش در عراق و حضور موثر سپاه قدس در طراحی عمیات ها و نیز حضور فیزیکی در معارک نبرد و تشکیل حشد الشعبی که نهایتاً منجر به اضمحلال حکومت خلیفه گری داعش گردید . و نیز رفاقت روسای گروههای جهادی با سردار سلیمانی که منتج به انتخاب رئیس مجلس و نخست وزیر رئیس جمهور عراق که همسویی بیشتری با ایران دارند شد ، موجب شده تا ترامپ شبانه با هواپیمای چراغ خاموش در پایگاه نظامی امریکایی ها فرود آید ولی روحانی با استقبال گرم و مناسب مقامات عراقی به کاخ رئیس جمهوری رفته و قرارداد ۱۴ میلیاردی ببندد ، اگر عراق امن نبود روحانی محال بود به عراق برود ، همچنان که تاکنون به سوریه نرفته است
Romania
اگر روحانی رو در عراق تحویل گرفتن بخاطر مجاهدت بچه های سپاه در برابر داعش بود.
Romania
زمان قاجار هم با تقدیم مناطق شمالی کشور به روسیه، سایه جنگ رو برداشتن!
'هنر قجری دولت تدبیر و امید!'
Iran, Islamic Republic of
اگر کسی در عراق تحویل گرفته میشود بدلیل فضایل خودش نیست بلکه بخاطر انقلاب و مجاهدت رزمندگان است.
شعيد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جنگی اتفاق نخواهد افتاد این گفته ها تماما مغلطه است زیرا کشورهای مثل فرانسه بخوبی واقف هستندکه توان نظامی ایران تاچه حد بالاست
Turkey
بعد از گرونی های سرسام آور فقط مونده دو دوران روحانی جنگ کنیم همین
کاظم
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم دلیل گرانی پوشک ترس لیبرال ها از جنگ باشه!!!
Iran, Islamic Republic of
ما از جنگ دشمنان علیه ایران هراسی نداریم و دشمنان را خوار و ذلیل می کنیم. کما که این اتفاق در عرصه های مختلف غیر نظامی در حال رخ دادن است.
جنگ تحمیلی نمونه ی بارزش بود.
مرا نترسان زآتشم بگذار تا پای جان سوخته ام
Iran, Islamic Republic of
درود بر سردار سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
گذشته از جنگ روانی روحانی علیه مردم کشور خودش، ولی باید گفت اروپایی‌ها در حد و اندازه جنگ با ایران نیستند و اینرو خودشون بهتر از ما می دانند.
جناب روحانی؛ بهتر است بجای دروغگویی و فریب کاری برای مردم علی برکت الله گوئید.
سینا
Iran, Islamic Republic of
اونا یک تیر هم نینداختند و به اهدافشون توسط شما رسیدند. حالا که شما هستنی چه نیازی به جنگ؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر جنگ می شد اتفاقاتی مثل موارد ذیل می افتاد :
1-مراگز هسته ای بمب باران و از کار می افتاد
2- ارزش پول کشور کم وکمتر می شد
3- تحریم ها بیشتر می شد
4 - بیکاری و فقر بیشتر می گردید
5- شرایط اقتصادی مردم سخت می شد
6 - ارزاق عمومی کم و گران می شد
7 قیمت ارز بخصوص دلار بالا می رفت
7- کارخانه جات و کار گاههای تولیدی از کار می افتاد .
اینها بخشی از اتفاقاتی بود که اگر جنگی بر کشور تحمیل می شد ممکن بود بوجود آید .
ولی الان به برکت شعار تو خالی همین اتفاقات افتاده است