شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۲۸
قمپز در کردن‌های دولت در جنگ اقتصادی

سناریوی جدید برای انحراف فکری در مطالبه معیشتی مردم/ بازگشت ادبیات «بگم بگم»ها 

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 676834
درواقع همانند قمپز تجربه ثابت کرده است که در پس این بگم بگم ها هیچ خبری نیست. مردم هم با توجه به تجربه‌ای که به واسطه این قمپز درکردن‌ها به دست آورده اند، برای آن تره هم خرد نمی کنند.
سناریوی جدید برای انحراف فکری در مطالبه معیشتی مردم/ بازگشت ادبیات «بگم بگم»ها 
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: در سلسله جنگ‌هایی ایران و عثمانی طرف مقابل از توپی استفاده می کرد که اثر تخریبی نداشت اما صدای مهیبی داشت که لرزه به تن هر کسی که آنرا می شنوید، می‌انداخت. بعدها که دست عثمانی‌ها در زمینه این تاکتیک عملیات روانی رو شد، دیگر فاقد اثر اولیه بود و هر گاه صدای دلخراش این توپ به شنیده می‌شد، سپاهیان می‌گفتند: «نترسید قمپوز درکردند.»

حالا این تاکتیک عملیات روانی روزگاری نیست که در فضای سیاسی کشورمان مورد استفاده قرار نگیرد. امروز که وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی است که دولتمردان آنرا «شرایط جنگی» عنوان می کنند، این شیوه انحراف افکارعمومی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. حالا در این شرایط «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگو با روزنامه دولتی ایران می گوید: «دکتر روحانی در یک سال گذشته بیشتر با مردم صحبت کرده است، هرچند برخی از حرف‌ها را نگفته است. ایشان تقریباً هر هفته در برنامه‌های مختلف با مردم صحبت می‌کنند. اتفاقاً برخی هم انتقاد می‌کنند که چرا ایشان اینقدر صحبت می‌کنند…اینکه چرا آقای روحانی فشارهایی که روی او یا دولت وجود دارد را مطرح نمی‌کند یا اینکه نمی‌گوید چه کسانی اجازه نمی‌دهند امور پیش برود، این انتقاد، درست است.»

بر همین اساس عده‌ای از طرفداران دولت مطرح می کنند که «جعبه سیاهی» در دولت وجود دارد که اگر مکشوف و اطلاعات آن توسط رئیس جمهور افشا شود، دیگر آبرویی برای برخی در کشور نمی ماند. معلوم نیست این اطلاعات چیست و این برخی کدام هستند هر چند که دولتمردان اینطور وانمود می کنند که جناح سیاسی منتقد دولت در این جرگه قرار دارند. اما این موضوع همواره تنها در حد تهدید و ارعاب باقی می ماند و تاکنون هیچ موضوع ناگفته و سر به مهری نبوده است که توسط رئیس جمهور مطرح شود.

جالب اینجاست که در این شرایط همواره رئیس جمهور منتقدان را با القاب ناپسند که عدد آن بیش از 50 رسیده است، مورد خطاب قرار داده است و این موضوع برای یک برهه زمانی خاصی هم نیست و تقریبا طی 5 سال گذشته تکرار شده است.

اینگونه تهدیدهای قمپزگونه کسانی که در این چند سال فضای سیاسی کشور را دنبال می کنند به یاد تاکتیک «بگم بگم‌های» رئیس جمهور پیشین می اندازد. زمانی که برخی از طرفداران رئیس دهم وی را «دزدگیر» خواندند اما حالا برخی از اطرافیان رئیس دولت دهم که بر حسب اتفاق خط قرمز وی هم بودند، مجرم شناخته و روانه زندان شده‌اند. 

اما این بمبی که قرار است با تهدید طرفداران دولت و نزدیکان رئیس جمهور بترکد را کنار بگذاریم شاهد آن هستیم که فضای سیاسی و اقتصادی کشور بسیار شفاف است. در عصری که هر یک از کاربران اینترنت و افکارعمومی خود یک رسانه هستند و می توانند با افشاگری و فشار بر روی موضوعی خاص آنرا به سرانجام مطلوب جامعه برسانند، این بگم بگم ها نه تنها خریداری ندارد بلکه بی‌اثر و بی نتیجه بودن آن برای مردم هم سال هاست که عیان شده است. 

به نظر می رسد که در این فضای اقتصادی که مشکلات در حال تلنبار شدن هستند و به قول دولتمردان درجنگ اقتصادی مردم در حال صدمه دیدن هستند به جای بگم بگم ها دولتمردان به سراغ واژه « کار و کار» بروند.

درواقع همانند قمپز تجربه ثابت کرده است که در پس این بگم بگم ها هیچ خبری نیست. مردم هم با توجه به تجربه‌ای که به واسطه این قمپز درکردن‌ها به دست آورده اند، برای آن تره هم خرد نمی کنند. از سوی دیگر دولت اگر اهل بگم بگم است بایستی هر چه زودتر سخنگو خود را انتخاب کند. درست است که وزراء هم بایستی در جایگاه و حوزه کاری خود به مردم گزارش دهند اما به طور رسمی نیز باید نظر خود را درباره امور مختلف ابراز کند تا هیچ شک و شبهه‌ای درباره کار و تفکر دولت به میان نباشد. 

از سوی دیگر این بگم بگم ها بیشتر از اینکه در جهت شفاف‌سازی فضای سیاسی باشد، ابهامات را بیشتر می کند. فضای سیاسی و خصوصا اقتصادی کشور بیش از هر چیز نیازمند شفاف‌سازی است. دولت نیز اگر حرف و گفتگویی با مردم دارد هم رسانه‌ها و هم افکارعمومی در این شرایط بد اقتصادی از آن استقبال می کنند. هرچند که در این شرایط زمانی آنچیزی که دولتمردان باید به مردم بگویید گزارش کارهایی است که برای بهبود وضعیت معیشت و رفاه آنان انجام داده‌اند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
بابا مرگ یک بار شیون یک بار هی بگم هی گم بگو خیال همه را راحت کن ؟?؟؟؟؟؟؟؟؟
ب۲
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
کسی که همیشه بگم بگم میکنه و نمیگه چیزی نداره بگه که اگه داشت مث احمدی نژاد مرد خدا پته همه رو میریخت رو آب اونی که همه مشکلاتو به دولت قبل نسبت میده چیزی داشته باشه نگه ؟
عدل اصل است
Netherlands
....
Netherlands
سئول از نویسنده محترم این بود که وضع فاضل چی شد؟
عدل اصل است
Netherlands
عدل علی(ع) حکم می کرد که نویسنده محترم در این رابطه بگم بگم بوضع فاضل هم اشاره می شد.
Iran, Islamic Republic of
از باب محمود و باب اسفندیار بپرسید که بابک خان بهاری و مرجان شیخ الاسلامی پول ها را کجا برده اند؟؟؟
بابائی
Iran, Islamic Republic of
مردم درخصوص حقوق های نجومی قانع نشدند/ دولت روحانی پاسخگو نیست ...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان درسراسرکشور 10 درصد افزایش داده است.
افزایش قیمت کالاها و اجناس و... درسال 1397 بالای 10 درصد غیرقانونی است و دولت روحانی مقصر اصلی است.
درسال1397 درسراسرکشور قیمت کالاها، اجناس، تولید داخلی از20 درصد الی 500 درصد افزایش یافته است.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
330 میلیون ریال کالای قاچاق چگونه وارد کشور و مهرستان شده است، با هماهنگی، همدستی...
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی از1392 تاکنون یارانه هزاران نفرمردم را قطع کرده است و تاکنون هیچ کاری برای به نفع مردم و کشورنکرده است....
بابائی
Iran, Islamic Republic of
حسن روحانی؛ رئیس جمهوری که کلیدش همه مردم ایران وکشور را گرفتار کرده است.
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
این قوم عادتشونه
کار نمیکنن و میگن نگذاشتن کار کنیم. دانشور هم همینو گفته بود.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
رضایی:
دولت خود را به خواب زده است
دولت خود را به خواب زده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بودجه ۹۸ نشان می‌دهد که دولت، خود را به خواب زده است.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بودجه سال ۹۸ در صفحه شخصی خود نوشت: «بودجه ۹۸ را در هیئت عالی نظارت بررسی کردیم. دولت و مجلس نزدیک به سه چهارم بودجه را در شرکت‌های دولتی بسته‌اند که در اختیار مدیران است. بخش اعظم بودجه عمومی هم در اختیار دولت قرار دارد. از این مقدار چیزی در حدود ۱۰ درصد عمرانی است. این بودجه هیچ تناسبی با شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی ندارد؛ اولاً: صرفه‌جویی در آن دیده نشده است، ثانیاً: مشارکت مردمی در آن ضعیف است، ثالثاً: کسری بودجه را تشدید می‌کند. بودجه ۹۸ نشان می‌دهد که دولت، خود را به خواب زده است..
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این دولتمردان بدرد این مردم وکشور نمی خورند فقط کارشان این است که مردم را هر روز فقیرتر کنندحیف به این کشور با این همه سرمایه ملی که دست افراد نااهل افتاده است ومردم آن در فلاکت زندگی می کنند
دوره گرد
Iran, Islamic Republic of
....
لابد سپاه و بسیج سازندگی و مدافعان حرم و قرارگاه خاتم الانبیا و مردم انقلابی اند که چوب لای چرخ میذارند
اگر موشک نبود امنیت هم نبود.
Iran, Islamic Republic of
اگر سپاه و قرارگاه خاتم الانبیاء پالایشگاه ستاره خلیج فارس و راه آهن قزوین رشت را نمی ساخت این دولت هیچ حرفی برای گفتن نداشت .
سنگ پاى قزوين
Iran, Islamic Republic of
آره بابا راست ميگى ! ! اين مرجان خانوم ورپريده هم گويا با كره مريخ قرارداد بسته بود !!!
....
...
Iran, Islamic Republic of
قمپز رو عالی اومدی جهان اگر اینها چیزی برای گفتن داشتن می گفتن
راد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این آقایان بیشتنر نداشته هارا می گویند تا داشته ها را وحتی به معصومین (ع) هم نسبتهای نادرست می دهند چه رسد به مقام معظم رهبری ودیگران !