جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۱۷
عراقچی دیپلمات هم از عملکرد اینستکس بی‌خبر است

«نمی‌دانم» هایی به قیمت ضربه به منافع ملی/ برجام، FATF، این قسمت اینستکس!/ برای چه هزینه می‌دهیم؟

پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب: 676584
از دوقطبی‌های یا «برجام یا معیشت» و «برجام یا جنگ» بگذاریم به حرف «عباس عراقچی» که «هنوز نمی‌دانیم اینستکس چطور کار می‌کند»؛ می رسیم.
«نمی‌دانم» هایی به قیمت ضربه به منافع ملی/ برجام، FATF، این قسمت اینستکس!/ برای چه هزینه می‌دهیم؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: چند ماهی است که فضای سیاسی کشور دچار کشمکش درونی میان طرفداران FATF و منتقدان این سازمان است. طرفداران مطرح می کنند که برای اینکه مشکلات اقتصادی کشور حل شود حتما ایران بایستی به این سازمان بپیوندد. البته وزیر خارجه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که هیچ تضمینی درباره این لایحه نمی دهد گفت: « نه من و نه رئیس‌جمهور تضمین نمی‌دهیم که با تصویب CFT مشکلات حل شود.»

این درحالیی است که «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز- ۵ اسفند ۹۷- در جلسه با فراکسیون مستقلین مجلس گفته بود: «برای عبور از تحریم‌ها، باید به FATF بپیوندیم»! این در حالی است که عراقچی پیش از این- فروردین ۹۴- گفته بود: «با برجام تمامی تحریم‌ها لغو می‌شود و نه تعلیق».

دولتمردان از یکسو تاکید دارند که «تضمینی برای حل مشکلات اقتصادی به واسطه تصویب FATF وجود ندارد» و «از FATF انتظار معجزه نداشته باشید» و از سوی دیگر مدعی هستند که برای رفع مشکلات اقتصادی باید FATF را تصویب کنیم!

چندی است که فشارهای سیاسی اصلاح طلبان و طرفداران دولت روی مجمع تشخیص مصلحت نظام متمرکز شده است. طرفداران FATF سعی کردند که این لایحه را از مجمع تشخیص بیرون بیاورند و تصویب کنند. این درحالی است که این لایحه در این مجمع منتقدان بسیاری دارد و کار بررسی آن به سال بعد موکول شده است.

همین آدرس غلط سیاسی داخلی سبب شد تا حتی طرف اروپایی هم گستاخ‌تر شود و در دو بیانیه پس از راه اندازی کانال ناقص اینستکس که تنها شامل مراودات غذا و دارو می شود، اجرای FATF را شرط و الزام خود برای اجرای آن عنوان کند. این درحالی است که اروپایی ها تعهداتی که درباره برجام داده اند را عملیاتی نکردند و هیچ شرطی در این زمینه وجود ندارد. ظریف نیز پس از بیانیه 12 بندی سراسر اتهام و گستاخی اروپایی ها مطرح کرد که FATF به هیچ وجه شرط انجام تعهدات برجام توسط اروپایی ها نیست و طرف غربی باید به وظایف خود در این سند توافق عمل کند.

به تازگی سخنان هشدارآمیز رهبر معظم انقلاب درباره توافق و مذاکره با اروپا در دیدار با اعضای هئیت دولت منتشرشده است که ایشان در تیر ماه ۱۳۹۷ با انتقاد از گره‌زدن مشکلات اقتصادی کشور به اموری که خارج از اختیار کشورمان است مانند برجام و بسته اروپایی چنین کاری را خلاف منافع کشور دانستند.

این درحالی است که دوقطبی کاذبی در کشور از سوی برخی گروه های سیاسی بوجود آمده است که معیشت مردم را به طور کاملا جدی به توافق با غرب گره می زند. موضوعی که توسط رئیس جمهور در برجام اتفاق افتاد و ازدواج و اشتغال جوانان و حتی آب خوردن مردم نیز به توافق با اروپایی ها گره خورد. هر چند که بعدها پس از اینکه برجام ثمره و میوه خاصی نداد اعلام شد که اگر این توافق صورت نمی گرد جنگ بر سر کشورمان سایه می افکند. موضوعی که اخیرا هم رئیس جمهور دوباره تکرار و بیان کرد: « رئیس جمهور فرانسه گفته بود در سال ۹۱ تصمیم گرفتیم به ایران حمله کنیم وقتی دیدیم که انتخابات برگزار شد و مردم آمدند و شما آمدید گفتیم ممکن است شرایط عوض بشود و ما دست نگه داشتیم.»

این دوقطبی های یا «برجام یا معیشت» و «برجام یا جنگ» را کنار بگذاریم به حرف «عباس عراقچی» که اخیرا مطرح شده است، می رسیم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حضور دارد پیش از برگزاری این نشست اظهار داشت: «مکانیسم مالی اینستکس در ابتدای راه خودش است و ما هنوز نمی‌دانیم که این ساز و کار چگونه می‌تواند مشکل گشا باشد و چگونه کار کند.»

جالب اینجاست که اینهمه فشار و هزینه‌ای که در داخل کشور برای رسیدن به FATF صورت می گیرد برای اینستکس و کانال ناقص مالی است که هنوز دیپلمات‌های تراز اول کشورمان هم نمی دانند، چیست؟ البته در جریان برجام هم که عایدی کشور از آن «تقریبا هیچ» بود نیز همین اتفاق افتاد و ما هنوز با توجه به سخنان مسئولان که یک روز لغو تحریم ها و یک روز سایه جنگ و ... را دستاورد برجام قلمداد می کردند و می کنند به دستاورد ملموسی در این عرصه نرسیده ایم. حتی بیم آن وی می رود که برجام کنار گذاشته شود و کشورمان را به کانال‌های ناقصی مانند اینستکس مشغول کنند و با شرایطی که دیپلمات های هسته ای کشورمان مطرح می کنند که نمی دانند این موارد چیست و برای آنچیزی که نمی دانند چیست برای کشور هزینه سازی می کنند، افتادن در این مسیر دور از ذهن نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همانطورکه برجام را توجیه نشدید و اینهمه تبلیغات وپافشاری میکنید اینستکس هم از زاده های همان برجام حرام است که شما حلال جلوه دادید و بدون توجه به نصیحت و ارشادات چندین باره مقام ولایت، باامضای خیانت بار آن موجبات خسارات جبران ناپذیری را برای مملکت امام زمان رقم زدید.
Iran, Islamic Republic of
...
آبی از این برجام و پیمان ها برای شما گرم نمیشه
Iran, Islamic Republic of
مملکت رو رها کردید رفتید دنبال این پیمانها که چی بشه، اون هم نمی دونید چی هست.
آقای عراقچی، فهمیدن کانال معاملاتی نفت در برابر غذا، سخت نیست وضع صدام بعد از حمله به کویت را به یاد بیاوری میفهمی یعنی چی.
Iran, Islamic Republic of
برجام اصلا فراموش شد اینها رو مشغول اینستکس و ماکت برجام کردند بعد ادعا می کنند متخصص دیپلماسی و مذاکره هستند
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
مردم ما خودشون قضاوت کنند که در سال 92 و 96چه کردند!!!
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
جناب عراقچی؛
اوضاع اقتصادی مملکت را به همون دوسال آخر احمدی‌نژاد برگردانید!!!
برجام، FATF مال خودتون!!! ....
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم کسی نیست از اینها بازخواست کنه چیکار کردید برجام و حالا چیکار می کنید؟ نمی دونم چیه. من یک کارمند ساده اما باید به هزار نفر جواب پس بدم
Iran, Islamic Republic of
تو اگه نمیدونی پس فرق من و تو چیه؟ پس تو چرا باید تو این حوزه تصمیم گیر باشی و من نباشم؟!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا شماها قبل از آوردن برجام نافرجام می دانستید که موقعیت های کشور را به دشمن واگذار می کنید،هنوز دست برنداشته اید.اگر غیر از این بود دنبالFATFنمی رفتید و بابت آبنبات چوبیINSTEX از این فیلم ها بازی نمی کردید.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
اصلا معلوم هست که چی میخواهید از جان این اروپای متمدن! چرا دست از سرشان برنمیدارید. بیچاره های عقب مانده مستحق نان و دارو! آن موقع که ریش و قیچی را دادید دست طرف های برجام ، عقل نداشتید؟ سواد نداشتید؟ چرا به حرف بزرگترتان گوش ندادید؟ رها کنید این برجام و FATA و سایرین را. تاکی دریوزگی و مزحکه شدن . بندازید بیرون این عراقچی و ظریف و سایر کثافت های لجن رو.
دانا
Romania
...
علی
Iran, Islamic Republic of
...
مردم
Iran, Islamic Republic of
...