پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۸
درباره آخرین اظهارات سخنگوی دولت؛

گرای تحریم‌های بیشتر را چه کسی به ترامپ داد؟

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب: 675936
سخنان نوبخت نشان داد اگر دولت سخنگو هم داشته باشد به جای اینکه از برنامه های دولت برای رفع مشکلات سخن بگوید آنرا به گردن آمریکا و تحریم ها می اندازد.
گرای تحریم‌های بیشتر را چه کسی به ترامپ داد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: «فشار اقتصادی تقصیر دولت نیست؛ تقصیر ترامپ و تحریم‌هاست» این بخشی از سخنان «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه است. پیشتر درباره اینکه چرا دولت قادر نیست امور اقتصادی را اداره کند، برخی از دولتمردان با مردم سخن گفته بودند اما سخنان جدید نوبخت چند نکته مهم و اساسی را یادآور می شود که در ادامه به این موارد می پردازیم.
 
گرای تحریم‌های بیشتر به آمریکا: به نظر می رسد سخنان نوبخت که بیان می کند اوضاع اقتصادی کشور با مشکل روبروست و این موضوع به تحریم‌های آمریکا مربوط است به نوعی گرا و در باغ سبز نشان دادن به مقامات کاخ سفید برای تحریم بیشتر ایران است. آمریکایی‌ها همیشه ادعا کرده‌اند که تحریم های آنان جواب داده است و اینگونه سخنان به نوعی تاییدیه  درست بودن صحبت های مقامات این کشور است که واقعا تعجب برانگیز است.
 
اعتراف دولتمردان درباره ناتوانی از مدیریت امور اقتصادی کشور: اینکه دولتمردانی چون نوبخت اوضاع داخلی و اقتصادی کشور را به گردن یک علت خارجی می اندازند بیشتر این موضوع را در ذهن تداعی می کند که دولتمردان از مدیریت امور ناتوان هستند. این درحالی است که همواره تحریم های امریکایی وجود داشته است و مذاکرات هسته ای از جمله انعقاد قرارداد بین المللی برجام هم به خاطر همین تحریم‌ها صورت گرفت اما در ان زمان اینچنین مشکلات کشور به طور موج های گرانی بازار و اقتصاد را احاطه نمی کرد و مشکلات تا به این حد نبود. حالا دولتمردان بیان می کنند که مدیریت آنان عیب و نقصی ندارد و این تحریم هاست که باعث بروز چنین مسائل حادی در اقتصاد کشور شده است. این درحالی است که کارشناسان اقتصادی نظر دیگری دارند و مطرح می کنند که مشکلات اقتصادی بیشتر به عدم مدیریت صحیح تنظیم بازار مربوط می باشد و بیش از اینکه یک عامل خارجی دخیل باشد، سوء مدیریت در آن اثرگذار است.
 
دولتمردان برای مقابله با تحریم ها چه کردند: دولتمردان همواره بیان می کردند که برای دوران بدون برجام هم برنامه ریزی کرده اند. از سوی دیگر مطرح می شد که برجام آنقدر قرص و محکم است که هیچ کسی یارای برچیدن آن نیست حتی رئیس جمهور آمریکا. دیپلمات های هسته ای کشورمان نیز همواره مطرح می کردند که برجام با قطعنامه‌های سازمان ملل تضمین شده است و از این رو کسی نمی تواند آنرا نقض کند.
 
پاسخ دولتمردان به مطالبه اقتصادی مردم: مردم در سال جاری همواره این مطالبه را از مسئولان داشتند که واقعا اوضاع اقتصادی کشور به چه سمتی می رود و  تا کجا ادامه می یابد. در این مدت دولت سخنگوی خود را از دست داد و حالا نوبخت که روزگاری سخنگو دولت بود بازهم به نقش قبلی خود رجوع کرده و آب پاکی را به دست هموطنان ریخت و بیان داشت که کاری از دست دولتمردان بر نمی آید و بازهم کدخدا برای کشورمان باید کاری بکند؟
 
هشدار رهبری چه می شود؟ روز دوشنبه متن هشدار رهبر معظم انقلاب که هشت ماه پیش در دیدار با هئیت دولت اظهار فرمودند، منتشر شد. ایشان نکات قابل توجهی را بیان فرمودند که نگاهی به این نکات به خوبی نشان می دهد با سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه منافات دارد و هنوز دولت رویکرد خود مبنی بر نگاه خارجی به توسعه را پس از شکست برجام ترک نکرده است و همه چیز حتی مشکلات را هم خارجی می بیند.
رهبر معظم انقلاب دراین خصوص فرمودند:« کار را در محدوده‌ی مقدورات کشور با جدّیّت دنبال بکنید؛ منتظر این و آن نباشید. ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند، که وقتی آن بابا میخواهد از برجام خارج بشود، تا مدّتی که او میگوید خارج میشوم، ما همین‌طور دچار تلاطم در بازار خواهیم بود؛ ما شرطی شده‌ایم دیگر، مردم را ما شرطی کرده‌ایم.»

ایشان توصیه اکید کردند: «به هر حال، اقتصاد کشور را به بسته‌ی اروپایی موکول نکنید. بیاییم کارهایی ما داریم در داخل کشور، اینها را باید انجام بدهیم. آنها هم البتّه بایستی حتماً آن کار [خودشان] را بکنند منتها ما مشکلاتمان را به آن [بسته] موکول نکنیم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
جاسوسان و خیانت کاران داخلی و نفوذی در حاکمیت
دشمن داخلی خطرناکتر از دشمن خارجی است
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه کسانی در داخل زمان جنگ گرای بمباران ، گرای ترور ،گرا و آدرس صنایع سری، گرای تحریم بنزین ، گرای تحریم بانکی و ... را به دشمنان دادند و می دهند؟! البته بعضی از آنها الان در خارج از کشور علنا به دشمن خدمت ارائه می دهند، مثل زم ، مهاجرانی ، یهودا علینژاد ، حقیقت جو ، کدیور و....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
خخ
Iran, Islamic Republic of
برخی اصلاح طلبان در دولت قبل گرای تحریم به دشمن می دادند و اکنون هم همان کار را تکرار می کنند و خجالت هم نمی کشند.
للل
دولت ناتوان است
Iran, Islamic Republic of
.............
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها و ترامپ مربوط نیست .
Iran, Islamic Republic of
سربازان دشمن در دولت ....
Iran, Islamic Republic of
...
بابائی
Iran, Islamic Republic of
درمورد کرانی و افزایش ازدولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس سئوال هایی را در رسانه های مظرم کردم که مطوم نیست چرا پاسخ این سئوال ها را نداده اند.
گرانی رب، روغن، گوشت، مرغ و تولید داخلی چه ارتباطی با دلار، تحریم و آمریکا دارد؟
Denmark
روحانی در سال ۹۲: ذخیره گندم در ابتدای دولت من فقط برای چند ماه کافی بود. از این گرا بدتر هم داریم.
علي
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ترامپ که مانند شما بی سواد نیست که با رانت بالا اومده باشد. ترامپ حرفه ای و نبوغ اقتصادی که کل دنیا ازش حساب می برن.
منصور
Iran, Islamic Republic of
بجای اینکه دولت مرد یک کشور در برابر حملات دشمن گارد مخالف بگیرد و دنبال مسیر و میانبرها باشد، داره می گوید ما نمی توانیم در برابر فشار دشمن تحمل کنیم و در این شرایط نمی توانیم مدیریت کنیم....
منصور
Iran, Islamic Republic of
متن ارسالی بنده رو اصلاح کنید
حدود 20% تحت تاثیر تحریمها قرار دارد
Iran, Islamic Republic of
...
صبودی
Iran, Islamic Republic of
...
هادي
Iran, Islamic Republic of
گراي تحريم را شعار نويسان بر روي موشك و موشك پراكنان جنگ طلب به ترامپ دادند ، تا بتوانند به خرج بدبخت كردن مردم كينه خود به روحاني را در نافرجام كردن برجام نشان بدهند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
برادر هادی از خواب بیدار بشو و چیزهای جدیدتری بگو.
دولت روحانی آنقدر خراب کرده است که دیگر جای بهانه برای خودش هم باقی نگذاشته.الان امثال زیباکلام و عباس عبدی هم حاضر نیستند با وی سر یک میز چای بخورند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی حرفی برای گفتن نداره که سخن گو داشته باشه!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
ali
Iran, Islamic Republic of
به فرض اگر گرا را دولت داده باشد که نداده شما از روی کینه حتی به قیمت نابودی مردم ، خوب عملیاتی اش کردید.
Iran, Islamic Republic of
دولتی که سردمدارانش به فکر منفعت و خانواده خودشان هستن بی خیال مردم هستن....
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
بی کاری و تورم بیداد می کند و اجناس هر روز گرانتر می شوند و دولت حرکتی برای کنترل اوضاع نمی زنه. گوشت کیلیویی ۱۱۰ هزار تومان و گوشت مرغ ۱۶ هزار تومان و ارزش پول ملی ۸۰ درصد افت پیدا کرده. واقعا دولتی هست تا اوضاع را کنترل کنه؟؟؟
حسین حسین زاده فومنی
Iran, Islamic Republic of
...