کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم:

همین قدم کوچک اروپا را محکم بچسبیم/ بهتر از روحانی عاید اصلاح‌طلبان نخواهد شد/ هردولتی جای این دولت بود کمرش زیر بحران‌ها می‌شکست

28 بهمن 1397 ساعت 16:52

حالا ما همین قدم‌های کوچک اروپا را محکم بچسبیم و نگذاریم طرف از آن شانه خالی کند. یادمان باشد گلی را که ما در جام ملت‌های آسیا (از ژاپن) خوردیم به دلیل این بود که خواستیم بی موقع اعتراض کنیم.


گروه سیاسی جهان نیوز: احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم در گفتگو با فارس گفته است: «در بحث چالشی که ما با ایالات متحده آمریکا در بحث هسته‌ای ایران داشتیم، گشودن یک کانال مالی هرچند که آن کانال کارامدی ایده آل ما را نداشته باشد، خبر مثبتی است...من معتقدم حالا ما همین قدم‌های کوچک را محکم بچسبیم و نگذاریم طرف از آن شانه خالی کند. یادمان باشد گلی را که ما در جام ملت‌های آسیا (از ژاپن) خوردیم به دلیل این بود که خواستیم بی موقع اعتراض کنیم». جدای از نقش شیرزاد در گشوده شدن پرونده هسته ای ایران به واسطه نطق عجیبش در مجلس ششم، اندک دقتی به خوبی نشان خواهد داد که مشکل اصلی اصلاح طلبان همین عدم درک موقیعت و جایگاه جمهوری اسلامی در دنیاست که متاسفانه هزینه این عدم درک از جیب ملت پرداخت می شود؛ همان طور که در پنج سال و نیم گذشته در برابر مرواریدهای نقد، آب نبات های بعضا نسیه را با خوشحالی دریافت کردند و البته که نقد هم نشد. جالب تر آنکه این جماعت هنوز هم زمان را برای اعتراض مناسب نمی دانند و مصر هستند که یک ملت بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان، پس از گذشت یک مدت طویل، به این قدم های تحقیرآمیز و مشروط امیدوار باشند.

به گزارش جهان نیوز، بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*در دیپلماسی هیچ‌گاه به یکباره همه مسائل حل نمی‌شود این قدم‌ها است که مهم است و حتی خیلی اوقات کوچکی و بزرگی قدم‌ها نیز به حساب نمی‌آید بلکه مهم این است که آیا قدمی به جلو یا عقب گذاشته شده است. در بحث چالشی که ما با ایالات متحده آمریکا در بحث هسته‌ای ایران داشتیم، گشودن یک کانال مالی هرچند که آن کانال کارامدی ایده آل ما را نداشته باشد، خبر مثبتی است.

*من معتقدم حالا ما همین قدم‌های کوچک را محکم بچسبیم و نگذاریم طرف از آن شانه خالی کند. یادمان باشد گلی را که ما در جام ملت‌های آسیا (از ژاپن) خوردیم به دلیل این بود که خواستیم بی موقع اعتراض کنیم، یعنی به جای اینکه در عمل توپ را برداریم و بازی خود را انجام دهیم فقط اعتراض کردیم. در شرایط فعلی نیز وقتی با همین توپی که به هر دلیل جلوی پای ما افتاده است باید بازی و کار کنیم. منظور من این نیست که ابراز رضایت کنیم و همه چیز را توسط اروپایی‌ها تمام شده بدانیم، بلکه در عمل گام جدی برداریم و مدیران ما این گشایش را دو دستی بچسبند و سعی کنند قول و وعده‌های آنان محقق شود.

*در شرایط فعلی با همین توپی که به هر دلیل جلوی پای ما افتاده است باید بازی و کار کنیم. منظور من این نیست که ابراز رضایت کنیم و همه چیز را توسط اروپایی‌ها تمام شده بدانیم، بلکه در عمل گام جدی برداریم و مدیران ما این گشایش را دو دستی بچسبند و سعی کنند قول و وعده‌های آنان محقق شود.

*به هر حال در حوزه غذایی و دارویی فکر می‌کنم که گردش مالی ۱۳ الی ۱۴ میلیارد دلار داشته باشیم و این می‌تواند مهم باشد و حداقل ما می‌توانیم مطمئن باشیم که امنیت غذایی مردم چندان برهم نخواهد خورد.

*به خصوص طبقات مرفه در این یکسال گذشته بد رفتار کرده اند. ما چرا نباید این انتقاد اجتماعی را بیان کنیم. این درست نیست که تحت هر شرایطی فقط ستایشگر رفتار مردم باشیم. بعضی مواقع لازم است که مردم را متوجه یک رفتار ناپسند کنیم؛ بنابراین در برخی مواقع سوء رفتار عموم مردم موثر بوده است. البته دولت نیز اشتباهات اساسی داشته است که برخی از آن‌ها روشن است.

*اصلاح‌طلبان تصمیم گرفتند که از دولت روحانی حمایت کنند و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که از این حمایت دست بکشند. با دست کشیدن از حمایت آقای روحانی چیز بهتری عاید اصلاح‌طلبان نخواهد شد.

*من به دولت در مواجه با بحران نمره خوبی می‌دهم. این دولت شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشته است و شاید اگر هر دولتی جای این دولت بود کمرش زیر این بحران‌ها می‌شکست. علت اینکه نمره دولت خوب است این است که بالاخره حداقلی از آرامش و میانه‌روی و شنوایی خوبی نسبت به جناح‌های مختلف در دولت وجود دارد. اما چیزی که مقداری این دولت را از چشم‌ها دور کرده و می‌اندازد رفتار‌های اعلی حضرتی است که بعضی از دولتمردان دارند. یعنی صمیمت و خودمانی گری که برای دلچسبی لازم است در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ و این را هم کاری نمی‌شود کرد.

*آقای نوبخت خیلی سخنگوی خوبی است و مودب صحبت می‌کند و یک زمانی همکار مجلسی ایشان بوده‌ام و هیچ وقت ندیدم ایشان نسبت به کسی از نهایت ادب کمتر صحبت کند، اما صفا و صمیمت در آقای نوبخت کمتر دیده می‌شود. خیلی رسمی و اتوکشیده است. بقیه دولتی‌ها نیز اغلب همینگونه هستند. شاید در دولتی‌ها کسی که کمی ساده و صمیمی‌تر حرف می‌زند آقای زنگنه و تا حدی ظریف باشد. زبان اکثر دولتی‌ها خیلی رسمی است. به عنوان مثال آقای اردکانیان که هم کلاسی من در دانشگاه شریف بودند متخصص درجه یک این صنعت و بی نظیر است، اما گفتمان صمیمانه و راحت با مردم را در ایشان نمی‌بینیم...از آن سو آقای احمدی‌نژاد که ما با شدت با همه سیاست‌های وی مخالف بودیم، بسیار صمیمانه صحبت می‌کرد و شاید همین ویژگی هم ضامن برخی از موفقیت‌های ایشان بود.

*دولت در مواجه با بحران‌ها خوب عمل کرده و دست و پای خود را گم نکرده است. البته این نوع برخورد فقط مختص دولت هم نیست بلکه نظام نیز در مواجهه با ناآرامی‌های دی ماه سال ۹۶ و حوادث پس از آن که تا نیمه سال ۹۷ ادامه پیدا کرد بسیار خوب عمل کرد و مدیریتی درجه یکی داشت و من از این حیث به خودم می‌بالم.

*به هر حال اصلاح‌طلبان مهمترین حامی آقای روحانی بودند و تا حدود ۷۰ درصد شریک و مسئول در آن چیزی که اتفاق افتاده هستند.

*آقای روحانی ممکن است در یک مراسمی با برخوردی از سوی اصلاح‌طلبان رو به رو شده باشد، اما اصولا با بزرگان اصلاح‌طلب هیچ جلسات منظم و منسجمی نداشته که عده‌ای فکر کنند بزرگان اصلاح‌طلب مشاور ایشان بودند. البته این اواخر نشستی با مجموعه اصلاح‌طلبان در کاخ ریاست جمهوری انجام شد که آقای ربیعی آن را راه‌اندازی کرد.


کد مطلب: 672544

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/672544/همین-قدم-کوچک-اروپا-محکم-بچسبیم-بهتر-روحانی-عاید-اصلاح-طلبان-نخواهد-هردولتی-جای-این-دولت-کمرش-زیر-بحران-ها-می-شکست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com