جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵۱
سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح طلب:

منافع مخالفان FATF در انزوای ايران است/ اين‌طور نيست که بگوييم دلشان برای ارزش‌ها مي‌سوزد!

شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 672346
مخالفان اين طرح درواقع دارند عليه دولت روحاني عقده‌گشايي مي‌کنند وگرنه يک انتقاد دلسوزانه همان کاري است که ما خودمان داريم انجام مي‌دهيم.
منافع مخالفان FATF در انزوای ايران است/ اين‌طور نيست که بگوييم دلشان برای ارزش‌ها مي‌سوزد!
گروه سیاسی جهان نيوز، مجتبی غفاری: سعید لیلاز، اقتصاددان اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه شرق گفته است: «مخالفان برجام مثل مخالفان FATF و مخالفان کنوانسيون پالرمو، منافع و مصالحشان در انزواي ايران است. اين‌طور نيست که بگوييم دلشان براي ارزش‌ها مي‌سوزد!» اگر بخواهیم بنا بر نظر این اقتصاددان اصلاح طلب مخالفان برجام و FATF را -برخلاف واقعیت- از شمار دلسوزان حساب نکنیم، چه خوب است آقای لیلاز به عنوان مدعی دلسوزی کشور از هدررفت پنج سال و نیم عمر کشور توضیحات لازم را ارائه کند که با کدام توجیه، سند ضعیف برجام با عجله وصف ناپذیر امضا شد، تضمین لازم گرفته نشد، تعهدات ایران داوطلبانه و پیش دستانه انجام شد، تعهدات طرف غربی بر زمین ماند، کدخدا به راحتی و بدون هزینه از آن خارج شد و دولتمردان دستشان به غیر از فشار ایمیلی و توئتیر به جایی بند نبود و آقای لیلاز هم به عنوان یک دلسوز حامی این روند فاجعه بار بود.

پیرامون لوایح خطرناک مرتبط با FATF هم آن چیز که مشخص است خطرات جدی پذیرش این لوایح و آن چیز که به یقین مبهم است، منافع پذیرش است که حتی روحانی و ظریف هم حاضر به ارائه تضمین نیستند. در حقیقت اعتدالیون و اصلاح طلبانی همچون لیلاز در ژست دلسوزی می خواهند کشور را در چاله جدیدی بیاندازند و دوباره مصداق این شعر بشوند: «دشمن دانا بلندت می کند/ بر زمینت می زند نادان دوست»

بخش های مهم این گفتگو را در ادامه خواهید خواند:

*مسئله اين است که يا ايران بايد راه‌حل کره‌شمالي را انتخاب کند که الان تکليفش دارد روشن مي‌شود ضمن اينکه سال‌ها مقاومت در برابر بديهي‌ترين امواج اتهام در نظام بين‌المللي، يک‌شبه به دامن واشنگتن مي‌رود؛ يا بايد همگام با جامعه بين‌المللي سعي کند مقررات جهاني را رعايت کند و در عين حال منافع خود را با تمام قوا به پيش ببرد.

*من سال‌هاي سال است که ديگر بحث شعور، دانش، اطلاع و آگاهي را حداقل در سطح نخبگان در مورد مسائل مختلف قبول ندارم. من هميشه نگاه مي‌کنم ببينم منافع هر کسي در هر موضوعي چيست و موضع آن شخص را آن منافع تأمين مي‌کند. مثلا در مورد برجام به روشني گفته‌ام که منافع من، منافع طبقاتي و اجتماعي من در پيروزي برجام است. براي اينکه من در شرايط آرام و در شرايطي که ايران بتواند در جامعه بين‌المللي به عنوان يک عضو روشن با حفظ منافع و مصالح خود سربلند اقدام کند و حضور داشته باشد، سود بيشتري مي‌برم تا اينکه نان ايران در خروج از برجام باشد. مخالفان برجام مثل مخالفان FATF و مخالفان کنوانسيون پالرمو، منافع و مصالحشان در انزواي ايران است. اين‌طور نيست که بگوييم دلشان براي ارزش‌ها مي‌سوزد!

*مجمع تشخيص مصلحت ايران اگر نتواند درک کند که مصالح ايران در تصويب اين مصوبه است، اشكال از مجمع تشخيص مصلحت نيست بلكه اشكال از گروه‌هاي سياسي مخالف کشور و دولت است. مسئله اينجاست که آنها برخورد غير از مصالح و منافعشان را که در عدم تصويب اين کنوانسيون است، اعمال مي‌كنند. مخالفان اين طرح درواقع دارند عليه دولت روحاني عقده‌گشايي مي‌کنند وگرنه يک انتقاد دلسوزانه همان کاري است که ما خودمان داريم انجام مي‌دهيم.

*درواقع اين گروه دارند اين سياست سنتي را پيش مي‌برند که در تمام سال‌هاي گذشته رايج بوده است. آنها براي پيشبرد مقاصد جناحي خودشان از ضربه‌زدن به هيچ‌يک از منافع ملي ايران تا الان فروگذار نکرده‌‌اند و از اين به بعد هم نخواهند کرد. اينها همان کساني هستند که در دولت احمدي‌نژاد صد تا بدتر از اين را تحمل و تأييد مي‌کردند. شايد فراموش کرده‌ايد كه آقاي احمدي‌نژاد زير پرچم امارات متحده عربي نشست و گفت اگر حسني مبارک -نه دونالد ترامپ يا هنري کسينجر، نه ايالات متحده و نه حتي اسرائيل يکي از نوکران دست‌چندم- امشب به من اجازه دهد من سوار هواپيما مي‌شوم و به مصر مي‌آيم. اين را گفت يا نگفت؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فعلا وقت خوردن گلاابی و سیب برجامه
سالهای آینده هم فرصت استفاده از به وانارfatf
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
وقتی اروپا آبراهه باریکی مثل اینستکس رو که کمتر از نفت در برابر غذاست مشروط به پذیرش FATF کرده یعنی یک کاسه ای زیر نیم کاسه هست .
بدبخت اصلاح طلبان و حامیانشان که اقتصاددان شان، امثال لیلاز هستند
Iran, Islamic Republic of
یعنی این برجامیان بعد از برجام هنوز نفهمیدند که کاسبی از برجام و FATFبرای مردم فایده ای نداشت و نباید با معیشت مردم بازی کنند؟
چقدر آدم باید ساده باشد که از یک سوراخ دوبار گزیده شود
Iran, Islamic Republic of
آقای اقتصاددان به اصطلاح دلسوز انقلاب ! شما اول بیایید دستاوردهای برجام که قولش را داده بودید و نافرجام ماند و کلی خسارت به کشور زد را توجیه کنید بعد سراغ پختن یک آش پر روغن برای مردم بروید.
ساده لوحان دقت کنند
Iran, Islamic Republic of
پاکستان ، هند ، کره شمالی و رژیم اشغال گر قدس بمب اتمی دارند عضو سازمان بین المللی انرژی اتمی نیستند و NPT را امضاء نکردند یا آمریکا ، روسیه ، چین و... عضو هستند و بمب اتم هم دارند و هر از گاهی هم آزمایش می کنند و خلاصه هر کاری دوست دارند انجام می دهند. اما ایران عضو است و داوطلبانه NPT را اجرایی کرده، بمب اتم هم ندارد و رسما آن را حرام اعلام کرده و بازرسان 24 ساعته همه جا را تحت کنترل دارند. بنظر شما مقصر کیست؟
Iran, Islamic Republic of
سیاست رسمی هیچکدام از این کشورها از روی زمین محو کردن کشور اسرائیل نیست . در هیچ کدام یک ا از کشورها در میدان شهر تابلو تایمر نابودی کشور اسرائیل را نزده اند و مثالهای متعدد دیگر اما فرض کنیم که دستیابی به بمب اتمی یا حتی دانش هسته ای به راحتی ممکن باشد حالا چطور می شود جلوی بحرین یا امارات را برای عدم دستیابی به این فناوری گرفت ؟ عربستان که جای خود دارد . همین امارات فردا اگر بیاید به دانشمندان هسته ای ما صد برابر حقوق و مزایای که ما می دهیم را بدهد آیا حق دارد یا نه ؟ کور پدر همه کشورها بخصوص اسرائیل اما خودمان هم گزک دست این ها داده ایم /
Iran, Islamic Republic of
چرا سرنوشت اسرائیل که به زور سر نیزه سرزمین یک ملت مسلمان را غصب کرده برای شما مهم است؟ بالاخره مشخص کنید مشکل ایران حقوق بشر است یا داشتن انرژی هسته ایی یا موشک و قدرت نظامی یا اسلام یا انقلاب یا مخالفت با اسرائیل یا حمایت از حزب الله یا مرگ بر آمریکا یا FATF یا برجام و یا... تکلیف را مشخص کنید با کدام آهنگ شما برقصیم؟! رام مثل یک گاو شیرده خوب است؟!!!
Canada
گاو شیرده هم باشیم بدبختیم
یک الیت سرمایه دار را آمریکا حاکم میکنه
اونوقت مثل عربستان هرچی که آمریکا دوشید برد که برد....
طوری میشه که در کشوری با 10 میلیون بشکه صادرات نفت، حتی بسیاری از روستاها و کوچه های شهرهای مهم آسفالت نیست
یک مشت گدا بی دست، یا بی پا، و یا بی چشم، 100 متری کعبه گدایی می کنند
که دست و پا شون رو همین هیأت مذهبی وهابی سر کمترین خطاها قطع کرده
کشوری با این همه درآمد و بدون حداقل های دموکراسی
آمریکا قدم نحسش رو در کشورهای اسلامی که میگذاره
در کشورهای برخوردار از نعمت و ذخایر که میگذاره
جز فقر، تبعیض، اختناق، قتل، و عقب افتادگی علمی-سیاسی-اجتماعی آورده ای نمی آره
چون آمریکا به عنوان پشتیبان درجه یک اسرائیل دشمن درجه یک اسلامه
همون طور که جناب گرگ بوش بعد از 11 سپتامبر جنگ صلیبی اعلام کرد

البته این آمریکا مورد علاقه اصلاحات بی هنره که میخواد الیت حاکم باشه و همه دار و ندار مردم رو به جیب خودش بریزه
Iran, Islamic Republic of
فلاحت پیشه علت تعویق را لو داد:
اگر امروز رای‌گیری میشد فتف رد میشد!!؟
باید دید چه لابی و چگونه باعث تعویق رای گیری شد...
احتمالا طی این هفته با تداوم گرانی ساختگی پراید را به ۸۰میلیون و گوشت را ۳۰۰هزار برسانند تا مجمع مجبور بشود فتف را تصویب کند!
دستگاه قضایی کجاست؟؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
آیا می دانید اجرای کامل FATF چه منافعی برای ایران خواهد داشت؟ خود FATF اعلام کرده است که : اگر ایران تمامی بندهای FATF را اجرا کند، آنگاه ....................
حدس می زنید بعد از آنگاه چه منافعی را برای ایران نام می برد؟
جواب: آنگاه FATF قدم های بعدی را بر می دارد.
دقت کنید: هیچ منفعت مشخصی را نام نبرده است
حال عاقلان جواب بدهند
ما در برجام که همه بندهای آن واضح بود، دستاوردمان تقریبا هیچ بود، در FATF که منفعت آن نامشخص است چه دستاوردی خواهیم داشت؟
جواب: دقیقا هیچ
Iran, Islamic Republic of
...
مطلع
Iran, Islamic Republic of
با پذیرش FATF راه های دور زدن تحریم ها لو می رود و تحریم ها هوشمند می شوند زیرا FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست .
Iran, Islamic Republic of
برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های هسته ای ایران را تخریب و زیر ساخت های تحریم ها را حفظ و تقویت کرد.
Iran, Islamic Republic of
FATF باتلاقی که هنوز توش نیوفتاده ایم دارن ما هول و گلویمان را فشار می دهند وای به روزی که گرفتار این باتلاق شویم .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان زمان برجام هم از این حرف زیاد می زدند اما حالا از پذیرش مسئولیت شکست برجام و تشدید تحریم ها فرار می کنند !
Iran, Islamic Republic of
فرار چیه/ ترامپ رای اورده تقصیر ایرانه؟/ شانس نداریم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پیوستن به این کنوانسیون ها مغایر منافع ملی ماست و به صلاح مملکت نیست و بهانه جویی را از دشمن نمی گیرد اما می تواند بهانه جویی را از دولت بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
کره شمالی آردشو بیخت و الکشو آمیخت آقای محترم ما کجای کاریم دولت روحانی تمام پیشرفتهای هسته ایمان را به باد داد حالام تا نابودمان نکند ول کن نیست .
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید از برجام بی فرجامتون چه بدست آمد؟جز نکبت وذلت چیزی عایدتان شد...
مخالف برجام
Iran, Islamic Republic of
ابتدا خسارات برجام را تسویه کنید بعد درباره پالرمو و اف ای تی اف تصمیم می گیریم !
Iran, Islamic Republic of
...
رضا حصاری
Iran, Islamic Republic of
شما خوبی....هنوز اون کامیون های هوو ی چینی بدون ترمز که وارد کردی یادم هست، مشاور اقتصادی رئیس جمهور روحانی
محمود شریعتی
United States
جناب آقای لیلاز اقتصاد دان و مشاور حسن روحانی لطفا توضیح بدهید اگر پالرمو و اف ای تی اف خوبه چرا دولت حاضر نیست به مجمع تشخیص مصلحت نظام تعهد کتبی بدهد؟
Iran, Islamic Republic of
چه عشقی دارند جماعت کارگزار و اصلاح طلب به غرب، گاهی هوس واردات مدیر خارجی میکنند گاهی هم تبلیغ بی حجابی و بدحجابی میکنند و به آرامانشهر خود غرب پناهنده میشوند و کشف حجاب میکنند ...
Iran, Islamic Republic of
حالا کار نظام به اینجا رسیده که داعشی های وطنی دارن برای ملت تعیین و تکلیف می کنند جل الخالق،
Iran, Islamic Republic of
یخورده تحمل نظر مخاف هم خوبه
داعشی وطنی چیه؟
خب همین طوری میگین که به ما میگن متحجر
Iran, Islamic Republic of
این سوال برام بی پاسخ مانده چرا فقط اصلاح طلبان دغدغه ارزشهای غربی را دارند و دلواپس برجام پالرمو و۰۰۰۰ هستند یعنی هر چه بر کشور تحمیل بشه اینها ضرورت کشور می دانند
United States
اقتصاد ۶ سال دست شماست و دسته گلهائی را که به سر مردم زدید شاهدش هستیم. حالا به سمبه قراردادهای استعماری پناه بردید که اوضاع را به یک فاجعه کامل تبدیل کنید؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
"من سال‌هاي سال است که ديگر بحث شعور، دانش، اطلاع و آگاهي را حداقل در سطح نخبگان در مورد مسائل مختلف قبول ندارم." همین یک جمله، حساب کار ما را برای برخورد با همچین اقتصاد دانی (!) روشن میکند. آخه کره شمالی رو با ما مقایسه میکنی برادر؟ دقیقاً وجه شباهت ما با کره شمالی چیه؟ اینکه هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باشیم و در همه زمینه های پزشکی و صنعتی و علمی جزء چند تای اول باشیم، با این همه منابع معدنی و نفتی و گازی و نیروی کار و نخبه، باید با کره شمالی مقایسه بشیم؟ آخه قبل از اینکه از تصویب یه ننگنامه ی دیگه تو جمهوری اسلامی صحبت کنید، یه کم آب و صابون به صورت خودتون بزنید، بعد به ما بگید که دقیقاً نتیجه ی برجام تون چی شد که قرار بود بالمرّه تمامی تحریم ها رو روز امضای برجام از سر ما برداره؟ بعدش بیاید ترکمنچاه های جدید رو به خورد ملّت بدید.
Iran, Islamic Republic of
...
کاظم
Iran, Islamic Republic of
از جهان نیوز خواهش میکنم بحث فقهی دیاثت را منتشر کند. شاید باشناخت دیوث سیاسی واقتصادی وناموسی وتطابق انها با برخی معاهدها مثل برجام و۲۰۳۰ وپالرمو واف ای تی اف از بسیاری از چهره ها رونمایی شود.
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز جان این کجاش اقتصاددان هست. حتی اقتصاد خوان هم نیست.
یه مدرک پزشکی داره و عضو هیئت علمی گروه تاریخ تو دانشگاه شهید بهشتی هست.
Iran, Islamic Republic of
...
انتقاد دلسوزان؟
Germany
انتقاد دلسوزان را چرا حتی یکبار هم شده به جناب خاتمی و دار و دسته شمران و فرنگ نشینش نمی دهید؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در ایران منافع جناحی بر منافع ملی ارجحیت دارد و این هم اصولگرا و اصلاح طلب و معتدل نمی شناسد. همه آنها قبل از اینکه به فکر کشور باشند به فکر جناح و حزب خود هستند و اگر مسئله مفید و به نفع کشور باشد اگر بدست خودشان انجام شود خوب است ولی اگر جناح مقابل انجام دهد بد است
Iran, Islamic Republic of
گلابی برجام رو که ندیدیم !! ولی سیبش الان کیلویی 12 هزارتومان رو رد کرده !!!!!!!!!!!!!!!! ضمنا همینقدر که با برجام کشور را از انزوا نجات دادید و تحریم ها را لغو کردید برای هفت جد و آباد ملت کافیه لطف کنید دیگه این تتمه باقیمانده را با پالرمو و FATF نابود نکنید ...!!!!
عادل
Iran, Islamic Republic of
اينها نه تنها به دنبال انزواي ايران هستند ، بلكه به دنبال نابساماني بيشتر و شرايط بدتر اقتصادي هستند چون از آب
گل آلود راحتتر مي تونن ماهي بگيرن و اختلاس كنند. اگر روزي در اين كشور آرامش برقرار شود بايد اينها از ايران بروند.
سربندی
Iran, Islamic Republic of
نگاهی به 212 نفر عضو هیات مدیره ایران خودرو که توسط مدیر عامل این شرکت منتشر شده بیندازید، نام آقای لیلاز - به عنوان یک منتقد، اقتصاد دان و جامعه شناس و سیاستمدار- می درخشد!!!
Iran, Islamic Republic of
این حربه قدیمی و لو رفته ی مزدوران استعماره که مخالفان طرح های استعماری رو با انگ از دست دهندگان منافع از گود انتقاد خارج کنند و در افکار عمومی وجود تضاد منافع بین عموم مردم و منتقدان رو جا بیندازند
به خاطرات نه چندان دور برجام و عبارت هایی مثل کاسبان تحریم رجوع کنید
این افراد روی ضعف حافظه تاریخی عوام حساب ویژه ای باز می کنند
Iran, Islamic Republic of
ا جهان نیوز محترم لطفا بطور کامل چاپ فرمایید تا حد اقل جوابی به این پر مدعا ها داده شود .اینکه منافع شما در برجام است شکی نیست . چون بر موج توافق بر جام سوار شدید و به قول خودتان سی بر صفر برنده انتخابات شدید .
اما منافع کشور در این توافقی که ایران در روز شروع توافق تعهداتش را به خوبی و حتی بیشتر و زودتر از برنامه انجام داد چه بود چه چیزی نصیب کشور شد . آیا طرف مقابل به تعهداش عمل کرد آیا تحریم ها در روز اجرای توافق بالمره و یکجا لغو گردید.آیا برجام تمام مشکلات مردم که وعده آنها از طرف شما به مردم داده شد ( اقتصادی و مسکن و محیط زیست و ازدواج و اشتغال و راه و حاده و حتی آب خوردن و....) حل نمود
نتیجه ان را در زندگی مردم دارید می بینید باید عرق شرم بریزید نه اینکه فرافکنی بکنید منافع دیگران را به میان بکشید . 6 سال سال امکانات بالقوه کشور در تمام زمینه ها غلی الخصوص کشاورزی و دامداری به هدر دادید الان آقای اقتصاد دان چه خوشحالی برای ورود 1000دام زنده از رومانی می کنید .
چه چیز ها که از سفره مردم بر چیده نشد باز هم دم از منافع برجام می زنید .
این شرایط زندگی مردم ولی راکتور های هسته ای بتن ریزی شده و اورانیوم غنی سازی شده اکسید و سانتریفیوژها برچیده .
باز هم حرفی و شعاری دارید یا اینکه باسنگ پا باید روی تان را کم کرد .
در عوض خودتان بهره مند از حقوق های نجومی و رانت های اقتصادی معاف از پیگیری قضایی قاچاق کالا و ارز (دختر مظلوم وزیر ) اشتغال اقوام و فرزندانتان تحت عنوان نخبه و ژن خوب .
این بود شعار مردم داریتان
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
گفتند تاخیر هر روزه در امضای برجام روزانه100 میلیون دلار به کشور ضرر می زند با هر حیله و ترفندشیطانی بودامضاء گرفتید مردم را به چاه انداختید پس چی شد؟ سیب وگلابی که ندیدیم بماند باغ را نابود کردید !خجالت نمی کشید برای پست وقدرت وثروت حرام چند روزه این همه دروغ تولید می کنید.
وحید
Iran, Islamic Republic of
سلام چرا به جای باز و علمی و فنی بحث کردن مسایلی مانند FATF و امثالهم اشخاصی که اصرار به تصویب آن دارند به گوینده کلام توجه میکنند و سعی دارند بجای پاسخ به انتقادات با کوبیدن منتقدین و متهم کردن آنها به مقصود خود برسند؟!!. "انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال"
مجید آقا
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
آقای لیلاز فرموده اند:
"من سال‌هاي سال است که ديگر بحث شعور، دانش، اطلاع و آگاهي را حداقل در سطح نخبگان در مورد مسائل مختلف قبول ندارم."
ایشان شعور نخبگان را قبول ندارد!
دانش نخبگان را قبول ندارد!!
اطلاعات و آگاهی نخبگان را قبول ندارد!!!
حالا با این شخص شخیص شما چه گفتگویی دارید؟
حمزه
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
بریکلا اقا سعید اصلاح طلب نتیجه برجام گل و بلبل شما اصلاح طلبان گوشت به قیمت 120000 هزار تومان شد خجالت هم نمی کشید
Iran, Islamic Republic of
آقا اصن تو خوب!! اون وعده های برجامی که قولشو داده بودین چی شد؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
لیلاز حرف نزنی نمی گیم لالی
Iran, Islamic Republic of
شما اینو میگی
خودش این اعتقادو نداره
حسین حسین زاده فومنی
Iran, Islamic Republic of
این دولت وقتی که در دور اول سرکار آمد با فریاد بلند که گوش عالم را کر می کرد . می گفت آزمون خطا را هرگز تکرار نمی کنیم . در حالی که ما در برجام که قرار بود برد برد انجام گیرد و همه تحریم به قول ڔئیس جمهور بالمره برداشته شود سر تا پا باختیم و هیچ نتیجه ثمر بخشی و میوه شیرینی که آمریکای گرگ صفت و اروپا ئیان روباه چهره وعده داده بودند تحقق نیافت و عملی نگردید . و فقط با فریب کاری زمان را برای بهبود اوضاع اقتصادی ایران اتلاف و وبا وعده های کاذب و دلخوش کن حق مسلم ملت ایران را اجحاف نمودند . اکنون جای سؤال است چرا این آقایان بر طبل آزمون خطا می کوبند و عبرت از وعده های آب نمای غرب نمی گیرند و چقدر نظام بایستی در مورد غفلت وکوتاهی ها و بی توجهی عمدی دولت مردان بی انگیزه و ناتوان و غرب گرا وتکنوکرات ها هزینه جبران ناپذیر به پردازد . همه باید بدانیم پالرمو برجام ثانی است و اگر تصویب شود زلزله خسارت آور و سیل سدشکن زیان سنگین آن بسیار بسیار اسف ناکتر است و مصیبت عظمای اقتصادی و بانکی و مرگ تدریجی سیاسی برای کشور است .