کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از سیمان تا فتوشاپ؛

رئیس سازمان انرژی اتمی به قسم جلاله‌اش پایبند است؟/ آقای صالحی برخی از دانشمندان هسته‌ای نظر دیگری دارند

6 بهمن 1397 ساعت 15:57

صالحی خود را به عنوان یک دانشمند در این حیطه معرفی می کند و تحولات این صنعت را رو به جلو عنوان می کند اما دیگر دانشمندان ایرانی نظر صالحی را ندارند.  


گروه سیاسی جهان نیوز: این روزها هر یک از دولتمردان که درباره برجام صحبت می‌کنند ناخودآگاه افکارعمومی به سخنان گذشته آنان در زمان اجرای برجام رجوع می‌کنند. این بازگشت به عقب بسیار معنی‌دار و نشان دهنده مطالبه خاص مردم نسبت به وعده‌های برجامی مسئولان است. درواقع نوعی تطبیق سازی با صحبت‌های گذشته صورت می گیرد که خود گویای عملکرد مسئولان در این چند سال است. 

در همین رابطه، «علي اكبر صالحي»، رييس سازمان انرژي اتمي در برنامه «رو در رو» شبكه چهار سيما، پيرامون عملكرد و دستاوردهاي فناوري هسته‌اي در آستانه چهل‌سالگي انقلاب اسلامي گفت:« سوخت ۲۰ درصد را در رآكتور تهران شروع كرديم و بر اساس مهندسي معكوس هم آن را انجام داديم كه كار سختي هم بود و اين كار بر اساس تاكيد رهبري بود كه گفتند خودتان انجام دهيد.»

او در ادامه گفت: «خاطرم هست زماني خانم شرمن به من گفت ما از ديدن مهندسان شما و پيشرفت‌هايي كه به دست آورديد حيرت زده شديم. الان خودمان به اين رسيديم كه مي‌توانيم طراحي سوخت ۲۰ درصد را داشته باشيم.»

پس زمینه و سابقه این سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی به دفاع او از برجام در مجلس باز می گردد. آنجایی که صالحی فریاد می زد: «اگر واقعا اهل حق هستید گوش کنید! حرف حق ممکن است برای بعضی‌ها تلخ باشد اما گوش کنید! کسی که چهل سال است در مسائل علمی کار می کند برای یک بار و برای همیشه برای شما می گوید. ما که قرار است سیمان بر روی سرمان ریخته شود، اما گوش کنید.»

صالحی سه بار قسم جلاله را تکرار کرد و گفت: « والله، والله، والله در مسائل هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد و نه با توقف. آب سنگینمان خواهد بود. تحقیقاتمان سر جای خود خواهد بود. غنی سازی‌مان خواهد بود.»

جالب اینجاست که وی در گفتگوی تلویزیونی اخیر خود درباره پر کردن قلب رآکتور هسته‌ای اراک بدون اشاره به آن به مخزن این رآکتور اشاره کرد و گفت:«برخي با فتوشاپ داخل رآكتور سيمان ريختند و عكس آن را منتشر كردند كه اينها سيمان ريختند و صنعت هسته‌اي را به نابودي كشاندند و من متعجبم كه هنوز هم در نماز جمعه اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه ما سيمان ريختيم ولي اين واقعيت ندارد.»  

البته در خصوص مخزن شاید سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی درست باشد اما درباره قلب رآکتور اراک باید وی شفاف سازی کند و رسانه‌ها نیز برای اولین بار از همین موضوع سخن گفتند. اواخر دیماه 94 بود که سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام خبر پایان کار رآکتور اراک گفت : « ما دیروز مرحله نهایی خروج قلب راکتور اراک را انجام دادیم و امروز هم تا حدود یک ساعت پیش کار ما کاملا تمام شد. همچنین حفره های کلندریا نه قلب آن، با سیمان پر میشود. این کار تمام شده و عصر امروز توسط بازرسان آژانس راستی آزمایی می‌شود.»

البته رئیس سازمان انرژی اتمی خود را به عنوان یک دانشمند در این حیطه معرفی  و تحولات این صنعت را رو به جلو عنوان می‌کند اما دانشمندان ایرانی دیگری نیز وجود دارند که نظر صالحی را ندارد.  
  
یکی از این مواردی که مطرح می شود برخورد حذفی با دانشمندان هسته‎ای است که در این خصوص «فریدون عباسی» رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می‌گوید: « در دولت قبل در صنعت هسته‌ای از همه افراد استفاده کردیم اما متاسفانه دستگاه اجرایی فعلی از همان شروع کار خود به صورت حذفی برخورد کرد. با این وجود نیز فغان بر می‌دارد که همه چیز تقصیر دولت قبل است اما اینگونه نیست.»

وی در جایی دیگر خطاب به رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید: « از آقای صالحی اکنون باید سوال شود چرا شرکت شتاب‌دهنده که در زمان ما ایجاد شد را تعطیل کردی؟ شما که می‌خواستید با اتریشی‌ها شتاب‌دهنده پرتون کار کنید، چرا نگذاشتید دانشجویان و متخصصان ایرانی اینجا کار کنند و کارهایی را که در این زمینه انجام داده بودند به نتیجه برسانند، تجربه پیدا کنند و اینها در قالب تیم تخصصی بعدا بروند با اتریشی‌ها مذاکره کنند؟ یعنی ما نمی‌دانستیم در حال انجام چه کاری هستیم؟ خب! چرا تعطیل کردید و بعدا داماد آقای ربیعی را گذاشتید آنجا؟»

عباسی می افزاید: «ما مدیران پیشرفت، رشد و اقتصاد مقاومتی بودیم اما مدیران دولت آقای روحانی در سازمان انرژی اتمی، مدیران واگذاری و تعطیلی هستند.»

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، درباره اتفاقاتی که در دولت یازدهم افتاد بیان کرد: «دولت یازدهم یک شرکت داخلی که همه اقدامات مربوط به حوزه‌های فنی، پژوهشی و نیروی انسانی را برای شروع کار با روس‌ها انجام داده بود تعطیل کرد و تغییر مسؤولیت دادند. اینها توان نیروگاه‌سازی ما را هم مخدوش کردند که اگر این موضوع متوقف نشده بود ما در این حوزه تا الان پیشرفت قابل توجهی کرده بودیم. حتی همان شروع سال 92 مشارکت بین شرکت‌های دولتی، خصوصی و سازمان انرژی اتمی را هم تعطیل کردند.»

با این تفاسیر مردم از رئیس سازمان انرژی اتمی این انتظار را دارند که به قسم جلاله‌ای که خورده است به طور صحیح عمل کند و هیچ نقصی در روند تولید انرژی هسته‌ای و پرورش دانشمندان این حوزه و بومی سازی و پیشرفت آن ایجاد نشود و ما نه تنها در این حوزه پس رفت بلکه پیشرفت قابل توجهی ببینم . پیشرفتی که ملموس باشد و بتوانیم از آن برای صنعت و موارد خدماتی از جمله پزشکی استفاده قابل توجهی کنیم. انتظار می رفت که صالحی مصداقی جدی این موارد را مطرح و دولت نیز از این دستاوردها خصوصا در آستانه چهل سالگی انقلاب رونمایی کند.


کد مطلب: 668143

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/668143/رئیس-سازمان-انرژی-اتمی-قسم-جلاله-اش-پایبند-آقای-صالحی-برخی-دانشمندان-هسته-ای-نظر-دیگری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com