شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۴

اولین حریف یوزها در جام ملت‌ها را بیشتر بشناسید +تصاویر

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 663769
یمن هیچ افتخاری در فوتبال آسیا ندارد و در سال ۲۰۱۲ یکبار با تیم ملی ایران بازی کرد که با پیروزی ۲ بر یک تیم کشورمان خاتمه یافت.
گروه ورزشی جهان نيوز، سید محمد موسوی نیا: یمن، اولین حریف ایران در جام ملت های 2019، کشوری در جنوب غربی آسیا و پایتخت آن شهر صنعا است. جمعیت یمن حدوداً 24 میلیون نفر است. زبان رسمی‌شان عربی و واحد پولشان  ریال یمنی است.


طبق برآوردی در سال ۲۰۱۲، بین ۶۰٪ تا ۶۵٪ از مردم یمن مسلمان سنی و بین ۳۵٪ تا ۴۰٪ شیعه هستند. اغلب سنی‌ها شافعی و بیشتر شیعه‌های یمن از شاخه زیدی هستند اما اقلیت قابل توجهی شیعه دوازده‌امامی و شیعه اسماعیلی هم در میان آن‌ها وجود دارد. سنی‌ها بیشتر در جنوب و جنوب شرق، شیعه‌های زیدی عمدتاً در شمال و شمال غرب و اسماعیلی‌ها بیشتر در مراکز اصلی نظیر صنعا و مأرب زندگی می‌کنند.

بهائیان، یهودیان، هندوها و مسیحیان هم حدود نیم درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. رشد جمعیت کشور بالاست و نرخ باروری ۴٫۴۵ فرزند برای هر زن است. جمعیت صنعا پایتخت کشور در سال ۱۹۷۸ فقط ۵۵ هزار نفر بود اما اکنون از ۲ میلیون نفر فراتر رفته‌است.
 
Image result for ‫جنایت عربستان در یمن‬‎

وضعیت سیاسی در یمن
بحران داخلی یمن، یکی از قدیمی‌­ترین، پیچیده‌­ترین و پویاترین بحران­‌های داخلی در منطقه غرب آسیاست که ریشه در اختلافات قومی و قبیله‌­ای گذشته این کشور دارد. 
 
این بحران که بین گروه‌های شیعه مذهب حوثی در شمال و نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی در جریان بود، پس از ماه‌ها درگیری، در نهایت با چراغ سبز آمریکا و حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه غرب آسیا به رهبری عربستان در سه سال پیش، جنبه بین‌المللی به خود گرفت. حمله ای که در پس درگیری های قومی، اهداف سیاسی و اقتصادی مهم رژیم های مرتجع منطقه را دنبال می کرد.

پنجم فروردین 1394 بود که تجاوز نظامی عربستان به مردم بی دفاع یمن آغاز شد. امروز که بیش از سه سال از آن تجاوز می گذرد، یمنی ها همچنان در حال مقاومت در برابر حملات نظامیان آل سعود هستند و تاکنون بیش از 60 هزار شهید داده اند. شیوع گسترده بیماری هایی از جمله وبا و قحطی گسترده از دیگر مواردی است که مردم بی دفاع یمن در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند. با این حال تا اینجای کار بازنده اصلی میدان عربستان است که یمن به باتلاقی برای آنها تبدیل شده است.

مناطق دیدنی کشور یمن
 
دیدنی های یمن | اطلاعاتی از یمن 
دیدنی های یمن | اطلاعاتی از یمن

دیدنی های یمن | اطلاعاتی از یمن 
دیدنی های یمن | اطلاعاتی از یمن

تیم ملی فوتبال یمن
تیم ملی یمن برای نخستین بار و با پیروزی ۲ بر یک مقابل نپال به مرحله گروهی جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ امارات صعود کرد. آخرین بار یمن جنوبی در سال ۱۹۷۶ در این تورنمنت شرکت کرده بود که به موفقیت خاصی هم نرسید. این کشور که به دلیل مشکلات زیادی از جمله سیاسی، اقتصادی و ... دارد، نخستین بازی خود را در سال ۱۹۹۰ انجام داد که متحمل شکست یک بر صفر مقابل مالزی شد. همچنین بهترین پیروزی و بدترین شکست این تیم هم به تقابل با بوتان و لیبی برمی گردد.
 

یمن هیچ افتخاری در فوتبال آسیا ندارد و در سال ۲۰۱۲ یکبار با تیم ملی ایران بازی کرد که با پیروزی ۲ بر یک تیم کشورمان خاتمه یافت. آنها در ۱۰ مسابقه اخیرشان ۲ برد مقابل نپال و تاجیکستان کسب کردند، ۴ بار رو در روی عراق، قطر، بحرین و مصر متحمل شکست شدند و در دیدار با تاجیکستان (2 بار)، نپال و تاجیکستان به تساوی رسیدند.

از ستاره های این تیم می توان به الساسی (السیلیسه قطر)، محمد ابراهیم آیاش (الهلال یمن)، محمد بوشغال (الشمال قطر) و احمد الحیفی ( الخریطیات قطر) اشاره کرد. در لیست بازیکنان این تیم ۸ بازیکن در قطر فوتبال بازی می کنند و نکته جالب اینکه در آخرین رده بندی فیفا در رده ۱۳۳ قرار دارند.

شعار تیم فوتبال یمن: هرگز تسلیم نمی شویم

دیدار یمن با تیم ملی ایران در تاریخ ۱۷ دی ۹۷ (۷ ژانویه ۲۰۱۹) در ساعت 20:30 به وقت تهران در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی برگزار خواهد شد.

داور بازی
ریاجی ساتو، داور ژاپنی که پیش از این سابقه قضاوت برای تیم ملی کشورمان مقابل کره جنوبی را بر عهده داشته این بازی را سوت می‌زند.
 

 
یمن در جدال‌های رودررو برابر ایران، به اندازه‌ای بی خطر بوده که کمتر کسی از اهالی فوتبال، پرده‌ای از نمایش این تیم برابر تیم ملی را به خاطر دارد چه در دورانی که یمن به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و به طور مجزا در مسابقات رسمی شرکت می‌کرد و چه پس از اتحاد دو منطقه در سال ۱۹۹۰.

با این حال نباید تصور کرد که در مقابل این تیم از خود را از پیش برده دانست که همانند سال 2014 در مقابل عراق خاطره ای تلخ برای تمام فوتبال دوستان رقم بخورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به امید افتخار افرینی یوز بچه های ایران
Iran, Islamic Republic of
به یمن میبازیم
Iran, Islamic Republic of
اران سه هیچ میزنه
Iran, Islamic Republic of
حالا باین تصاویر میخاید فوتبالو سیاسی کنید