کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضمن محفوظ بودن همیشگی نقش موسوی، کروبی و خاتمی در فتنه

کمک تشیع انگلیسی و احمدی‌نژاد به فهم بهتر ابعاد فتنه!

دو تحلیل متفاوت از حماسه «۹ دی»

9 دی 1397 ساعت 11:09

شاید نقطه اشتراک تمامی آنها که در بازه های زمانی مختلف صف خودشان را از فتنه گران جدا کردند این بود که تا آن روز این حرکات را یک بازی جناحی و در ادامه همان رقابت احمدی نژادی و جنبش سبزی می دیدند.


گروه سیاسی جهان نیوز، حسین خان بابازاده: نقش موسوی، کروبی و خاتمی و صدالبته طراح اصلی خارج نشین در بوجودآوردن فتنه 88 برای همیشه باقی و غیرقابل انکار است. اما شاید امروز درنهمین سالروز حماسه نهم دی بتوان دو تحلیل جدید و متفاوتی از این حماسه مردمی که به حق یوم الله نامیده شد ارائه داد. تحلیل هایی که نه تنها در سال 88 که حتی در سه چهار سال بعد از آن قابل طرح و اثبات نبود و امروز به واسطه گذر زمان و برخی رخدادها به خوبی قابل توصیف و البته قابل فهم است.

نوع مواجهه مردم با جریانی که قبل از انتخابات با عنوان جنبش سبز شناخته و بعد از انتخابات در جرگه فتنه گران جا گرفتند، یک چند دستگی فکری با رفتارها و تحلیل های متفاوت پدید آورد. دسته ای در همان ایام تبلیغات انتخاباتی اختلافات و تناقضات این جریان را متوجه شدند و راه خود را جدا کردند. دسته دیگر انتخابات را پایان بخش ماجرا می دانستند و به رای اکثریت تمکین کردند. گروهی که حس سرخوردگی از نادیده گرفتن رایشان را داشتند پس از بیانات آرام بخش رهبری در خطبه های جمعه 29 خرداد حقیقت را متوجه شدند. عده ای به این سوءنیت از پس بیانیه های آشوب زا پی بردند. روزه خواری در روز قدس و شعار علیه ملت های مظلوم فلسطین و لبنان جمعی را هوشیار کرد. سیزدهم آبان و تجمع در مقابل سفارت روسیه و شعار علیه این کشور برای انحراف از تمرکز روی آمریکا جمع دیگری را از صف حمایت آنها جدا کرد. جسارت به ساحت امام راحل در 16 آذر برخی دیگر را متحول کرد.

شاید نقطه اشتراک تمامی آنها که در بازه های زمانی مختلف صف خودشان را از فتنه گران جدا کردند این بود که تا آن روز این حرکات را یک بازی جناحی و در ادامه همان رقابت احمدی نژادی و جنبش سبزی می دیدند و برای حاکم کردن حرفشان می جنگیدند و تصورشان این بود کسانی که بعد از انتخابات برای مقابله با آشوبگران به خیابان می آیند، حامیان احمدی نژاد یا اصطلاحا احمدی نژادی هستند که برای دفاع از کاندیدای پیروزشان آمده اند. اما نهم دی و جسارت به عزای حضرت سیدالشهداء(ع) تمامی کسانی که تا آن روز هنوز در گیر و دار بازی انتخاباتی هفت هشت ماه پیش مانده بودند را بیدار کرد. در حقیقت 9دی ثابت کرد که نه از روز نهم دی بلکه از همان روز 23 خرداد انتخابات تمام شده بود و تقلب یک اسم رمز بیشتر نبوده و جنجال بر سر احمدی نژادی یا میرحسینی بودن نیست و فتنه بر سر اصل انقلاب است.

نکته ای که در تحلیل نهم دی 97 می توان بدان اشاره نمود این است که آن جماعتی که جنجال های بعد از انتخابات را به خاطر و در تقابل برای نفی احمدی نژاد می دانستند، امروز به خوبی می بینند که احمدی نژاد سال 96 و 97 با احمدی نژاد سال 88 تفاوت های جدی و چشمگیر پیدا کرده است.  اما با این حساب همچنان فتنه خط قرمز این کشور است و نظام از جرم نابخشودنی فتنه گران که با تهمت تقلب آغاز و با آشوب های خیابانی ادامه پیدا کرد عبور نخواهد کرد و جرمشان قابل بخشش نیست.

تحلیل دومی که می توان از نهم دی 88 طرح نمود و امروز یعنی در سال 97 فهم آن راحت تر از سال 88 است مربوط به جنس عزاداری سالار شهیدان است. فی الواقع خاص بودن و برجسته بودن عزای اباعبدالله الحسین(ع) و نوع تعظیم شیعیان به این مراسم پدید آورنده حماسه ای همچون نهم دی است. یگانه بودن دهه اول محرم، ایام تاسوعا و عاشورا، اربعین حسینی و.... برای عموم مردم قداست متفاوتی دارد که اندک تعرضی به آن می تواند بساط چندماه فتنه گری را جمع کند و خواب های سنگین را به بیداری تبدیل کند. این قداست ویژه اباعبدالله الحسین(ع) برای مردم است که در بزنگاه های مختلف انقلاب اسلامی همچون سال 88 به کمک همین ملت آمد.

اما در این میان باید از رفتار گروهی که فعالیت های آنان نسبت به گذشته گسترش هم پیدا کرده به طور جدی مراقبت کرد. جریان تشیع انگلیسی و رفتارهای عامدانه آنها در سوءاستفاده از ارادت مردم به اهل بیت همان جریان خطرناکی است که در ایام فتنه از سران آن تلویحا حمایت کردند اما در اقدامی مشکوک و قابل تامل هتک حرمت عاشورای 88 را با سکوت گذراندند. نکته دوم و البته مهم تر تلاش این جریان خطرناک در دهه سازی های مذهبی و یا عاشورا سازی ها است که می توان از آن به یک نقشه مهم در جهت خنثی سازی آن قداست ویژه و حساسیت زدایی از مقوله دین و عزاداری یاد کرد.


کد مطلب: 662085

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/662085/کمک-تشیع-انگلیسی-احمدی-نژاد-فهم-بهتر-ابعاد-فتنه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com