چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۱۶
اندکی آن طرف‌تر از بازی‌های سیاسی؛

آمارهای اجتماعی به دست دولتمردان مسئول می‌رسد؟

چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 659457
انتشار برخی آمار و ارقام غیر اقتصادی نشان می دهد آژیر هشدار برای برخی از اقشار ضعیف جامعه به صدا در آمده است.
آمارهای اجتماعی به دست دولتمردان مسئول می‌رسد؟
گروه جامعه جهان نيوز: سه ماه به پایان سال 1397 باقی مانده است. سالی که با چالش‌های اقتصادی فراوانی برای مردم سپری شد در انتها نیز چندان سال خوبی برای بازاریان و تولید کنندگان نیست. همه ساله در انتهای سال رونق اقتصادی به برکت سال نو جدید کشور را فرا می گرفت. تب و تاب عید بازار را هم به جنب و جوش وا می داشت اما امسال حکایت دیگری است و بازار چندان به حالت و فرم همیشگی خود باز نگشته است. نگاهی به برخی از آمار و ارقامی که این روزها از وضعیت اقتصادی و سطح معیشت مردم از سوی نهادهای رسمی منتشر می شود، آژير هشدار را به صدا در آورده است.

اخیرا «سید پرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به مراجعه کنندگان برای تامین هزینه بیمارستان و رهن و اجاره بهایشان گفت: « در حال حاضر خانواده و یا فردی پشت نوبت دریافت مستمری نداریم و بیشترین مراجعات ما طی چند ماه اخیر که حدود ۲۵ درصد می شود، در بخش درمان و بیمارستان بوده است.پرداخت اجاره خانه و وام از دیگر مواردی بود که مراجعات زیادی به ما انجام شد. با توجه به افزایش قیمت های اجاره خانه و رهن، مددجویان ما از عهده پرداخت آن بر نمی آمدند به همین دلیل با مراجعه به کمیته امداد، خواستار تامین بخشی از این اجاره و یا رهن می شدیم و توانستیم این کمکها را به روز کنیم.»

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: «در ماه های اخیر با افزایش۵۰ درصدی مراجعات مردمی مواجه بودیم که ۲۵درصد مربوط به درمان بوده است، البته طی همین مدت کمک های مردمی نیز ۳۵ درصد رشد داشت.»

همچنین «سردار حسین رحیمی» در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان با بیان اینکه تاکنون به بیش از ۳۰۰۰ فقره انواع سرقت اعتراف کردند، گفت: « حدود ۴۰ نفر از این افراد نیز برای اولین بار دستگیر شدند و مابقی تنها یک بار سابقه دستگیری داشته‌اند.»

«محمدرضا تاجیک» نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: «در صورتِ عدم تامین معیشت کارگران که زیر خط فقر نگه داشته شده‌اند، مشکلات حوزه تولید به سبب بی‌انگیزگی کارگران افزایش می‌یابد و چرخه تولید با مشکل مواجه می‌شود.»

«رحمت اله پورموسی» نائب رئیس کانون بازنشستگان مشهد، اظهار کرد: «امروز وضع معیشت بازنشستگان از کارگران هم بدتر است چون سن وسالی از آنها گذشته و دیگر نمی‌توانند کار کنند ولی متاسفانه بازنشستگان برای تامین هزینه‌های کمرشکن زندگی و درمان و دارو در به در دنبال کار می‌گردند و حتی به نظافت و نگهبانی در ساختمانها هم تن می‌دهند.»

با اوضاع و احوال اقتصادی موضوع بی کاری نیز به یکی از نگرانی‌های این حوزه بدل شده است. ماجرای کارگران هفت تپه یکی از این موارد بود که به سبب اینکه تعداد کارگران این کارخانه بالا بود در فضای مجازی بیشتر نمود داشت اما کارگاه‌های کوچکی که تعدادشان زیاد است و جزو صنایع خرد به حساب می آیند نیز در این زمینه با مشکلاتی روبرو هستند  و برخی از آنها با تعدیل نیرو به کار خود ادامه می دهند. به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، بیکاری هم در سطح خرد و هم کلان، پیامدهای منفی بسیاری به دنبال دارد و فرد و جامعه را با چالش‌ها و آسیب‌های متعدد روبه‌رو می‌کند. در سطح خرد، بیکاری، دسترسی فرد و خانواده به امکانات مورد نیاز را کاهش می‌دهد، در نتیجه رفاه خانوار به سطحی پایین‌تر از سطح حداقل معیشت تنزل یافته و سایر اعضای خانواده با محدودیت بیشتری مواجه می‌شوند.

حال با توجه به این ضعف‌ها و کمبودها، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۸۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شود که ۸۰ درصد آنان را جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل خواهند داد.

این نگرانی‌ها امروز در جامعه وجود دارد. با وجود کاهش قیمت ارز بازهم شاهد هستیم که قیمت اجناس و کالاهای اساسی که قوت روزانه و غالب مردم را تشکیل می دهند نه تنها ارزان نشدند بلکه با افزایش قیمت نیز همراه شده اند. قیمت مرغ با ثبت رکوردی بی‌سابقه، در مراکز خرده فروشی به کیلویی 13 هزارتومان رسید.

همین موضوع منجر شد تا «آیت الله آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی با برخوردهای صرفا قضایی ممکن نیست و به تدبیر هر چه بیشتر دولت نیاز دارد، به دادستان های سراسر کشور دستور داد که در چارچوب قانون به موضوع گرانی ها ورود کنند.

 با این شرایط مسئولان کشور بایستی فکری عاجل درباره وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بخصوص افراد قشر ضعیف جامعه بکنند. اینکه برخی از نمایندگان مانند «علی مطهری» با وجود افزایش سرسام آور قیمت دلار که بر زندگی مردم و تنگ تر شدن سفره‌هایشان تاثیربسزایی گذاشت با خوشبینی بیان می کند که «حدس می زند مردم با افزایش قیمت بنزین موافق هستند» نشان می دهد که چندان با فضای حاکم در جامعه همراه نیست.

بنزین هم جزو کالاهای مرجعی است که افزایش قیمت آن قطعا بر افزایش قیمت دیگر کالاها تاثیر می گذارد و قطعا مردم با افزایش بیشتر کالاها موافق نیستند. با این حال اقتصاد کشور حال و روز خوبی ندارد و متعاقب آن مردم از آینده خود با توجه به مسائلی چون قیمت بنزین در واهمه به سر می برند. دولت هم مانند گذشته حل مشکلات اقتصادی کشور را در خارج از کشور جستجو می کند. با ترمیم کابینه هم قرار بود اتفاقات خوبی در کشور بیفتد اما با برخی انتصابات فامیلی و معروف به بنفش و حوادثی که در حوزه خودرو رخ داد برخی از امیدها در این حوزه کم رنگ شد. با این شرایط باید پرسید که دولت حواسش به این آمار و ارقام و زندگی مردم هست.

گزارش: حامد زبیراوی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مقامی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه یک عده قصد دارند مشکلات را گردن رهبر معظم انقلاب بیندازند اما قطعا جز دولت کسی مسئول گرانی و بی سروسامانی اقتصادی نیست. چون همه اعضای دولت با علم به میزان قدرت و اختیارات وارد عرصه شده و آن همه وعده داده اند. اگر هم مانعی وجود دارد باید صراحتا به مردم بگویند چون در قبال رای ملت مسئولند
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقا چه خبره این مملکت
جیغ بنفش
Iran, Islamic Republic of
جیغ بنفشه!!
Iran, Islamic Republic of
و متاسفانه جیییییغ بنففففش تا 1400 علی برکت الله!
Iran, Islamic Republic of
منم در اين شش سال علي بركت اله از خطر فقر گذشتم و دارم ميرم زير خط مرگ توان خريد داروهامو ندارم شما كه الگو ت كري و جرميه ميدانستي در انگليس هزينه درمان مجانيه چرا كار هاي خوب انها رو تقليد نمي كنيد
Iran, Islamic Republic of
والله
Iran, Islamic Republic of
هنوز پنجاه درصد بيمارستانهاي امريكا و اروپا دولتيه ولي اينجا سازمان مال خود و خصوصي سازي هرروز يك خواب تازه ميبينه كلا هواخوري را هم خصوصي كنه
Iran, Islamic Republic of
قبر هم خصوصي شده راحت هم نميتوانيم بميريم
Iran, Islamic Republic of
حالا این دولت با وجود تمام مشکلات اقتصادی به جای افزایش یارانه هی از حذف یارانه حرف میزنه انگار که ملت نسبت به سال قبلتر ثروتمندتر شدن
خیراصلا
Iran, Islamic Republic of
سه ماه گذشت وما بازنشستگان مدارس استثنایی استان بوشهر وچند استان دیگر بدلیل سهل انگاری مدیران آموزش وپرورش همچنان بدون حقوق وبیمه بلاتکلیف مانده ایم..
امیر
الحمدلله حال دولتمردان خوبه ، مابقی مردم مهم نیست.
علی
Iran, Islamic Republic of
نود درصد امار مراکز کیلویی است برای نشان دادن کار امار تضیعی می دهند حقیقت امر چیز دیگری است با این ارقام و امار خود را گول نزنید واقعات جامعه را دقیق بگوید هر چند به ضررتان باشد
فرانک
Romania
ماشالله همه وضعشان عالی است. مردم ایران همگی فقط به ناله و اعتراض عادت کرده اند. نمی دانند که مردم سایر کشورهای دنیا با چه بدبختی زندگی میکنند. همگی ماشین سواری دارند و گردش و بستنی و شیرینی و آجیل و میوه و کبابشان به راه است و باز میگویند که ایران بدجائیه!!!!
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست.به دولتی رای دادیم که به جای تلاش برای آبادانی کشور،تمام امیدش به غرب بود.این هم نتیجه اش.مشکلات کشور داخلی است و با برنامه ریزی دقیق و نظارت منظم قابل حل است.
پس تا 1400 با روحانی.چون که مقصر خودمونیم