سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۴۴
بازارگرمی عجیب برای FATF

تضمین مدافعان FATF چیست؟/ تحمیل کنندگان همچون برجام در آخر به سراغ سیب و گلابی می‌روند؟

سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 642440
با وجود تجربه تلخ برجام برخی هنوز با نگاه خارجی به توسعه سعی دارد در قالب لایحه FATF کشور را وارد فاز جدیدی از اعطای تعهدات جدید به غرب کند.
تضمین مدافعان FATF چیست؟/ تحمیل کنندگان همچون برجام در آخر به سراغ سیب و گلابی می‌روند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: در شرایطی که به اعتقاد اغلب کارشناسان ریشه مشکلات اقتصادی در ساختارهای معیوب آن است، برخی افراد و مسئولان، با ضروری دانستن الحاق به FATF باز هم راه نجات اقتصاد کشور را در خارج از کشور جستجو می‌کنند.

توئیت جنجالی محمود صادقی درباره FATF

دوباره زمزمه‌های پیوستن ایران به FATF آغاز شده است و پیشتر نیز برخی از جمله «محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس که با توئیت‌های جنجالی اش شناخته شده است، مدعی شدند که بیت رهبری موافق FATF است!

این در حالی بود که مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی-۳۱ اردیبهشت- با صدور اطلاعیه‌ای با تکذیب برخی اظهارنظرها که حضور دریابان شمخانی در جلسه غیرعلنی مجلس را با نظر مساعد دفتر رهبر معظم انقلاب نسبت به FATF مرتبط کرده‌اند، عنوان کرد:«هیچ‌گونه تصمیمی مبنی بر پیوستن جمهوری اسلامی ایران به  FATF  اتخاذ نشده و بیان مطالبی از این دست بدون توجه به ضرورت‌های امنیت ملی و صرفا با اغراض سیاسی مطرح می‌شود.»

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به برخی سخنان مبنی بر مخالفت یا موافقت مقام معظم رهبری با FATF گفت: «بعد از چندبار رد و بدل شدن نامه با دفتر مقام معظم رهبری در رابطه با FATF نهایتا ایشان اعلام کردند که خود دولت و مجلس تصمیم بگیرند؛ یعنی این اختیار را به مجلس و دولت دادند. اینکه برخی نماینده ها و بعضی افراد می‌خواهند دوباره موضوع را به زمین دفتر مقام معظم رهبری بیندازند ظلم به خود رهبری است.»

اختلاف نظر شمخانی و عراقچی درباره FATF
در 30 اردیبهشت سال جاری نمایندگان درباره حضور «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان و معاونش و همچنین «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم مطرح کردند که حرف‌های ظریف نتوانست نمایندگان را در مورد این لایحه قانع کند.

همچنین نمایندگان از اختلاف نظر میان عراقچی و شمخانی خبر دادند که در آن دبیر شورای عالی امنیت ملی بیان می کرد که FATF ربطی به این لایحه ندارد و ما به دنبال تصویب آن نیستیم. FATF از دستور کار نظام جمهوری اسلامی خارج شده است و ما قصد تغییراتی در قوانین داخلی خودمان برای تسهیل روابط با بانک های خارجی داریم. اما نظر آقای عراقچی متفاوت بود. وی معتقد بود باید FATF حل شود تا بتوانیم مذاکرات با اروپا را ادامه دهیم.

با FATF  تعهدات دیگری به غرب می دهیم یا ارزش افزوده‌ای هم دارد؟
این استدلال عراقچی اما مورد نقد بسیاری از جمله «محمدرضا پور ابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفته است. این نماینده مطرح می کند که « مشکل روابط ما در حوزه نظام بانکی در دنیا حتی در صورت پذیرش کنوانسیون تامین مالی تروریسم و شروط FATF، حل نمی شود.»

پورابراهیمی با بیان اینکه برجام اوج مذاکرات ایران در حوزه اقتصادی بود، تصریح کرد: «در برجام در مورد موضوعات منطقه ای مثل حماس، حزب الله و سوریه و حقوق بشر مذاکره نکردیم. در برجام به توافق رسیدیم که محدودیت های هسته ای را بپذیریم و در قبال آن محدودیت های اقتصادی شامل محدودیت های بانکی، محدودیت های فروش نفت، صنعت حمل و نقل هوایی و دریایی برداشته شود و مذاکرات زیادی صورت گرفت و توافقی بین ایران و ۱+۵ انجام شد اما طرف مقابل به تعهدات اقتصادی خود عمل نکرد و آمریکایی ها با پررویی طلبکار شدند.بر همین اساس عاقلانه نیست با این افراد که اداره کنندگان اصلی جریان FATF هستند توافق جدیدی نوشته شود و تعهدات جدیدی به آن ها داده شود. مطمئنم حتی در صورت پذیرش FATF آمریکایی ها با ادبیات سیاسی با جمهوری اسلامی برخورد خواهند کرد.»

بنابراین بسیاری بر اساس تجربه برجام بر این عقیده هستند که با پذیرش FATF به مانند برجام تنها ایران تعهداتی دیگر به غربی ها می دهد و در قبال آن امتیاز و ارزش افزوده ای نمی تواند بگیرد. بر این اساس با توجه به اینکه آمریکایی ها از برجام خارج شدند و اروپایی ها به حامیان سفت و سخت این سند هسته‌ای بدل شدند اما دیده می شود که تنها این حمایت‌ها در حد ادعا باقی مانده و اروپایی‌ها فقط به طور کلامی حمایت خود را از برجام ابراز می کنند.

با دنبال کردن تحولات جدید اقتصادی در کشور به اطلاعات قابل تاملی در این عرصه دست پیدا می کنیم. در همین رابطه با اینکه فرانسوی ها از جمله طرفداران برجام هستند دیده می شود که شرکت های فرانسوی یکی پس از دیگری با وجود اینکه بعد از برجام اولین شرکت‌های اروپایی بودند که به بازار ایران بازگشتند به سرعت نیز عرصه را با زیرپا گذاشتن برجام توسط ترامپ خالی کرده اند. در همین راستا بانک «بی‌‌پی‌آی فرانس» فرانسه حمایت از شرکت‌ها برای تجارت با ایران را متوقف کرد. گفته می شود که شرکت ولوو نیز قصد ترک بازار ایران را دارد.

بازارگرمی و رویافروشی نماینده اصلاح طلب برای FATF
در این راستا حتی نمایندگان و موافقان FATF به بازارگرمی و وعده دادن های کاذب مانند آنچه در برجام اتفاق افتاد روی آورده اند.

در همین رابطه، «پروانه مافی» از نمایندگان مجلس که تحصیلات مرتبط با حوزه ارز نداشته و هیچگاه مسئولیت اقتصادی نداشته است، گزاره غیرکارشناسی کاهش ۵۰ درصدی قیمت ارز با تصویب و اجرای لوایح مرتبط با FATF را مطرح کرد.

این حرف آنقدر غلط بود که «سیدبهاالدین حسینی هاشمی» که معتقد به الحاق به FATF با شروطی مشخص است، گفت: «دلیل رشد نرخ ارز از سال 96 تاکنون fatf نبود و به همین دلیل هم اجرای آن و الحاق به گروه ویژه اقدام مالی تاثیری بر کاهش نرخ ارز ندارد. بعد از عدم تصویب طرح در مجلس یک اثر روانی کوتاه مدت بر بازار ارز داشت اما در عمل تاثیری واقعی نداشت.»

ماجرای دخالت FATF در صرافی‌ها و گرانی نرخ ارز چیست؟
این در حالیست که برخی رسانه‌ها نیز مدعی شده اند که واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و برطبق تعهدات ایران در FATF لیست صرافی‌هایی را که به نوعی تحریم ها را دور می زدند به واحد اطلاعات مالی طرف‌های خارجی ارائه داده‌اند که این امر منجر به شناسایی این صرافی ها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است.»

در همین باره «موسی شهبازی غیاثی» کارشناس مسائل بانکی و بانکداری بین‌الملل نیز گفته است: «برخی می‌گویند در قالب پازل FATF جلو رفته‌اند و صرافی‌ها را محدود کرده‌اند؛ چون FATF روی صرافی ها دست گذاشته بود که مبادلاتشان شفاف نیست.»

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در پاسخ به این سؤال که آیا افشای اطلاعات صرافی‌ها برای آوردن ارز به داخل کشور از طریق سیستم بانکی و پر کردن فرم مربوط به مبارزه با پولشویی که در قالب FATF مطرح است منجر به مسدود شدن کانال‌های ارزی خارج از کشور نمی‌شود، تصریح کرد: «این حرف درست است. متأسفانه پیش از شوک ارزی برای اینکه می‌خواستیم در بستر شفافیتی که FATF مدنظر داشت حرکت کنیم مبادلات بانکی به خارج از کشور اعم از حواله، ضمانت‌نامه و  ال‌سی باید در بستر سوئیفت انجام می‌شد.»

وی توضیح داد:« پیش از سامانه سپام ارزی بانک مرکزی و قبل از تحریم، حتی مبادلات داخلی بانک‌ها نیز باسوئیفت انجام می‌شد و پس از آن سپام راه افتاد. قبل از آنکه بیانیه خزانه‌داری آمریکا برای تحریم سوئیفت منتشر شود کار با سوئیفت انجام می‌شد و بانک خارجی اطلاعات مشتری را درخواست می‌کرد و سؤال می‌پرسید که رویه‌های پولشویی در کشور ما چگونه است؛ متأسفانه از این طریق ضربه خوردیم و این امر مسلمی است.»

پیش‌تر محمدرضا فرزین که سابقه معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد را در کارنامه کاری خود دارد، بیان کرد: «بنابراین بخشی از نگرانی ما استانداردهای دوگانه‌ای است که به‌دلیل نفوذ شدید آمریکا در این سازمان‌ها ممکن است برای ما خطرآفرین باشد. اما عده‌ای معتقدند که با ورود FATF می‌توانیم اطلاعات این موارد را از کشورها بخواهیم و با آن مقابله کنیم که بنظر نمی‌رسد با ترکیب کنونی شورای حکام آن، ما از چنین قدرتی برخوردار باشیم.»

در همین رابطه، «سید یاسر جبرائیلی»، کارشناسی مسائل اقتصاد سیاسی، با انتشار تصویر یک نامه و یا به عبارت بهتر، یک سند مهم در اینستاگرام خود نوشت: « این سند، گوشه‌ای از فرجام اجرای استانداردهای FATF است. بانک کشاورزی شعب خود را از ارائه خدمات ارزی به افراد حقیقی/حقوقی تحریم شده توسط آمریکا منع کرده است. هدف ساز و کار FATF ایجاد زیرساخت امتداد تحریم‌های آمریکا به داخل کشور است. مع‌الاسف بخش اعظم این ساز و کار ایجاد شده است. آنچه امروز بر سرش بحث است، الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF است، وگرنه بالغ بر هشتاد درصد مطالبات FATF توسط دولت اجرا شده است. امروز به جای بحث درباره مفید یا مضر بودن FATF، باید به بررسی خسارات وارد شده به کشور از ناحیه اجرای دستورالعمل‌های FATF و خودتحریمی پرداخت. ماجرای تحریم چهارصد صرافی یک واقعیت تلخ است. مسئله صرافی ها درست روایت نمی‌شود. اطلاعات آنها به FATF داده نشده است، آنها توسط دولت آقای روحانی تحریم شده اند.

متاسفانه برخی افراد و نمایندگان مجلس بدون توجه به ابعاد مسائل، ریشه‌ مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل مشکلات اقتصادی را از مسیر سیاست خارجی و الحاق به کنوانسیون‌ها و نهادهای بین‌المللی می‌بینند در حالی که نتیجه و تجربه اتکا به سیاست خارجی تا به امروز نه تنها مثبت نبوده بلکه اثرات منفی هم داشته اما هنوز همین نگرش وجود دارد و تلاش‌هایی هم برای به ثمر نشستن آن انجام می‌شود. نتیجه اصرار برای برجام و رسیدن به هر قیمت برای یک توافق هسته ای با غرب امروز جلوی همگان می درخشد! حال این بار کشور باید هزینه FATF را بدهد. هرچند هم اکنون ایران حدود 80 درصد دستورات FATF  را پذیرفته و در حال اجرای ان است اما باید این سوال را پرسید که اگر این اصرارها هم سرنوشتی پوچی مانند برجام پیدا کرد قرار است وقت هدر شده، سرمایه از دست رفته و اطلاعات لورفته با یک عذرخواهی پایان یابد؟ آن چیز که مهم است باید از این افراد یک تضمین اساسی دریافت کرد.

این موضوع که عده ای از مدیران چشم از حل مشکلات با نگاه بیرون بر نمی دارند به یک تراژدی آزار دهنده تبدیل شده است.

رهبرانقلاب در دیدار خردادماه سال جاری با نمایندگان مجلس به این موضوع صریحا اشاره کردند و خواستار ایفای نقش جدی و کارشناسی شده مجلس به جای تصمیم گیری از بیرون برای کشور شدند.

لزومی ندارد چیزهایی را که نمی دانیم ته آن چیست قبول کنیم
« همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم. »
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این همچون ایجاد بحران اقتصادی نیست، که باقابل فرا روبجلو وبدون محاکمه باشد. . جوابگو به عزت این ملت اقای روحانی ولاریجانی باید باشند..
United States
سوریه و لبنانی که دارید بخاطرش خون میدید و پول ملت را در اونجا هزینه می کنید عضو این گروه FATF هستند !
Iran, Islamic Republic of
زیبا کلام:در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه و فایده قطع رابطه چندین ساله ایران و آمریکا تصریح کرد: در شرایط کنونی نمی‌توان یک مورد مثال آورد که ظرف چهل سال گذشته تعامل با آمریکا برای کشور منفعت به‌همراه داشته است
هادی
Iran, Islamic Republic of
همین برجام که باعث شد امریکا چند میلیارد پول بده یا اجازه ورود هواپیما بده که جون عزیزانمون در خطر نباشه، منفعت نیست؟!
البته که شما این چیزها رو نمیبینید...
Iran, Islamic Republic of
هادی جان ! داداش من، به روز باش.زمستان هم نیست ،بگیم به خواب زمستانی رفتی داداش من وخبر نداری اون هواپیماها پنج تا مرجوعی از کشورهای دیگه اوردن واخوندی با دسته گل ودرحال ذوق مرگ شدن رفت استقبال! بعدش هم بوئینگ وهم ایرباس زدن زیر قرارداد! قیمت بلیط هواپیما هم اونقدر نجومی رفته بالا که فقط نجومی بگیران دولت میتونند سوارش شوند ،نه عزیز من وتو!
از طرفی اون 1.7 میلیارد دلار که کل پولی بود که امریکا داد نه برای برجام که برای ازاد کردن جاسوسشون بود.
به روز باش عزیز ،ضرر نمیکنی.
Iran, Islamic Republic of
این اقای هادی کلا مخالفه مخالف هرچی که به نفع مردم باشه......
Iran, Islamic Republic of
همون مرجوعي ها هم بهتر از توپولوف روسي است ، چطور
خودتون رو به خواب زديد و روز به روز بر مشكلات كشور اضافه مي كنيد و باعث تخريب بيشتر كشور مي شويد.
Iran, Islamic Republic of
برادر منابع امریکایی مدعی تحویل ۱۰۷ میلیارد دلار بعد از برجام به ایران هستند حتلا برو بگرد این پول کجا رفته
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
اقا هادی کسی مخالف گرفتن هواپیما نبوده ونیست چرا با اینکه پول هواپیما را دادیم این همه وقت کشی کردند؟ واگر پولی دادند تاثیرش در سفره ی مردم چی بود؟ درحالی که بنا بود مذاکره درصورتی انجام شود که طرف مقابل بدون اگر واما و فوت وقت تعهدات را اجرا کند
هادی جان! باز درباره برجام، دروغ بافی کردی؟ یاد پینوکیو بخیر
Iran, Islamic Republic of
هادی جان، تو از طرف سایت جهان هستی تا بحث را داغ کنی
قبلش راحت تر از الان هواپیما وارد میشد برو مطالعه کن ببین راست میگم یا نه
Iran, Islamic Republic of
این را هم در نظر بگیرید ماهم در مقابل برجام کم هزینه ندادیم همین هسته ای که تعطیل کردیم آیا می دانید علم و انرژی و ثروت وپزشکی و....آینده نه چندان دور دنیاست تو این را با این مبلغ ناچیز و چند تا هواپیما مقایسه می کنی ما می توانستیم با پیشرفت در هسته ای هم اشتغال زایی کنیم هم در آمد زایی وهم خیلی پیشرفت های دیگر که اهلش می دانند ...و از همه مهمتر قدرت باز دارندگی هسته ای که دیگر اکنون نداریم .بیاییم عاقلانه بیندیشیم نه متعصبانه .
کاظم
Iran, Islamic Republic of
چند بار باید از یک سوراخ گزیده شویم تا عبرت گیریم؟!
...
هادی
Iran, Islamic Republic of
وقتی از دیوار سفارت میرفتیم بالا باید فکر این روزها رو میکردیم... شوخی که نبوده که سریع یادشون بره...
Iran, Islamic Republic of
😂😂 ببینم در سوریه هم کسی از دیوار سفارتشون رفته بود بالا ،که کلینتون رسما گفت داعش رو خلق کردن وانداختن به جونشون. یا عراق صدام رو چرا شخم زدن ؟!
United States
...
United States
کجا کلینتون گفته؟ میشه منبع موثق بدی به انگلیسی بخونیم؟
منبع موثق منظورم کیهان و وطن امروز نیست.
منبع موثق فیلم کلینتونه برو انگلیسیشو دانلود کن گوش کن بعد دوباره انکار کن
Iran, Islamic Republic of
کتاب گزینه های سخت hard choices فصل سوریه درمورد به رسمیت شناختن تروریست های مسلح به جای دولت سوریه
خانم ابتکار و محسن میردامادی و اصغر زاده و عباس عبدی از دیوار سفارت بالا رفتند اگه قراره یقه کسی را بگیری یقه این نانازی های اصلاح طلب را بگیر!
Iran, Islamic Republic of
هادی ، ریشه ات شبه انگلوساکسون است و هندی ها هم تا صد سال پیش در ایران بوده اند
ایرانی ایرانی زاده از دشمن ناموسش دفاع نمی کند
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
تضمینشان یکی دوساعت توضیح درهم برهم وشیک وامضای یکی از مقامات غربی!والبته روزنامه ی شرق هم تضمین می دهد درشت بنویسد :صبح بدون همه چیز حتی امنیت وموشکی!
France
کاش نگرانی های اقتصادی مردم را درک میکردید برای مردم تصویب اف ای تی اف روزنه ای برای جاوگیری از ریزش شدید ارزش پول ملی است
Iran, Islamic Republic of
در مسئله «لجام گسیختگی قیمت‌ها» در هفته‌های اخیر، بر اساس نظر تمام کارشناسان؛ بحث «عدم نظارت دولت» کاملا محرز و علت العلل است اما انگیزه آن برای برخی روشن نیست.

چرا برخی اقلام خیلی پیش افتاده حتی دچار کمبود شده‌اند؟
چرا حتی تخمه آفتابگردان که هیچ ربطی به تحریم ندارد گران شده است؟
چرا قیمت خودروی پراید به حدود 40 میلیون تومان رسیده؟
چرا قیمت میوه نسبت به سال گذشته 60 درصد گران‌تر شده؟
و چرا قیمت برخی اقلام در سطح شهر تهران تا 2 برابر نسبت به نقاط دیگر همین شهر، گران‌تر فروخته می‌شود و هیچ نظارتی هم بر آن صورت نمی گیرد...
دلواپس:مُردم اندر حسرت فهمِ دُرُست
Iran, Islamic Republic of
فکر کردی ما مثل مردم گرانی را با گوشت وپوستمان نفهمیدیم؟درهمین جنوب شهر می بینم که مردم چه جوری دارند روزگار سر می کنند خیلی نجیب تر از پولدارهای بالای شهر...خیلی صبور ونجیب زیر ظلم وتحریم امریکاو...





از دید شما مشکل ما را باید دیگران حل کنند بنشینید نوبتتان برسد میایند حل کنند، بعد از سوریه عراق لیبی یا....
Iran, Islamic Republic of
حرف مهم:
تاجگردون از نماینده هایی که به دلیل حمایت های فراوانش از حسن روحانی برخی از او به عنوان وکیل الدوله یاد می کنند در مطلبی کوتاه که بعد از جلسه کمیسیون برنامه و بودجه در فضای مجازی منتشر کرد اینگونه دست به افشاگری زد: «شک ندارم بانك مركزی و سيستم بانكي و برخي از اركان دولت تعمدأ ماموريت بر خرابتر شدن اوضاع و اذيت كردن مردم را دارند»

چه کسی مسئول بررسی این حرف مهم است.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
والبته بعد ۲۴ ساعت حرفش رو عوض کرد. بعد میگن وکیل الدوله نیستیم!!
من به این فکر میکنم که این دنیا رو باب میلشون پیش ببرن، آخرت رو با این همه حق الناس چکار خواهند کرد!!؟؟
Iran, Islamic Republic of
برجام تصمیم نظام بود وهمه مسئولین نظام آن را تایید کردند ووزیر خارجه به نمایندگی از نظام مذاکره کرد وآن را امضا نمود وشر ، یک پرونده نحس با قطعنامه های متعدد شورای امنیت از سر کشور رفع نمود.پرونده ای که به دلیل بی تدبیری بعضی ها وبال گردن کشور شده بود.
Iran, Islamic Republic of
خوش باش ،خوش باش با این بازیهای زبانی .ولی بدان وقتی از چیزی طرفداری میکنی ،ثواب همه چیزش رو بهت میدن .
Iran, Islamic Republic of
...
فاضل
Iran, Islamic Republic of
همه دنيا كه تمايل به تبادلات بين كشورها دارند وارد كنوانسيون هاي بين المللي شده اند ازجمله FATF ،
شما اگر مايل نيستيد، بايد با بوركينافاسو و زيمبابوه و سومالي تبادلات داشته باشيد . كره شمالي و افغانستان
هم راهشون را در حال عوض كردن هستند.
Iran, Islamic Republic of
جناب فاضل!
به همین خوش باش. زمان برجام هم شماها گفتید«همه تحریم ها بالمره رفع خواهد شد»و روزنامه های غربگرا نوشتند امضای کری تضمین است.برجام مربوط به100سال قبل نیست.همه ما دیده ایم.
Iran, Islamic Republic of
برجام كه تمام قطعنامه هاي شوراي امنيت بر عليه ايران را ملغي كرد . ايران در مصالحه با ساير كشورها سربلند نمود .ايران را از انزوا خارج نمود.
راه شما پرچم آتش زدن است ؟ و انزوا ؟
عدالت
Iran, Islamic Republic of
این چه قطع نامه بین المللی و لازم اجرایی است که امریکا آنرا براحتی زیر پا می گذارد و آب از آب هم تکان نمی خورد
اگر برجام قدرت و خاصیتی داشت جلو نقص آنرا می گرفت
خودتان با کلمات دلخوش نکنید وقتی که به هواپیمای ظریف بنرین نمی دهند
وقتی برای فروش یک تویوتا به سفارت ایران ژاپن از آمریکا عذر خواهی می کند در حالی که اغلب ماشین های داعش تویوتا است
حالا مفهوم خارج شدن از انزوا هم فهمیدم
Iran, Islamic Republic of
خروج از انزوا يعني تشكيل ٤ + ١ در سازمان ملل و خواندن تفاهمنامه بين ايران و اين گروه در امريكا !
آتش زدن پرچم که الان در امریکا اجرا میشه اخوی. لیبی وافغانستان و عراق و سوریه و فلسطین و لبنان که مرگ بر امریکا ندارند چرا به این روز افتاده اند اونا هم لابد پالرمو را قبول ندارند برا همین
از برکات برجام بین الملی خفه شدیم بسه. بین الملل از دید شما همان امریکاست که تعهدات را پاره میکنه پس همون زیمباوه بهتره
Iran, Islamic Republic of
بس کن جهان هم اکنون حتی بیسوادترین مردم نیز فهمیده اند که برجام خوب بوده , به شعور مردم توهین نکن .
Iran, Islamic Republic of
آغاز گفتگوهایی برجامی که به نتیجه تقریبا هیچ منجر شد در راستای امریکاپسند کردن رفتار ایران و بردن ایران زیر قوائد نظام سلطه جهانی بود.FATFفقط یکی از تعهدات آقایان است که تنها محدودیت ها را بر ایران می افزاید ...
Germany
باطل شدن قطعنامه هاي سازمان ملل بر عليه ايران تو ده شما معني هيچ مي دهد ؟!
مجید
Iran, Islamic Republic of
دلار 20000 تومان و رب گوجه 30000 تومان
تف به این برحام که بو و نبودش ضرر ملت هست
این دولت و مجلس اگه دنبال شفافیت هستن اول از دارایی ها و آرای خودشون شروع کنن...
Germany
و محدوديت براي اختلاس گران كه قصد خارج كردن بيت المال از كشور دارند و ديگر FATF اجازه پولشويي به اين
برادران نمي دهد .
محمد
Iran, Islamic Republic of
تضمین مدافعان FATF چیست؟
امضای جان کری و ترامپ است مثل برجام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11