پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱۸
نتایج نظرسنجی «جهان نیوز»؛

«نوبخت» اولویت اول مخاطبان برای کنار گذاشتن از دولت/ سیف در رده دوم/ آخوندی، کرباسیان را جاگذاشت

شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 625221
همزمان با اوج گیری مطالبه از دولت برای تغییر تیم اقتصادی، نام هفت نفری را که از تیم اقتصادی دولت بیشتر در محافل درخواست عزل، استعفا و یا استیضاح آنها مطرح شده، به نظرسنجی گذاشته شد.
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها در بین سیاسیون، اقتصاددان ها، اهالی مطبوعات، مردم و... با هرنوع نگاه و یا تعلق جناحی، ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت روحانی موضع مشرک به حساب می آید. کمتر کسی است که از اوضاع اقتصادی فعلی رضایت داشته باشد و در این عدم رضایت تیم اقتصادی دولت را مقصر و سزاوار استعفا، عزل یا استیضاح نداند. هرچند در این موضوع هم اختلاف نظر در مورد اینکه عدم کفایت کدام مسئول بیشتر و موثرتر است، وجود دارد.

از بین مسئولین اقتصادی دولت عده ای مستقیما وزیر اقتصاد دولت دوازدهم را مقصر اوضاع می دانند. عده ای شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و رئیس ستاد روحانی در انتخابات 96 که در دولت دوازدهم بر صندلی نعمت زاده تکیه زد را موثر و اولویت کناره گیری می دانند. برای جمعی کناره گیری آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یا به اصطلاح آقای روحانی«وزیر برند» برایشان اولویت جدی دارد. نوبخت که در پنج سال اخیر فارغ از سازمان تحت امر او، سخنگویی دولت را بر عهده داشته و یا ربیعی وزیر سه وزارتخانه سابق و تک وازرتخانه فعلی هم از اولویت های مطرح شده است. تغییر مهندس یا ژنرال زنگنه هم از قدیم الایام مورد نظر بسیاری از افراد بوده است.

 پایگاه جهان نيوز، همزمان با اوج گیری مطالبه از دولت برای تغییر تیم اقتصادی، نام هفت نفری را که از تیم اقتصادی دولت بیشتر در محافل درخواست عزل، استعفا و یا استیضاح آنها مطرح شده، به نظرسنجی گذاشت و در پایان این نتایج جالب از رای مخاطبان حاصل شد.


این نظرسنجی، با صدرنشینی قابل توجه سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه به پایان رسید. بعد از نوبخت، سیف، رئیس کل بانک مرکزی رتبه دوم را کسب کرد و پس از آن آخوندی با حدود 14 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت. کرباسیان وزیر اقتصاد، زنگنه وزیر نفت، شریعتمداری وزیر صنعت هم در رتبه های بعد قرار گرفتند. ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با 2 درصد آرا در آخرین اولویت ها برای کنارگذاشتن از دولت اعلام شد.

صدرنشینی نوبخت، نایب قهرمانی سیف!
رای قابل تامل 40 درصدی به نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، به عنوان اولین اولویت کنارگذاشتن از دولت، می تواند حامل مفاهیمی بسیاری برای رئیس دولت تدبیر و امید باشد. شاید بخش مهمی از این مفاهیم بیش از آنکه مربوط به جایگاه ریاستی وی باشد، به سخنگویی نوبخت و توجیه گری تمامی مشکلات دولت خاصه اقتصادی و اظهارات غیر دلنشین وی برگردد.

کسب رده دوم برای دکتر سیف با 20 درصد آرا، با توجه به عملکرد ضعیف وی در ریاست بانک مرکزی خصوصا در معضلاتی همچون موسسات مالی غیرمجاز، نقدینگی سرسام آور و یا مسائل بازار ارز و سکه دور از انتظار نبود. سابقه ریاست سیف بر بانک عامل بزرگترین اختلاس کشور در سال 74 هم از قدیم در خاطرات مانده است.

آخوندی، کرباسیان را جا گذاشت!
با وجود گزینه هایی همچون کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد و یا شریعتمداری، عباس آخوندی، وزیر برند روحانی توانست جایگاه سوم این نظرسنجی را از آن خود کند. نقش آخوندی در معضل مهم مسکن، مخالفت جدی او با مسکن مهر و نداشتن طرح جایگزین برای آن،در اذهان بسیاری از ثبت شده است. فارغ از عملکرد ضعیف آخوندی در راس این وزراتخانه مهم، اظهارات و مواضع آقای وزیر در مواقع حساس همچون زلزله کرمانشاه، سقوط هواپیما، آتش گرفتن قطار و... هم در این بین بی تاثیر نیست.

رای پایین تر سایر مسئولان اقتصادی دولت بدون شک به معنای تائید عملکرد آنان نیست اما چه بهتر است از این فرصت که کمتر در میان افکارعمومی در مظان تغییر هستند، استفاده کرده و در وظایف مدیریتی و خدماتی خود همت بیشتری به کار گیرند.

با همه این تفاسیر تا امروز علی رغم درخواست همه گروه ها و باز علی رغم چراغ سبز مسئولان ارشد دولت برای تغییر، رئیس جمهور از تغییرات خودداری کرده است. باید دید تهدید مجلس که «اگر دولت کابینه را ترمیم نکند مجلس اقدام می کند»، چه زمانی عملی خواهد شد؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من رو حرفم هستم ضربه اي كه كشور از ناحيه اخوندي خورد از بقيه... بيشتر بود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا هیچکدام نداره؟ نظر سنجیتون ناقصه.
ح
Iran, Islamic Republic of
قبول دارم
Iran, Islamic Republic of
جهان،ازشریعتمداری ترسیدی تیترش نکردی...........
Iran, Islamic Republic of
مگه رای اورده
Iran, Islamic Republic of
من خودم به نوبخت رای دادم

افرین به مردم
Iran, Islamic Republic of
چند نفر رای دادند؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اخه این اصولگراها مگه مخاطب هم دارن؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا ندارن/ تو هم احتمالا از اون متوهمایی هستی که فکر می کنند همه مردم اصلاح طلبن
United Arab Emirates
اکثر مردم عدالت خواه هستند، نه اصولگرا هستند نه اصلاح طلب. در ضمن همینایی که ادعای اصولگرایی دارند،‌اگه حقوق و منافعشون یه روز قطع بشه تبدیل به یه ضد انقلاب دو آتیشه میشوند!!
Iran, Islamic Republic of
جهان بازم نظرسنجی بزار
Iran, Islamic Republic of
هم رئیس جمهور و هم همه کابینه ناکارمد هستند و باید همه بروند
Iran, Islamic Republic of
همه اين افراد لياقت خدمت به نظام جمهوري اسلامي كه داعيه دار رهبري جهان اسلام مي باشد و براي عزت بخشيدن به كرامت انسان ها در كل جهان پنجه در پنجه 3 ضلع ارتجاع عرب و تزوير و ترور صهيونيسم و استكبار انداخته است ندارند
...
محمدرضا - کیش
Iran, Islamic Republic of
درسته که بی کفایتی در مدیران بیداد میکنه ولی وقتی مدیران فقط از حلقه بسته مدیران انقلابی!!!!!!!!!!!!!! انتخاب میشوند و شایستگی در انتخاب مدیران شوخی بیش نیست، پس تقی بره نقی بیاد توفیر زیادی نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
از نظرسنجی شما ممنون . امار نفراتی که بعنوان نمونه از انها نظرسنجی شده است را نیاورده اید ؟ با یکصد نفر هم میتوان با نسبت اماررا توزیع کرد ولی دقت سبد اراء بسیارپایین خواهد بود
United States
اولویت چیه آقا همشون بجز وزیر کشاورزی یکجا باید تشریفشون را ببرند ....
حسین
Iran, Islamic Republic of
یک گزینه نیز می گذاشتی "همه"
اونوقت میدیدی که آیا رای آن بیشتر است یا تکی