کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی لاریجانی برای روحانی کم نمی‌گذارد

برجام ۲۰ دقیقه‌ای و خشم برای FATF/ لاریجانی همچنان اصلی‌ترین چهره پشت پرده لوایح حاشیه‌ساز

21 خرداد 1397 ساعت 12:07

برخی از تحولات هیئت رئیسه مجلس این شائبه را قوت بخشیده که اعمال سلیقه سیاسی ریاست مجلس در بزنگاه های سیاسی مهم تاثیرگذار است.


 گروه سیاسی جهان نیوز: چندی است که انتقاداتی به نحوه ریاست مجلس از سوی برخی از نمایندگان صورت می گیرد. بخصوص در بزنگاه های سیاسی مانند تصویب برجام و کنوانسیون پالرمو و ... این انتقادات شدت بیشتری به خود می گیرد. نکته اصلی این انتقادات این است که مجلس در بررسی این لوایح مهم که حساسیت فوق العاده ای دارند، آنچنان که باید وقت صرف نمی‌کند و بعضا در هل دادن ماشین دولت برای این امور همراهی هم می کند.

تصویب پالرمو گام جدی برای رسیدن به FATF
در این عرصه موضوعی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، تصویب لایحه پالرمو بود که نمایندگان هنوز روی ترجمه آن نقد دارند. لایحه ای که در 20 خردادماه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پذیرش کنوانسیون پالرمو، یکی از شروط پذیرش FATF است. بنابراین با این اقدام مجلس، عملا یک گام برای تصویب FATF در کشور برداشته شد تا خود تحریمی و برجام منطقه‌ای را زمینه‌سازی کند. هر چند که نمایندگان تصویب FATF را تا دوماه دیگر تعلیق و آنرا منوط به تصمیم اروپایی‌ها درباره برجام کردند.

البته کارشناسانی مانند «سید یاسر جبرائیلی» در این عرصه می گویند: « تعهدات دولت به FATF شامل 41 بند است که فقط 4 بند از آن در دستور کار مجلس است، تقریبا همه 37 بند دیگر توسط دولت در حال اجراست. یکی از این چهار بند (پالرمو) امروز ( 20 خردادماه) تصویب شد.»

مطابق با مصوبات کنوانسیون پالرمو، گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله در لیست گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند. از این رو کشورهای امضا کننده این کنوانسیون به مقابله با گروه‌های مقاومت ملزم می‌گردند.

خشم لاریجانی از طومار بر ضد FATF
در همین رابطه در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی اتفاقی افتاد که شائبه همراهی ریاست مجلس با دولت در این امور حساس را تقویت کرد.

نشست علنی دیروز مجلس با دستورکار لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT درحال برگزاری بود که برخی نمایندگان بنر و طومارهایی مقابل جایگاه هیات رئیسه در صحن خانه ملت پهن کردند.

این اقدام زمانی با اعتراض علی لاریجانی رئیس مجلس مواجه شد که طوماری روی میز هیات رئیسه قرار داده شد. لاریجانی درحالی که طومار مردمی در اعتراض به FATF را از مقابل جایگاه هیات رئیسه جمع می‌کرد، خطاب این جمع از نمایندگان گفت: مجلس جای این کارها نیست. مجلس جای بیان، گفت و گو و بحث است به‌جای این کارها صحبت کنید تا مجلس رای دهد.

در این بین لاریجانی مجدد طومار مردمی که مقابلش پهن شده بود را پایین انداخت و به این اقدام اعتراض کرد.؛ پژمانفر خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت، شما خلاف آیین نامه عمل می‌کنید که لاریجانی پاسخ داد این کارهای شما خلاف آیین نامه است؛ جمع کنید!

البته بررسی و تصویب لایحه پارلرمو در مجلس نیز مانند برجام به سرعت انجام شد. موضوعی که همواره مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مخالف بوده است که ریاست مجلس وقایع حساس را به سرعت از سر می گذراند.

موافقت لاریجانی با تصویب FATF در جلسه ویژه جامعه مدرسین
اخباری از جله جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علی لاریجانی منتشر شده است که نشان می دهد ریاست مجلس با تصویب لایحه FATF  در مجلس موافق است.

در همین رابطه، حجت‌الاسلام محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جلسه ویژه شب گذشته جامعه مدرسین با علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان قم درباره تصویب لایحه ‌FATF، گفت: جلسه شب گذشته درباره زیان‌های تصویب لایحه FATF، با ریاست آیت‌اللّه یزدی برگزار شد. متاسفانه علی‌رغم توضیحات اعضای جامعه مدرسین درباره عواقب تصویب این لایحه، آقای لاریجانی موافق تصویب FATF بود.

موضوع این جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بود. جامعه مدرسین از نمایندگان قم در مجلس خواسته بودند تا با حضور در این جلسه در خصوص آن توضیح دهند. به جز لاریجانی احمد امیرآبادی و حجت الاسلام ذوالنور دیگر نمایندگان قم هم در این جلسه شرکت کردند.

به گفته حجت‌الاسلام رجبی مجموعه کشورهای تصمیم‌گیر در  FATF، کشورهایی هستند که بی‌شک تحت سلطه و هدایت آمریکا عمل می‌کنند و اعضای FATF  با تصویب این سند از سوی ایران می‌توانند فشارها علیه کشورمان را به شکل فزاینده‌ای بالا ببرند. لذا  اعضای جامعه مدرسین در جلسه شب گذشته اعلام کردند که با تصویب این لایحه مخالف هستند.

ماجرای تصویب برجام در 20 دقیقه و انتقاد به ریاست مجلس
در همین رابطه، پیشتر در اردیبهشت ماه سال جاری احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در تذکری خطاب به لاریجانی گفت: « شما در جایگاهی هستید که نباید اجازه دهید استقلال کشور از بین رود، یادمان باشد برجام درمدت یک ربع تصویب شد، این برای مجلس خوب نبود از این رو امروز هم اجازه چنین مساله ای داده نشود. چرا باید یک نهاد خصوصی وابسته به سازمان بین المللی به جمهوری اسلامی ایران با این همه اقتدار تکلیف کند، اعتراض ما به این مساله است که چرا یک بخش خصوصی باید برای ما تعیین تکلیف کند، چرا وزیر خارجه قول حل مسائل و این لایحه ها را می دهد؟»

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی و از اصولگرایان مجلس در واکنش به این که برجام در کوتاه مدت از سوی نمایندگان تصویب شد گفت: برجام دوماه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعت ها فراکسیون های مختلف دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در مورد آن بحث کردند.نتیجه تمامی این اتفاقات در مجلس رای گیری شد، همه بحث ها شده بود، پس مانور ندهید چون ما مجبوریم توضیح بدهیم که دو ماه آن کار انجام شده بود.

ممانعت از طرح سئوال از رئیس جمهور 
پس از این که برخی از نمایندگان طرح سئوال از رئیس جمهور را مطرح کردند برخی از اخبار حاکی از این مطلب بود که ریاست مجلس از این مسئله ممانعت می کند.

​نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد ممانعت لاریجانی از طرح سوال از رئیس جمهور گفت: «من بار‌ها ازخود آقای لاریجانی شنیده‌ام که مجلس قوی باعث می‌شود دولت در مسیر و ریل مناسب خودش حرکت کند از همین زاویه یکی از ابزار‌های نظارت مجلس نسبت به دولت طرح سوال از رئیس جمهور است و اینکه آقای لاریجانی مانع این امر می‌شود قابل فهم نیست»

در سالهای گذشته نیز حتی برخی از نمایندگان مجلس در تذکرات آیین نامه ای نسبت به این موضوع انتقاد کردند. در همین رابطه، نصرالله پژمان‌فر در تذکری به هیات رییسه مجلس درباره طرح سئوال از رئیس جمهور درباره موسسات مالی غیر مجاز گفت: اگر اجازه طرح سوال ۱۸۰ نماینده از رییس جمهور درباره موسسات مالی داده می‌شد، مشکلات از خیابان‌ها سر در نمی‌آورد.

رییس مجلس شورای اسلامی  نیز در پاسخ به تذکر یک نماینده درباره جلوگیری از طرح سوال از رییس جمهور در مورد موسسات مالی گفت: کسی مانع این سوال نشده و گزارش مربوطه موسسات مالی در صحن مجلس مطرح شده است.

لاریجانی اضافه کرد: کسی مانع طرح سوال نیست چرا کار را با دست خودتان تضعیف می‌کنید؟
 
پاس گل لاریجانی به روحانی در انتخابات 96
در اردیبهشت ماه سال 96 که تب و تاب انتخابات در کشور وجود داشت، علی لاریجانی به طور عیان انتقاداتی را نسبت به یکی از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری و رقیب روحانی ابراز داشت.

در واکنش به وعده محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره پرداخت ۲۵۰ هزار تومان به جویندگان کار، خبر انتقاد لاریجانی از این وعده انتشار یافت. علی لاریجانی در این رابطه گفت، پول «پخش کردن در شأن مردم» نیست.

در 4 اردیبهشت این سال علی لاریجانی که در جمع مردم شهر قدس و در مراسم افتتاحیه چند طرح عمرانی در این منطقه سخن می گفت، خاطرنشان کرد: پول پخش کردن بین مردم سیاست یک سیاستمدار صادق نیست و امروز که در ایام انتخاباتیم برخی از شعارها مطرح می شود که فلان مقدار پول بین مردم پخش می کنیم که این قطعا در شأن و کرامت مردم ما نیست و حرف ناصحیحی است،‌ بلکه باید فضا برای اشتغال و ورود جوانان به عرصه تولید و کار فراهم شود.

وی با اشاره به طرح برخی از شعارها در ایام انتخابات گفت: عده‌ای شعار می‌دهند که ما فلان مقدار پول به مردم می‌دهیم و باید این سوال را مطرح کرد که آیا با این پول دادن کار و ثروت در کشور ایجاد می‌شود؟ آیا در گذشته این اقدام توانسته در تولید و اشتغال موثر باشد؟ در مقابل این سیاست صداقت و راستی یک سیاستمدار مطرح است که باید به مردم مشکلات را بگوید و به دنبال راهکار باشد وگرنه مردم صدقه نمی‌خواهند بلکه مردم و جوانان به دنبال فرصت کارآفرینی و تولید هستند.

انتقاد لاریجانی از سخنگوی قوه قضائیه
در تیرماه سال گذشته رئیس مجلس در موضعی به معاون اول قوه قضائیه گفت مسائل تنش‌زا را در رسانه‌ها مطرح نکند.

علی لاریجانی  در همایش قوه قضائیه گفت: سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که قوه قضائیه پشت آنها است. رهبری هم بر این امر بسیار تاکید داشتند و در ماه مبارک رمضان هم در دیداری که داشتند، مطرح کردند. آنان  باید دلگرم شوند به هنگام مشکلات سرمایه حذف می‌شود، نباید در کشاکش رسانه‌ها  افتاد، برادر عزیزم آقای محسنی‌اژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه‌گذاران را از کشور فراری می‌دهد را بیان نکنید. نباید در دامن رسانه‌ها افتاد. مسائل را در محافل خصوصی حل و فصل کنید، مسائل تنش‌زا مطرح نکنید مردم باید احساس سکینه کنند.

رسانه ها نیز در آن دوران از یطرفه بودن سخنان لاریجانی و حمایت آمیز بودن آن از دولت انتقاد کردند.

در همین رابطه روزنامه کیهان نوشت: «هر چند اصل حرف آقای لاریجانی درباره نکشاندن مسائل تنش‌زا به رسانه‌ها حرف درستی است، اما توقع و انصاف این است که رئیس مجلس قبل از هر کس، به شروع‌کننده برخی کشمکش‌ها که نوعا شخص رئیس دولت و برخی دولتمردان و طیف رسانه‌ای همسو با آنهاست، این تذکر را بدهند به ویژه اینکه آقای لاریجانی در طول 4-5 سال گذشته در زمره حامیان اصلی و نزدیک آقای روحانی قرار گرفته است. در واقع هفته‌ای نیست که متحد سیاسی نزدیک آقای لاریجانی، به اختلاف و مجادله یا ساختارشکنی سیاسی و فکری دامن نزند. اما آقای لاریجانی معمولا ساکت است.»

به هر جهت موضوع شائبه حمایت علی لاریجانی از دولت روحانی مطرح است، مسئله ای که به نظر می رسد در نحوه ریاست مجلس و در تصویب و مساعدت لوایحی که دولت به مجلس ارائه می کند، تاثیرگذار است. کارشناسان در این زمینه بیان می کنند که کار کرد اصلی مجلس در فضای سیاسی کشور که نظارت و بررسی لازم موارد است با این اعمال سلیقه سیاسی خدشه دار شده است.


کد مطلب: 618911

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/618911/برجام-۲۰-دقیقه-ای-خشم-fatf-لاریجانی-همچنان-اصلی-ترین-چهره-پشت-پرده-لوایح-حاشیه-ساز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com