سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۳۴

​روزنامه های اصلاح‌طلب این روزها چه می‌نویسند؟/ برجام پلاستيكی نمی‌خواهيم +عکس

يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 609411
یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب با اشاره به تلخ کامی‌های برجام بیان داشت که خاتمه این تلخ کامی ها بهتر از تلخی بی پایان آن است.
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: گرچه در سالهای قبل سوژه اصلی دولت و اصلاح طلبان برجام بود، این روزها کمتر از این توافق هسته‌ای صحبت می شود؛ حتی رئیس جمهور که این روزها بیشتر به مسائلی چون تلگرام می پردازد و از توافقی که «فتح الفتوح» و «آفتاب تابان» می نامید کمتر حرف می زند. روزنامه‌های اصلاح طلبی که در اوایل سعی داشتند با دستاوردسازی برای برجام آنرا بزک و بزرگ کنند و «محمد جواد ظریف» را درقامت «امیر کبیر» و همپایه «محمد مصدق» نشان دادند، امروز سعی دارند به سوژه های دیگری مانند سوژه نخ نما شده «ربنای شجریان» بپردازند. روزنامه هایی که بیان می کردند اگر برجام عملی شود سیل سرمایه گذاران خارجی به کشورمان سرازیر می شود اما حضور هیئت‌های تجاری خارجی در ایران تنها در اوائل انعقاد این توافق به صرف چای و قهوه در هتل‌های مجلل پایتخت ختم شد.


به گزارش جهان نيوز، این روزنامه ها حتی در زمانی که دولت آمریکا زیر توافق زد و ترامپ در یک شو رسانه‌ای اعتبار برجام را خدشه دار کرد تا روح ترس از از مجازات‌های آمریکا به کلی روح برجام را از بین ببرد و این توافق را به یک معاهده توخالی بدل کند، سعی داشتند با بزرگ‌نمایی «اروپای آقااجازه» افکارعمومی را فریب دهند. برخی روزنامه های این جریان از قول «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اروپا تیتر می زدند: «هر چه تهران بگوید!» 


اما واقعیت چندان نمی تواند پنهان بماند؛ چراکه همین روزنامه‌ها در لابه‌لای صفحات خود برخی اظهار نظرهای کارشنانه را نمی توانند، کتمان کنند و از واقعیت دم نزنند.

در همین رابطه، «سیدرسول رنجبران» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در مصاحبه با روزنامه ابتکار با اشاره به آثار اقتصادی خروج آمریکا از برجام گفت: «در مدتی که برجام برقرار بود، ما نتوانستیم از ظرفیت‌های برجام به درستی استفاده کنیم. بخشی از این نتوانستن به دلیل ناتوانی داخلی و برخی نیز به دلیل عدم عملکرد کامل کشورهای اروپایی و آمریکا بود. مهم‌ترین عاملی که این موضوع را تقویت می‌کند، بازنشدن سوییفت‌ها بود که مانع از انجام مبادلات ارزی می‌شد. اگر آمریکا از برجام خارج شود، به تبع آن کشورهای اروپایی هم عملاً خارج خواهند شد، هرچند آن را به زبان نیاورند و رسماً اعلام نکنند».

این بدان معناست که بیش از دو سالی که از برجام می گذرد و با وجود دعوای معروف رسانه‌های منتقد با دولت بر سر باز بودن سوئیفت هنوز مشکل آن حل نشده است. در آن زمان دولت برخی از خبرنگاران را به اتاقی در بانک مرکزی دعوت کرد تا نشان دهد سوئیفت باز است؛ اما برخی از رسانه‌ها بیان کردند که مبادلات مالی با بانک های کشورهای کره و ترکیه‌ای انجام شده است که ما قبل از برجام هم مشکل چندانی با آنها نداشتیم. سئوال این بود که چرا با بانکی مانند «رویال بانک اسکاتلند» و بانک‌های بزرگ غربی دیگر این مراودات مالی انجام نشده است؟ البته بعدها «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که یکی از اعضای اصلی مذاکره کننده هسته‌ای نیز بود بیان داشت: « بانک های بزرگ اروپایی همچنان با بانک های ایرانی کار نمی کنند.»


موضوعی که حتی به تلاش ناموفق جهت تهیه نامه «آرامش بخش» برای بانک ها در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» از سوی «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان همراه شد. بانک های بزرگ اروپایی از ترس مجازات های سنگین وزارت خزانه داری آمریکا چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ تن به مرادوادت مالی با بانک های ایرانی ندادند. موضوعی که به غلبه روح تحریم ها بر روح برجام و نگاه داشتن زنجیره تحریم ها از سوی آمریکا و متعاقب آن عدم ترک برداشتن این سد تعبیر می شد.


حالا یکی از روزنامه‌های اصلاح طلب در تیتر جالب توجهی با عنوان « پایان تلخ برجام بهتر از تلخی بی پایان» که حکایت از عدم تحقق وعده‌های برجامی دولت دارد، نوشت: « بي‌شك يك پايان تلخ بهتر از يك تلخي بي‌پايان است. سال‌ها هزينه‌براي تنظيم قراردادي به نام برجام همه مردم ايران را به بهبود وضعيت در كشور دلخوش كرده بود. دوراني كه مي‌توانست به ماه عسل ايرانيان بعد از انقلاب 57 مبدل شود ولي با كارشكني‌هاي مختلف اين رويا جوانمرگ شد و آينده‌ را براي مردم اميدوار به همان تيرگي گذشته بازگرداند. اين نااميدي از ناجي‌گري برجام بيش از پيش اذهان عمومي را درگير كرد زيرا سال‌ها و ماه‌ها مردم براي بهبود اوضاع ثانيه‌شماري مي‌كردند و زماني كه ناگاه همه آرزوها با عهدشكني يك دولت برباد رفت اميدواري نيز هر روز كمرنگ‌تر از ديروز شد. حال امروز با نزديك شدن به انقضاي امضاي پايبندي يا بي‌تفاوتي آمريكا نسبت به برجام، باز فضاي كشور التهابي خودساخته دارد؛ التهابي كه شايد چندان برگرفته از فضاي حقيقي اين كارشكني نباشد ولي بار رواني كه براي ايرانيان ايجاد كرده بسيار مخرب‌تر از حقيقت ماجراست.»


روزنامه اصلاح طلب قانون در پایان می نویسد: « مردم ايران و آن‌هايي كه دل در گروي كشورشان داشتند در زمان مذاكرات پاي تصويب برجام ايستادند و از آن حمايت كردند و امروز نيز اگر نتيجه‌اي داشته باشد دوباره از آن دفاع خواهند كرد ولي اگر كشورهاي غربي و آمريكا سعي كنند تا برجام را از تاثيرگذاري خود خارج كرده و آن را به اهرمي براي كنترل ايران تبديل كنند، پايان آن از تحميلش دلنشين‌تر است.»

روزنامه ای که بعد ازتوافق هسته‌ای ظریف را به سان «آرش کمانگیر» نشان داد اینک از تلخ کامی‌هایی صحبت می کند که خاتمه آن بهتر از ادامه آن است. درواقع در توافق هسته ای کار به جایی رسیده که یک روزنامه بزک کننده برجام بیان می کند که «هرجا جلوی ضرر را بگیری منفعت است.» اما در این میان باید گفت که چه کسی باید پاسخ ملت ایران را بدهد؛ ملتی که همواره توسط همین روزنامه ها امیدوار می شدند در حالی که این رسانه‌ها به خوبی از پشت پرده برجام و اتفاقات ناگوار و تلخی که چندان پنهان نبود با خبر بودند اما بازهم به بزک کردن و دستاوردسازی آن اقدام کردند. آیا این روزنامه‌ها یک عذرخواهی خشک و خالی برای امید واهی دادن به ملت ایران به آنان بدهکار نیستند؟ 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برجام اتفاقا یکی از بهترین توافقات تاریخ جهان بوده و هست. با این فرافکنی ها نمی توانید این توافق را خدشه دار کنید
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما مطمئنا یا صهیونیست هستی یا آمریکایی و یا سعودی. در غیز اینصورت منافق به تمام معنا
صامین
Iran, Islamic Republic of
حقایقی که دلواپسان سه سال پیش در خشت خام میدیدند این روزها منفعلان با زحمت در آینه صاف می بینند
این یعنی دلواپسان بهتر از منفعلان حقایق دنیای سیاست رو درک می کنند و دید بهتری به مسایل کشور و جهان دارند
و دوباره تاکید میکنم نظر اکثریت روش مناسبی برای انتخاب مسولین اصلی کشور نیست
Iran, Islamic Republic of
حق باشماست یکی از بهترین توافق های تاریخ

اما برای امریکا و اسرائیل

نه برای ایران
هاشمی
United States
این جماعت استاد عوامفریبی هستند .
بخوانید
""بي‌شك يك پايان تلخ بهتر از يك تلخي بي‌پايان است!!!""
واقعا این جماعت استاد بازی با کلمات هستند
ولی تا کی می توانند با بازی با کلمات حواس مردم را از خالی بودن و کوچک شدن سفره هایشان پرت کنند
شعارهای آن روزشان را باور کنیم
فتح الفتوح !
آفتاب تابان !
خلاص شدیم !
کلید چرخید ایران خندید !
و...
یا حرفهای این روزهایشان را
یامین
United States
یا تاریخ اصلن نخوندی یا کلا نمیدونی توافق به چی میگن وگرنه اگه تاریخ خوندی و میدونی توافق چیه که دچار جهل مرکبی عزیزم و تا زنده ای در این جهل خواهی ماند.
Iran, Islamic Republic of
توافق به این معنی نیست که فقط منافع کدخدا تامین بشه و هسته ای ما بای بای!!!!
ولی شد آنچه نباید می شد
Iran, Islamic Republic of
قرار بود با برجام تحریم نباشد حالا برجام هست تحریم هم هست فقط قدرت و توان هسته ای ما نیست و این خسارت محض است .
Iran, Islamic Republic of
البته به شرط زندگی در سرزمین کبک های برفی.....!
Iran, Islamic Republic of
خدا مبارک کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
قردادی ننگین تر از ترکمن چای
Iran, Islamic Republic of
برجام چه چیزی به سر سفره مردم آورد جز دلار شش هزار تومانی؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
يادي كنيم از تمام كساني كه....
هاشمی
United States
آن روز نوشتند
فتح الفتوح
ولی معلوم شد شکست بزرگ (فضح الفضوح) بود
نوشتند آفتاب تابان
در حالی که شام ظلمانی بود
نوشتند جهان به احترام ایران ایستاد
در حالی که جهان به ریش ایران خندید
نوشتند کلید چرخید ایران خندید
در حالی که کلید در قفل شکست و ایران تا قرن ها باید از این مصیبت خون گریه کند
هاشمی
United States
پنج سال بر سر قبری سینه زدند که مرده ای در آن نبود!
حباب بود حباب
عدالت
Iran, Islamic Republic of
وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا
ای بندگان بدانید) هر کس شیطان را دوست گیرد نه خدا را، سخت زیان کرده زیانی آشکار.
Iran, Islamic Republic of
برجام پلاستیکی هم بهتر از شرایط تحریمه چرا این رو متوجه نمی شید؟
Iran, Islamic Republic of
الان با برجام تحریم ها برداشته نشده . تحریم ها اضافه شده . دلار ۶۲۰۰ شده . سکه دو میلیون و رد کرده .تهدید به جنگ از سوی دشمن بیشتر شده . هسته ای تعطیل شده . جاسوس ها و نفوذی ها بیشتر شده . ایرانی هستی یا آمریکایی یا از اون جاسوسا که میگی برجام پلاستیکی هم بهتره؟!
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرفی ندارم.
اینهمه محدودیت بعلاوه تحریمها بهتر از تحریمها بدون محدودیت است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مگه الان تحریم نیستیم؟؟؟!!!

برجام کلاه گشادی بود برای برچیدن هسته ای که سر ... ایران رفت
Iran, Islamic Republic of
تحریمها نه تنها لغو نشدند بلکه تشدید شدند چرا متوجه نمیشوی ؟!
Iran, Islamic Republic of
ممکنه بگی این پلاستیک چه حسن و ثوابی برای کشور داشت؟
خدا وقتی عقل قسمت میکرد تو صف نبودی ؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی برجام هست وتحریم هم هست چی؟
خودشان هم مي دانستند بر جام عاقبتي ندارد .
سرمايه مملكت در دانش هسته ايي را به باد دادند تا به مقاصد سياسي خود برسند كه در انتخبات رئيس جمهور و مجلس و شوراي شهر به ان رسيدند .
اين همه تعريف از چيزي كه معلوم نبود طرف مقابل با آنهمه كينه كه از جمهوري اسلامي چگونه رفتار مي كند معني نداشت .
افتاب تابان و فتح الفتوح كليد حل تمام مشكلات از اب خوردن گرفته تا مسائل مهم مملكت و هزاران تعريف و تمجيد از آن و تمسخر كردن منتقدين نتيجه اش چه شد
Iran, Islamic Republic of
از چی عذرخواهی کنن از خیانت و وطن فروشی؟
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر این کسانی که مردم را با بی شرمانه ترین روشها به اشتباه انداختند و با بی حیایی هنوز هم فرافکنی میکنند.
اگر مملکت و نظام درست عمل میکرد میبایست تمامی اغوا کنندگان مردم و هموار کنندگان راه دشمنان را تحت تعقیب قضایی قرار میداد...
Germany
خودشو ناراحت نکن برادر سید حسین
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلبان و روزنامه هاشون با وجود بد عهدی امریکا و غرب در قراردادهای الجزایر و ژنو چگونه فکر می کردند که با برجام تحریمها لغو می شود ؟!
یعنی انسان اینقدر هالو مگه میشه ؟! مگه داریم ؟!
Iran, Islamic Republic of
هالو نبودند. فقط با کدخدا طرح دوستی ریختند اما فراموش کردند حرف حضرت امام ره را که گفت ارتباط با آمریکا باید برای همیشه قطع باشد.
رهبر معظم انقلاب فرمود دست چدنی در دستکش مخملی.
Iran, Islamic Republic of
می نوشتش لیلی، تا بخوانی خیلی ... لیک بر برجامش نیست دیگر میلی
هاشمی
United States
آفرین قشنگ بود درود بر شما
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی اکثر مردم دوست دارن فریب بخورن از این بازیهای رسانه ای هست.
Iran, Islamic Republic of
تو فكر دلالي. مسكن .ارز. سكه و......هستند برجام بهانه
علی
Iran, Islamic Republic of
قردادی ننگین تر از ترکمن چای