کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سه ماه مانده به پایان سال اول دولت دوم روحانی

فرار اصلاح طلبان از وضعیت ناگوار دولت مورد حمایتشان/ «عبور از روحانی» برای اصلاحات فایده‌ای دارد؟

13 ارديبهشت 1397 ساعت 10:16

اصلاح طلبان همواره در هر موقعیتی که دولت در تنگنا قرار گرفت و عملکرد آن زیر ذره بین منتقدان رفته است، برای فرار از هزینه‌های دولت و عبور از روحانی اقدام کرده‌اند.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: اصلاح طلبان در دو انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم تمام قد در حمایت از روحانی ایستادند، و حتی در انتخابات یازدهم «محمدرضا عارف»، کاندیدای که هویت اصلاح طلبی را یدک می کشید، مجبور کردند تا به خاطر روحانی از انتخابات کنار بکشد. در انتخابات دوازدهم هم همین رویه به طور هدفمند و برنامه ریزی شده‌ای انجام شد و کاندیدای اصلاح طلب، «اسحاق جهانگیری» نقش کاندیدای پوششی حسن روحانی را بازی کرد و به نفع وی کنار رفت.

به گزارش جهان نیوز، اصلاح طلبان و رسانه‌های این جریان نیز همواره در خصوص عملکرد دولت روحانی پشتیبان وی بودند. در برجام و حتی حوادث تلخی که اتفاق می افتاد و عملکرد دولت به نظر افکارعمومی و منتقدان مثبت ارزیابی نمی شد، این اصلاح طلبان بودند که برای حمایت از روحانی هر کاری می کردند. اما حالا که هنوز یک سال از دولت دوم حسن روحانی نگذشته و وی نیز نسبت به عملکرد کابینه اش منتقد شده و آنان را به دو گروه «ناامیدوان» و «امیدواران» تقسیم کرده است، برخی از اصلاح برای فرار از هزینه حمایت از دولت روحانی ژست اپوزیسیون به خود گرفته اند.

در همین رابطه، «سید عبدالواحد موسوی لاری»،نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در گفتگویی با گلایه از عملکرد دولت بیان کرده است: «البته خیرخواهان آقای روحانی در همان زمان چینش کابینه دوازدهم و انتخاب استانداران تذکر دادند اما او توجه نکرد. حالا یا محدودیت و مشکل داشت یا باورش نمی شد که این مشکل به این صورت وجود داشته باشد و حالا آقای روحانی در عمل به این نتیجه رسید.»

موسوی لاری خود بر دشواری اوضاع و عملکرد نامطلوب دولت صحه گذاشته و بیان می کند: « آقای روحانی جایی صحبت کرد که «بعضی اعضای دولت روزه سکوت گرفتند، چیزی نمی گویند و گزارش نمی دهند» یا مطرح کرد «بعضی ها خود را مأیوس نشان می دهند» این سخنان او یعنی آقای روحانی نسبت به کارکرد بعضی همکارانش به صورت جدی مشکل دارد.»

صحبت های موسوی در کنار کشیدن اصلاح‌طلبان از هزینه های دولتی که از آن تماما حمایت کردند، جایی بیشتر مشهود می شود که این فعال اصلاح طلب می گوید: «آقای روحانی با اصلاح طلبان نه در چینش کابینه مشورت کرد و نه الان که گله مند است، اصلاح طلبان موضوعی را به او گفتند. مگر اینکه خود آقای روحانی با فرد یا افرادی مشورت کند و آنها نظر مشورتی بدهند.»

از سوی دیگر به نظر می رسد این روند شانه خالی کردن از هزینه‌های دولت به دیگر افراد اصلاح طلب هم سرایت کرده است. 

در همین زمینه، «محمد علی ابطحی» از فعالان اصلاح طلب که در فضای مجازی هم فعال است در واکنش به سخنان روحانی در انتقاد از کابینه خود نوشت: «آقای روحانی به جای گلایه های علنی از وزرایش، باید هرچه سریعتر کابینه اش را ترمیم کند. همان که رهبران اصلاح طلب از ابتدا در مورد این چینش کابینه ابراز نگرانی می کردند.»

تلاش ابطحی نیز برای انتقاد و فاصله گذاشتن بین خواسته اصلاح طلبان و عملکرد دولت خود نشان می دهد که جریان اصلاحات به طور نرم در حال عبور از دولتی است که خود را حامی وی تلقی می کرد. 

در شرایطی ابطحی از روحانی گلایه می کند و از خواسته رهبران اصلاحات که به زعم وی با عملکرد دولت فاصله دارد، حرف می زند که در دی ماه سال گذشته رئیس دولت اصلاحات در برابر همین انتقادات از روحانی مقابله و منتقدان را دسیسه گران توصیف کرد.

ابطحی نیز برای اینکه افکارعمومی را نسبت به این گفته‌ها نرم کند در یادداشتی تلگرامی نوشـت: «از قول آقای خاتمی نقل شده که  این موج تخریبی به وجود آمده علیه دکتر روحانی را هدفمند و دسیسه‌ای برنامه‌ریزی شده برای مایوس کردن مردم می‌داند. با شناخت دیرینی که از آقای خاتمی و ادبیاتش دارم، یقین دارم نظرش به منتقدان روحانی نیست. انتقاد بهترین هدیه به دولت است.»

وی در این یادداشت می افزاید: «مفهوم سخن آقای خاتمی این است که نباید مخالفت وانتقاد از آقای روحانی و دولتش باعث شود عده ای به جامعه القا کنند که آقای خاتمی باید به نفع انان تکرار می کرد و آنها انتخاب های بهتری بودند.»

مصطفی تاج زاده، یکی از فعالان اصلاح طلبان نظر واقع بینانه تری در این حین دارد و بیان می کند کار دیگر از کار گذشته و اصلاح طلبان باید هزینه حمایت از دولت روحانی را بپذیرند. وی حتی بیان می کند که فرار  در این زمینه ممکن نیست و عواقب بیشتری برای اصلاح طلبان به دنبال خواهد داشت. 

این فعال اصلاح طلب بیان می کند: «در سال‌های پایانی دولت آقای روحانی حمایت اصلاح‌طلبان از او و دولتش احتمالا سبب ریزش بخش‌هایی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان خواهد شد. باوجود این چاره‌ای جز حمایت از او ندارند. اگر اصلاح‌طلبان از حمایت از آقای روحانی دست بردارند گرفتار وضعیتی به مراتب بدتر از امروز خواهند شد که ما را شرمنده تاریخ خواهد کرد.»

اصلاح طلبان همواره در هر موقعیتی که دولت در تنگنا قرار گرفت و عملکرد آن زیر ذره بین منتقدان رفته است، برای فرار از هزینه‌های دولت و عبور از روحانی اقدام کردند اما موضوع اینجاست که افکارعمومی هیچ گاه این حمایت ها که با نمادهایی مانند «تکرار» کردن و کنار کشیدن کاندیداهای اصلاح طلب به نفع روحانی همراه بوده است را فراموش نمی کنند. 


کد مطلب: 608893

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/608893/فرار-اصلاح-طلبان-وضعیت-ناگوار-دولت-مورد-حمایتشان-عبور-روحانی-اصلاحات-فایده-ای

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com