چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳

شوی سیاسی اصلاح‌طلبان با استفاده از انتخاب شهردار/ دیکتاتوری اصلاحات چگونه نمایان شد؟

سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 606664
اصلاح‌طلبان با استفاده از انتخاب شهردار تهران یک شو سیاسی تمام عیار به راه انداخته‌اند و هر روز با استفاده از نام این پست مهم اجرایی، یکی از نیروهای خود را به صحنه آورده و مطرح می کنند.
شوی سیاسی اصلاح‌طلبان با استفاده از انتخاب شهردار/ دیکتاتوری اصلاحات چگونه نمایان شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: ماجرای انتخاب شهردار جدید بعد از معمای استعفای نجفی که با طی زمان در حال حل شدن است، از جمله حواشی سیاسی امروز جریان اصلاحات به شمار می رود. شهرداری تهران یک پست اجرایی بسیار مهم و حساس است که کار اجرای سختی را می طلبد. اما برای همین پست حساس کاندیداهای بیشماری یا نامشان از طریق رسانه‌ها مطرح شده یا خود داوطلب شده‌اند.

به گزارش جهان نيوز، هر چند این موضوع جدیدی نیست و هفت ماه پیش که نجفی به عنوان شهردار تهران از سوی شورای شهر انتخاب شد همین آش و همین کاسه بود. یعنی کاندیداهای متعددی برای یک پست حساس قد علم کردند. در آن زمان حدود 30 نامزد نامشان مطرح بود که طی دو مرحله غربالگری اعضای شورای شهر تهران به نجفی رسیدند اما از پیش رسانه‌های اصلاح‌طلب به نوعی مشخص کرده بودند که نجفی گزینه اصلی است. حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در تیرماه سال 96 مصاحبه‌ای کرد که در آن به صراحت گفت « نجفی شهردار تهران می شود» و همان اتفاق افتاد.

شوی سیاسی اصلاحات در پایتخت
در حال حاضر نیز اصلاح‌طلبان با همان شیوه گذشته در حال فعالیت هستند. هر روز یک کاندیدای تازه برای پست شهرداری تهران معرفی می شود، درحالی که با نگاهی به سوابق کاری این افراد اغلب قرابتی میان این سوابق و کار اجرایی شهرداری دیده نمی‌شود. شهرداری تهران که روزگاری پل صعود به ریاست جمهوری بود اینک به پل وجهه سازی برای فعالان اصلاح‌طلب تبدیل شده است و وزن آن آنقدر تنزل یافته که هر فردی درون اصلاحات برای این پست معرفی می شود و چند روزی نامش در رسانه‌ها می درخشد.

خوشمزه اینکه اصلاح‌طلبانی که نامشان در این راستا مطرح می شود بعد از مدتی انصراف و استعفای خود را از کادیداتوری اعلام می‌کنند تا نمایش به خوبی و خوشی پایان یابد اما این افراد می توانند ادعا کنند که در رزومه کاریشان نامزدی شهردار تهران هم موجود است.

چند روز پیش حسین مرعشی، طی یادداشتی که تصویر متن مکتوب آن در رسانه‌ها هم منتشر شد،از حضور در فهرست کاندیداهاى شهردارى تهران انصراف داد. مرتضی بانک، مشاور رییس جمهور نیز در نامه ای به شورای شهر تهران نوشت: « از آنجا که به دلیل قبول مسئولیتی دیگر در حال انجام وظیفه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشم، از پیشنهاد دهندگان تقاضا می کنم که با تمرکز بیشتر بر سایر افراد مورد نظر همچون همیشه با انتخاب فردی صالح، متخصص و متدین بهشت تهران را به بهشت بانی کارآمد واگذار نمایند.»

اسامی دیگری چون اسحاق جهانگیری نیز در این عرصه مطرح شد که وی بیان داشت قصد ندارد دولت را ترک کند.

بازی اصلاح طلبان با کارت زنان
از سوی دیگر، نام زنان به عنوان کاندیدای شهرداری تهران در جریان اصلاحات به طور کاملا نمایشی برده می شود. در  تیرماه سال گذشته نام « الهه کولایی» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال زنان به عنوان کاندیدا آورده شد و وی حتی برنامه کاری خود را تقدیم اعضای شورا کرد اما مورد قبول شورای شهر قرار نگرفت. این درحالی بود که رزومه کاری وی با کار شهرداری تهران همخوانی نداشت.

اخیرا نیز نام «شهیندخت مولاوردی» دستیار ویژه رئیس جمهور و از جمله زنان اصلاح‌طلب در دولت مطرح شد که وی نیز در واکنش به این موضوع گفت: «نه، هیچ صحبتی با من نشده است و طبق همه روال‌هایی که وجود دارد از مسأله‌ای که مطرح شد اصلاً خبر ندارم. خود من هم رغبتی به کار اجرایی در این سطح و شکل ندارم.»

اصلاح‌طلبان که همواره به عدم حضور زنان در عرصه مدیریتی و سیاسی انتقاد دارند و برای انتخاب وزیر زن به رئیس جمهور فشار می آوردند در زمانی که همه امور دست خودشان است، از انتخاب زنان برای پست‌های کلیدی پرهیز می کنند.

جالب اینجاست که اصلاح طلبان در شوی تبلیغاتی شهرداری برای زنان سنگ تمام گذاشتند و یکی از اعضای شورا از زنان اصلاح‌طلب خواست تا رزومه کاری خود را برای این پست به شورا ارسال کنند. درحالی که در اسامی که اخیرا برای این پست معرفی شده اصلا نام هیچ زنی به چشم نمی خورد.

شوی انتخاباتی و دیکتاتوری پس پرده
اصلاح‌طلبان در حال بازی سیاسی با مهره شهرداری تهران هستند در شرایطی که پایتخت با مشکلات عدیده‌ای روبروست و شهروندان تهرانی را دچار عذاب و سختی فراوان کرده است.

بازی سیاسی با مهره‎های سوخته در شهر تهران درحالی است که چه در نظرسنجی‌ها و چه از لحاظ سوابق، بسیاری بر این عقیده هستند که در جو فعلی حاکم بر شورا محسن هاشمی گزینه نسبتا مناسبی برای تصدی چنین پستی است اما اصلاح‌طلبان از سر دیکتاتوری و اینکه نمی خواهند نام کسی غیر از افرادی که آنان بر روی آن شخص حسن نیت دارد، در این عرصه برده شود.

در همین رابطه، در پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران از بین ۲۰ نفر نامزد شهرداری تهران ۷ نفر برای ارائه برنامه انتخاب شدند. بر اساس رای گیری صورت گرفته آقایان سیدمحمدعلی افشانی، محمد ابراهیم انصاری لاری، محمود حجتی، سید محمود حسینی، پیروز حناچی، سمیع الله حسینی مکارم و حجت الله میرزایی بیشترین آرای اعضای شورای شهر را کسب کردند.اعضای شورای شهر تهران مجددا به شهردار شدن هاشمی رای ندادند.

این نوع عملکرد ضعیف باعث شده تا حتی صدای افرادی چون « غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران در بیاید. کرباسچی معتقد است با این شیوه عملکرد یک سال است شهر تهران بین زمین و آسمان نگاه داشته شده و کار خاصی طی این مدت انجام نشده است.

کرباسچی، درباره این لیست گفت: این یارکشی‌ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چرا که فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.

وی البته با اشاره به سیاسی بازی اصلاح‌طلبان در این عرصه بیان کرده که میثاق نامه شورای شهر و رای مردم در تهران یک بهانه است و اصلاح طلبان نمی خواهند محسن هاشمی شهردار تهران بشود.

محمد جواد حق‌شناس، یکی از اعضای شورای شهر تهران در صبحت‌هایی عجیب درباره محسن هاشمی که حاکی از سیاسی بازی اعضای این شوراست گفت: «اگر قرار بود بر اساس پاکدستی، توانمندی و پرتلاشی انتخاب صورت گیرد؛ محسن هاشمی در راس گزینه های انتخاب شهردار قرار می گرفت.»

این صحبت‌های کنایه آمیز حق شناس بر این موضوع تاکید می کند که لابی بازی و سیاستهای جناحی اصلی ترین شاخصه‌ شورای شهر تهران است و دیگر مسائل از جمله شایسته سالاری و ویژگی‌های مثبت ابدا تاثیری بر تصمیم اصلاح طلبان در این شورا ندارد.

با این اوصاف مشخص نیست در آینده با این روند سیاسی کاری اصلاح‌طلبان چه بر سر شهر تهران خواهد آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من جای محسن هاشمی باشم رسما می کشم کنار تا کار دست شورا بیاید...
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخ ! چقدر عقده داريد از اين اصلاح طلبها ! خدا ! ميدونيد تا ١٤٢٥ بايد تحمل شون كنيد ؟!
سرور
Iran, Islamic Republic of
سلاما.
اینها احتیاجی به زحمت رقیب ندارند خودشان همدیگر را تا دوسال آینده نابود می کنند.