جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۸
شکست پروژه سوپرمن‌سازی از آقای معاون اول

می‌خواستند جهانگیری را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خراب کنند!

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 604634
روزنامه های اصلاح‌طلب که چند روز پیش در سعی داشتند با پروژه کاندیداسازی برای انتخابات 1400 از اعلام سیاست ارزی توسط جهانگیری استفاده کردند، خود به شکست این پروژه اعتراف کردند.
می‌خواستند جهانگیری را با دلار ۴۲۰۰ تومانی خراب کنند!
گروه سیاسی جهان نيوز:  پس از اینکه قیمت دلار بازار ارز را دچار چالش جدی کرد و انتقادات بسیاری را در پی داشت، دولت اقدام به تک نرخی کردن قیمت دلار با نرخ تصویبی خود یعنی 4200 تومان کرد تا افزایش افسارگسیخته قیمت دلار را کنترل کند.

به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی مامور اعلام سیاست ارزی تازه دولت شد و در این عرصه بیان داشت که «عرضه دلار بالاتر از ۴۲۰۰ تومان، قاچاق است و به هر کس دلار بخواهد، با همین نرخ می‌دهیم.»

فردای روز اعلام سیاست ارزی دولت توسط جهانگیری برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب، با هیاهوی رسانه‌ای و با تیترهایی همچون «بازگشت اسحاق»، «بازگشت جهانگیری» و...به تعریف و تمجید از اسحاق جهانگیری و دستور وی برای تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار پرداختند.


در همین رابطه روزنامه کارگزاران در تیتر اصلی خود با عنوان «بازگشت جهانگیری» و با تصویر جهانگیری در لباس سوپرمن! نوشت: «معاون اول رئیس جمهور دوباره به ستاد فرماندهی اقتصاد کشور بازگشته است».

روزنامه اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «بازگشت اسحاق» نوشت:«جهانگیری به متن دولت برگشت و به نظر می‌رسد که ماندنی هم باشد. اعلام سیاست‌های اقتصادی دولت از زبان او طی روزهای گذشته نمایشی از روشن بودن موتورش و پایان بخشیدن به همه اتفاقاتی بود که او را به حاشیه راند».



اما بعد از گذشت چند روز از اعلام این سیاست ارزی روزنامه اصلاح طلب آرمان انتقاد شدیدی را نسبت به برخی از دولتی‌ها و افراد نزدیک به جهانگیری ابراز به بهانه عدم همکاری و هماهنگی با این سیاست مطرح کرد.

این روزنامه نوشت: با نگاه به بازی انجام شده در روزهای اخیر می‌توان گفت کسانی حتی از دولتی‌ها خیلی بدشان نمی‌آمد که او با مطرح کردن ارز تک نرخی به تنهایی هزینه بپردازد. آنها خیال می‌کردند که با این کار جهانگیری خراب می‌شود. اینکه چرا چنین تصوری داشتند و اینکه کارنامه روشنی که بعد از عمری تلاش صادقانه شکل گرفته به آسانی خراب نمی‌شود، موضوع دیگری است و شاید در جای دیگری به آن پرداخت اما اینجا باید گفت از قضا جهانگیری به عنوان نماینده جریان اصلاحات در این بین نه تنها خراب نشد که بر اعتبار او هم افزوده شد. اینکه برخی حتی تلاش کرده‌اند برنامه تک نرخی ارز به نتیجه نرسد و موفقیتی به دست نیاید، به این معنی نیست که کار انجام شده اشتباه بوده است.



روزنامه آرمان می افزاید: اگر چه وقتی جهانگیری وارد چنین آوردگاهی شد، وقتی از سوی دیگر بخش‌های نزدیک هم حمایت نشد و سهل است که کسانی در درگاه صرافی‌ها ایستادند و فریاد کشیدند که «بروید ارزتان را از جهانگیری بگیرید» به نظر روشن می‌رسد که کسانی برای خراب کردن وجهه او برنامه داشته و تلاش کرده‌اند اما دستاوردهای چنین خطر کردنی و چنین تنها به دل خطر زدن نشان می‌دهد که جهانگیری آگاهانه وارد کار شده است.

این انتقادات در واکنش سیاست بانک مرکزی است که در آن گرفته شده که فعلا ارزی به بازار و صرافی‌ها که بخشی تاثیرپذیر از سیاست جدید ارزی دولت هستند، تزریق نکند. بنابراین صرافی‌ها نمی‌توانند مانند روال گذشته به خرید و فروش اسکناس ارزی اقدام کنند و زین پس این امر توسط بانک‌ها انجام خواهد شد.

البته به نظر می رسد بخشی از تخریب وجهه جهانگیری توسط رسانه های اصلاح طلب که به طور حبابی و بادکنکی با یک تصمیم اقتصادی که عواقب آن بر بازار آشفته ارز مشخص نبود، صورت گرفت. موج سواری بر روی بدبختی و مشکلات مردم برای کاندیداسازی برای انتخابات سال 1400 اشتباهی بود که رسانه های  اصلاح طلب انجام دادند و به عواقب و نتجیه سیاست ارزی بر بازار کشور فکر نکردند.

از سوی دیگر اینکه رسانه‌های اصلاح طلب فکر می کنند به طور دستوری و بدون هیچ اقدام پشتیبانی تنها با اعلام تثبیت قیمت ارز ، قیمت دلار ثابت بماند، به نظر نمی رسد امکان پذیر باشد. اما موضوع جالب توجه این است که اصلاح طلبان که عادت دارند از هر موضوعی ابزار سیاسی بسازند این بار نیز در این راستا سعی کردند برای جهانگیری که خبرهایی از اختلافات وی با برخی از اعضای دولت به گوش می رسد وجهه ای دست و پا کنند اما این سیاست آنها نیز شکست خورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هدهد
Iran, Islamic Republic of
جهانگیری مچکریم که ارز دولتی را یک شبه به 4200 تومان کاهش دادی و بعدش هم وعده ارزان شدن کالاها را دادی .تو نماینده تمام عیار تفکر اصلاح طلبی برای انتخابات هستی ممنون که هستی ولی دریغ که تنها و غریب بودی و و قوه قضائیه و نیروی انتظامی و مجلس و شهرداری تهران ورسانه ها خصوصا خبر گزاری فارس و از همه مهمتر صدا و سیما برای ایجاد التهاب در بازار ارزهر کاری کردند ولی یک تنه در مقابل انها ایستادی ازادی اقتصادی و تدبیر را به نمایش گذاشتی و پیشرفت هسته ای را هم همزمان با ارزش پول ملی حفظ کردی .
خدا را صد هزار مرتبه شکر که ان فردی که با وجود همه حمایت های بی دریغ نهاد های بالا در سال 91 هم برجام را تحمیل کرد و هم دلار دولتی 2400 تومنی .دیگر نیست تا ملت طعم تدابیر نظام را بچشد
علی
Iran, Islamic Republic of
هدهد کلاغ صفت و دروغگو الان توهم زدی . برجام که فتح الفتوح همین روحانی و جهانگیری شمابود. می گفتید اگر برجام نباشه مشکل آب مردم حل نمیشه....
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
ارز دولتی که یک شبه از 3700 به 4200 افزایش یافت ارز غیر دولتی هم که حدود 5300 شده اما گیر نمیآد !
Iran, Islamic Republic of
شاهکار اسحاق در تثبیت نرخ ارز و تک نرخی کردن آن برگ برنده اصلاحات در انتخابات آینده است و این باعث نگرانی بعضی ها شده است
Iran, Islamic Republic of
دنیای فانتزی
هدهد
Iran, Islamic Republic of
پس یعنی دولتمردان هر وقت اراده کنند می توانند شاهکار خلق کنند و اینکه دیگران نمی گذارند بهانه ای بیش نیست. امیدواریم که این تنها دستاورد او در طی 8 سال مدیریتش نباشد.
صحبت های او درباره وضعیت خوب اقتصادی در دولت بعدی در زمان مناظره ها الان خواندن دارد
علی
Iran, Islamic Republic of
شما کی میخواین از رو برید خدا میداند!!!!
Iran, Islamic Republic of
تو خوب میشی
Iran, Islamic Republic of
تو خوب میشی
Iran, Islamic Republic of
بابا معلومه وضعت خوبه این بازیها رو دیگه ننجون مهتی(کروبی) هم بلده
Romania
جهانگیری با عباراتی که در زمان رقابتهای انتخاباتی برزبان اورد که من فارغ التحصیل دانشگاه شریف هستم ودرمقام عمل با آنهمه تعابیر و تفاسیری که به رخ مخاطبین خود کشید درحال حاضر فاصله های معنی داری وجود دارد من در طول زندگیم نسبت به اشخاص تعصب ندارم بلکه اشخاص را با رتبه تقوا یا بهتر بگویم تخصص و تعهد تائید میکنم و معیاروفاداریم رابر این دو موضوع قرارمیدهم .فلذا تحت تاثیر خط و نشان قرارنمیگیرم .اما در مجموع معتقدم یک عامل نگهدارنده پنهان که بیشتر کنترلی است جامعه را اداره میکند در این فضا ما شغل نداریم ، سرمایه نداریم، ثروت ایجاد نمیکنیم، فاصله یک پدیده و نزد مردم سخت جلوه میکرد اما امروز عادت شده که عقلا چنین عادات رامناسب برای آینده نمی بینند .
علی
Canada
دلار آمریکا امروز دقیقا در بازار آزاد ۵۸۳۳ تومان است. ۴۲۰۰ تومان احتمالا همان ارز دولتی است که به همه نوع واردات هم تعلق نخواهد گرفت!!! سوپر من هم دیگر با این قیمت ها بریده!!!
پیر پسر
Iran, Islamic Republic of
من فرض می گیرم شما دولتی ها دارای عرق ملی هستید و می خواهید مثل امیرکبیر به ملت خدمت کنید/ اما شماها دارید اشتباه میکیند با نسخه های گلوبالیستی جهان نولیبرال/ در کشوری یکسوم واحدهای تولیدی اش خوابیده و نیمه تعطیل است دادن تسهیلات از پول بیت المال چه معی دارد؟ ایا ازمن بیکار وبی پول 40 اندی ساله پیر پسر رضایت گرفتید حق من از ثروت ملی نفت را به دیگری میدهید؟ من و امثالهم راضی نیستیم یک ریال از حقمان را به اسم کارآفرینی به دیگری بدهید. من 42 سال تواین کشور زندگی کردم وحتی یک ریال نتوانستم وام بگیرم. دیپلم گرفتم چندتا مدرک فنی حرفه ای. ولی به من یک بار حاضر نشدن حتی ده میلیون تومان وام بدهند رفتم کلی شامن و وثیقه می خواستند، میخواستم یک جایی اجاره کنم یکسال رهنش بدهم که دغدغه اجاره نداشته باشم. دفتر محصولات کامپیوتر بزنم! چرا من باید فقط 45 هزار تومان یارانه بگیرم و اما ماهی 50 هزار تومان به انحای مختلف مانند مالیات ارزش افزوده ازم پول بگیرید/ حق من از ثروت ملی بر طبق محاسبات ساده بیش از 500 هزار تومان در ماه است. حق من از ثروت ملی ام بدهید، من این خرج میکنم و کارخانه ها دوباره فعال میشوند کاگر می گیرند. سهام مالکیت مردم از منابع تولید ثروت مثل نفت و گاز بدهید رایگان. آن وقت دیگر فقیر نخواهد بود و قدرت خرید افزایش میابد و بازارهای کار و ازدواج و مسکن راه می افتد. (من الان میخواهم حقم را از ثروت صدها ملیارد دلرای احتکار شده در دست حکومت و نه بعد از مرگم !) وقتی خانواده چهر رنفره فقیر 50 ملیون تومان سهام مالیکت داشته باشد ، میتواند این را در بانک وثیقه بگذارد و دو برابرش وام بگیرد و میتواند خانه بخرد یا وام برای اشتغالزیی خودش/ چرا دارید پول بیت المال حرام میکنید. عدالت توزیعی کی می خواهید گردن نهید؟!
United States
...
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از سوپرمن سازی، به نظر میرسه سازندگی داره ایشون رو...میکنه... خود آقایون کارگزار که از دلالی و رانت به آلاف و الوف رسیدن میدونن که دلار 4200 شعاری بیش نیست، با این حرفها طرف رو مسخره کردن به نظرم..بهرحال خودکرده را تدبیر نیست
م ج
Iran, Islamic Republic of
بعد از دسته گلی به آ ب داد تازه می خوا ستند خرا بش کنند ؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی که هرچی دلاره به صرافی ... می دهند نتیجه همینه .