پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱۶
پایان سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»

دولت در سال اقتصاد مقاومتی چه کرد؟/ نمره منفی حسن روحانی در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال/ وقتی دولت مشغول انتخابات بود و شعار سال فراموش شد

يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 599937
سال 1396 با همه خاطرات تلخ و شیرینش تمام شد و آنچه باقی مانده کارنامه ای است از اقدامات و فعالیت های سازمان ها و نهادهای مختلف که می بایست با شاخص شعار سال سنجید شوند.
دولت در سال اقتصاد مقاومتی چه کرد؟/ نمره منفی حسن روحانی در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال/ وقتی دولت مشغول انتخابات بود و شعار سال فراموش شد
گروه اقتصاد جهان نيوز: رکود اقتصادی، بیکاری، تعطیلی بنگاه های اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی، واردات کالاهای مصرفی و صادرات مواد خام و ... از جمله دلایلی هستند تا اقتصاد به عنوان اولویت در ایران در صدر دستور کار دولت و حاکمیت قرار گیرد.

رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در  در دو سال متوالی تقریبا از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده کردند و این نشان از وجود دغدغه های جدی در زمینه اقتصادی دارد. ایشان در انتهای سال 1395 در یکی از سخنرانی خود از مسئولین می خواهد که به جایی گزارش دهی، پاسخگو باشند و نسبت به عدم توجه به مسائل مردم اعلام گلایمندی می کنند: «آخر سالِ «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است و مسئولین باید نشان دهند برای اقدام و عمل چه کرده‌اند؛ نگویند باید چنین بشود، بگویند چنین شد. نمی‌شود گلایه‌های مردم را نادیده گرفت؛ مسئله‌ی گرانی و بیکاری و رکود مهم است؛ مسئولین باید تلاش کنند.امروز دشمن سعی دارد به اقتصاد کشور فشار بیاورد تا مردم دچار مشکل شده و دلزده بشوند.»

همین اهمیت موضوع بود که بار دیگر سال 1396 سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری کردند. اما آیا این سال بر اساس شاخص های اقتصادی مقاومتی و تولید و اشتغال حرکت کرد؟آیا با افزایش اشتغال روبه رو بودیم؟ تولیدات در چه وضعی به سر می برد؟

باید اذعان کرد که بیش از 6 ماه از سال 1396 به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و حاشیه های آن گذشت. از ابتدای سال و با ثبت نام نامزدها، تبلیغات شروع شد و جالب آنکه در کنار حسن روحانی، رئیس جمهور، معاون اول نیز وارد گود انتخابات شد تا عملا دستور کار کابینه انتخابات و پیروزی حسن روحانی شود. معمولا در ایام انتخاباتی بیشتر بار فعالیت ها و اداره دولت بر دوش معاون اول می افتد ولی اسحاق جهانگیری ترجیح داد تا به جای حل مشکلات اساسی کشور، نامزد پوششی رئیس دولت یازدهم در انتخابات باشد. تا شهریور ماه و زمان تحلیف و تنفیذ حسن روحانی دولت به معنای اداره کننده دستگاه اجرایی کشور، تعطیل بود.

پس از آن نیز حسن روحانی که وعده ایجاد 950 هزار شغل در سال و از بین بردن فقر مطلق را در انتخابات داده بود، در کنفرانس خبری خود به عنوان ریئس جمهور دوازدهم عنوان کرد که همه چیز منوط به بودجه 770 هزار میلیاردی جهت ایجاد این مشاغل است که مجلس می بایست آن را در اختیار دولت قرار دهد. موضوعی که به نوعی فرار از زیر بار وعده ایجاد 950 هزار شغل و پاس دادن آن به زمین مجلس بود.

شعار سال تنها در شعار ماند!

در سالی که مجددا اقتصاد مقاومتی موضوع اصلی سال شد، مقامات دولتی سعی کردند تا به تمامی اقدامات اقتصادی خود برچسب اقتصاد مقاومتی بچسبانند تا در انتها و در گزارش های اقتصادی خود از آن بهره ببرند. با وجود آنکه یکسال از سال اقتصاد مقاومتی گذشته، اختلاف ها درباره نحوه اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی میان مقامات دولتی و همچنین بخش خصوصی وجود دارد به گونه‌ای که مسئولان از اجرایی شدن دقیق برنامه‌ها بر اساس اصول زمان ‌بندی‌شده سخن می‌ گویند، اما کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش تولید در این زمینه معتقدند به دلیل ملموس نبودن آثار این سیاست‌ ها همچنان سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی به طور کامل اجرایی نشده و تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل تاکید شده از سوی مقام معظم رهبری فاصله زیادی داریم.

سکاندار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معاون اول دولت یعنی اسحاق جهانگیری است که 6 ماه وقت خود را به انتخابات داد،  هرچند سعی شده تا بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی با تمرکز در یک ستاد پیگیری شود ولی براساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ایران در سالی که گذشت بیشتر متکی بر افزایش تولید نفت و صادرات این محصول استراتژیک بوده و رشد واقعی به 2 درصد نیز نرسیده است. این بیانگر آن است که بخش های تولیدی همچنان در رکود سنگین اقتصادی به سر می برند و توانایی آنها برای افزایش تولید محصولات با کیفیت که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را داشته باشد، به حد عادی نیز نرسیده است. اصلی ترین بخش اقتصاد مقاومتی سیاست اقتصاد دروزای برون نگر است که به معنای صادرات محصولات غیر نفتی است.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در پیام شان تاکید داشتند، با اقتصاد قوی تر می توان امیدوار به کاهش آسیب های اجتماعی و غول بیکاری بود. ولی آمارهایی مربوط به آسیب های اجتماعی در سال امیدوار کننده نبوده اند. افزایش رشد نرخ بیکاری در نزدیکی 12 درصد است و بالا رفتن آمارهای مربوط به طلاق، اعتیاد و حاشیه نشینی، اوضاع ناخوشایندی را متصور می شود که نیازمند بهبود اوضاع اقتصادی جهت خروج از چنین اوضاعی است. حاشیه نشینی در شهرها به بالای 11 میلیون رسیده، بیش از 3و نیم بیکار در کشور داریم، معتادان رقم نزدیک به دو میلیونی را تجربه می کنند، کودکان کار نزدیک به 2 میلیون نفرند و زنان سرپرست خانوار نیز به بیش از سه میلیون نفر رسیده اند. همه این آمارها نشان می دهد درصورتیکه اقتصاد رونق و گشایشی درخور با توجه با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می یافت، چنین آمارهایی نیز متعاقبا می بایست کاهش می یافتند.

از سوی دیگر اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم به گونه ای است که منجر به اعتراضات و تجمعاتی در سراسر کشور در برخی از مواقع گردیده است. اعتراضات دی ماه نقطه شکل گیری آن اعتراضات اقتصادی بود که توسط ضد انقلاب به آشوب و فتنه تبدیل شد. روزی نیست که خبر تحصن کاگرران و کشاورزان به خاطر سیاست های غلط دولتی شنیده نشود.  

آنچه مشخص است گرفتار شدن در شعارها، آفت همیشگی سیاست های کلی در کشور بوده و اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نیز به آن گرفتار است. پیوست اقتصاد مقاومتی زدن به سیاست های اقتصادی کشور دردی دوا نمی کند و این آمارهای اقتصادی و معضلات اجتماعی هستند که در نهایت به ما می گویند آیا سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا شده اند یا خیر. دولت دوازدهم در سالی که گذشت و با توجه به اجرایی شدن برجام، انتظار داشت تا با افزایش سرمایه گذاری خارجی، تحرکی در کشور ایجاد کند اما با بازگشت مجدد تحریم ها به بهانه های دیگر و عدم تعهد طرف مقابل به برداشتن گام های مثبت جهت تسهیل اقتصادی در ایران، خبر چندانی از سرمایه گذاری خارجی نبود و بیشتر قراردادهای خارجی دولت که در سفرهای اروپایی بسته بود به چند هواپیما و مونتاژ برندهای فرانسوی در ایران خلاصه شدند. بیشتر این قراردادها برای کارگران خارجی شغل ساز بودند تا کارگران ایرانی. از این رو باید اذعان کرد سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتعال در اقدام و عمل تحرکی برای ایران نداشت و باید منتظر بود تا یکبار برای همیشه هم شده با دل کندن از درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد رانتیری، کشور را به سمت اقتصادی مقاوم و درون زا پیش برد، امری که به همت سیاست گذاران و مجریان و همچنین فرهنگ سازی در میان مردم و تولیدکنندگان بستگی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیکاری
تورم
گرانی
بیداد میکند.
Iran, Islamic Republic of
چندروز پیش عذر برادرم را به همراه چند نفر از همکارانش با ۵ سال سابقه کار در یک شرکت بزرگ خواسته اند. واقعا کلافه ام. تازه ازدواج کرده بود به هر جایی هم سر می زند به بعد از فروردین حواله می دهند. شرم و نفرین بر کسانی که کشور را به این روز انداخته اند ، در حالی که کالای ایرانی خاک می خورد و تولید بی صرفه شده واردات بی رویه، قاچاق کالا ، نرخ بالای سود بانکی ، ... عدم توجه به معیشت مردم، کشور را گرفتار کرده است و آقایان درگیر دعوای سیاسی و پرونده های قضایی این و آن هستند. چه می فهمید بیکاری یعنی چه؟ گرانی یعنی چه؟ شرمنده خانواده شدن یعنی چه؟
جهان خواهشا منتشر کن نگو کاربر گرامی پیام شما به دلیل سیاه نمایی قابلیت انتشار ندارد.
سیاه نمایی نیست عین واقعیت میدانی جامعه است.
Iran, Islamic Republic of
اگه عذر برادرت و چند روز پیش خواستن عذر من و چند نفر دیگه رو ۹۱ خواستن
Iran, Islamic Republic of
یک صفر گنده
_______ 0 _____
ایرونی
Iran, Islamic Republic of
برخی هادر حال تدارک فتنه اقتصادی هستند. باید هوشیار بود.
Canada
توهم توطئه .
Iran, Islamic Republic of
ت شما متوهمی
Iran, Islamic Republic of
مثلا چه توطه ای، فکر می کنم تو از مسئولینی نه از مردم. تو حال مردم را رعایت کن مردم هم خوب می دانند از دولت و نظام خدمتگزار چگونه مراقبت کنند.
Iran, Islamic Republic of
"وقتی دولت مشغول انتخابات بود و شعار سال فراموش شد"
خدا را فراموش کرده بود راجع به شعار چه خیال می کنی عمو؟
شریف
Iran, Islamic Republic of
لایحه 97 بدتر از 96
لایحه ای تقریبا یکطرفه به سود دولت و کارمندانش نه جیب بقیه مردم!
حتی برای اولین بار اجازه دادند در جیب صندوق تامین اجتماعی و کارگران هم دست کند دولت!
اجازه برداشتهای عجیب از صندوق توسعه و...!
برای رفع کسری هزینه های 3برابر شده دولت خصوصا طرح تحول جیب پزشکان و شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی!
و برای امید تحویل بی سروصدای و بی دردسر دولت در 1400 به علی آقا!
اما خدایی هم وجود دارد...
Iran, Islamic Republic of
لابد اگه رئیسی رئیس جمهور میشد با یارانه ۲۵۰ تومنی وعده داده شده همه مشکلات حل میشد تورمم به بهانه ۲۵۰ تومن یارانه ۱۰ برابر نمیشد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
خدا شرمنده کند کسانی را که باعث شرمنده شدن سرپرستان خانواده ها شدند.
عمار
Iran, Islamic Republic of
بقول آقای سیف تقریبا هیییییچ.
دولت محترم مشغول جمع آوری رای به هر نحوی ......
دولت محترم مشغول شکستن دهان منتقدین...........
دولت محترم مشغول حاشیه سازی از جنس نقد پیامبر و........
دولت محترم مشغول خانه سازی برای زلزله زده ها......!!!!
دولت محترم مشغول برف روبی روزهای برفی اتوبانهای تهران..........!!!
دولت محترم مشغول هدایت بی عقلها...........!!!!!!
دولت محترم مشغول پاسخ دندان شکن به نقض برجام توسط کدخدا..........
دولت محترم مشغول اعلام دارایی های مسئولین..................
دولت محترم مشغول
دولت محترم مشغول
............................
ببینید مشغله های دولت زیاده بیکار نیستند که بخواهند اشتغال ایجاد کنند!!کار دارند پس نیاز به شغل هم نیست .خسته میشن ....
تولید هم تا زمانی که خارجی ها کار میکنند وما مثل ارباب تولید آنها را مصرف میکنیم چرا باید به خودمان زحمت بدهیم و...........
امیر ت
Netherlands
اگرچه مشکلات مردم حل نشد ولی تا دلتون بخواد با حاشیه سازی و ابراز مطالب عجیب و غریب سعی شد بجای معضل بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم و ... سرگرمی و تهدید تحویل مردم بدهند
۵سال ار جلوس این دولت بر مسند قدرت گذشت و سه سال باقیمانده و هر روز این گفته جناب قالیباف بیشتر نمایان میشه که درختی که ۵سال ثمر نداد سه دیگه هم ثمر نخواهد داد
امیر ت
Netherlands
اگرچه مشکلات مردم حل نشد ولی تا دلتون بخواد با حاشیه سازی و ابراز مطالب عجیب و غریب سعی شد بجای معضل بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم و ... سرگرمی و تهدید تحویل مردم بدهند
۵سال ار جلوس این دولت بر مسند قدرت گذشت و سه سال باقیمانده و هر روز این گفته جناب قالیباف بیشتر نمایان میشه که درختی که ۵سال ثمر نداد سه دیگه هم ثمر نخواهد داد
Iran, Islamic Republic of
رهبری اول سال گفتند دولت آخر سال باید گزارش عملکردش رو در زمینه عمل به شعار سال بده اما خبری از این گزارش نشده هنوز دولت کلا خسته است