پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۰
چهار ماه تغییر ترکیب تیم رسانه‌ای دولت، اهداف و پیامدها

خروجی تغییرات در تیم رسانه‌ای دولت چیست؟/ تیم جدید چه خواهد کرد؟

سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 591018
اِعمال این حجم از تغییرات مدیریتی در کمتر از 4 ماه در حوزه رسانه‌ای دولت حکایت از یک کودتای رسانه‌ای در درون دولت و در پاسخ به انتقادهایی است که از اواخر دوره اول دولت روحانی به صورت هدفمند از تیم رسانه ای دولت مطرح میشد تا جایی که حتی مرحوم هاشمی نیز ضرورت تغییر در ترکیب رسانه‌ای دولت را به روحانی و دولت دست‌پرورده‌اش گوشزد کرده بود.
خروجی تغییرات در تیم رسانه‌ای دولت چیست؟/ تیم جدید چه خواهد کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: مهر ماه امسال و در آستانه استقرار دولت دوم آقای روحانی، محمد قوچانی محکوم فتنه 88 و مسئول روزنامه های توقیف شده آسمان، و.... به عنوان دبیر شورای بررسی های ویژه رییس جمهور و مشاور نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. انتصابی در دولت که اگرچه با توجه به سوابق سوء قوچانی قدری عجیب به نظر میرسید اما به عنوان موضوعی مستقل چندان قابل توجه نمی‌آمد.

به فاصله دو ماه بعد از ورود قوچانی به محدوده ریاست جمهوری، در یک انتصاب جدید فریدون وردی نژاد نیز به عنوان مشاور رسانه ای محمود واعظی به حیطه ریاست جمهوری راه یافت. اما گویا این انتصابها طلیعه‌ای بود برای سایر تغییرات در تیم رسانه ای دولت.

در ادامه این تغییرات در رویکرد و شیوه رسانه داری دولت، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی منسوب به علی لاریجانی که 4 سال با دولت روحانی همراه بود نیز جای خود را به سلطانیفر از عناصر نزدیک به کارگزاران داد و دقیقاً چند روز پس از آن و بعد از حضور وردی نژاد در دفتر ریاست جمهوری، محمد خدادی از مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی عزل و دکتر سید ضیاء هاشمی سکان خبرگزاری دولت را به دست می گیرد.

برداشت اول؛ اِعمال این حجم از تغییرات مدیریتی در کمتر از 4 ماه در حوزه رسانه‌ای دولت حکایت از یک کودتای رسانه‌ای در درون دولت و در پاسخ به انتقادهایی است که از اواخر دوره اول دولت روحانی به صورت هدفمند از تیم رسانه ای دولت مطرح میشد تا جایی که حتی مرحوم هاشمی نیز ضرورت تغییر در ترکیب رسانه‌ای دولت را به روحانی و دولت دست‌پرورده‌اش گوشزد کرده بود. کودتایی که احتمالاً پس لرزه‌های آن تا معاونت ارتباطات دفتر ریاست جمهوری و ایسنا نیز ظاهرا ادامه خواهد داشت.  

برداشت دوم؛ این تغییرات پی در پی یک ضرورت حرفه‌ای برای روزآمد کردن جریان رسانه‌ای دولت و هماهنگ‌سازی خروجی‌ها به نفع روحانی در دوره‌ای است که به دلیل دستان خالی او در زمینه بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال، تولید و سامان دادن به وضعیت کشور و وعده‌های تحقق نیافته‌ای که بویژه در دوره انتخابات برای از میان برداشتن رقبا بدون مبنا و محاسبات عملی آن داده شد. در این سناریو دولت تلاش دارد تا با قبضه رسانه‌های دراختیار و ارتقاء کارآمدی تبلیغی آن به نفع دولت بتواند دوره دوم ریاست جمهوری را کم دغدغه‌تر طی کند.

برداشت سوم؛ جابجایی در تیم رسانه‌ای دولت یک اقدام پیشدستانه برای ایجاد شوک و ضربات پی در پی در پیکره افکار عمومی و مشغول سازی منتقدین به سیاستهای دولت در زمینه اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ و ... است طرح موضوعات بی‌ربطی چون ضرورت رفراندم، تفاسیر عجیب از اغتشاشات و ... را در این مدل باید بررسی کرد که به احتمال با اقدامات پسینی تیم رسانه‌ای برای برجسته‌سازی و ابعاد بخشی به آن همراه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر گرامی . با تشکر. خواهشمند است در نظریات خود رعایت شان افراد و جایگاه ایشان بعمل آید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
ما راجع باطنشون نظر دادیم!
Iran, Islamic Republic of
آقای علی مطهری!
در فیلم خودکشی جاسوسی تشکیک کردی که به بهانه حفظ محیط زیست دنبال سایتهای موشکهای بازدارنده و مدافع امنیت ایران بود.
کاش یکبار هم وکیل معیشت مردم میشدی!


رونوشت: تیم‌رسانه ای دولت!
Iran, Islamic Republic of
اين چه وضع خبر زدنه ؟! سراپا فحش و بد و بيراه و اتهام ، كه چى بشه ؟! خسته نمى شيد از اينهمه منفى بافى و برچسب زدن ؟!
Iran, Islamic Republic of
راست میگه
یکی از خدمات دولت رند کردن دلار تو 5000 تومنه

اونم به دلیل اینکه مردم بتونن راحت تر ریال و دلار رو به هم تبدیل کنند.

خیلی ناشکرید دلواپسهای سیاه نما
Iran, Islamic Republic of
بدجوری لو رفتی ،درکت میکنم اینقدر عصبانی باشی!
Iran, Islamic Republic of
فحش و بد و بیراه کجای این مطلب بود؟
نهایتا می تونید بگید اتهام است وقصدشان از تغییرات آنی نیست که شما تحلیل می کنید .
اصل تغییرات رو که نمی تونید انکار کنید؛ چون خبره، نه تحلیل .
Iran, Islamic Republic of
آره اینا فحشه اونوقت دختر بیچاره وزیر و بازی کردن با قیمت دلار و بازی با تعرفه گمرکی برای ماشین وارداتیا و بنزین آلوده به خورد ملت دادنو تخم مرغ ناپدید شدنش تو بازار و برنج هندی وارد کردنو یهو مرض و آنفولانزای مرغیو نابود شدن دام و دامدارایو واردات محصولات تراریخته که خود تولید کنندگانش حاضر نیستن به سگاشون بدنو نابود شدن بذر کشاورزان و ... اینا همش واسه ثواب که توسط مدیران نفوذی انجام میگیره که ملت بدونند همین که دارن نفس میکشن خدارا شکر کنن. شما اینو میخواهید ولی بدانید بزودی تمام خائنین به ملت و کشور رسوا و بی عابرو به خدمت وزیر ارشاد فراری دولت اصلاحات خواهند رفت. شک نکنید ملت بخاطر حفظ نظامشون دندون رو جیگر گذاشتن و از مدعیان اصلاحات و اصولگرا خسته شده اند و دنبال مردان انقلابی هستن نه راه زنان اعتماد ملت.
فرح
Iran, Islamic Republic of
شیطان لشکرشو جمع میکنه فراخوان میکنه ساماندهی میکنه مناصب میده بهشون ولی خدا تصمیم گرفته انقلابو حفظ کنه وسید علی رو که اعلا هست بالاترش ببره.اینا هم عرض خود میبرند وزحمت ما میدارند.
United Kingdom
نترس ان شاالله دلار سر ده هزار تومان رند میشه که مردم راحت تر حساب کنند