کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری جلسه‌ای با حضور مطهری پیرامون مرگ سیدامامی در زندان

جزییات جدید از نحوه خودکشی و محل اقامت متهم/ آشنا با جاسوس‌ها چه رابطه‌ای دارد؟

23 بهمن 1396 ساعت 18:12

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از برگزاری جلسه‌ای با حضور نایب رئیس مجلس درباره مرگ کاووس سیدامامی در زندان اوین خبر داد.


گروه سیاسی جهان نیوز: دیروز کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه از تعدادی از نمایندگان مجلس دعوت کردند در جلسه‌ای از جزئیات اتهامات جاسوسی افراد دستگیرشده و نحوه خودکشی یکی از این متهمان باخبر شوند. جلسه‌ای که در آن نمایندگان مجلس ضمن اینکه در جریان برخی جزئیات جاسوسی افراد دستگیر شده قرار گرفتند؛ فیلم دوربین مداربسته اتاق بازداشت کاووس سیدامامی، یکی از متهمان، در هنگام خودکشی را نیز تماشا کردند.

*برگزاری جلسه‌ای با حضور مطهری پیرامون مرگ سیدامامی در زندان اوین

علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص مرگ کاووس سیدامامی در زندان اوین، گفت: امروز صبح (دوشنبه 23 بهمن ماه) فراتر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و با حضور نایب رئیس مجلس ،جناب آقای مطهری برگزار شد و فیلم وی در زندان اوین را مشاهده کردیم.
 
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: کاووس سیدامامی متاسفانه به هر دلیل شرایط زندان را نتوانسته تحمل کند، هرچند وی در سلول عادی نگهداری نشده است، در واقع کاووس سیدامامی با توجه به اینکه استاد دانشگاه بوده، در سلول مناسب نگهداری شده است.
 
وی افزود: در فیلم مذکور هم نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده وی نیز این اتفاق را پذیرفتند لذا درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد نیز تایید گردید.

*جزییات جدید از نحوه خودکشی و محل اقامت متهم
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عدم درخواست کالبدشکافی از سوی خانواده کاووس سید امامی به دلیل شفاف و روشن بودن مسئله است، گفت: متوفی پیراهن خود را به صورت حلقه آماده می‌کند و خودکشی را صورت می‌دهد.
 
سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جزئیات خودکشی کاوسی سیدامامی اظهار داشت: آقای سیدامامی به جهت اینکه استاد دانشگاه بودند از لحاظ مکانی و رفاهی توجه ویژه‌ای به ایشان شده و اتاق مناسبی را در اختیارشان قرار داده بودند؛ بنابراین شرایط وی با بقیه زندانیان متفاوت بوده است.
 
وی با اشاره به فیلم خودکشی سیدامامی گفت: وی در فیلم تخت خود را به‌گونه‌ای با بالش و پتو آماده می‌کند که همه فکر کنند کسی روی تخت خوابیده است و مأموران وقتی اتاق وی را بررسی می‌کنند فکر می‌کنند وی در حال استراحت است.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد:‌در جلسه‌ای که هیئت‌رئیسه با حضور نائب رئیس مجلس تشکیل داد همه به‌اتفاق خودکشی کاوسی سیدامامی را در زندان تائید کردند.

نقوی‌حسینی درباره عدم درخواست متوفی جهت کالبدشکافی گفت: مسئله کاملاً روشن است چراکه آقای سیدامامی پیراهن خود را به‌صورت حلقه آماده می‌کند و خودکشی را صورت می‌دهد و در فیلم همه‌چیز شفاف و گویا است؛ بنابراین عدم درخواست کالبدشکافی از سوی خانواده وی به دلیل شفاف و روشن بودن مسئله است.

جزئیاتی از جاسوسی
16 روز قبل تعدادی از افراد که به‌عنوان فعال زیست محیطی فعالیت‌‌های گسترده‌ای در سطح ایران داشتند، توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند. هفته گذشته خبر این دستگیری اعلام و گفته شد اتهام این افراد جاسوسی و انتقال اطلاعات به سرویس‌‌های امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز با اشاره به بازداشت جاسوسانی که اخیرا در قالب پروژه‌‌های زیست محیطی وارد کشور شده بودند، اظهار داشت: این افراد گروهی بودند که حدود 15 روز پیش با رصد اطلاعاتی یکی از نهاد‌‌های امنیتی کشور شناسایی و بازداشت شدند. عباس جعفری‌دولت‌آبادی در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه‌دانا، اضافه کرد: این افراد در پوشش پروژه‌‌های زیست محیطی به مناطق استراتژیک ما نزدیک شده و جمع‌آوری اطلاعات می‌کردند و به سرویس‌‌های اطلاعاتی خارجی بویژه موساد متصل بودند که اطلاعات زیادی از آنها به دست آمده که بتدریج درباره آن توضیح خواهیم داد. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب نیز روز گذشته درباره دستگیری چند نفر مرتبط با یک پرونده جاسوسی، بیان کرد: پرونده افراد دستگیرشده فعلا در دادسرای امنیت مطرح است. وی افزود: پرونده این افراد پس از رسیدگی در دادسرای امنیت به دادگاه انقلاب ارسال می‌شود، البته تاکنون پرونده‌ای به دست ما نرسیده است. غضنفرآبادی از تعداد این افراد اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اتهامات این افراد، جاسوسی است.

آشنا با جاسوس‌ها چه رابطه‌ای دارد؟
در همین حال روزنامه وطن امروز نیز نوشت: همزمان با اعلام خبر خودکشی یکی از متهمان جاسوسی، حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و رئیس مرکز بررسی‌‌های استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری که سابقه امنیتی طولانی‌مدتی دارد، در اقدامی عجیب و هماهنگ با ضدانقلاب، توئیت‌‌‌هایی منتشر کرد که در آنها خودکشی کاووس سیدامامی زیر سوال رفته است. آشنا در یکی از توئیت‌‌های خود نوشت: «نه جامعه‌شناسان دین خودکشی می‌کنند نه حامیان حیات‌وحش».

او پس از آنکه تلاش کرد خودکشی کاووس سیدامامی را دروغ‌پردازی جلوه دهد، در یک توئیت دیگری سعی کرد دستگاه قضا و سازمان اطلاعات سپاه را متهم کند. آشنا در این‌باره در توئیتی نوشت: «قاضی‌ها، دادستان‌ها، ضابط‌ها، بازپرس‌ها و بازجوها نه معصومند، نه بی‌خطا و نه خالی از حب و بغض. همانگونه که نظارت بر قوه مجریه ضروری است، اعمال نظارت بر رفتار با متهمان و محکومان هم ضروری است. مصیبت یک مرتضوی برای یک کشور کافی بود؛ او را تکثیر نکنیم».

اقدام عجیب آشنا برای دروغ جلوه دادن جاسوسی کاوس سیدامامی و خودکشی این متهم به جاسوسی، در حالی است که ماجرای وی و جاسوس‌ها خردادماه امسال نیز مورد توجه قرار گرفت. خردادماه امسال وزارت اطلاعات یکی از افراد شاغل در دفتر حسام‌الدین آشنا را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه نیز دستگیری این متهم به جاسوسی در دفتر آشنا را تایید کرده بود.  به هر حال اگرچه برخی معتقدند رفتار آشنا در زیر سوال بردن خودکشی یک جاسوس اقدامی بچگانه و ناشی از بی‌اطلاعی بوده است اما با توجه به سابقه طولانی‌مدت فعالیت او در وزارت اطلاعات، به نظر می‌رسد باید نسبت به تحرکات مشکوک این فرد توجه و تمرکز ویژه‌ای شود.


کد مطلب: 590696

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/590696/جزییات-جدید-نحوه-خودکشی-محل-اقامت-متهم-آشنا-جاسوس-ها-رابطه-ای

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com