پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۲۶
درباره فرمان رهبرانقلاب در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟/ اين اعلان جنگ به کارگزاران فاسد حکومتی است

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 589971
این گلایه‌مندی مردم در مرقومه رهبر معظم انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بازتاب پیدا کرد و ایشان در همین راستا نوشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟
مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟/ اين اعلان جنگ به کارگزاران فاسد حکومتی است
گروه سیاسی جهان نيوز، غلامرضا صادقیان: این یک اعلان جنگ است، یک مبارزه است و دادخواهی از ستم کارگزار فاسد و ظالم حکومتی! جنگ با اژدهای هفت‌سر و مافیای هزار فامیل کارگزار حکومتی که هیچ نسبتی با اسلام و انقلاب ندارد. بهترین هدیه‌ای که به مردم داده شد، ندای مبارزه شدید با فساد و ظلم برخی کارگزاران حکومتی بود که در شب چله انقلاب از زبان رهبری شنیده شد.

چهل سالگی انقلاب - شاید به طور طبیعی و بر مثال بسیاری از انقلاب‌ها - نیاز به نجات انقلاب از دست مدیران آن دارد. سخنان رهبر انقلاب صریح و بی پرده بود. اگر فسادی هست، این فساد ساده به میدان نیامده و چنان تو در تو و اژد‌‌ها‌گونه است که جنگ با آن دشوار است اما «حتماً باید نابود شود.»

رهبر انقلاب در آستانه 22 بهمن امسال که انقلاب ایران چهل‌ساله می‌شود، از مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد و مفهوم عدالت و شکایت مردم از فساد و تبعیض سخن گفتند و این در حالی است که بسیاری از مسئولان کشور معمولاً این روز‌‌ها را به حرف‌های گل و بلبلی و ذکر پیشرفت‌‌ها و دستاورد‌‌ها اختصاص می‌دهند و بسیاری از رسانه‌‌ها نیز به همین‌سو گرایش دارند، گويي نمي‌دانند که در جامعه و بر زبان مردم چه مي‌گذرد.  اما رهبر انقلاب در کنار ذکر عظمت انقلاب ایران در جهان و ذلتی که در منطقه به امریکا چشانده است، بهترین فرصت توجه به مردم را همین روزهای دهه‌فجر می‌دانند و با توصیف فساد به اژدهای هفت‌سر، آموزه‌ای را پیش‌پای مردم و مسئولان می‌گذارند که از آن گریزی نیست ­­­:‌«شدت عمل در برخورد با کارگزاران فاسد حکومتی.»

هر کس که این روز‌‌ها به مردم نزدیک‌تر باشد و به مردم پشت نکند و دلتنگی‌های مردم را در کوچه و بازار بشنود، اعتراف می‌کند که سخنان رهبر انقلاب در دیدار سنتی 19 بهمن، چقدر به حرف مردم نزدیک و گویی از زبان آنان است:‌ «حرف مردم شکایت از فساد است، شکایت از تبعیض است؛ این حرف مردم است. مردم خیلی از مشکلات را تحمل می‌کنند، البته فساد را، تبعیض را نمی‌پسندند، شِکوه دارند، شکایت می‌کنند. شکایت مردم از فساد و از تبعیض است که باید مسئولین -چه مسئولین قوه مجریه، چه مسئولین قوه قضائیه، چه مسئولین قوه مقننه- به طور جِد دنبال کنند.»‌ 

برخی از نسل اول انقلاب متأسفانه در چنبره مصلحت‌جویی‌هایی که ضدمصلحت واقعی است گرفتار آمده‌اند. واضح است که در این میان «انقلابی بودن» را باید از نسل جوان که نه آلوده به فساد است و نه پست و مقام خود را در خطر انقلابی عمل کردن می بیند، انتظار کشید و با ميدان دادن به آنان در عرصه افشاگري و مديريت، صحنه کارزار مبارزه با فساد را به ايشان سپرد.
 
نسل جوان انقلابی این روزها برای نجات انقلاب از دست  ظلم و فساد برخی کارگزاران حکومتی، بی‌تابی می‌کند و اگر چشم بینایی باشد، تمام حرف و حدیث‌ها و گفت‌وشنود‌های آنان در فضای مجازی و در محیط های علمی و دانشگاهی، به فساد و تبعیض برخی از مدیران نظام محدود شده است و این اگرچه درد است اما شیرین است، شیرین از آن جهت که جوان نسل سوم و چهارم انقلاب، همان پرچمی را به دست گرفته که پیران فرسوده مصلحت‌جوی انقلابی‌نما آن را به زمین گذاشته‌اند و بر سر سفره انقلاب نشسته‌اند تا سهم خود را  نشخوار کنند.

دشواری مبارزه با این اژدهای هفت سر در سخنان رهبری به دشواری مبارزه مولا امیرالمؤمنین علی(ع) در دوره پنج ساله حکومت با فساد و ظلم تشبیه شده است که تمام هم نشد. اما بار‌‌ها از زبان امام و رهبری شنیده‌ایم که مردمان انقلاب اسلامی از هر جهت متعهدتر و وفادارتر به آرمان‌های خود نسبت به مردمان کوفه هستند و امروز باید اجازه داد نسل انقلابی و متعهد که پرچم مبارزه با فساد گروهی از کارگزاران حکومتی را به دست گرفته‌اند، در چارچوب همین انقلاب به مبارزه ادامه دهند و اگر خدای ناکرده راه را برای آنان سد کنیم و مأیوس‌شان‌ سازیم، این پیام را به نسل انقلابی داده‌ایم که به مبارزه با فساد در چارچوب انقلاب فکر نکنند!

مدیران ارشد نظام در تمام دوره‌های گذشته و حتی دوره‌های آینده نتوانستند و نمی‌توانند به صراحت رهبر انقلاب از مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد دم بزنند زیرا چنین اعلان جنگی، اولاً زندگی پاک و ساده‌زیستی و ثانیاً روحیه انقلابی‌گری می‌خواهد و از کسی بر‌نمی‌آید که حتی حاضر به دست‌کشیدن از بخشی از اشرافیت خود در مقابل زندگی ساده مردم نیست. اما اين مبارزه‌اي که نسل جديد آغاز خواهد کرد، بايد بتواند همه اشرافيت کارگزاران فاسد و ظالم حکومتي را از حلقوم آنان بيرون بکشد.

*اژدهاي هفت‌سر فساد را چگونه نابود كنيم؟
مهران ابراهیمیان نیز طی یادداشتی نوشته است: پديده‌‌هاي اقتصادي ايستا نيستند و چون مبحث مهم منفعت و رجحان با پويايي نگاه‌هاي اقتصادي در تصميم‌گيري‌ها مؤثر است، بنابراين لزوم سياستگذاري در حوزه كلان و به‌تبع آن اقتصاد كلان شكل گرفت. 

برخلاف آنچه در اقتصاد خرد رفتار بنگاه‌ها و افراد را مدنظر قرار مي‌دهد و به آنها پيشنهاد و راهكار حداكثر‌كردن سود مي‌دهد، اقتصاد كلان با نگاهي فراتر از اقتصاد خرد به آنچه خير جامعه است، نظر دارد و با شاخص‌سازي‌هايي كه اقتصاددانان ايجاد كرده‌اند، سعي در برنامه‌ريزي براي بهبود آنها دارند. در اين ميان از آنجايي كه اقتصاد ملي، منطقه‌اي و جهاني مشمول اقتصاد كلان مي‌شود، بنابراين تصميم‌گيري‌ها بايد جامع‌تر، دقيق‌تر و با احتياط‌تر باشد و حتماً از نگاه جزيره‌اي و قالب شدن نگاه اقتصاد خرد افراد حقيقي و حقوقي در سطوح اقتصاد كلان به شدت پرهيز كرد. بديهي است اين نوع تصميم‌گيري‌ها بايد با ملاحظات و اهداف هر حاكميتي باشد كه در اينجا اهداف انقلابي مدنظرمان است. همچنين بايد در اين تصميم‌گيري‌ها از نقش عوامل خارجي همچون تحميل جنگ يا تحريم‌هاي ناجوانمردانه نيز غافل نشويم. 

اگر چنين نشود، فساد، تخلف و دورزدن قوانين و كاسبي با هر روشي از جمله كاسبي با تحريم يا كاسبي با برجام گسترش‌يافته و منافع فردي و جناحي بر منافع انقلاب و حاكميت چيره مي‌شود. 

اين همان موريانه‌هایي است كه مي‌تواند مردم را که از بيشه‌زارهاي خطرناك گذشته‌اند از پای در آورد. بي‌جهت نيست كه در آستانه جشن 40 سالگي انقلاب اسلامي رهبري در اين‌باره تأكيد كرده‌اند: «مردم را بشناسيد، حرف مردم شكايت از فساد و تبعيض است.» «مبارزه با ظلم و فساد بسيار سخت است و همانگونه كه چند سال قبل گفتم، فساد همچون اژدهاي هفت‌سر افسانه‌هاست كه از بين بردن آن به راحتي امكان‌پذير نيست، ولي حتماً بايد انجام شود.»

اما سؤال اساسي با مقدمه‌اي كه آمد اين است، چگونه با اين فساد بايد برخورد كرد و چگونه اين اژدهاي هفت سر را بايد نابود كرد؟

همان‌طور كه در بالا به آن اشاره شد، بايد اكنون بعد از چهار دهه تلاش‌هاي جزيره‌اي و بر حسب احساس تكليف و علقه سازماني مديران اكنون به اجماع در حل مسائل و نگاه جامع‌تر به مسائل اقتصادي برسيم. بايد ميان تضاد منافع در نگاه اقتصاد خرد و سياستگذاري براي اقتصاد كلان تمييز جدي قائل شد و ديگر اجازه بازي طناب‌كشي منافع ميان سازمان، مسئولان و مديران را به نفع افراد و حتي سازمان‌ها ممنوع كرد. در اين ميان همچنين به گفته رهبر انقلاب اسلامي در مسائل داخلي بايد «برخورد با ظلم و فساد در ميان كارگزاران حكومتي شديدتر و جدي‌تر از بقيه موارد باشد و همه مسئولان و مديران كشور بايد به اين موضوع توجه كنند.» و در مسائل خارجي نيز «ايستادگي در برابر ظلم و فساد در سطح بين‌المللي و رسوا كردن آن» را از جمله سياست‌هاي اصولي برشمرد. 
«مسئولان هر سه قوه بايد به‌طور جدي با فساد مبارزه كنند.» وگرنه با هر برخورد سياسي براي مقابله با فساد و حذف يك نفر بلافاصله سري ديگر از اين اژدها بيرون مي‌زند و مبارزه را سخت‌تر خواهد كرد.

 نبايد اجازه داد ساختار‌هاي موجود فسادزا و مفسدپرور شود و راه چاره نيز در دو بخش پيشگيرياز طريق شفاف‌سازي و رويكرد دولت به دولت الكترونيك است و راه درمان فضاي موجود نيز كنار گذاشتن رودربايستي و نگاه جامع به تقسيم منابع و در نظرگرفتن همه جوانب براساس علم اقتصاد كلان است. 

اگر چنين نشود، مطمئن باشيد نسخه‌هاي اقتصاد خرد در سياستگذاري‌هاي كلان و انحراف برنامه‌ريزان به سپردن اقتصاد كلان به دست بازار آزاد عمق بخشي فساد و بزرگ‌ترشدن اژدهاي هفت سر فساد را رقم خواهد زد !

*سمینار بدون مبارزه فساد
در بخشی از یادداشت سعید پور سعیدی نیز آمده است: مبارزه با فساد در سطح نظام اداری تابع اقدامات جدی ریشه‌کن سازی این پدیده نابهنجار است؛ اما کم‌کاری مسوولان و ایستایی آنان در برابر مقوله فساد تنها منحصر به اقدامات تصنعی شده است. این گلایه‌مندی مردم در مرقومه رهبر معظم  انقلاب برای همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بازتاب پیدا کرد و ایشان در همین راستا نوشتند: «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسوولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسوولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه به‌طور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

دستور کار مجدد؛ فرمان هشت ماده
مبارزه با فساد به منزله اصلی‌ترین عامل عدم دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی و همچنین وقفه در ارتقای مؤلفه‌های پیشرفت اسلامی-ایرانی و از سوی دیگر گسترش چتر ناامیدی در میان آحاد مردم، در اوایل دهه 80 با فرمان هشت ماده‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان گردید. در این فرمان رهبر معظم انقلاب، خواهان «تشکیل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و تهیه طرح مبارزه با فساد که دو قوه مجریه و قضائیه بدان همت گماشته‌اند، عزم جدّی مسوولان را به اقدام در این امراساسی و حیاتی» شدند.
 ایشان حضور «‌مفسدان و سوءاستفاده‌کنندگان از امکانات حکومتی» به منزله ایجاد «احساس ناامنی و نومیدی» در میان «سرمایه‌گذار و تولید‌کننده و اشتغال‌طلب» دانستند و راهکار خشکاندن ریشه فساد مالی و اقتصادی را در «اقدام همه‌جانبه بوسیله قوای سه‌گانه مخصوصاً دو قوه مجریه و قضاییه» بیان کردند و در فرمانی هشت ماده نقشه راه نابودی اژدهای هفت سر فساد را اعلام کردند؛ در شرایط فعلی باید این دستورکار برای مسوولان با درک مختصات زمانی سرلوحه اقدامات جدی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی و سپس گام‌های جدی برای تحقق عدالت اجتماعی برداشته شود.


پی نوشت:
1)http://www.javanonline.ir/fa/news/894735
2)http://www.javanonline.ir/fa/news/894724
3)http://sobhe-no.ir/newspaper/417/2/16479

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جانم فدای رهبر واقعا با سمینار مسئله حل نمیشود...بعنوان کسی که سالها در سیستم اقتصادی دولتی در استان کرمانشاه با گروهی رانت خوار و زیاده خواهیشان مبارزه و مقابله کردم واقعا گله مندم...بنده نوعی تسلیم تطمیع و رشوه و...آن باند نشدم اما تنها بودم دریغ از یک حمایت ....نتیجه پر واضح بود آنقدر تنها شدم که از سیستم جدا شدم و در گوشه ای نشستم.ببینید آنچه من با آن مخالف بودم ویژه خواری عده ای بود که امتیازات خاص اقتصادی می گرفتند و به راههای مختلف مسئولان در سطح بالا را آلوده می کردند و وقتی به من می رسیدند نمی توانستند به طرقی تطمیعم کنند و به نتیجه برسند لکن از رده بالاتر من مجوزات را می گرفتند و به اصطلاح مرا دور می زدند و همه جا مرا بعنوان مانع بخش خصوصی معرفی می کردند... تنها صحبت من اجرای عدالت و یکسان دیدن همه مردم در امتیازات و رعایت قوانین و مقررات دولتی و تجاری در معملات و تعاملات اقتصادی و تجاری بود...آلان آن باند ر استان کرمانشاه به یک مافیای عظیم بدل شده است که نتصل شده است به مافیاهای پدر خوانده در مرکز کشور و مسئولان استانی را دیگر یارای مقابله با آنها نیست حتی اگر اراده ای برای مبارزه با فساد باشد.به امید روزی به فساد و ویژه وخواری برچیده شود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی میگین میشه مثل اول انقلاب محاکمه های چند دقیقه ای و سپس اعدام فاسدان ولی چشمم آب نمی خوره ...
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
تبریک میگم به شما
وظیفه افرادی مـثل شما سالم نگه داشتن خود از فساد و پول حرام هست تا آنگاه که منجی ظهور کرد افرادی پاک و کاردان برای مدیریت جامعه داشته باشد

مدیر پاک کم از یک سرباز و یا فرمانده در خط مقدم نیست
Iran, Islamic Republic of
15سال پیش هم رهبر انقلاب احکام هشت ماده ایی را صادر کردند که اجرا نشد و حالا هم اجرا نمیشود مگر اینکه کرم درخت رو از داخل خود درخت دنبالش بگردی ...
احسان
Iran, Islamic Republic of
با آنچه از دین میدانم شما از امتحان الهی سربلند بیرون آمده اید. از نظر من از خوشبخت ترین انسان ها هستید. انشالله همیشه اینچنین خوشبخت باقی بمانید.
علی
Iran, Islamic Republic of
اگر قوه قضائیه وظیفه خود را به درستی انجام میداد حالا اینجوری نمیشد
Iran, Islamic Republic of
العدل اساس الملک
قطعا مشکل قضاییه است نه دولتها و بخش خصوصی
Iran, Islamic Republic of
انداختن مشکل گردن یک قوه درست نیست...هر کس در جای خودش مقصر است دولت بخاطر اینکه برای انتصاب مدیران مکانیزم درست ندار د و متاسفانه لابی گری جای خود را به شایسته گزینی داده است بخش خصوصی بخاطر اینکه اخلاق کسب و کار را رعایت نمیکند و برای بدست آوردن پول به هر دری میزند رانت میخورد ویژه خواری میکند عدالت را با پارتی بازی و متقدم کردن خود بر دیگران و... زیر سئوال می برد...
Iran, Islamic Republic of
...
حسين
حرف مردم شکایت از فساد است، شکایت از تبعیض است؛ این حرف مردم است. مردم خیلی از مشکلات را تحمل می‌کنند، البته فساد را، تبعیض را نمی‌پسندند، شِکوه دارند، شکایت می‌کنند. شکایت مردم از فساد و از تبعیض است که باید مسئولین -چه مسئولین قوه مجریه، چه مسئولین قوه قضائیه، چه مسئولین قوه مقننه- به طور جِد دنبال کنند.»‌
با سلام اين سخن رهبر معظم است كه بايد عمل شود كه عمل كردن به نصيحت رهبر تداوم بخش ايستادگي در برابر ظالمين و منافقين و استكبار جهاني است .
علی
Iran, Islamic Republic of
شما مگه سایت خبری نیستین ؟ در راستای کار خبری چرا سف احمدی نژاد عضو مجع تشخیص مصلحت نظام رو پوشش نمیدین ؟
گزینشی کار مکنید؟ این برای یه سایت خبری خیلی بده به هرحال باید یه فرقی بین حاج علی زاکانی و حجاریان باشه
لیلا
Iran, Islamic Republic of
در این سایت ازادی بیان وجود داره. مثل شبکه های اجتماعی فتن وافسران که این دو شبکه به لطف بعضیا بسته شدن. همه حرف میزنند. نقد می کنند. با هر سلیقه ای
رضا
فرمان هشت ماده ای رهبرانقلاب درسال 80 !!!!!!! یعنی 16 سال قبل !!!! , وما چقدر امیدوار بودیم و دلخوش , واما آن موقع هم خوب یادم هست , دو سه تا سمینار ( ودر سمینار دو سه تا سخنرانی های قلمبه سلمبه و بی سروته و کلی تعریف وتمجید از یکدیگر ومخصوصا از خدمت گذاران خدوم مملکت ؟!؟!؟!؟!؟ ... واهدا کادو دراختتامیه ؟!؟!؟! ... ) ودوسه تا برنامه تلویزیونی در ارتباط با لزوم مبارزه با فساد ومخصوصا مبارزه با فساد درسازمانهای بین المللی و کشورهای دیگر و .................... و بدین صورت آنها باهم ازدواج کردند ومردم به خوبی وخوشی سال ها درکنارهم دارند زندگی می کنند وقصمه مادارد به آخر می رسد , واما این کلاغه حداقل من دراین مملکت ,دیگر امیدوار نیستم که به مقصد برسد.
Iran, Islamic Republic of
تا زماني كه در بدنه حكومت مديران فاسدي كه بيت المال و گلوگاههاي رسيدن به آن دردستشان است وجود دارند فساد ريشه كن نمي شود . تا كسي قدرت دارد از بيت المال ميلياردي براي فوتبال هزينه كند ! تا وقتي از ستاد هدفمندي براي رياست جمهوري اختلاس و براي كانديدا ي خاص هزينه كنند ! ...
هدی
رهبر همیشه هوشیار وبیدار مکرر هشدار می دهند اما مسئولین انگار گوش شنوا ندارند خدا به داد رهبر و مردم برسد
...مردم با فساد مبارزه م کنند
Iran, Islamic Republic of
اول باید واسه 80 میلیون ایرانی سمینار و همایش برگزار بشه تا یاد بگیرند به افراد فاسد رأی ندن! بعدش همه چی خودش درست می شه...
Iran, Islamic Republic of
احسنت. خیلی از این مفسدها تو حیاط خلوتی به اسم مصلحت و آبروی نظام مخفی شدن.
محمد
...
Iran, Islamic Republic of
این متن مصداق بارز "وای به روزی که بگندد نمک" است.
Iran, Islamic Republic of
شکایت از رانت و فساد و ژنهای خوب و اقا زاده ها و ثروتهای باد آورده و مسئولین بی دردی که گناه خود را نمی پذیرند و مسئول نمیدانند خود را و فرصت طلبی و ظلم و ستم و عدم صرف منابع برای اکثریت مردم است.
علی
Iran, Islamic Republic of
...
امین
Iran, Islamic Republic of
با احترام به نظر همه دوستان
تا اونجایی که بنده خبر دارم فساد در بعضی از دستگاه های اجرایی و قضایی نفوذ کرده و به همین خاطره که شاهد اختلاس های کلان در بین مدیران دولتی و انفعال مسؤلان قضایی هستیم در این وضعیت لازمه که ارگانی خارج از این دو دستگاه اقدام به تصفیه اینها بکند و با توجه به قدرت و اقتدار دستگاههای ولایی که ترکیبی از امامت رهبری و اطاعت مردمی هست می بایست دستگاهی از این جنس به یاری خدا با نظارت رهبری و حمایت مردمی اقدام به تصفیه دستگاه های حکومتی از لوث وجود منابع فساد زا بکنه و این تصفیه مثله یک عمل جراحیه سخته که طبیعتاّ با درد و دشواری و احتمالاّ خونریزی همراهه
Iran, Islamic Republic of
رهبری همیشه به موقع موارد رو یادآوری میکنن ولی دریغ از گوش شنوا ، اگه همیشه به حرف ایشون گوش میکردیم الان از یه کشور پیشرفته با یه اقتصاد عالی بودیم
Iran, Islamic Republic of
کشور به این ثروتمندی به قول خود روحانی 40سال هم کمه !!
Iran, Islamic Republic of
مردم مخصوصا جوونها باید تو این مسائل جریان ساز باشن. ینی باید مدام این مسائل گفته بشه و مردم رو به فکر در مورد اون وادار کرد. نه اینکه بشنویم فلانی جند ده هزار میلیارد اختلاس کرده و راحت از کنارش بگذریم. باید قضیه حقوق های نجومی و نتیجه ی اون برای همه روشن بشه. و مهمتر اینکه نباید وارد بازی های حاشیه ای بشیم. این بازی ها برای تغییر جهت تفکر مردم هست.