جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۶
۴۲
ویژه نامه استاد بزرگ اخلاق تهران، آیت الله سید احمد خوانساری؛

گفتگوی جالب آیت الله خوانساری با عزرائیل/ صوت+تصاویر+فیلم

پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 589671
آیت الله خوانساری فرمود: هروقت من شروع به خواندن کردم، شما هم شروع کنید.دکتر تعریف می کرد تا او شروع به خواندن سوره انعام کرد، چاقوی جراحی را روی شکمش گذاشته و دست به کار شدیم.
گفتگوی جالب آیت الله خوانساری با عزرائیل/ صوت+تصاویر+فیلم
گروه فرهنگ جهان نيوز، حامد زبیراوی: مرحوم آیت‌الله سیداحمد خوانساری از ساداتی است که با سی تبار به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد، در واقع یکی از فقهای نامدار شیعه در قرن چهاردهم هجری است، وی مدتی در شهر تهران امام جماعت مسجد سیدعزیز‌الله در بازار شهر را بر عهده داشت، درباره چگونگی حضور وی در تهران این گونه بیان شده است: پس از درگذشت آیت‌الله یحیی سجادی امام جماعت مسجد سید عزیزالله، جمعی از مردم شهر تهران از آیت‌الله العظمی بروجردی تقاضا می‌کنند که یک شخصیت بزرگی را برای امام جماعت مسجد معرفی کند تا علاوه بر اقامه نماز به امور دینی مردم هم بپردازد، آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سید احمد خوانساری را معرفی می‌کند و این گونه می‌شود که پایتخت شاهد حضور مردی از تبار عارفان می‌شود.

مشغول قرآن بودم نفهمیدم
آیت الله حاج سید احمد خوانساری به دلیل بیماری زخم معده،به دستور پزشک معالج دربیمارستان بستری شد.چون سالخورده و ضعیف البنیه بود و در وقت بستری شدن 98 سال از عمرش می گذشت، تحمل جراحی بدون بیهوشی ممکن نبود. از طرفی هم اجازه بیهوش کردن را نمی داد،زیرا معتقد بود که در هنگام بیهوشی،تقلید مقلدین اشکال پیدا می کند. دکتر معالج به او گفت طبق آزمایش ها و عکس برداری ها،باید حتما عمل جراحی روی او صورت گیرد.آیت الله خوانساری گفت: مانعی ندارد،عمل جراحی را هر وقت خواستید،شروع کنید،ولی قبل از آن به من خبر دهید که با تلاوت قرآن و توجه به آن، مشکل بی هوش کردن حل شود. دکتر جراح پذیرفت.لحظاتی بعد گفت: ما آماده هستیم که دست به کار شویم.آیت الله خوانساری فرمود: هروقت من شروع به خواندن کردم، شما هم شروع کنید.دکتر تعریف می کرد تا او شروع به خواندن سوره انعام کرد، چاقوی جراحی را روی شکمش گذاشته و دست به کار شدیم. چنان بی حرکت بود گویا در حال بی هوشی کامل است.بعد از پاره کردن و دوختن و اتمام کار،گفتم:حضرت آقا!کار ما تمام شد.ایشان قرآن را بستند و فرمودند: صدق الله العلی العظیم. گفتم: آقا دردتان نیامد؟ فرمود: مشغول قرآن بودم، نفهمیدم.

فیلم/ لحظاتی کوتاه در محضر حضرت آیت الله سید احمد خوانساری
دریافت.mp4

پشت در مهمان داریم
یکی از بازرگانان مورد اعتماد تهران می گفت: روزی خدمت ایشان بودم و هیچکس دیگر نبود.«آقا ناگاه فرمود:فردی جلوی در است و خواسته ای دارد.» «عرض کردم آقا: کسی زنگ نمی زند.» «چرا کسی هست،این پاکت را به او بدهید تا برود.» پاکت را گرفتم و جلوی در آمدم، شخص محترمی را دیدم که قدم می زند.گفتم: شما زنگ زدید؟ گفت: خیر!پرسیدم : کاری دارید؟ گفت: همسرم بیمار است و برای بستری شدن هشت هزار تومان کسری دارم. پاکت را به او دادم. همان جا باز کرد و پول ها را شمرد. درست هشت هزار تومان بود!.

عیادت حضرت عزرائیل
یکی از علمای تهران که در آخرین روزهای حیات پر برکت آیت الله خوانساری برای عیادت خدمت رسیده بود، از ایشان نقل می کند: شخص ناشناسی نزد من آمد و گفت: من عزرائیل هستم.پرسیدم برای قبض روح آمده ای؟ گفت: نه برای عیادت آمده ام، اگر مشکلی داری بگو.  گفتم: قسمتی از پایم درد می کند.او به پایم دست کشید و برطرف شد. موقع خداحافظی به من گفت: ده روز دیگر برای قبض روح می آیم. و ده روز بعد آن عالم جلیل به لقاالله پیوست.

نماز آیت الله سید احمد خوانساری
دریافت.mp4

ببخشید آقا، وقت نماز است اجازه می‌فرمایید به نماز بروم
این عالم بزرگوار همواره در مواجهه با دیگران صبور بود و اگر کسی به ایشان آزاری می‌رساند، ایشان تحمل می‌کرد. از آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا تهرانی(رحمه‌الله) نقل‌شده است که: «شخصی به منزل آیت‌الله‌العظمی سید احمد خوانساری (رحمه‌الله) رفته و به ایشان جسارت کرد و لحظاتی به فحش و ناسزا ادامه داد، تا این‌که موقع اذان و نماز رسید، آیت‌الله خوانساری فرمودند: «ببخشید آقا، وقت نماز است اجازه می‌فرمایید به نماز بروم، آن شخص با دیدن این‌ همه صبر و گذشت و اخلاق اسلامی پشیمان شد و از ایشان عذرخواهی کرد»

صوت/ مرحوم آیت الله خوانساری (ره) در کلام مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی

دریافت.mp3


تصاویر - حضرت آیت الله سید احمد خوانساری (ره)














https://jahannews.com/vdcd5n0kfyt0j96.2a2y.html
jahannews.com/vdcd5n0kfyt0j96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرسی خیلی جالب بود مخصوصا اون نظر ایشان برای بیهوشی قبل عمل جراحی
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
بلی کاملا حقیقته که ایشان حاضرنشد بیهوش شود و عمل جراحی انجام شد خداوند ایشان را رحمت کند که اسوه تقوی و پارسایی و زهد و تواضع بودند
ایشان 6 ماه قبل ازفوت خطبه عقد بنده را خواندند و آن روزجمعه برای من فراموش نشدنی است... از تواضع آن مرحوم علیرغم جایگاه رفیع ایشان در میان روحانیت و مردم درشگفتی بودم!
ضمنا آن مرحوم درمنزل بمناسبت های ایام عزاداری مراسم روضه خوانی و ذکر مصیبت داشتند و نکته جالب این که با همان سن و سال اکثرمواقع می ایستادند و به مراجعین ازهرصنف و قشری احترام می گذاشتند... تواضح ایشان مثال زدنی بود
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا بی هوشی موضعی که انجام شده بود این کار فوق العاده نیست که لازم به بیان باشه
مثلا که چی ؟
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بنظرشما ایشان در زمان بی هوشی موضعی قرآن تلاوت میکرده؟
اگر اطلاع دقیق و موثفی داری ازما دریغ نکن!
Iran, Islamic Republic of
تا بحال داندان پزشکی رفتی؟؟؟
کسی رو بیهوش نمیکنن بلکه بی حسی موضعی انجام میدن این که دیگه گفتن نمیخواد
سینا
Iran, Islamic Republic of
میان عاشقان سری است جانا چه داند اکه اشتر می چراند .
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
نمیدانم شما متوجه سئوال من نشدید یا اینکه پاسخ مستدل ندارید
سئوالم را تکرار میکنم که آیا شما اطلاع دارید که آن مرحوم بیهوشی موضعی داشته است؟ و درآن حالت چگونه قرآن تلاوت می کرده و طبق نظر پزشکان جراح کاملا بیحرکت بوده است؟
درواقع شما می خواهید تمرکز مرحوم را درموقع جراحی و تلاوت قرآن زیر سئوال ببرید؟... چرا؟!
برای روشن شدن شما می گویم این قضیه بقدری مستند و موثق بوده که نسل گذشته و آنها که از زندگی این علما باخبربوده اند ازآن مطلع هستند و گرنه احتیاج به این بحث ها نیست.
Iran, Islamic Republic of
این عمل در بین مردان خدا کاری ساده است.
Iran, Islamic Republic of
شما با این نوع نگرش اینجا چه کار داری؟!!!!!
سینا
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا بیهوشی موضعی در مورد کمر به پایین است در بیماری قلبی . اگر اینکار را یک غربی انجام می داد عجیب بود .....
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
بنده خدای عزیز بیماری قلبی نبوده است گویا شما اصلا و ابدا خبررا مطالعه نکرده و فقط پاسخ موثق میدهید!
نظرات بالا را ملاحظه کنید و پیشنهاد میکنم که همیشه متن خبر و کامنت ها را دقیقا مطالعه کنید و پس ازآن نظردهید. ممنون
پاسخگو
Iran, Islamic Republic of
بیماری زخم معده بوده
همین الان با این همه پیشرفت در جراحی معده بیهوش میکنند تا چه رسد به آن زمان
هرچیزی برات ثقیل وسنگینه.سریع انکار و رد نکن
Iran, Islamic Republic of
باسلام.همونجور ندانسته مطلبی رانگید.در این عمل جراحی مقداری از معده ایشان را پزشکان برداشتند.در آن زمان خیلی این مطلب صداکرد.در روزنامه های آن زمان نوشتند.تاکید میکنم روزنامه های آن زمان یعنی زمان شاه.
Iran, Islamic Republic of
واقعاداره این حرفهاافسانه میشه زندگی ماورفتارماهامتاسفانه ازبزرگان دین فاصله گرفته
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند این عالم بزرگوار من نمی دونم چرا بعضی ها در هر موضوعی نظر می دهند اخه برادر عزیز شما که مساءل عرفان را نمی شناسید چرا نظر می دی برای هر حرف روز قیامت باید جواب بس بدی اینقدر تو مادیات زندگی غرق شدیم که معنویات را به سخره می گیریم وبهتر است ایشان را در کارها خود الگو قرار داده
حسن
Iran, Islamic Republic of
میان عاشق و معشوق رمزی است
چه داند آنکه اشتر می چراند
بخشی از نامه عرفانی امام راحل به مرحوم حاج احمدآقا:«پسرم! آنچه در درجه اول به تو وصیت مى‏کنم آن است که انکار مقامات اهل معرفت نکنى، که این شیوه جُهّال است؛ و از معاشرت با منکرین مقامات اولیا بپرهیزى، که اینان قُطّاع طریق حق هستند.»
Iran, Islamic Republic of
بعید میدانم کسانی که با عشق و علاقه بزرگان دین را رصد میکنند بخواهند مقامات اهل عرفان و معرفت را انکار کنند اما هیچ چیز مثل دفاع بد به این مقامات آسیب نمیزنه ...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا.
Iran, Islamic Republic of
بدبخت! به آیه قرآن منفی میدی؟
Iran, Islamic Republic of
اینکه منفی داده به احتمال زیاد چشمش ضعیف بوده جای مثبت و منفی را اشتباه دیده چون به جمله روحش شاد بعدی هم منفی داده و الا کدام زنازاده ای به کلام خدا منفی میده!!!!
United Arab Emirates
استاد بزرگوار آقای فاطمی نیا می فرمودند محضر آیت الله العظمی اراکی بودم، فرموند پیش آیت الله خوانساری میروید، عرض کردم آقا بنده مزاحم بزرگان نمیشوم. قدری تأمل کردند بعد فرمودند آیت الله آقا سید احمد خوانساری به مرتبه ای رسیده اند که گناه در ایشان اثری ندارد.
سودا
Iran, Islamic Republic of
منم دقیقا این جمله را از آقای فاطمی شنیدم.
Iran, Islamic Republic of
ایشان مردی متقی، دیندار و اهل عالم معنا بود.
روحش شاد و یادش گرامی
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
مرحوم امام ره حضرت ایت الله العظمی اقا سید احمد خوانساری ره را تالی تلو " عصمت " می دانستند .و برای ایشان احترام فوق العاده ای قائل بودند . خداوند به حق اولیائش جای خالی این بزرگواران و قدیسان و جانشینان به حق پیامبر ص پر بفرماید و همه ما را قدر دان نعمت انان مخصوصا رهبر فرزانه و فقیه پارسا و قدیس حکیم حضرت ایت الله خامنه ای مد ظله العالی قرار بدهد . "ان شکرتم لازیدنکم و ان کفرتم ان عذابی لشدید "بارالها پرچم پر افتخار تشیع و روحانیت اصیل شیعه و انقلاب شکوهمند اسلامی و امت عزیزر ایران را تا ظهور امام عصر ع محفوظ و پایدار بفرما .
احمد
Iran, Islamic Republic of
خداوند مارا از شفاعت ایشان درآن دنیا قراردهد
رفیعی
Iran, Islamic Republic of
برای شادی روح آن بزرگوار الفاتحه مع الصلوات .....
العبد
Iran, Islamic Republic of
عاقبت تهذیب نفس همین است............
وعاقبت نفس پرستی قعر جهنم است ...........
راه را انتخاب کنید............
سید قاسم
Iran, Islamic Republic of
زمان مرگ هر کس را فقط خدا می داند و بس . ...
Iran, Islamic Republic of
زمان مرگ هرکس را خدا می داندو بندگان خاص و صالح خدا که با اذن و اجازه خداوند بر این مسئله و خیلی از مسائل غیبی دیگر آگاهی پیدا می کنند .
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته .
سجاد
Iran, Islamic Republic of
چرا همه چیزو فقط با عینک ماتریالیستی میبینیم؟! من خوده خودم ده سال پیش میخواستم یه مسافرت برم با اینکه ته دلم چندان اعتقاد نداشتم به یه حاج اقا گفتم یه استخاره بگیر برام فقط همین قران رو باز کرد بعد گفت یه مسافرت درپیش داری برو خیره، الانم هنوز اثر اون مسافرت رو دارم میبینم.
Iran, Islamic Republic of
چه مردباخدایی خدابیامرزد
چه بزرگانی داشتیم
ابوالفضل خم پیچی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
سلام. رحمت و رضوان خدا بر ایشان و بر همه علما و شهدای اسلام. خدایا همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات را در این ماه رمضان عزیز بیامرز و آمرزیده و رستگار از این دنیا ببر.
جواد
Iran, Islamic Republic of
....
حسن
Iran, Islamic Republic of
علماو انسانهای والا مقام شکی نیست که به درجاتی می‌رسند اما ازهمه زیبا تر این اخلاق اجتماعی است که به امید اینکه روزی همه عالم به اخلاق برسند
Iran, Islamic Republic of
روحشان شاد
لیلا
Iran, Islamic Republic of
سلام .از ایت الله خوانساری میخواهم که برای من دعا کنن .میدونم ایشون وفات کردن.امیدوارم نوشته من رو بخونن.دعا برای عاقبت بخیری و شهادت
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله
سیدابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج هرکه شدمحرم دل درحرم یار بماند وانکه این کار ندانست درانکار بماند خداوند روح این عبد صالح خداوند را باحضرت سید الشهدا محشور فرمایند.