جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۴۷
چگونه به این اتفاق کم‌سابقه رسیدیم؟

کیمیاگری دولتمردان تدبیر در کم ارزش کردن بی سابقه پول ملی/ بفرمایید: دلار در حال رندشدن ۵ هزار تومان

وعده احیای پول ملی چه شد؟
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 588525
قیمت دلار در ماه اخیر با شیب تندی در حال افزایش است و امروز در حالی وارد کانال ۴۸۰۰ تومانی شد که کارشناسان درباره افزایش ارز تا پنج هزار تومان هشدار داده بودند.
کیمیاگری دولتمردان تدبیر در کم ارزش کردن بی سابقه پول ملی/ بفرمایید: دلار در حال رندشدن ۵ هزار تومان
گروه اقتصادی جهان نيوز: قیمت دلار در ماه اخیر با شیب تندی در حال افزایش است و امروز در حالی وارد کانال 4800 تومانی شد که کارشناسان درباره افزایش ارز تا 5 هزار تومان هشدار داده بودند.

به گزارش جهان نيوز، سیاست های پولی دولت دارای آشفتگی فراوان است. این آشفتگی را می توان در میدان فردوسی و چهارراه استانبول تهران که مرکز سفته بازی ها و دلالی ارز در کشور است بیشتر دریافت. در روزهای اخیر بار دیگر افزایش قیمت ارز به گونه ای بود که برای اولین بار یورو از مرز 6 هزار تومان عبور کرد و دلار نیز دیروز 4735 به فروش رفت و امروز نیز برای ساعاتی از 4800 عبور کرد.

این تحولات باعث شد تا ارزش پول ملی ایران بیش از پیش در برابر ارزهای خارجی اعتبارش را از دست بدهد و این برخلاف وعده های اقتصادی و پولی دولت برای جلوگیری از نوسان قیمت ارز و بهبود ارزش پول ملی بود. علاوه بر وعده هایی برجامی که برای ورود ارز به داخل کشور و بهبود اوضاعی بازار ارز داده بود،  دولت در تصمیمی در آذرماه برای تبدیل واحد پول ملی از ریال به تومان، بار دیگر ریال را در صدر اخبار قرار داد ولی بانک مرکزی تا به امروز سازوکارهای آن را پیاده نکرده است.

المانیتور بلافاصله طی گزارشی به تحلیل این ماجرا پرداخت، با آوردن نظرات موافقان و منتقدان دولت در این زمینه، می نویسد:«در صورتی که ارزش ریال بیش از این تضعیف شود، ممکن است موجب وارد آمدن آسیب سیاسی به دولت روحانی شود.» هر چه هست، تحلیل نوسانات ارزش پول ملی طی سال های اخیر، در شرایط حاضر می تواند یکی از مهم ترین موضوعات حائز بررسی باشد. علی الخصوص اینکه این موضوع حالا می تواند به عنوان اهرمی جهت تحلیل آینده ارزش پول ایرانی شناخته شود.

در این میان، تحلیل نقش بانک مرکزی می تواند از جایگاهی کانونی برخوردار باشد. چه اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌های مرکزی در سراسر جهان‌، حفظ ارزش پول ملی است. بانک مرکزی هر کشور بایستی با تنظیم مسئله عرضه و تقاضای ارز و اتخاذ تدابیر اقتصادی صحیح، ضمن کنترل تورم، زمینه پیشگیری از کاهش ارزش پول ملی را فراهم کند. پس از بی ثباتی بازار ارز در دو سال پایانی دولت دهم، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در مناظرات ریاست جمهوری دوره یازدهم نیز به آن اشاره شده بود.

حسن روحانی کاندیدای پیروز آن رقابت، از همان ابتدا با تمرکز بر حوزه سیاست خارجی، سعی کرد تا نبض اقتصاد ایران را به اقتصاد جهانی پیوند زده، از این طریق زمینه تثبیت و افزایش ارزش پول ملی را فراهم کند. در این مسیر، روحانی و تیم اقتصادی اش، پیشبرد مذاکرات هسته ای در کوتاه ترین زمان ممکن را مهم ترین راهکار حفظ ارزش پول ملی می دانستند. تحمل خسارات چند میلیارد دلاری ایران در صورت هر روز به تاخیر افتادن انعقاد توافق هسته ای، از شناخته شده ترین ادبیات این نوع مدیریت دولت در حوزه اقتصاد است.

روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری موکداً بر این مسئله انگشت گذاشته و گفته بود:« احیای ارزش پول ملی و مهار گرانی و ریشه‌کنی بیکاری از اهم برنامه‌های من خواهد بود و این کار شدنی است.» با این حال، طی دوره بر روی کار آمدن دولت یازدهم ، قیمت دلار یک افزایش 20 درصدی را تجربه کرد.

برجام هم علیرغم اینکه قرار بود دسترسی ایران به دلار را تسهیل کند  نتوانست جلوی افزایش قیمت دلار را بگیرد و از روز پس از اجرای توافق تا چند ماه بعد نرخ دلار دولتی با بیش از 200 تومان افزایش همراه بود. در بازار آزاد هم وضعیت مشابهی رقم خورده است. در انتهای مرداد سال 92 هر دلار در بازار آزاد 3180 تومان خرید و فروش می شد، اما در حال حاضر قیمت دلار به بالای 4600 تومان رسیده است.

این در حالی است که پیش بینی می شد با توجه به وعده مسئولین دولتی در این زمینه و با توجه به انعقاد توافق برجام، شاهد افزایش یا حداقل تثبیت ارزش ریال طی 4 سال اخیر باشیم.
 

 
حسن سلیمی، رئیس گروه سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران در همین زمینه گفته است:«دولت روحانی فکر می کرد می تواند نفت را در سال 2017 بشکه ای 65 تا 70 دلار بفروشد، اما اکنون مشخص شده که قیمت نفت تا این حد افزایش نخواهد داشت و در حدود 50 دلار باقی خواهد ماند. بنابراین برای جبران کسری بودجه خود، نرخ ارز را بالا برده است..»

افزایش مراودات دیپلماتیک با غرب نتوانست گامی برای تثبیت و افزایش ارزش پول ملی ایران بردارد. برجام اینک به ماکتی در سیاست خارجی تبدیل شده که طرف های خارجی به آن ضربه ای وارد می کنند و آن را بی اثرتر از گذشته می کنند.

در حالیکه دولت سعی داشت در لایحه بودجه سال آینده جیب خود را با افزایش قیمت حامل های انرژی، مالیات و عوارض، پر کند ولی با اعتراضاتی که صورت گرفت، این طرح ها فعلا مسکوت مانده است. ماههای پایانی سال و نیاز دولت به بودجه جاری بیشتر، دولت را به صرافت انداخت تا در مقابل افزایش قیمت ارز اقدام جدی صورت ندهد.

عبدالحمید انصاری، رئیس اسبق بانک ملی در این زمینه گفته است: «از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون میانگین سالانه 20 درصد تورم داشتیم اما سرکوب قیمتی ارز نگذاشتیم که متناسب با نرخ تورم رشد کند. بانک مرکزی اکنون توانایی کاهش نرخ دلار را تا قیمت 2000 تومان دارد، اما با این کار خزانه دولت خالی و مسائل کلان کشور با مشکلاتی همراه می شود. به همین دلیل در شرایط فعلی بانک مرکزی سکوت را به دخالت ترجیح می دهد.»

در همین زمینه افزایش نرخ ارز، بر روی دیگر کالاهای اساسی و مصرفی تاثیرگذاشته و مردم را در مضیقه بیشتری گذاشته است. همزمان با گرانی دلار در ۶ ماه اخیر تخم مرغ ۲۳.۰۴ درصد، کره ۱۷.۴ درصد، پنیر ۱۱.۵۵ و ماست ۱۰.۲۶ درصد افزایش قیمت پیدا کردند.

جهان بیگلری، عضو اتاق بازرگانی نیز ناکارآمدی دولت را دلیل افزایش قیمت ارز می داند: «دولت بدلیل اشتباهات اقتصادی قصد دارد هزینه های ناکارآمدی خود را از جیب مردم بپردازد و همان روش دولتهای قبل را در پیش گرفته است. دولت به دلیل جبران کسری بودجه، بهترین و کوتاهترین راه را که افزایش نرخ ارز است، انتخاب می کند.»

 یکی از فعالان بازار ارز درباره عدم ورود بانک مرکزی به بازار در روز جاری گفت: احتمالا بانک امروز فروش دلار بانکی رو متوقف کرده تا نور چشمی ها بتوانند به بهترین قیمت دلار هایی را که در قیمت های پایین خریده بودند را  در آرامش کامل بفروشند. یکی از صرافان بازار فردوسی در مصاحبه با یک خبرگزاری وضعیت فعلی بازار ارز را ترفندی برای گرانی دلار و ایجاد جذابیت برای پیش فروش سکه می داند و می گوید: شاید با این روش خانه دارهایی که دلار خریده اند به خرید سکه روی بیاورند.

دولت در ایران بزرگ‌ترین دارنده دلار است. عرضه و تقاضای ارز نیز همواره در دست خود دولت است، بنابراین به‌راحتی می‌توان اذعان کرد بزرگ‌ترین عرضه‌کننده و تقاضاکننده ارز خود دولت است. بنابراین مشخص است بزرگترین اخلال گر یا کنترل کننده قیمت ارز در ایران همان دولت یا بانک مرکزی می تواند باشد. طرفداران گران کردن قیمت دلار مانند محمد نهاوندیان، مسعود نیلی، محمد شریعتمداری و ولی‌ا... سیف اینک تصمیم گیران اصلی در حوزه اقتصاد ایران هستند. در تفکرات لیرال منشی، توسعه به قیمت له شدن اقشار آسیب پذیر مجاز است! و این رویکردی است که ژنرال های اقتصادی دولت در چند دهه اخیر دنبال کرده اند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
تقصیره احمدی نژاده اگر پول دلارهارو به باد نمیداد الان خزانه پر از دلار بود نه اینکه بره خالی تحویل بده
میترا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی سال 92:دلار بالای 1500مربوط به تحریمها نیست ،مربوط به سوء مدیریت است!
سیف سال 93(در حالیکه دلار بازار ازاد داشت به زیر 3000تومان میرسید ): دلار نباید زیر 3000تومان برود!
روحانی 94: همه تحریمها با امضای برجام از بین رفت!
انتخابات96: جهانگیری فدائی روحانی در مناظره ها : مردم یادتان هست ....به ما رای بدین تا همه چیز گل وبلبل بمونه!
خلاصه روحانی انتخابات 96: این منم فرشته مهربون وبقیه لولو هستند بهشون رای بدین میخورنتون !
سال96:دلار به 5000تومان نزدیک شد!
با وجود ژنرالهای سرکار! + برداشته شدن تحریمها با برجام به قول دولت راستگویان! +فرشته مهربان وجهانگیری سپر بلا.....پیدا کنید دلیل بالا رفتن دلار را!
Iran, Islamic Republic of
تخم مرغ هم شد کیلویی 8000
بازی آنفولانزا و...
همه به سود دلالها
بجای هیات دولت اسمش را بذارید هیات...
امین
Iran, Islamic Republic of
خب داداش انتخابات هزینه داره. اینهمه ستاد و بنرو و پوسترو دختر پسرهای انچنانی و....

باید یه جوری تعمین بشن

همه... فقط 2 میلیارد نمیگیرن که
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! خزانه خالی ای که از توش همون ماه اول، ده میلیارد تومان خرج بازسازی نهاد ریاست جمهوری وزدن سونا وجکوزی توش کردند وبرای خودشون نجومی حقوق صادر کردند وبا جارو زدن تهش ! به مردم سبد غذا دادند !زنانشون جشن گرفتند وشوی لباس برگزار کردند وسکه طلا باران بازی در اورند.برای من وتو خالی بود نه برای خودشون .
در ضمن الان که عراقچی همین هفته قبل گفت نفت میفروشیم توپٍتوپ وپولهاشو نقد نقد میگیریم ،پس کو دلارها؟!
Iran, Islamic Republic of
حقوق های نجومی شروعش متعلق به دولت معجزه هزاره سوم است و در این دولت چلویش گرفته شده است . لطفا کج بشین ولی راست بگو
Iran, Islamic Republic of
هر وقت یک فیش از مدیر یا معاون یا وزیر نجومی در دولت نهم ودهم مستنددیدی ،اونوقت خودت رو در گناه نجومی بگیران دولت ولرم وخنثی ونجومی بگیر، شریک کن.اش نخورده ودهن سوخته به شماها میگویند.
Iran, Islamic Republic of
دادستان دیوان محاسبات گفته مجوز پرداخت حقوق های غیر متعارف (نجومی) در سال 93 تصویب شد.
Europe
نبایدتعصبی فکر کنیم منصانه اقای روحانی بیشتر حرفه شعار میده،شهامت داشته باشه و بیاد صادقانه به مردم بگه که دولت برای پرداخت تعهدات ریالی بابت حقوق کارکنان دولت،یارانه وپروژههای،عمرانی با کسری بودجه مواجه شده و به همین خاطر عرضه دلارتوسط بانک مرکزی را به قصد ایجاد کمبود وافزایش قیمت محدود نمودهاست....دقیقا ترفندی که اقایاحمدی نژادبرای جبران کسری بودجه انجام داد
Iran, Islamic Republic of
اللهم اشف کل مریض
Iran, Islamic Republic of
قرار بود که 100روزه درستش کنید .یادتون رفت؟ الان 4.5 ساله سرکار هستید پاشو جانم ،پاشو برای دنیای دیگری ،اخرت خودت رو ضایع نکن.
Iran, Islamic Republic of
از...دولت مردان تدبیر و امید هست چه ربطی به احمدی نژاد داره مگه قرار نبود بعداز برجام دلار بشه ۱۰۰۰ تومان خودتون رفته بودید بالا شهر تهران رقص مای کوبی می کردید که دلار می خواد بشه ۱۰۰۰ تومان پس چی شد الان ۵۰۰۰ هزار تومان شد
Iran, Islamic Republic of
زمانی که در دولت دهم دلار شده بود ۳۵۰۰ این روزنامه های زنجیری چیکار که نمیکردن اما الان خف خون گرفتن چرا؟چون این دولت ...دستپخت خودشونه
Iran, Islamic Republic of
این روزنامه های زنجیره ای یک ماله بزرگ دومتری دست گرفتن تا روی خرابکاری های دولتیها بکشن
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم ما تا سالهای سال اثرات معجزه هزاره سوم را در اقتصاد خواهیم دید حتی بعد از روحانی
Iran, Islamic Republic of
به شما ... باشه قاتل بروسلی رو هم احمدی نژاد معرفی میکنید

بس کنید تو رو خدا این حرفهای مفت رو

5 ساله دارید ناله میکنید
بسه دیگه
Iran, Islamic Republic of
سیف و کامیاب و عراقچی باید از بدنه بانک مرکزی خارج بشند . متاسفانه بیشتر مشکلان ارزی و بانکی ایران توسط این 3 نفر در بانک مرکزی هست .
امین
Iran, Islamic Republic of
...
حسن از ایلام
Iran, Islamic Republic of
جدّا از این قضاوت شما متأسف شدم.
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژادخرج مردم کرد تا به دست نجومی ها نیفته
Canada
خوبه طرف همين يكي دو هفته پيش تو تلويزيون با قيافه حق به جانب ميگفت كجا ٤٧٠٠ تومن شده قيمت.
...
Iran, Islamic Republic of
رو آلزایمری بودن مردم حساب کرده
حساب درستی هم کرده ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
United States
32ساله که شارلاتانهای سیاسی دلارو از 7 تومن رسوندن اینجا دولت های اصلاحاتی و اصولسوارها ؟!

Iran, Islamic Republic of
32 سال نه 39 سال
Iran, Islamic Republic of
ربنا توفنا مسلمین خدایا ما را با ایمان بمیران
Iran, Islamic Republic of
بنده قصد دفاع از عملکرد اقتصادی این دولت را به هیچ وجه ندارم چرا که دولت فعلی می تواند و قادر است بازار ارز را کنترل کند و باید به وضع به وجود آمده شک کرد و به طور کلی ایراد و اشکال فراوانی را می توان به این دولت گرفت ولی می خواهم این را عرض کنم که شماها چرا چشمتان را بر روی نابسامانی های دورۀ احمدی نژاد بسته بودید و ساکت ماندید. در آن دوره هم قیمت دلار جهش زیادی پیدا کرد و بی ثباتی وحشتناکی بر اقتصاد حاکم شد ولی هیچی نگفتید و هیچ موضعی نگرفتید. این نشان می دهد آدم های با وجدان و خیرخواهی نیستید و موضع گیری تان در قبال این دولت فقط و فقط از روی حب و بغض شخصی و سیاسی است و بس.
گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آن کس است گیرند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
کی گفته رسانه ها سکوت کردن؟؟؟حتی در مورد خرید گوجه از سر کوچه احمدی نژاد هم جوک ساخته شد.اون وقت شما می گی سکوت کردن؟؟؟حرکت غلط غلطه.چه احمدی نژاد انجامش بده چه خاتمی.چه روحانی وچه هرکس دیگه ای.بالا بردن قیمت دلار یعنی گرانترشدن قیمت همه چی.مردم دیگه بیش از این تحمل گرونی رو ندارن.تو این اوضاع هدف از گرون کردن دوباره ی دلار و تخم مرغ و امثال اون دقیقا چیه؟؟؟؟زمینه سازی برای ایجاد اغتشاشات حتما.
Iran, Islamic Republic of
خواستی ابروشو درست کنی ولی زدی چششو در آوردی
Iran, Islamic Republic of
دکتر احمدی نژاد 6 سال نرخ ارز را ثابت نگه داشت و در 2 سال آخر باند ثروت و قدرت با تاسیس صرافی و خارج کردن مقداری زیادی دلار از کشور قصد زمین زدن دولت را داشتند اما این دولت هرساله قیمت دلار را افزایش داده است و کسر بودجه اش را جبران می کند.
Iran, Islamic Republic of
...
کاظم
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر عزت پاسپورت ایرانی عزت ریال ایران هم پرید.!
حالا دولت میاد میگه قیمت حامل های انرژی خیلی پایین تر از فوب خلیج فارس هستش.!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
۴۶۰ زائر ما در سال ۹۴در یک نصف روز با پاسپورت ایرانی در منا جان دادند حسن همون موقع تو هواپیما عازم سازمان ملل بود به او خبر دادند ولی حاضر نشد طبق عرف دیپلماتیک سفر را نیمه کاره رها کند و برگردد در عرف دیپلماتیک رسم است اگر رئیس جمهوری به سفر رسمی خارجی رفته باشد و یک اتفاقی برای کشورش بیفتد مثلا ۲۰ نفر کشته شوند به احترام مردم و در همدردی با خانواده های مصیبت دیده سفر را نیمه کاره رها می کند و بر می گردد
آریو از سوئد
Iran, Islamic Republic of
در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دریافت ارز در صرافیها و بانک در قبال بلیط سفر انجام میشه. من در کشور سوئد زندگی میکنم و هر وقت که برای گرفتن ارز به بانک یا صرافی فورکس و ایکس چنچ رجوع میکنم اول بلیط مسافرت میخوان. اگر مقدار ارز بیشتر از ۲۰۰۰ یورو باشه کپی آخرین تراکنش بانک را هم میخوان. اگر ارز درخواستی از ۹۰۰۰ یورو بیشتر باشه باید ۷ روز قبل درخواست بشه و اگر موافقت شد ارز پرداخت میشه. البته به ندرت موافقت میشه مگر برای کار تجاری. من موندم چرا در ایران هر کسی اجازه داره ارز خرید و فروش کنه؟ مسئولین اقتصادی ما نیاز به یک دوره آموزش در کشورهای اروپایی دارند. والا اگه اینطور پیش بره مملکت ورشکست میشه.
Italy
داداش مشکل اصلی اینه که اصلا نیازی نیست همه مبادلات به دلار انجام بشه که انقدر تقاضا براش وجود داشته باشه / اگه فقط با چهار کشور چین کره جنوبی ترکیه و امارات پیمان دوجانبه پولی منعقد بشه شصت درصد نیاز به دلار مرتفع میشه
Sweden
تایید میکنم کاملا درسته
Iran, Islamic Republic of
سری به آرشیو سایت بزنید ببینید در سالهای که معجزه هزاره سوم دلار از 900 تومان به 3700 رساند مطلبی در مورد سقوط پول ملی داشته اید
بهرام
Iran, Islamic Republic of
...
جرا دروغ گفتن اینقدر در کشور ما راحت و آسان است؟
یک ایرانی وطن پرست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا مطلب را سناسور می کنید
Iran, Islamic Republic of
سانسور صحیح است نه سناسور.فارسی را پاس بداریم
Iran, Islamic Republic of
...
بهرام
Iran, Islamic Republic of
پس چی شد قول پایین امدن قیمت ارز؟ این چه معنایی دارد؟ مردم میفهمند معنایش را.اقای سیف اقای رییس جمهور مردم میدانند .چرا قول الکی میدهید؟
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه مرحوم نوربخش رو..دلار 80 تومنی تحویل گرفت 480 تومانی تحویل داد...این آقایون هم شاگردان همون مکتب هستن دیگه، بعد میگن چرا در زمان احمدی نژاد دلار 3 برابر شد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی مردم از گران شدن بنزین ناراحت شوند و نگذارند که گران شود دولت هم از راه دیگه وارد میشه معلوم بود وقتی بنزین گرون نشه دلار رو بالا می برند
Iran, Islamic Republic of
چرا دولت اینقدر منفعل است ظاهرا از این افزایش قیمت نگران نیست چه کسی باید این نابسامانی را سامان دهد حتما باید اتفاقی بیفتد و خسارتی وارد شود تا رگ آقایان بجنبد .