کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا عبور از روحانی فایده‌ای ندارد و ترامپ هم کمکی نخواهد کرد؟!

4 بهمن 1396 ساعت 8:34

روزهای گذشته بخشی از جریان اصلاح‌طلب که معتقد است که کارنامه این جناح سیاسی با دولت روحانی در افکار عمومی گره خورده و راه فراری از آن نیست، به هر طریق ممکن تلاش می کند که "عبور از روحانی" را بزرگترین اشتباه منتقدین مردمی تفسیر کند


گروه سیاسی جهان نیوز: طی روزهای گذشته بخشی از جریان اصلاح‌طلب که معتقد است که کارنامه این جناح سیاسی با دولت روحانی در افکار عمومی گره خورده و راه فراری از آن نیست، به هر طریق ممکن تلاش می کند که "عبور از روحانی" را بزرگترین اشتباه منتقدین مردمی تفسیر کند.

به گزارش جهان نیوز، در هفته‌های اخیر چهره‌های تندرویی همانند مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی سردسته چنین تحلیل های بوده اند.اما اینک سعید حجاریان نیز دست به قلم شده و در همین راستا تاکید کرده که عبور از روحانی غلط است و ترامپ هم تمایلی برای کمک به معترضان داخل ایران ندارد.

این تئورسین جریان اصلاحات در بررسي ريشه‌ها و تبعات گزاره «عبور از روحاني» نوشته است: "دولت يازدهم زميني سوخته‌ و مجموعه‌اي از بدهي‌هاي انباشته را از دولت پيش از خود به ارث برد. اين ارثيه ناميمون، به همراه مطالبات هشت‌ساله (٩٢-٨٤) مردم و شعارهاي مطرح شده در انتخابات سال ٩٢ به انتظارات مردم دامن زد و در نتيجه بر شدت فشارها بر دولت افزوده شد. ريشه مشكلات فعلي را لزوما نبايد در عملكرد و نگرش دولت روحاني جست؛ يعني اگر رقيب وي نيز به پاستور مي‌رفت، چنين وضعيتي خواه‌ناخواه حادث مي‌شد چرا كه احمدي‌نژاد درآمد بادآورده كشور (از فروش نفت) را به نام عدالت، هزينه كرد و يك گام در جهت توسعه كشور بر نداشت.احمدي‌نژاد زماني كه تشعشع هاله نورش چشم راست‌ها را كور كرده بود، جمعيت كثيري را به استخدام دولت درآورد و دولت را فربه، لخت و ولنگار كرد. از اين گذشته، او اين جسارت را به مردم داد كه مي‌شود يك شبه ره صد ساله رفت؛ چه از طريق ساخت‌و‌ساز و چه از طريق ساخت‌و‌پاخت و در يك كلام روحيه كار را از بين برد. رييس دولت‌هاي نهم و دهم دايما ادعا مي‌كرد از اين دهستان به آن شهرستان در حال دويدن بود؛ كه اين عمل وي به روزه‌داري مي‌مانست كه فقط شكمش روزه است و نهايتا جز تشنگي چيزي عايدش نمي‌شود. لذا، روحاني، امروز با چندين ابرچالش‌ مواجه است."

وی می افزاید: " كم ‌آبي كشور، آلودگي هوا، حاشيه‌نشيني، صندوق‌هاي بازنشستگي، موسسات مالي و اعتباري كه ممكن است آفت‌شان به بانك‌ها نيز سرايت كند و بيكاري كه اگر سالانه ٦٠ ميليارد دلار هزينه شود، پس از ١٠ سال تنها مي‌توان نرخ بيكاري را در حد امروز نگه داشت. روحاني در چنين وضعيتي و در حالي كه آماج حملات رقيب است، بايد سه سال ديگر در پاستور بماند؛ سه سالي كه دستخوش اعتراضات پي در پي خواهد بود، اعتراضاتي كه مانند موج دريا عقب مي‌روند و با شدت بيشتر باز مي‌گردند. در اين شرايط، آنهايي كه از ابتداي دولت روحاني در روضه‌هاي‌شان و از تريبون صداوسيما و نماز جمعه يأس و نااميدي پمپاژ مي‌كردند و مي‌خواستند روحاني را بي‌كفايت نشان دهند، فرمان «نه_به_روحاني» را صادر كردند و شعار «مرگ بر روحاني» سر دادند در حالي كه نگفتند پس از روحاني به چه فرد يا نهادي مي‌رسند. پاسخ روشن است؛  عبور از روحاني يعني گذر از دولت و رسيدن به حاكميت و اصل نظام و در آخر عبور از جمهوري اسلامي. فارغ از طرز تفكر حاملان و عاملان گزاره «عبور از جمهوري اسلامي» بايد گفت اين شعار نامفهوم است و به تونل تاريكي مي‌ماند كه انتهايش‌ هيچ‌گونه نوري وجود ندارد و از اين روست كه بايد اذعان داشت كه جوانان با محتواي شعارشان غريبند چرا كه در دوره پهلوي زيست نكرده‌اند."

وی درباره عدم تمایل ترامپ برای کمک به معترضان داخلی نیز می‌نویسد: "برخي از حاميان شعار «عبور از جمهوري اسلامي» تصور كردند دولت امريكا پشتيبان تحولات احتمالي است. بله؛ امريكا بعد از جنگ دوم جهاني در اروپا و در قالب طرح مارشال هزينه كرد زيرا كه نمي‌خواست عرصه را به كمونيسم واگذار كند. براي ايران و تركيه و پاكستان نيز اصل چهار ترومن را داشت چون نمي‌خواست اين كشورها به اردوگاه چپ بپيوندند اما امروز برخي غافلند كه ترامپ بر سر كار است؛ فردي كه يك بيزنس‌من تمام‌عيار است و يك دلار براي چنين مسائلي هزينه نمي‌كند."
 


کد مطلب: 585035

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/585035/چرا-عبور-روحانی-فایده-ای-ندارد-ترامپ-هم-کمکی-نخواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com