سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۳۷
بررسی دوگانه های انتخاباتی و کنش سیاسی:

نقش دو نامزد انقلابی انتخابات ۹۶ در آینده اصولگرایی/ چرایی تخریب هدفمند قالیباف و رئیسی

شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 583515
از عمده نیروهایی که براساس تحلیل ها انتظار می رود به صورت جدی تری در انتخابات آینده حضور یافته و برنامه هایی برای انتخابات مجلس ارائه دهند، دو شخصیت رئیسی و قالیباف می باشند. هرچند این دو تا کنون پیرامون انتخابات پیش روی مجلس اظهارنظر نکرده اند ولی فضای انتخاباتی و رویکردهای سیاسی مانند نواصولگرایی یا وجود 16 میلیون رای در انتخابات سال 96 انگیزه های جدی برای کنش گری در این عرصه ایجاد می کند.
نقش دو نامزد انقلابی انتخابات ۹۶ در آینده اصولگرایی/ چرایی تخریب هدفمند قالیباف و رئیسی
گروه سیاسی جهان نيوز، مجتبی غفاری: قالیباف با نواصولگرایی پس از انتخابات به عرصه سیاسی بازگشت و رئیسی نیز در حال رصد اوضاع سیاسی کشور و اظهارنظرهایی من باب اوضاع اقتصادی و معیشتی کشور است.

به گزارش جهان نيوز، یک شباهت اساسی میان رئیسی و قالیباف پس ازانتخابات پرهیجان ریاست جمهوری 1396، تخریب و اتهامات پی در پی و هماهنگی است که از سوی رقبای سیاسی به آنها در ابعاد مختلف وارد می شود. محمدرباقر قالیباف، شهردار سابق تهران هدف سیل اتهامات و ادعاهای شورا و شهردار اصلاح طلب قرار گرفته و پروژه تخریبی به حدی جدی است که محمدعلی نجفی تیمی را مامور کرد تا گزارشی 500 صفحه ای در زمان 50 هزار ساعت کاری تهیه کنند.

این گزارش که حاوی نکات جدیدی نبود و اظهارات و اتهاماتی بود که در دو سال گذشته از سوی اصلاح طلبان به شهردار سابق تهران وارد می شد و در حال حاضر با آمارسازی هایی از سوی نجفی سعی بر آن شد تا مستندتر جلوه کند. در طرف مقابل آیت الله رئیسی، تولیت آستان مقدس رضوی نیز با وجود آنکه مدت کوتاهی است در این مسئولیت به سر می برد ولی از زمان انتخابات و در حال حاضر نیز به صورت مستمری هدف تخریب ها قرار گرفته و بعد از انتخابات این تخریب شدت بیشتری نیز گرفته است.

نکته جالب اینجاست که رئیسی نیز توسط شهردار مشهد با ادعاهایی روبه رو شد. شهردار مشهد در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کرد نیمی از اراضی مشهد در اختیار آستان قدس است. همزمان با ارائه بودجه لایحه سال 97 نیز بحث هایی پیرامون مالیات مجموعه های اقتصادی توسط نمایندگانی چون علی مطهری مطرح شد. همچنین در اعتراضات و آشوب های اخیر نیز، برخی از مسئولان دولتی و نیروهای اصلاح طلب تلویحا هسته اولیه اعتراضات ضد دولتی را مشهد و به تحریک امام جمعه و نیروهای نزدیک به رئیسی اعلام کردند.

در چنین امواج پرتلاطم تخریبی علیه دو نامزد  انتخاباتی ریاست جمهوری حتی پس از انتخابات یک نکته اساسی به دست می آید و آن نیز این است که فعالین و رسانه های اصلاح طلب و همچنین رسانه های معاند به دنبال حذف کامل قالیباف و رئیسی از عرصه سیاسی و حتی اجرایی کشور هستند. این تلاش مداوم و هدفمند گویای شناخت پتانسیل هایی است که می توانند از سوی رئیسی و قالیباف در میان نیروهای انقلاب و اصولگرا فعال شوند و در جهت همگرایی و ارائه آلترناتیوهای کارآمد در عصر ناکارآمدی دولت و مدیران اصلاح طلب به کار آیند.

برنامه های رئیسی و قالیباف در عرصه سیاسی
وجود 16 میلیون رای در ایام انتخابات و وعده مطالبه گری از سوی نامزدهای اصولگرا از وعده ها و شعارهای حسن روحانی پس از انتخابات، موضوعاتی هستند که انتظار می رود کنش های بسیار جدی تری را از سوی قالیباف و رئیسی شاهد باشیم. در عرصه سیاسی شهردار سابق تهران با گفتمان نواصولگرایی وارد کارزار شد و رئیسی نیز در مناسبت های مختلف به بیان دغدغه های اقتصادی و معیشتی مردم پرداخت. با این وجود گمانه زنی های مختلفی درباره آینده سیاسی این دو نیرو وجود دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 98 یکی از عرصه های مهم رقابت های سیاسی در ایران خواهد بود. انتخاباتی که می تواند به آغازی برای پایان بسیاری از ناکامی های اصولگرایان در چند انتخابات اخیر تبدیل شود. اصلاح طلبان با مواضعی که در آشوب های اخیر اتخاذ کردند با قهر بخش عمده ای از پایگاه اجتماعی و اقشار خاکستری روبه رو شده اند و به نظر می رسد برای بازیابی اعتماد از دست رفته دست به تحرکات افراطی و ایجاد دوقطبی های شدیدتری نسبت به قبل بزنند تا به رویه مسبوق غول سازی از رقیب و فرشته سازی از خود دست بزنند با این وجود عدم تحقق بسیاری از وعده ها و شعارها و ناکارآمدی بخش هایی چون شهرداری تهران در سیطره اصلاح طلبان موانع جدی برای توفیق در انتخابات آینده برای جریان اصلاحات ایجاد کرده است.

از عمده نیروهایی که براساس تحلیل ها انتظار می رود به صورت جدی تری در انتخابات آینده حضور یافته و برنامه هایی برای انتخابات مجلس ارائه دهند، دو شخصیت رئیسی و قالیباف می باشند. هرچند این دو تا کنون پیرامون انتخابات پیش روی مجلس اظهارنظر نکرده اند ولی فضای انتخاباتی و رویکردهای سیاسی مانند نواصولگرایی یا وجود 16 میلیون رای در انتخابات سال 96 انگیزه های جدی برای کنش گری در این عرصه ایجاد می کند.

روی آوردن اصلاح طلبان به بازی تخریبی کارنامه عملکرد قالیباف و رئیسی بیشتر در جهت سوزاندن این مهره های سیاسی در آینده سیاسی کشور است. به هر حال جریان اصلاح طلب ثابت کرده بازی های تخریبی را بسیار قبل از هر انتخاباتی با شناسایی مهره های موثر رقیب آغاز می کنند.

اقدامات هدفمند تخریبی تا به حدی با برنامه و اهداف خاص دنبال می شود که هزینه استفاده از نیروهایی چون قالیباف در حوزه های اجرایی و انتصابی از سوی نظام نیز بالا در نظر گرفته شود. بر این اساس مهره مورد نظر در افکار عمومی با اتهامات بی اساس و غلط تخریب می شود و انتصاب وی در یک پست مهم به عنوان کج دهنی به جامعه از سوی رسانه های اصلاح طلب تفسیر یا القا می شود، امری که برای آیت الله رئیسی نیز آغاز شده و همچنان نیز دنبال می شود.

به هرحال انتخابات در ایران به هر دلیلی نقطه اوج کنش های سیاسی است و بروز و ظهور نیروهای سیاسی در این زمان بیشتر به چشم می آید. اصولگرایان نیز با پیروی از چنین شرایطی در حال حاضر بیشتر دارای کنش های در حد اظهارنظر و تحلیل های سیاسی هستند که این باعث غفلت از همگرایی و اجماع برای سازماندهی جدی یکسال قبل از انتخابات مجلس و 4 سال قبل از ریاست جمهوری 1400 می شود. می توان بدون توجه به بازی های تخریبی رقیب، قبل از هر انتخاباتی سازوکارهای وحدت بخش را با وجود پتانسیل هایی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر بروز یافت فعال و هدفمند ساخت. این سازوکار می تواند در مدت باقی مانده نقائص خود را برطرف و نقاط قوت را تقویت سازد. چنین اقداماتی می تواند بر پایه پتانسیل هایی چون قالیباف و رئیسی و سایر نیروهای فعال و کارآمد جبهه اصولگرا قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی قرار دادن این دو عزیز در انتخابات برای مشارکت حداکثری بود و همه ( اصلاح طلب ، اصوالگرا ) میدونن جنابانشان نمیتونن رای بیارن .
به امید رای آوری یکی از این دو عزیز در 1400، 1404، 1408، 1412، 1416 یا 1420 ان شاالله
Iran, Islamic Republic of
خیلی عزیز هستند و باید در همه انتخابات ها شرکت کنند تا محبوب شون
به امید 100 سال دیگر
Iran, Islamic Republic of
عمرا به رئیسی رای نمیدیم ۱۴۰۰ تعداد آرائی هم که این دوره آورد بیشتر بخاطر قالیباف بود نه خودش
Iran, Islamic Republic of
حالا اگه تو رای ندی اتفاقی می افته؟
میگن یه گنجشکی روی یه شاخه نشسته بود به درخت گفت آماده باش که میخوام پرواز کنم.
درخت گفت کی آمدی که میخوای بری.
آره داداش رای شما مثل همون گنجشه تاثیری در شخصیت و محبوبیت بزرگواران نداره.
Iran, Islamic Republic of
علی آقا‌؛
به چیزی که علم نداری، قسم نخور. تو، درون کسی نیستی که بدانی برای چه این دو عزیز، در انتخابات حضور یافتند.
اما به فضل خدا، همه دست به دست هم دهیم و با کمک خواستن از خدا و تلاش حداکثری، اختاپوس های افسادطلب که به دنبال حذف نیروهای قدرتمند در چشم مردم هستند را، از صحنه سیاست، برای همیشه حذف کنیم. ان شاء الله
علی
Iran, Islamic Republic of
موافقم با قسمت دوم صحبت شما ولی اگر مردم میخواستن رای بدن به این عزیزان میدادن دیگه .
اصوالگرایان تا بحال ریس جمهور ندادن و این خیلی بده که گفتمان درست نداریم واقعا به فرمایش آقای رسایی چوب خشک هم مقابل روحانی رای میاره رو فراموش نکردیم حالا این دو عزیز از چوب خشک هم .........؟؟
عزیز ، احمدی نژاد رو این اختاپوس ها به قول شما زمین زدن و الان تک و تنها وسط میدون داره از راست و چپ ، کارگزار داره میخوره و همه آقایون دارن اعلام برائت میکنن بعد از احمدی نژاد باید فاتحه عدالت خواهی و مبارزه با فساد رو زد .
الفاتحه
Iran, Islamic Republic of
این مردم تا قیام قیامت به اصولگرایان روی خوش نشان نمیدهند . دلیل آن هم ادبیات و رفتار غیر مردمی و دیکتاتور مآبانه اصولگرایان هست که خود را قیم مردم میداند و اصولا به قانون اساسی و رفتارهای دمکراتیک اعتقادی ندارند .
Iran, Islamic Republic of
جالب بود .
خخخخخخخخخخخخ
صادق
Iran, Islamic Republic of
از صمیم قلب به اخلاص قالیباف و به خصوص رئیسی اعتقاد دارم
خدایا افرادیکه بدون در نظر گرفتن رضایت تو از شخص یا حزبی حمایت می کنن لَ ...ت بفرما
امیری
اصلاح واعتدال بخوبی می دانند که اتخابات اینده را واگذار نموده اند در ان شرایط سخت با بسیج شدن امکانات دولتی وندادن تعرفه وصدها مشکل دیگر ۱۶ میلیون رای وبه قول خودشان ۴ میلیون رای اخذ نشده که دون شک بخش اعظم ان مربوط به ریسی بود نبود تعرفه در مشهد جنوب تهران درساعت۴ ورای گیری در شمال تهران تا اخرین ساعات همه نشانه از تلاش دولت بود که رای ریسی را تخریب نماید .نتیجه برجام و صدها وعده به گل نشسته دولت , نکوهش مسکن مهردر حالی که پس از ۶ سال هنوز کوچکترین طرحی در دست دولت نیست وصدها وعده دیگر نشانمی دهد که مردم دراینده تصمیم دیگری میگیرند نجفی شهردار تهران بجای برنامه خود وکارکرد خود ه قالیباف تاخته است
سلام.امیری هستم ارشد شیمی ودبیر اموزش وپرورش از خرم اباد.دبیرسیاسی پربیننده ترین سایت استانی لرستان بنام میر ملاس هستم مقالاتی با نام خودم عزت اله امیری امرایی در سایت های مختلف نوشتم که با جستجو در گوگل متوجه تعداد بسیار بازدید کننده انها می شوید.باتوجه به خط ومشی سیاسی شما دوست دارم با شما همکاری کنم
بهنام
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه سایت مزخرفی دارید از کجا معلومه این شخص خودش باشه یا اصلا وجود خارجی داره شید یک نفر مسخره کرده اولن بار هست می بینم اسم شخص درج میشه
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا - متاسفانه با تبلیغات گسترده ای که انجام شده از طرف اصلاح طلبان و افراد وابسته به غرب کسانی مسئولیت سیاسی کشور گرفته اند که لیاقت اشغال آن مسئولیت را نداشته و از پیشرفت کشور جلو گیری کرده اند . امضای برجام و قراردادهای پنهانی و مدیریت کشور حاصل انتخاب افراد بسیار نالایق بوده ، لذا کسانیکه دانسته به این افراد رای داده اند ، در تمامی تصمیمات غلطی که مسئولان می گیرند که بر ضد اسلام عزیز ، مردم ، کشور باشد ، شریک هستند و در برابر خون شهدا و ملت ولایتمدار هیچ جوابی نخواهند داشت .
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته اینکه اشاره شده که ظاهرا فقط اصلاح طلبان به دنبال تخریب این دو بزرگوار هستند درست نیست.اتفاقا جناح حاکم در مجلس شامل طرفداران...، التقاطیون اعتدالی و اصلاح طلبها هر سه هم دنبال تخریب ایشان بوده اند، هستند و خواهند بود.
در حقیقت دشمن اصلی خط انقلاب انفعال است، خصوصا از آقای قالیباف انتظار می رود به عنوان یک نیروی انقلابی مجرب و باسواد وارد صحنه شوند چون روحانی و دولتی ها و رهروان لاریجانی تا حداکثر یک سال می توانند فضا را انتخاباتی و رادیکال نگه دارند و بعد از گذشت یکسال و باز شدن دست خالی دولت بنفش دیگر حتی کاتالیزور آقای "تکرار" نیز کارآمد نخواهد بود.چیزی که امثال عباس عبدی و دکتر زیباکلام هم منطقی تر و امثال حجاریان هم بطور شلوغکارانه تر به آن اذعان دارند موید این موضوع است.
بهترین کار خروج از انفعال و رفتن به سمت فعلیت است.
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
این دو بزرگوار اصلا وزن سیاسی لازم رو ندارن الکی زور نزنین
Iran, Islamic Republic of
اینان هر دو بزرگ‌گوارن و عزیز نزد نظام ولی مردم بسمت ایشان اقبال عمومی نشان ندادند بهر دلیل مردم خود دانند در هر صورت مورد تایید مردم برای گرفتن سکان مدیریت کشور نیستند
Iran, Islamic Republic of
مردم یا رحمانی فضلی؟
Iran, Islamic Republic of
یعنی می خواهی بگی تو سیستم ایران میشه تقلب کرد تو رای گیری ؟
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف که دیگر بعیدمیدانم با توجه به مشکلات مالی که در شهرداری برای ایشان درست شده ای بتوانند دیگر به عرصه سیاسی کشور برگردند و آقای رییسی هم با وجود حجم سنگین کار در آستان قدس و مسولیت بزرگ تولیت کمتر فرصت پیدا میکنند به امور سیاسی و کشور داری بپردازند البته در انتخابات گذشته اصولگرایان اجماع نسبتا موفقی بر روی ایشان داشتند ولی مقداری کم تحرکی در ایشان و زمان کم تا انتخابات و درست انتخاب نکردن مشاوران باعث شکست ایشان شد ما هم سعی بسیاری برای انتخاب شدن ایشان کردیم ولی نشد که نشد .ولی برای سال ۱۴۰۰باید یک نو اصولگرا را از همین امروز به مردم معرفی کرد برای تصاحب پست ریاست جمهوری کسی که هیچگونه رزومه منفی در پرونده اش نداشته باشد و اطلاح طلبان نیز نتواند در برابرش زیاد مقاومت کنند و مردم هم بتواند فراق بال ایشان را حمایت کنند تا کشتی انقلاب بتواند در اقیانوس پر تلاتم راه خود را ادامه بدهد
Iran, Islamic Republic of
هنوز در انتخابات به سر می برین و در حال ایجاد فتنه
علی
Iran, Islamic Republic of
من موندم شما چجوری میاید مردم رو دسته بندی میکنید
طرفدار خودتون باشه میشه انقلابی و مومن
مخالف باشه انواع و اقسام تهمتها رو بهش میزنید
تظاهرات سال 88 رو گفتید فتنه کار-آمریکا و اسرائیل
سال 92 بعد از بازگشت روحانی از نیویورک ریختید جلو ماشینش اسمشو گذاشتید انقلابی گری-در اعتراض به حجاب اومدین بیرون گفتین دغدغه دین داریم
جلو سفارت عربستان ریختید گفتید برای عزاداری حجاج اومدیم و وقتی یه عدتون به سفارت حمله کردن گفتین کار ما نبوده استکبار داخل ما نفوذ کرده (که نشون دهنده ساده لوح بودنتون هست)
امسال هم در اعتراض به اوضاع اقتصادی اعتراض کردین همفکراتون یه جا نگفتن برگزاری راهپیمایی و تجمع نیاز به مجوز قانونی داره
Iran, Islamic Republic of
مهره های سوخته...
لابد رئیسی هم مثل قالیباف قراره چند بار در معرض شکست قراره بگیره تا متوجه بشه...
قحط الرجال...
مهره ای جدید معرفی کنید...
Iran, Islamic Republic of
اگه داشتند رو می کردن!
اگه هم داشته باشن رو می کنن!!
ای اعتماد ملت کجایی که پودر شدی رفت....
Iran, Islamic Republic of
رئیسی n دفعه هم کاندیدا بشن رای نمیاره
میلاد
Iran, Islamic Republic of
اگر فضلی ایمانش را زیر پا نزارد ورای سید بزرگوار را جا به جا نکند حتما رای رییسی بالاست مثل 96
Iran, Islamic Republic of
آقا ميلاد
بى زحمت در مورد دين و ايمان محصولى و معاونش دانشجو هم روشنگرى كن لطفاً !
Iran, Islamic Republic of
از نظر جهان نیوز هر کی با جناح اصولگرا باشه میشه سوپر انقلابی و سردار قلبها
حتی اگه سال ۸۸ به ستادهای موسوی کمک کرده باشه(قالیباف) و از ساکتین اصلی فتنه ۸۸ باشه(قالیباف) و تخلفاتش تو شهرداری تهران محرض شده باشه(قالیباف)
جناب رئیسی هم با وجود سلامت اقتصادی و اخلاق خوبشان بدرد ریاست جمهوری نمی خورند ، ان شاالله در آستان قدس موفق باشند
دکترمحمودخواهدآمد تمام
Canada
قرصهاتو سر موقع بخور با اب فراوان
تمام!
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
دکتر محمود میاد این یکخورده را هم ببره تموم .
Iran, Islamic Republic of
فقط دکتر احمدی نژاد
علي
Iran, Islamic Republic of
خدا آقاي هاشمي رفسنجاني را با مولايش حضرت امير المومنين محشور گرداند.
خوب اين قبيله را شناخته بود.اما ما به ديد ناداني مان. نفهميديم چه گفت.
اسلام دوستت داريم؛ انقلاب دوستت داريم؛ آرمانهاي امام دوستت داريم.
جمهوري اسلامي ايران
عماد
Iran, Islamic Republic of
بدون رئيسي؛ بدون قاليباف؛ بدون احمدي نژاد؛ وبدون تندروييييييييييييييييييييي
زنده باد امام انقلاب مردم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً با وقت کمش و تلاش تخریبی جناح مقابل و امکانات جناح حاکم رای بالایی آورد.
اگه بیاد قطعا رای میاره
Iran, Islamic Republic of
خيلي ساده است از اين واضح تر نمي شود بيان كرد براي گرفتن ماليات از شركتهاي زير مجموعه آستان قدس رضوي ، فعاليتهاي اقتصادي خاتم سپاه ، حسابهاي قوه قضائه ، حسلب 100 امام ، شركت هاي بنياد و... در قانون نيامده و فقط اعلام مي كنند فرمان امام خميني بوده است ايشان هم با زبان بي زباني اعلام مي كنند امام خميني كه معصوم نبوده و همه اين موارد قابل نقد و اصلاح است كه اين شركت ها وضع اقتصاد كشور را به اين مرحله رسانده است ولي مراجع حكومتي ما و كساني كه منافع شان در خطر مي افتد خر را رها كرده و به پلانش چسبيده اند كساني كه لازم بود مطلب را بگيرند گرفته اند زحمت بيهوده نكشيد
روزگاري در اين كشور سالهاي 1340الي 1355 در روستاها پنبه مي كاشتند و گوسفند پرورش مي دادند وبا پنبه و پشم گوسفندها نخ درست مي كردند و نخ ها با رنگ هاي طبيعي رنگ مي كردند و انواع قالي ، لباس و ... درست مي كردند و خانه هاي روستائي با محصولات خودشان رنگارنگ بود در سالهاي فوق تراكتور ، ماشين هاي تراش ، پمپ هاي آب ، بلبرينگ و كفش هاي تمام چرم توليد مي كرديم و به همه كشورها صادر مي كرديم زماني كه چيني ها و كره اي ها و ژاپني ها در ايران كارگري مي كردند ولي آلان كارمان شده به همديگر توهين كردن و به بيراهه رفتن ، يك زماني در اين كشور كسي پنجم ابتدائي و ديپلم مي گرفت براي خودش كسي بود آلان فوق ليسانس يمان هم بي سواد و بي كارمان همه خانه هايمان شده واسايل چيني و كره اي و افتخار هم مي كنيم براي همين است كه مي گويند كار هر بز نيست خرمن كوفتن گاو نر مي خواهد مرد كهن ، آقاين محترم در اين چهل سال ما را به كجا مي برند سالهاي آينده سالهاي جنگ آب است همه كشورها براي خود برنامه دارند ابر باردار مي كنند و فكر تامين آب هستند ولي بزرگان ما بعد از 1500 سال مانده اند كه پيامبر و امام ها معصوم بوده اند يا نبوده اند خط قرمز هستند و يا نسيتند هر كس را مي گويند اين پولها را گرفته چه كار كردي مي گويد من از امام نامه داشتم از امام جمعه نامه دارم از وزير نامه دارم آقازاده هاي آقاين كه بلائي به سر ايران دارند مي آورند آقايان افتخار مي كنند از زباله توليد برق مي كنيك كسي نيست بگويد اين همه مواد شيميائي را مي سوزاني و هوا را آلوده مي كني و مردم را مسموم مي كني كه بگوئي توليد برق مي كنم همه جا را سرد درست كرديم تا آبها بخار شود تا در پاكستان و افغانستان برف و باران بيايد و آقازاده ها كشاورزي مي كنند و همه جا را كرده اند باغ شخصي و هر جا دوست دارند چاه مي زنند و آب هاي زيرزميني را تبخير مي كنند و افتخار هم مي كنند اشتغال درست كرده اند به كجا مي رويم
Iran, Islamic Republic of
خودتم میدونی چی گفتی