پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲۳

نسخه اصلاح طلبان برای صدا و سیما/ تا وقتی از خوبی‌های رژیم پهلوی نگویید اعتماد مردم جلب نمی‌شود/ رسانه ملی فکر می کند مردم از اول انقلاب دنبال اسلام بودند!

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 582760
روزنامه اصلاح طلب اعتماد در سرمقاله خود بخشی از صد اوسیمای مطلوب را توضیح داده است. به اعتقاد این روزنامه چون از خوبی‌های رژیم پهلوی تاکنون گفته نشده، مخاطب اعتمادش را به رسانه ملی از دست داده است. این روزنامه اصلاح طلب همچنین تاکید دارد که ضعف عمده صدا و سیما متعهد بودن به عقیده است! و روایت اشتباه رسانه ملی از انقلاب اسلامی نیز این است که فکر می کند مردم ایران از ابتدا اسلام خواه بودند!
نسخه اصلاح طلبان برای صدا و سیما/ تا وقتی از خوبی‌های رژیم پهلوی نگویید اعتماد مردم جلب نمی‌شود/ رسانه ملی فکر می کند مردم از اول انقلاب دنبال اسلام بودند!
گروه سیاسی جهان نيوز: عملکرد فعلی صدا و سیما باب میل اصلاح طلبان تندرو نیست و این البته مساله جدیدی نیست ولی  مهم‌تر از همه این است که چه نوع رسانه ملی مدنظر این طیف از اصلاح طلبان است؟

به گزارش جهان نيوز، روزنامه اصلاح طلب اعتماد در سرمقاله خود بخشی از صد اوسیمای مطلوب را توضیح داده است. به اعتقاد این روزنامه چون از خوبی‌های رژیم پهلوی تاکنون  گفته نشده،  مخاطب اعتمادش را به رسانه ملی از دست داده است. این روزنامه اصلاح طلب همچنین تاکید دارد که ضعف عمده صدا و سیما متعهد بودن به عقیده است! و روایت اشتباه رسانه ملی از انقلاب اسلامی نیز این است که فکر می کند مردم ایران از ابتدا اسلام خواه بودند!

با این وجود از دید سرمقاله این روزنامه، رسانه ملی را دارای دو اشتباه عمده در عملکرد دارد و خاطر نشان می کند: " اشتباه اول صداوسيما از آنجا نشات مي‌گيرد كه چون خودش را يك رسانه متعهد به عقيده مي‌داند، فكر مي‌كند كه مطالب و اطلاعاتي كه به نظر غيرمنطبق با اصول اين عقيده مي‌آيند را نبايد منتشر كند. به اين ترتيب مخاطب كه از اين رسانه هيچ پيام مخالف و متفاوت را نمي‌بيند، كم‌كم احساس مي‌كند كه اين رسانه يك رسانه يك‌بعدي است و نمي‌توان به آن اعتماد كرد. دومين خطا در عملكرد حرفه‌اي اين است: صداوسيما راست نمي‌گويد. پخش «غيرواقع» از آن مورد اول اثر منفي بيشتري دارد. وقتي مخاطب متوجه مي‌شود كه حرف غيردرست مي‌بيند و مي‌شنود، اعتمادش را به اين رسانه از دست مي‌دهد.  وقتي در مورد يك رسانه ملي، رسانه‌اي كه متعلق به جمهوري اسلامي است، صحبت مي‌كنيم قطعا داريم در مورد رسانه‌اي حرف مي‌زنيم كه سازگار با سياست‌هاي حاكميت است و در اين شكي وجود ندارد. اما چنين رسانه‌اي بايد هوشمندي و ذكاوت حرفه‌اي رسانه‌اي در اين سطح را هم داشته باشد. هوشمندي و ذكاوت حرفه‌اي به چه معنا است؟ به اين معنا كه يك رسانه مي‌تواند جهت‌گيري‌هايش را به گونه‌اي انجام دهد كه مردم را به مخالفت صريح با خود برنينگيزد. به عنوان مثال ممكن است خيلي از مواقع متوجه شويد كه يك شبكه فارسي‌زبان دارد جهت‌گيري خاصي اعمال مي‌كند و مثلا بخشي از واقعيت‌ها را بيان نمي‌كند. نكته دقيقا همين‌جاست! بخشي از واقعيت‌ها را بيان نمي‌كند نه اينكه يك واقعيت را عوض كند و غيرواقع بگويد. در اسلام دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نيست. يعني مي‌توانيم برخي از راست‌ها را نگوييم و صداوسيما مي‌تواند در راستاي سياست‌هاي خودش از اين راهكار استفاده كند (كه اين كار را هم مي‌كند) اما اينكه غيرواقع بگوييم منع شرعي دارد و متاسفانه رسانه اين كار را انجام مي‌دهد. اين دو عامل: جلوگيري از انتشار هرگونه صداي مخالف و عدم رعايت صداقت، مردم به اين رسانه بي‌اعتماد شده‌اند و در نتيجه با اينكه حجم توليدات اين سازمان بالا رفته اما ميزان تاثيرگذاري آثارش در حال كاهش است."
این یادداشت در ادامه نیز تصریح می کند: " از اينجا به بحث نحوه روايت و به تصويركشيدن تاريخ دوره پهلوي و تاريخ انقلاب توسط صداوسيما مي‌رسيم. اين رسانه عملا در حال تحريف تاريخ انقلاب است. اول اينكه سلسله پهلوي مانند هر سلسله ديگري يك حاكميت دو وجهي بود يعني هم اقدامات مثبت داشت و هم منفي. وقتي جز نكات منفي از اين سلسله حكومتي چيزي در صداوسيما ديده نمي‌شود يكي از عواملي است كه مخاطب به كليت پيام شك مي‌كند. اما نكته مهم‌تر در تحريف تاريخ اين است كه ساير نيروهاي معارض با حكومت پهلوي جايي در توليدات تاريخي صداوسيما ندارند. نيروهاي چپ و ملي‌گرا هم از جمله مخالفان رژيم پهلوي بودند و با اين حال در آثار توليدي صداوسيما يا حذف مي‌شوند، يا كمرنگ، يا نقش آنها حداقلي بازتاب داده مي‌شود يا حتي تاثيرات حضورشان به صورت مغشوش بازتاب مي‌يابد. آنچه شما از تاريخ انقلاب در صداوسيما مي‌بينيد اين است كه مردم ما از همان ابتدا اسلام‌خواه بوده‌اند و آن هم با نوع نگاه و شيوه‌اي كه امروز طيف اصولگرا دارد، انگار كه در دهه پنجاه هم نگاه غالب بر مردم و انقلابيون همين نگاه اصولگرايانه سال ٩٦ بوده است. مراحل مختلف تاريخي و گرايش‌هاي مختلف در اين روند حذف شده‌اند و طبيعي است كه آن بخش از جامعه كه تجربه و خاطره حضور در دوره انقلاب را دارند، تحريف تاريخي براي‌شان مسلم مي‌شود و اين را به نسل‌هاي ديگر هم انتقال مي‌دهند. به علاوه آن نسل‌هايي كه به صورت مستقيم در جريان انقلاب نبودند هم مي‌توانند به راحتي آنچه از صداوسيما پخش مي‌شود را با آثار موازي كه از رسانه‌هاي خارج از كشور در اختيارشان قرار مي‌گيرد مقايسه كنند و اين سانسور و تحريف شديد در توليدات رسانه ملي را دريابند. "
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر از خوبی‌های رژیم گذشته بگوید ... یاد کارگری خودش که زیر دیپلم بود میافتد خوبیت ندارد گذشته مسیولین به خاطر مردم بیفتد
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر زمان شاه همه چی گل و بلبل می بود!! چون اصل حاکمیت و خاندان سلطنتی نظر مالی،اخلاقی و .... فاسد بودن مثل درختی بود که ریشش پوسیده اما روی شاخ و برگشو تزیین کنن - فراموش نکنیم این تازه در صورتیه که همه چی سرجاش می بود که نبود
حکومت و نظام فعلی حتی اگر همه چیش مشکل داشته باشه !!! چون اصل حاکمیتش و رهبرش به اذعان دوست و دشمن سالم و پاکن مثل درختیه که ریشش سالمه اما چند تا از شاخ و برگاش شکستن
از خوبیهاش بگم؟
توی خیابان غار تهران اکثریت خانه ها نه برق داشت و نه آب آشامیدنی
مردم در زاغه هایی که بقایای کوره پزخانه ها بود خانه های گلی ساخته بودند و برای رسیدن به محل سکونتشان باید بیش از 40 پله پایین می رفتی تا به این کوخها برسی! در حیاط کوچک هر منزلی یک حلقه چاه بود که خانم های خانه از آن با دلو آب می کشیدند و برای شست و شوی خود و لباس و ظروف از آن استفاده می کردند. بارها شاهد بودم که ماشین آتش نشانی برای نجات کودکان یا زنانی که در چاه منزلشان سقوط کرده بودند به محل سرازیر می شدند و چه بسیار از این مسکینان فلک زده که برای همیشه در دل چاه خاموش می شدند!
هرگاه بارانی می بارید خانواده های دروازه غاری عزا می گرفتند که از رطوبت فراوان سقف کاه گلی برسرشان فرود نیاید یا سیلاب به داخل خانواده های درون گود سرازیر نشود و ...
همواره دیده می شد که بچه ها و گاه بزرگتر ها بر سر جوی آب خم می شدند و پوست هندوانه یا خربزه یا طالبی را برداشته و بر سر فشاری(آب تصفیه شده تهران که سر برخی کوچه ها و چهارراه های محل با شیر آب مخصوصی که با فشار دادن آن آب با فشار جریان پیدا می کرد و زنان با سطل از آن آب برمی داشتند و با زحمت به سمت خانه های خود در گود حمل می کردند) می شستند و به دندان می کشيدند!
گویا نویسنده یا از نوباوگان عصر ماست و روزگار خفت و بدبختی و فلاکت رژیم سفاک پهلوی را تجربه نکرده یا جزو نرم تنان شمال شهری است که حتی برای یک بار هم پا از نیاوران و خیابان پهلوی آن روز و تجریش بیرون نگذاشته بوده و تصورش در باره زندگی مردم تهران، زندگی در مجاورت کاخ سعد آباد و نیاوران و ... است و یا آنقدر بی انصاف و فریبکار است که همه این حقایق را به چشم نامردی نادیده می گیرد!
Iran, Islamic Republic of
خیلی از مناطق محروم مثل سیستان وهمین اطراف تهران هنوز تو فقر غوطه ورند....این هارا فعلا ولش بیا زندگی مسئولین رابررسی کنیم که چی بودند چی شدند هزار فامیل پهلوی رفتندوده هزار فامیل آمدند.اینو که نمی تونی انکار کنید....حقوق نجومی بالاشهر نشینی مسئولین خانه های ویلایی لواسون واروپا.....دوتابعیتی ها ....یادت نره امام یه موی کوخ نشین هارا به کاخ نشین ها ترجیح می داد....قراربود اون ها در صدر بیایند نه ژن برتری های ده هزار فامیل نحومی .
Iran, Islamic Republic of
گذشته از هر چه بی رگی و بی دردی و رفاه طلبی برخی از مسئولين، چرا چشمانمان را به این همه روستاهای بهره مند از جاده و نعمت برق و آب تصفيه شده و گاز و ... را نمی بينيم؟! چرا تلاش ها و زحمات فرزندان انقلاب در جهاد سازندگی که حاصلش زدودن فقر مطلق از چهره کشور را نمی بينيم.
ترديدی نيست که با آرمان های انقلاب فاصله بسيار داريم و هستند کسانی که با همان روحيات طاغوتيان مديريت می کنند ولی يک مسأله مهم اين است که با همه آنچه به آن انتقاد داريم، رژيم منحوس پهلوی با ميليون ها کيلومتر مکعب آب زلال هم پاک نخواهد شد.
تطهير نجس ترين نظام يعنی حکومت پهلوی ها بزرگترين خيانت به انسانيت است.
Iran, Islamic Republic of
فاصله بسیار نداریم حتی یک قدم هم به جلو نرفتیم و فقط عقب گرد داشتیم
Iran, Islamic Republic of
حداقل صد جا تو تهران را دیدم و دستت را میگیرم مییبرم که نه گاز دارند نه آب و نه برق از خواب بیدار شو ایران سال ۱۳۵۷ را با امارت سال ۱۳۵۷و کویت و عربستان و کره جنوبی ووووووبقیه مقایسه کن دوست عزیز
مهدی
فکر کنم شما از مان انسانهای غارنشین جاموندی وخوب موندی
Iran, Islamic Republic of
اون وقت رای ۹۸ درصدی مردم به جمهوری‌اسلامی رو چطور برا خودشون هضم می کنند (نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد)
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه ! این حضرات اصلاحاتچی در امر مصادره به مطلوب برخی مسائل عجب ید طولائی دارند ! در واقع از دید این افراد و بوقچی های مطبوعاتی آنها همیشه مرگ خوب است اما برای همسایه !!
یکی نیست از اینها بپرسد شمائ ها که اینقدر سانتیمانتال فکر میکنید و خیلی شیک حرف میزنید و اهل منطق و عدالت هستید پس چرا در مورد دولت قبل رعایت این موارد را نکرده اید و از برمنامه های انتخاباتی تا فردای به قدرت رسیدن و تا همین امروز فقط از بدی ها و تخریب ها و کج روی های دولت قبل سخن گفتید و میگوئید و هیچوقت حاضر نشدید در رسانه ها و سخنرانی های خود حتی به یک مورد کار مثبت در دولت قبل اشاره ای ولو کوتاه و مختصر داشته باشید !!
لابد فکر میکنید مردم به رسانه های تحت مدیریت مشعشع شما اصلاحاتچی ها خیلی اعتماد دارند چون خیلی شیک حرف میزنید منطقی و عادلانه رفتار میکنید !!
در ضمن اگر مردم به رسانه ملی اعتماد نداشتند شما ها اینقدر جلز ولز نمیکردید و رطب و یابس به هم نمیبافتید و دوستان امریکائی شما به تحریم رسانه ملی و کانال های برون مرزی اون فکر نمیکردند !
Iran, Islamic Republic of
احسنت
میلاد
Iran, Islamic Republic of
برخلاف همه انقلاب ها انقلاب اسلامی در شرایطی رخ داد که ملت یکپارچه اسلام خواهی را فریاد می زدند واین شد که این انقلاب اسلامی نام گرفت وگرنه می شد انقلاب اقتصادی که با سیل حوادث از جمله فتنه 88 اصلاح طلب ها وفتنه اخیرباعث وبانی آن بازهم شما افساد طلب ها بودید ولی مرموزانه خودتان را کنار کشیدید شکست خورده بود . فقط کسانی سنگ رژیم منفور پهلوی را به سینه می زنند که از طرف آن رژیم به نان ونوایی رسیدند از جمله ساواکی ها زمینخوارها ومفسدین ...........
متولد 37
Iran, Islamic Republic of
اگر می شود اقدامات رژیم طاغوتی و دست نشانده و جنایتکار پهلوی را این روزی نامه ذکر کند تا امثال بنده که آن دوران را درک کردیم متوجه شویم.
سامان
Iran, Islamic Republic of
طاغوت پهلوی(خانواده میرپنج آلاشتی) تموم شد. بیخود خودتون رو بی آبرو نکنید.
Iran, Islamic Republic of
شاه خیلی بد بود خیلیییی. من که نبودم ولی از قدیمیا که میپرسم همشون میگن خیلی دوران سختی بود و نمیدونستن از بدبختی و فلاکت و بی دینی چیکار کنن. خدا رو شکر که تونستن زمستون رو بهار کنن برامون
United States
من همیشه گفته ام اصلاح طلبان و اصولگرایان هرکدام نقاط قوت خاص خود را دارند.نقطه قوت جریان اصلاح طلب همین واقع بینی اینها نسبت به مسائل هست. با گذشت زمان و مطالعه بیطرف تاریخ فهیده اند دست و پا زدن فایده ندارد و باید واقعیت را پذیرفت و مانیفست انقلاب اسلامی را منطبق بر واقعیت بازتعریف و تئوریزه کرد.چیزی که اصولگرایان فکر میکنند غیر ممکن هست و قبول این حقیقت خدشه بر ذات انقلاب هست درحالیکه هرگز چنین نیست .
United States
مثلا عکس دستبوسی را گذاشته اید که چه موضوعی را ثابت کنید.لااقل چیز دیگری را میگذاشتید نه عکسی که یاد بزرگی میفتیم که دستمالی روی دستش میانداخت و دستش را اویزان روی نرده میگذاشت تا خسته نشود وهمه سر صف یکی یکی دست بزرگوار را ببوسند! دستمال هم برای زنان بود تا مبادا دستبوسی به حرام اغشته شود! بی خیال
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت اینو خوب اومدی اون
فرح
Iran, Islamic Republic of
اره واقعا خوب بود چون اگه تو اون موقع ازاین انتقادها میکردی الان ناخن هاتو توکمیته ضدخرابکاری کشیده بودن پاهاتو یک ساواکی تواسراییل اموزش دیده اینقدر با باتوم زده بود که از تاولاش خون میومد اونوقت غلط زیادی به این راحتی نمیکردی.حیف این ازادی برای تو.لیاقت تو همون طاغوته
خدا لعنت کنه مزدوران جیزه خوار آمریکا را
علی
Iran, Islamic Republic of
می بینید چه سانسور چی هایی هستید. بعد لابد به خودتون هم میبالید و فکر میکنید خیلی درست میگویید و هیچ نظر مخالفی وجود ندارد. مشکل نظر من چی بود دقیقا که منتشر نکردید؟؟ فقطگفتم نیمه پر و خالی لیوان را باهم ببینیم. اگز هر مشکلی داشته اون دوران. از یکی دوتا کار خوبی هم که شده بگویید. تحمل انتشار همین را هم.نداشتید.
Iran, Islamic Republic of
رسانه ملی از زمان حضور آقای علی عسگری دیگه ملی نیست ایشون از ضعفهای جدی در مدیریت رنج می برند و رفتارشون بیشتر برای آینده سازی برای خودشونه