کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره عدم حضور روحانی در مجلس بزرگداشت آیت الله هاشمی

از دل برود هر آن‌كه از ديده رود...

آقای روحانی، این حق آیت‌ا... هاشمی نبود

21 دی 1396 ساعت 8:42

دكتر روحاني در پيام پيروزي‌اش هم يادي از آقاي هاشمي نكرد، شخصيتي كه حمايت او به باور همه تحليلگران باعث و باني پيروزي آقاي روحاني هم در دور اول و هم در دوره دوم شد، در دور اول كه آقاي هاشمي در قيد حيات بود لابد به خاطر چشم در چشم افتادن از ايشان يادي شد اما در دور دوم لابد به اعتبار... از دل برود هر آن‌كه از ديده رود.


گروه سیاسی جهان نیوز: نعمت احمدی حقوقدان و وکیل دادگستری و از نزدیکان سابق آیت الله هاشمی طی یادداشتی به عدم شرکت حسن روحانی در مراسم بزرگداشت هاشمی پرداخته است.

به گزارش جهان نیوز، در بخشی از این یادداشت آمده است: " بعد از رد صلاحيت كه دوباره خدمت‌شان رسيدم، گفتم حالا كه رد صلاحيت شديد برنامه‌هاي شما را چه كسي پياده خواهد كرد با صراحت گفت از كسي حمايت خواهم كرد كه مي‌دانم برنامه‌هاي من را پياده خواهد كرد و نگاه‌ها به سوي آيت‌الله بود تا روشن شود از چه كسي حمايت خواهد كرد و حمايت از دكتر حسن روحاني يعني حمايت از ايده و روش‌هاي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و همين مطلب بود كه آن شور را به پا كرد و در دور اول آقاي روحاني انتخاب شد و برنامه برجام پيش آمد و لغو قطعنامه‌ها كه خواسته آقاي هاشمي بود در يك سخنراني ايشان گفتند مردم هنوز به اهميت راي خود پي نبردند، با اين انتخابات كاري شد كارستان و دست كساني از سياست و اقتصاد كشور كوتاه شد كه به اين سادگي امكان‌پذير نبود. در طول ٤ سال دولت اول آقاي دكتر روحاني، هميشه و همه جا از اين دولت حمايت كردند و زماني كه فضا انتخاباتي شد بازهم از كانديداتوري آقاي روحاني دفاع كردند و سنگ بناي دور دوم رياست‌جمهوري ايشان را با تاكيدات موكد خود بنا گذاشتند. افسوس كه اين فرصت را پيدا نكردند در حيات خود پيروزي آقاي روحاني را در دوره دوم به عينه ببينند"

این یادداشت در ادامه می افزاید: "اما آنچه نگارنده را وادار به نوشتن اين مطلب كرد مظلوميت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني است، شيوه و رفتار دكتر حسن روحاني نسبت به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه نگارنده برخلاف گفته آقاي محسن هاشمي، فرزند ارشد ايشان كه مي‌گويند... جاي گلايه نيست... و نوشته موشكافانه آقاي ميرفتاح كه... مساله‌اي به نام نرفتن... را نوشته‌اند و دلايلي آوردند كه آقاي دكتر روحاني لابد به آن علت و علل به مراسم سالگشت آيت‌الله نيامد. دكتر روحاني در پيام پيروزي‌اش هم يادي از آقاي هاشمي نكرد، شخصيتي كه حمايت او به باور همه تحليلگران باعث و باني پيروزي آقاي روحاني هم در دور اول و هم در دوره دوم شد، در دور اول كه آقاي هاشمي در قيد حيات بود لابد به خاطر چشم در چشم افتادن از ايشان يادي شد اما در دور دوم لابد به اعتبار... از دل برود هر آن‌كه از ديده رود. نگارنده برخلاف نظر آقاي محسن هاشمي و هم نظريه جناب ميرفتاح نمي‌توانم اين ناديده گرفتن آيت‌الله هاشمي را تاب بياورم، من بچه كويرم و اگر كسي قطره‌اي باران بر كوير تفتيده‌ام بباراند تا عمر دارم فراموش نمي‌كنم، چگونه مي‌شود باور كرد، در نطق پيروزي دور دوم آقاي حسن روحاني يادي از مسبب اين پيروزي درخشان و نگاه حمايتگرانه مردي كه حتي بعد از مرگ هم نگران سرنوشت كشورش بود نشود – ممكن است همانند جناب ميرفتاح بر اين باور بود – رفتارهاي رجال سياسي حامل معناهايي خارج از متن‌اند  اما بايد به اين مهم توجه كرد كه ما با فرهنگي بزرگ شديم كه به ذره و مثقالي از لطف و محبت بها مي‌دهيم چه رسد به حمايتي آنچناني ما را از فرش به عرش برساند هرچه بگويند و هر بهانه‌اي كه آورده شود؛ خبر مظلوميت آيت‌الله هاشمي كه همانند ابر بر همگان بي‌محابا مي‌باريد و با همه توان از راه و رسم درست حمايت مي‌كرد چيزي نيست، اين راه و رسم درستي نيست، مروت در سياست هم معنا پيدا مي‌كند آيا مظلوميت آيت‌الله ادامه پيدا خواهد كرد؟ يا تاريخ آنگونه كه بايد و شايد جايگاه رفيع او را در ذهن و زبان ايرانيان پايدار خواهد ساخت اما آناني كه به فراموشي تاريخي گرفتار مي‌شوند چه جوابي به تاريخ خواهند داد؟!"

*این حق آیت‌ا... هاشمی نبود!
از سوی دیگر، محمد محمودی، دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا... هاشمی نیز طی یادداشتی در اینباره نوشته است: "قل قول موثقی دارم که آقای روحانی وقتی در زمستان سال 91 برای مشورت حضور در انتخابات 92 خدمت یکی از مقامات عالی نظام رسیده بود ضمن اینکه با جواب «عدم مخالفت» روبه‌رو شد، نکته جالبی هم شنید که تلویحا اشاره به احتمال بالای عدم رای‌آوری وی داشت، آن نکته این بود: شما برای مردم چهره شناخته شده‌ای نیستید و برای این کار باید خیلی هزینه کنید! اینکه آقای روحانی چگونه در چنین فضایی رئیس‌جمهور شد و رئیس‌جمهور ماند را خود ایشان بهتر از هر کسی می‌دانند و نگارنده هرگز خود را در مقام قضاوت و یادآوری نمی‌داند چون اصولا رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شخصیتی قائم به ذات داشتند و هرگز از هزاران کاری که برای دیگران -از جمله بسیاری از سیاستمداران اصولگرا و اصلاح‌طلب- انجام می‌دادند هیچ نمی‌گفتند و از هیچ احدی -حتی فرزندان خود- کاری یا چیزی نمی‌خواستند ولی واقعا آقای روحانی، این حق آیت‌ا... هاشمی نبود. یکسال است که دست ایشان از دنیا کوتاه شده و سوالی که از دولت اعتدال دارم این است که برای بزرگداشت پدر معنوی خود که از همه چیزش حتی آبرویش برای به قدرت رسیدن شما گذشت، چه کرده‌اید؟ آیا نامگذاری «روز ملی اعتدال» در تقویم ملی کشور برای سالروز ارتحال آیت‌ا... هاشمی انتظاری زیادی بود؟ آیا نمی‌شد در طول این یکسال گذشته ترتیبی اتخاذ می‌کردید که دیپلمات‌های خارجی یا روسای جمهور سفر کرده به ایران، ادای احترامی هم به معمار دیپلماسی اعتدال می‌کردند؟ آیا واقعا این امکان برای دولت اعتدال مهیا نبود که شرایطی را ایجاد می‌کردند که میلیون‌ها دوستدار آیت‌ا... هاشمی از سراسر کشور در سالگرد ارتحال ایشان گردهم بیایند؟ آیا آقای روحانی نمی‌دانند که تعداد حضور آیت‌ا... هاشمی در انتخابات‌ها، رکوردی غیرقابل‌تکرار است که هم زمینه ثبت جهانی دارد و هم این امکان را به دولت اعتدال می‌دهد که بالاترین نشان دمکراسی را به نام جمهوری اسلامی در دنیا ارائه نماید؟ واقعا چرا هیچ نشانی از سخنان آیت‌ا... هاشمی در حمایت از دولت روحانی در هیچکدام از مراکز دولتی در سراسر کشور پیدا نمی‌شود؟ آیا تعبیر «مظلوم‌ترین دولت بعد از انقلاب» ارزش انعکاس وسیع برای شما نداشت؟ و... آقای روحانی این وجیزه گلایه آلود برای این نیست که چرا برای سخنرانی در مراسم چهلم سال گذشته و کنگره امسال بزرگداشت ایشان برای سخنرانی نیامدید که اینها فقط فرصتی برای شما بود نه امتیازی برای آیت‌ا... هاشمی، که از کف دادید، گلایه از بابت این است فراموش کرده‌اید بزرگداشت نام هاشمی، بزرگترین پشتوانه شماست و اگر کسانی به هر دلیلی در کنارتان سعی در کمرنگ کردن نام بزرگمرد سیاست ایران را دارند مطمئن باشید ارمغانی جز حسرت برایتان باقی نخواهند گذاشت. تاریخ انقلاب را حتما خوب می‌دانید، نگاهی دوباره به آن بیندازید به خوبی ردپای این ادعا را در گوشه گوشه آن پیدا خواهید کرد."

در همین حال، فاطمه هاشمی نیز چند روز به عدم حضور رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت پدرش انتقاد کرد و آن را نشانه مظلومیت آیت الله هاشمی دانست.

روزنامه آرمان نیز که به روزنامه خانوادگی آیت الله هاشمی معروف است طی گزارشی با عنوان"غیبت روحانی نماد مظلومیت آیت‌ا... هاشمی " نوشت: «او معیار و عیار سیاست‌ورزی و سیاست‌مداری بود؛ به کشورش عشق می‌ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران بود. نامش بلند و یادش گرامی.» این موضوع را دیروز حسن روحانی با انتشار تصویری از آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در توییتر نوشت اما خودش به مراسم سالگرد نیامد.روز گذشته بار دیگر مظلومیت آیت‌ا... هاشمی نمایان شد. همگان به این موضوع واقف هستند که در انتخابات ریاست جمهوری 92 آیت‌ا... هاشمی با حمایت از حجت‌الاسلام حسن روحانی راه ورود او به پاستور را هموار کرد و تا زمان رحلت هم مانند کوه به پشتیبانی از روحانی و دولت او پرداختند. اما روز گذشته به رغم اینکه اعلام شده بود سخنران مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت‌ا... هاشمی، رئیس جمهور است اما خبری از روحانی نشد. همین غیبت سوالات زیادی را در اذهان پدید آورد و البته سرهای زیادی به نشانه تاسف تکان خورد. خانواده آیت‌ا... هاشمی هم از عدم حضور روحانی در این مراسم گلایه کردند.»
 


کد مطلب: 580966

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/580966/دل-برود-آن-كه-ديده-رود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com