پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۲۵

آیا آیت‌الله خامنه‌ای رهبر موقت بودند؟! + چند نکته

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 580530
ر واقع امر، انتخاب دوم صوری است تا به لحاظ شکلی طبق قانون پیش رفته باشند و روند انتخاب رهبر جدید منطبق بر قانون اساسی جدید باشد. اما اصل انتخاب رهبر در ۱۴ خرداد روی داده است. در واقع این طور نبوده که خبرگان بین رهبر موقت و دائم تفاوتی قائل بوده باشد و فکر کنند بعد رفراندوم کسی دیگر را انتخاب می‌کنند.
آیا آیت‌الله خامنه‌ای رهبر موقت بودند؟! + چند نکته
گروه سیاسی جهان نيوز: از رحلت امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی و انتخاب حضرت آیت الله خامنه‌ای به عنوان جانشین ایشان در جلسه ویژه خبرگان رهبری در خرداد ۶۸ تا کنون همواره جزئیات مربوط به این جلسه و سخنرانی معروف آیت الله خامنه ای که فقط بخش انتهایی آن منتشر شده بود به صورت نقل قول هایی از حاضرین در جلسه مطرح می‌شد.

اکنون بخشی از فیلم این جلسه، مغرضانه توسط افرادی که دل در گرو این انقلاب ندارند منتشر شده و چه بهتر بود در طول این ۲۸ سال فیلم توسط یاران انقلاب به طور کامل منتشر می‌شد.

بر پایه گزارش کانال «افسران جوان جنگ نرم » به هر حال ضمن استقبال از انتشار همین بخش کوتاه دو نکته در این مورد قابل توجه است:

1) رای گیری موقت برای رهبری در خرداد ۶۸ تا برگزاری رفراندوم اصلاحیه قانون اساسی
اگرچه طرح این مساله جدید نیست اما متاسفانه جزئیات آن کمتر برای مردم گفته شده است. در اینجا مناسب است به خاطرات حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی اشاره شود.

ایشان در کتاب خاطراتشان در خاطره روز ۱۵ مرداد ۶۸ در همین مورد می نویسد: «تا ساعت نه صبح کارهای دفتر را انجام دادم و به مأموران برای آماده کردن جلسه مجلس خبرگان دستوراتی دادم…

دستور کار، بررسی مسأله رهبری با توجه به اصلاح قانون اساسی بود که تغییرات قانون اساسی توضیح داده شد. بعضی‌ها معتقد بودند که نیازی به رأی‌گیری مجدد نیست و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دارد؛ اما چون در رأی‌گیری گذشته تصریح کرده بودیم که رهبری موقت است و پس از اصلاح قانون، خبرگان مجدداً رأی می‌دهد، رأی‌گیری کردیم. شصت رأی موافق بود و چهار نفر رأی ندادند. تعداد آرای موافق، شبیه‌ رأی‌گیری گذشته است ولی گفتند رأی ندادن آنها به خاطر این است که نیازی به رأی گیری نمی بینند. خبرگان ناهار مهمان مجلس بودند. عموماً از وضع پیش آمده با رهبری آقای خامنه‌ای و ریاست جمهوری من خوشحالند و امیدوار. خبر را تنظیم کردم و به رسانه‌ها دادیم»

2)رد پذیرش مقام رهبری توسط آیت الله خامنه‌ای در جلسه و حتی نظر به رهبری شورایی توسط ایشان
این مساله بر کسی پنهان نیست و بخش پایانی صحبت ایشان در جلسه‌ی خبرگان که با عبارت «به هر حال من مخالفم» بارها از تلویزیون هم پخش شده است. در این موضوع ذکر دو روایت مربوط به پذیرش رهبری در جامعه اسلامی قابل توجه است:

امیرالمومنین پس از اصرار بسیار مردم برای پذیرش خلافت فرموندند: لولا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر و ما اخذ الله علی العلماء ان لایقاروا علی کظة ظالم و لاسغب مظلوم لألقیتُ حبلها علی غاربها. قسم به خداوند اگر حضور مردم نبود و یاری نمی‌دادند که حجت تمام شود و اگر نبود عهدی که خداوند از علما گرفته تا راضی نشوند بر سیری ظالم و گرسنه‌ماندن مظلوم، هر آینه ریسمان و مهار شتر خلافت را بر کوهانش می‌انداختیم (نهج‌البلاغه، خطبه )

از رسول خدا نیز روایت شده در پاسخ به تقاضای مکرر عباس عمویشان برای امارت فرمودند: يا عم ان الاماره ان طلبتها و کلت اليها و ان طلبتک اعنت عليها. اي عموی من! حکومت به گونه ای است که اگر تو آن را بخواهی، موکل آن خواهی شد (و بايد خودت آن مقام را حفظ کني) و اگر آن تو را طلب کند بر حفظش ياری خواهی شد.
انتشار این فیلم به خوبی نشان می دهد آیت الله خامنه ای به تأسی از جدشان امیرالمومنین و پیامبر گرامی اسلام اینگونه رفتار کرده اند.

*آیا آیت‌الله خامنه‌ای رهبر موقت بودند؟!
همچنین «کبری آسوپار» نیز طی یادداشتی نوشت: فیلمی از جلسه ۱۴ خرداد ۶۸ خبرگان رهبری برای انتخاب رهبر و ولی فقیه پس از امام منتشر شد که در آن آقای هاشمی انتخاب آقای خامنه‌ای را موقت و تا زمان برگزاری رفراندوم می‌داند؛ اما ماجرا چیست؟

۴ اردیبهشت ۶۸ امام خمینی (ره) دستور بازنگری در قانون اساسی را به رییس‌جمهور می‌دهند. بخش اصلی تغییرات مربوط به تغییر شرایط رهبر و مهم‌ترین آن‌ حذف شرط «مرجعیت» برای رهبر آینده است. شورای بازنگری آغاز به کار می‌کند، اما هنوز کار به پایان نرسیده که امام از دنیا می‌روند و خبرگان، ناگزیر به انتخاب رهبر می‌شوند. انتخابی که به دلیل قرار گرفتن در میانه‌ی کار بازنگری قانون اساسی و نهایی نشدن شرایط رهبری در قانون، موقت نام می‌گیرد، اما در واقع انتخاب اصلی خبرگان رهبری بوده و همین گونه هم به مردم اعلام می‌شود.

۶ مرداد ۶۸ رفراندوم بازنگری در قانون اساسی برگزار و بیش از ۹۷ درصد مردم به آن رای می‌دهند. پس از آن خبرگان رهبری در جلسه‌ای، مجدد انتخاب آقای خامنه‌ای به عنوان رهبر را به رای می‌گذارد و از قضا تعدادی رای (گویا ۶ رای) بیش از جلسه‌ی ۱۴ خرداد می‌آورند.

در واقع امر، انتخاب دوم صوری است تا به لحاظ شکلی طبق قانون پیش رفته باشند و روند انتخاب رهبر جدید منطبق بر قانون اساسی جدید باشد. اما اصل انتخاب رهبر در ۱۴ خرداد روی داده است. در واقع این طور نبوده که خبرگان بین رهبر موقت و دائم تفاوتی قائل بوده باشد و فکر کنند بعد رفراندوم کسی دیگر را انتخاب می‌کنند.
 
در تصویر ضمیمه، در سوتیترهای ذیل تیتر یک روزنامه‌ی جمهوری اسلامی مورخ ۱۶ مرداد ۶۸ خبر انتخاب مجدد آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری آمده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جداً ممنونم. من اتفاقاً همین امروز این فیلم رو دیدم و حسابی فکرمو مشغول کرد. چه خوب میشد اگه از اول همه چیز توضیح داده میشد که برای مغرضان راه تبلیغات دروغ باز نشود
Iran, Islamic Republic of
کی شود دریا ز پوز سگ نجس
کی شود خورشید از پف منطمس
Iran, Islamic Republic of
اونایی که منفی دادن اعتقادشون اینه که خورشید با پُف خاموش میشه
پس پُف کنن خاموش که شد خبرشو بِدن - منتظریم !
بصيرت، قطب نماي حرکت صحيح در اوضاع اجتماعي پيچيده امروز
Iran, Islamic Republic of
انتشار این شایعه و شبهه بعد از گذشت 343 ماه از رهبری امام خامنه ای خود دلیلی روشن بر کذب بودن آن است والا یک ساعت پس از انتخاب ایشان به عنوان رهبر آن را مطرح می کردند
الحمدلله که دشمنان ما احمق هستند.
Iran, Islamic Republic of
بیچاره ها بعد از گذشت 10400 روز از رهبری آقا به فکر افتادن این شایعه رو درست کنن . کور خوندن
Iran, Islamic Republic of
اگر سالهای اول رهبری ایشون این شایعه رو درست می کردن امیدی به باورکردن مردم نداشتن - احمقها فکر کردن حالا شاید مردم یادشون رفته- نمی دونن الان مردم بصیرتشون بیشتر شده
Iran, Islamic Republic of
زنده باد خامنه ای -پاینده باد ایران
Iran, Islamic Republic of
دردِ این بیچاره ها که این فیلم رو منتشر کردند ،حقیقت نیست ،بلکه دردشون ،سیلیهائیست که توسط درایت وبصیرت وزمان شناسی حضرت آقا پی در پی بر صورتشان زده میشود.اینها کسانی هستند که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هم ظهور کنند ،نق نقو باقی میمانند وانشالله انوقت توسط شمشیر ایشان برق حقیقت در مغزشان فرود میآید.برای تعجیل در ظهور ،صلوات.
Iran, Islamic Republic of
آن زمان موقت بوده ،دو دهه بعد از ان مدام خبرگان تشکیل شده است ،اگر قرار بود رهبر جدید انتخاب کنند که کرده بودند.این بیچاره ها نمیتوانند بر آفتاب رهبر عزیزمان سایه ای بیندازند ،به این حیله های پست آویزان شده اند.
Iran, Islamic Republic of
مجدداً در 15 مرداد 1368 و پس از تصویب قانون اساسی، مجلس خبرگان با رأی قاطع‌تری رأی 14 خرداد خود را دائمی کرد.
Iran, Islamic Republic of
باید دید هدف خاندان هاشمی از پخش این فیلم چه بوده است ؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آنچه دشمن دنبال آنست حذف ولی فقیه است چه با آشوب و اغتشاش و چه با ایجاد شک و تردید ..... حقیقت را نمیتوان کتمان یا تغییر داد . ایشان برای ملت بسیار عزیز هستند
احمد مرادزاده
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز نمی دانم چرا شما وقت خودتان را صرف این جور خبرها می کنید دشمنان دست بدامن همه چیز شدند و فتنه آینده فتنه اما و اگرهاست و حتما هم از نور چشم ملت ایران شروع می کنند ادمهای مریض بالا و پایین مطلب را می زنند و مطلب مورد نظر خودشان را بر میدارند. دوره های خبرگان یکی بعد از دیگری میآید و چه در دوره اول و چه بعدی ها بر حسن رهبری امت اسلامی تاکید می کنند بعد دشمنان برای اذناب داخلی شان خوراک درست می کنند. آنهم برای کسی که نه خانه میلیلردی داره نه فرزندانش ...هستند و نه در کشورهای خارجی و تحت نظر سرویس های جاسوسی درس می خوانند و...
میلاد
United States
حرفهای نا گفته حاج سید احمد زیر چاپ را دفتر نشر امام چکار کرد.چرا صدا سیما صحبتهای حاج سید احمد را پخش نمی کند در باره رهبری امام خامنه ای می گوید .خادم امام می گفت حاج احمدآقا بعد از امام یک لبخندهم نمی زد بعد از رهبری امام خامنه ای دیدم حاج احمد آقا خوشحال و خندان است تعجب کردم ماجرا را ازاو پرسیدم گفتند اولین وصییت امام انجام شد آیت الله خامنه ای رهبر شدند.بله هاشمی وبقیه اعضای خبرگان وصییت امام را انجام دادند
Canada
ممنئون از اطلاع رسانی شفاف
Iran, Islamic Republic of
عبدالله گنجی:
بدون تردید دسترسی به این ویدئو که از اسناد حاکمیتی است از عهده هر بی‌سروپایی بر‌نمی‌آید و گویی اتاق شیشه‌ای‌ مد نظر روحانی در چنین مواردی مصداق می‌یابد اما در مصاحبه‌ای که بی‌بی‌سی با نشر‌دهنده این ویدئو دارد، سه نکته و انگیزه روشن می‌شود؛ اول اینکه طرف می‌گوید این ویدئو از سوی کسانی برایش ارسال شده است که از ناراضیان حکومت هستند. طبیعی است که جنس این نارضایتی از جنس ضد انقلاب شناخته شده، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها‌ نیست بلکه از جنس کسانی همانند روح‌الله زم است. اما دو نکته دیگر که ذهن را به افشا‌کنندگان ویدئو نزدیک‌تر می‌کند این است که ناشر می‌گوید ارسال‌کننده اصرار دارد که هر چه سریع‌تر و در سالگرد فوت هاشمی پخش شود و نکته سوم اینکه ارسال‌کننده اصرار دارد در همین روزهایی که برخی شعارهای ساختار‌شکن داده‌اند، پخش شود. لذا ممکن است فیلم آن جلسه سرنوشت‌ساز در بین اسناد شخصی مسئولان وقت مجلس خبرگان بوده باشد که البته سیستم‌های امنیتی باید پاسخگو باشند. برخی از افرادی که قبلاً به عنوان محقق اسناد خبرگان را بیرون بردند نیز خودشان را لو دادند اما «کینه کدیوریسم» باعث شد این واقعیت کتمان شود که مجدداً در 15 مرداد 1368 و پس از تصویب قانون اساسی، مجلس خبرگان با رأی قاطع‌تری رأی 14 خرداد خود را دائمی کرد.
Iran, Islamic Republic of
من مصاحبه را دیدم. ناشر گفت فرستنده اصرار داشت که این فیلم سریعا پخش شود ولی هیچ صحبتی از سالگرد هاشمی نگفت. اینو از کجات دراوردی؟
Iran, Islamic Republic of
توی فیلم می گویید تا رفراندوم شما داستان تعریف می کنید اینقدر از اسلام مایه نگذا رید مردم را سست ایمان کر دید
Iran, Islamic Republic of
کسی که نخواهد حقیقت را ببیند ،یک دست بر چشم هم کافیست تا افتاب را نبیند.
جالبه این افسران جنگ نرم اینجا به خاطرات آیت الله هاشمی استناد می کنند اما جائی که.......
United States
ببین جهان ! حرفهای منو راجع به این گیس بریده - کبری آس و پاس - سانسور کردید و همینطور نظرم را راجع به اینکه انتخاب رهبری در همان دوره انتخاب قطعی و دائمی بوده ! و رای گیری بعدی هم فرمالیته ! برایتان نوشتم که این ادعا دروغ محض است و خبرگان و مرحوم هاشمی این موضوع را از مردم کتمان کردند۰ همینطور برایتان احساس دلسوزی کردم که چرا اینقدر تهی شده اید و با اینکه چهل سال از انقلاب میگذرد چرا اینقدر بی چیز و فقیرید ؟! مگر آدم قحطیست که این دختره برایتان تحلیل کند ؟! ۰
Iran, Islamic Republic of
فیلم کاملش تو اینترنت موجوده.
من دیدم.
فیلم هستش و مستند و اگه تا به حال پخش نشده علتش غیر علنی بودن و محرمانه بودنش بوده.
شایعه نیست دوستان . عین واقعیت هستش.
ماستمالیزاسیون نکنید چون مردم دیگه گول نمیخورن
Iran, Islamic Republic of
فیلم ۱۹دقیقه ای ان هست ببینید اقای هاشمی چند بار اشاره میکند به رفراندوم قانون اساسی .نه رفراندوم انتخاب رهبری توسط مردم
.بعدش طبق قانون اساسی قبل انتخاب رهبرتوسط خبرگان میباشد چطورمرحوم هاشمی میاید حرف خلاف قانون بزند وبگوید تا رفراندوم توسط مردم موقت رهبر باشد !!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
باسلام ممنون از مطلب خوبتون ولی ای کاش زودتر این مطلب رل روشن میکردیر که خیلی ها جرلت نمیکردند شبهه ایجاد کنن
تاببد کن
Iran, Islamic Republic of
شما که انقدر خوب جواب میدین میشه بفرمایین طبق کدام بند ماده تبصره و... خبرگان میتونسته رهبری موقتی تعیین کنه آن هم برخلاف صریح متن قانون؟؟؟ حالا چه تا قبله رفراندوم قانون چه بعدش . اجازه تعین رهبری موقت کجا به خبرگان داده شده؟؟؟


خواهشا نظر من رو تایید کنید چون هر دفعه تایید نمیشه