کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهری که منتقدان دولت در آن شناخته شده تر هستند

نقش جریان مشهد در پیگیری استعفای روحانی!

16 دی 1396 ساعت 13:20

«روحانی استعفا بدهد» این موضوع چند روز پیش به یکباره در فضای مجازی پررنگ شد؛ کمی بعد چنین عنوان کردند که درخواست استعفای روحانی در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق(ع) به نام درخواست تعدادی از دانشجویان منتشر شده است. چنین اخباری در فضایی که برخی از اقشار کشور با حضور در خیابان‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اعتراض می‌کنند چندان غیرطبیعی نبود


گروه سیاسی جهان نیوز: برخی از چهره های و رسانه های سیاست زده اصلاحات برای انحراف اذهان از مطالبه بهبود وضعیت اقتصادی کشور تلاش می کنند، اعتراضات اقتصادی مردم را دچار حواشی سیاسی بکنند.

به گزارش جهان نیوز، یکی از این ترفندها، انتصاب اعتراضات مردمی به جریان اصولگرایی و به خصوص برچسب زنی به برخی از چهره ها همانند آیت علم الهدی بوده است.

این در حالیست که اول بار «غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در مطلبی ادعا کرد که شورای‌ عالی امنیت ملی، آیت‌الله علم‌الهدی را به ‌دلیل «اقدام پشت ‌پرده او در تجمعات خیابانی مشهد» فراخوانده و شمخانی (دبیر شورای ‌عالی امنیت ملی) شخصا با لحن شدید به او تذکر داده است!»

اما در حالیکه کرباسچی به علت این تهمت زنی  به دادگاه احضار شده ولی روزنامه آرمان طی گزارشی یکبار دیگر تلاش کرده به نوعی دیگر طرح موضوع استعفای حسن روحانی توسط چند دانشجو را بازهم مشهد ربط بدهد!

این روزنامه اصلاح طلب طی گزارشی با عنوان "ردپای طراحان استعفای روحانی در مشهد" در اینباره نوشته است: "«روحانی استعفا بدهد» این موضوع چند روز پیش به یکباره در فضای مجازی پررنگ شد؛ کمی بعد چنین عنوان کردند که درخواست استعفای روحانی در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق(ع) به نام درخواست تعدادی از دانشجویان منتشر شده است. چنین اخباری در فضایی که برخی از اقشار کشور با حضور در خیابان‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور اعتراض می‌کنند چندان غیرطبیعی نبود اما از همان ابتدا مشخص بود که سازماندهی ویژه‌ای در مورد چنین درخواست‌هایی وجود دارد که به نام تعدادی از دانشجویان منتشر می‌شود. زمان درخواست استعفا از رئیس جمهور هم قابل تامل بود یعنی در بحبوحه اعتراضات مردم به گرانی و وضعیت اقتصادی است که گروهی خواهان استعفای روحانی می‌شوند و از آن جالب‌تر آنکه اعتراضات از مشهد آغاز شد یعنی شهری که از بارها انتقاداتی روانه رئیس‌جمهور و اعضای دولت شده است."

این گزارش می افزاید: "موضوع زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور در آخر هفته با اظهارات خود درصدد شناسایی افراد و جریان پشت پرده استعفای رئیس‌جمهور بر می‌آید. محمود واعظی درباره بیانیه برخی از دانشجویان دانشگاه‌ها مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور و برگزاری انتخابات زودهنگام و انتشار آن در برخی از سایت‌های منتقد دولت،‌ گفت: «من چنین چیزی را نشنیده‌ام. کسانی که اینگونه اظهارنظر می‌کنند باید جای پایشان را در شروع حرکات اخیر در مشهد هم ببینید."

آرمان در ادامه تصریح می کند: " واعظی اشاره به مشهد دارد؛ شهری که منتقدان دولت در آن شناخته شده تر هستند و مشخص است اصولگرایان آن به چه شخصیت‌های سیاسی نزدیک هستند. اصولگرایانی که در سال 84 با توصیه آیت‌ا... علم الهدی به احمدی‌نژاد رأی دادند و پس از کاسته شدن از اعتبار او به سبب رفتارها و گفتارهایش به سمت سعید جلیلی آمدند. علم الهدی هم آغوش خود را در حمایت از جلیلی گشود و بارها از او تمجید کرد. جنس انتقادات امام جمعه مشهد و جلیلی از دولت هم اشتراکات زیادی با هم دارد. پس بیراه نیست که او را نزدیک سیاسی علم الهدی نامید. از سوی دیگر طیفی از دانشجویان دانشگاه امام صادق از جلیلی حمایت می‌کردند و پر بیراه نیست که سلوک سیاسی خود را هم‌راستا با او که خود الگو گیرنده از علم الهدی است تنظیم کنند. بنابراین باید گمانه هدایت نگارش بیانیه درخواست استعفای روحانی و برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست‌جمهوری را جدی تلقی کرد."

این گزارش می افزاید:" . اگرچه رأی‌دهندگان به روحانی بسیار بیشتر از حامیان جلیلی هستند که در دام «ما پشیمانیم» گرفتار نشدند اما با فرض استعفای روحانی، واضح است که جلیلی کاندیدا خواهد شد و با استناد به آنچه در نامه‌ای که به نام دانشجویان در نقد دولت روحانی منتشر شد خود را بهترین گزینه برای ورود به پاستور معرفی خواهد کرد و خیالش از حمایت علم الهدی و طیف سیاسی منتسب به او که بخش اعظمش ازجبهه‌پایداری‌ هستند راحت خواهد بود. مهم‌تر از این موارد باید در نظر داشت که جلیلی یکی از معتقدان به دولت در سایه است"

آرمان در ادامه این گزارش پای آیت الله علم الهدی را هم وسط می کشد و می نویسد: " تاثیرگذاری علم الهدی بر دانشگاه امام صادق محدود به حضور جلیلی در این دانشگاه نیست. امام جمعه مشهد چندی پیش در گفت‌وگویی از نقش خود در تصمیمات دانشگاه امام صادق روایت کرد:«دانشکده حقوق دانشگاه تهران دکتر‌بشیریه را اخراج کرد و چون او اهل همدان بود خواست به دانشگاه همدان برود. نگذاشتیم ایشان به همدان برود و او را به دانشگاه امام‌صادق(ع) آوردیم. با این عنوان آوردیم که بشیریه که الان در اندیشه سیاسی نفر اول کشور است از دست نرود. درس بچه‌های لیسانس را که هنوز پایه‌شان ضعیف است به او ندادیم که بچه‌ها تحت تلقینات او قرار بگیرند، بلکه در مقطع دکترا برایش درس گذاشته بودیم.ما دکترای فرهنگ و ارتباطات را در حالی در دانشگاه امام‌صادق(ع) برقرار کردیم که هنوز این رشته در کشور و حتی در منطقه نبود. رشته فرهنگ و ارتباطات فقط در ایتالیا و برخی کشورهای اروپایی ارائه می‌شد. رئیس شورای برنامه‌ریزی دکتر حدادعادل شد.» زمانی که همسر آیت ا... علم الهدی درگذشت مراسم ایشان را هم در دانشگاه امام صادق برگزار کردند."

این گزارش در پایان نیز خاطر نشان می کند: " البته نمی‌توان به‌طور یقین نامه استعفای روحانی را مرتبط با منویات این دو دانست چرا که امضاکنندگان این نامه مشخص نیستند و نامی از آنها در زیر این نامه نیامده است اما هرچند نمی‌توان از تحرکات مشهد علیه دولت به‌راحتی عبور کرد چه آنکه اعتراض‌ها از این شهر آغاز شد و درخواست استعفای روحانی هم در سایت دانشگاهی منتشر گردید که اعضای اصلی آن با مشهد ارتباط نزدیکی دارند."

این در حالیست که روزنامه اصلاح طلب وقایع اتفاقیه نیز با همین فضاسازی گزارشی را منتشر کرده است. این روزنامه طی گزارشی نوشته است: "برنامه ریخته بودند تا علیه روحانی تجمع برگزار شود. هدف‌شان وادار کردن حسن روحانی به استعفا بود تا اگر انتخابات اردیبهشت ماه را باخته‌اند شاید بتوانند پنج ماه پس از شروع به کار دولت، به پیروزی دیرهنگام برسند. حالا دولت سه بر هیچ از مخالفانش جلو افتاده است. مخالفانی که برای بیان اعتراض‌هایشان هزینه سنگینی پرداخت کرده‌اند و شاید به این زودی‌ها خیال جلو بردن چنین پروژه‌هایی به سرشان نزند. با این همه، روز گذشته محمود واعظی، رییس‌دفتر رییس‌جمهور اشاره‌ای تلویحی به آنان که هدفشان استعفای رییس‌جمهور بود داشت. او در صحبتی کوتاه و در واکنش به نامه برخی افراد که دانشجو خوانده می‌شدند؛ برای استعفای رییس‌جمهور به ایلنا گفت:«من چنین چیزی را نشنیده‌ام. کسانی که این‌گونه اظهارنظر می‌کنند باید جای پایشان را در خود شروع حرکات اخیر در مشهد هم ببینید». اشاره محمود واعظی همان اشاره‌ای است که در یک هفته‌ای که از شروع اعتراضات می‌گذرد بارها مطرح شده است؛ اینکه نقطه آغازین اعتراض‌ها که مشهد است با هدف دیگری تجمعات را کلید زده بود و آن را می‌توان از شعارهایی که علیه حسن روحانی و دولتش می‌دادند نیز متوجه شد. با این همه اما شواهد نشان می‌دهد که آنچه مخالفان دولت در یک روز ابتدایی تجمع خودشان در شهرهای مشهد و نیشابور دنبال می‌کردند «استعفای رییس‌جمهور» بوده است. هدفی که البته با تغییر فاز تجمعات نه‌تنها فراموش شد بلکه وارد فازی شد که معترضان حتی مخالفت با دولت را هم فراموش کردند. اشاره تلویحی رییس دفتر رییس‌جمهور هم نشان می‌دهد که خود دولتی‌ها هم از هدف مخالفان دولت باخبر بودند و می‌دانستند پروژه‌ای که علیه دولت آغاز کرده‌اند قرار نیست تنها با یکی دو تجمع پایان بپذیرد بلکه آنها هدف بزرگ‌تری را در سر می‌پروراندند که به مقصود هم نرسیدند. "


کد مطلب: 579324

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/579324/نقش-جریان-مشهد-پیگیری-استعفای-روحانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com