پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲۳
پیشنهاد به سید حسن خمینی برای شفافیت مالی بیشتر

درباره ریزهزینه‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 573572
آنچه مهم است این است که در کنار بودجه اختصاص یافته، درآمدهای موسسه نیز مدنظر قرار گیرد. درآمدهایی که از اوقاف، زمین ها، اجاره و فروش املاک، سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی و ... به دست می آید، می بایست توسط مسئولان موسسه با جزیئات کامل مشخص شود تا به این وسیله، شبهات رفع شود.
درباره ریزهزینه‌های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
گروه سیاسی جهان نيوز: با مطرح شدن بودجه 71 میلیارد تومانی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی که زیر نظر سیدحسن خمینی اداره می شود، حرف و حدیث های فراوانی انجام گرفته که نیازمند پاسخگویی مستند متصدیان آن است.

به گزارش جهان نيوز، جایگاه ویژه و مهم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و آن یار به سفر رفته، ایجاب می کند درباره هزینه ها و بودجه های اختصاص یافته به این موسسه که شامل  «آستان امام خميني»، «پژوهشکده امام خميني» و «مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام» می شود، با حساسیت و همت بیشتر مسئولان صورت گیرد تا از هر گونه شائبه و سواستفاده احتمالی دشمنان و زیر سوال بردن شخصیت عرفانی و بزرگ امام جلوگیری شود. امامی که با ساده زیستی و سختگیری در هزینه ریال به ریال بیت المال شناخته می شد، روا نیست که با اقدامات برخی از دوستان نادان و دشمنان دانا و کینه توز، مورد هجمه قرار گیرد.

موسسه تنظیم و نشر آثار امام با کارویژه های مهمی چون نشر اندیشه ها و صیانت از آن را در دستور کار دارد و مدیریت حرم امام و پژوهشکده نیز باهمین نام صورت می گیرد. دولت دوازدهم بودجه این موسسه را برای سال 97 افزایش داده است. در لایحه بودجه سال ۹۷ «موسسه نشر آثار امام(آیت الله خمینی) كه زير نظر حسن خمينی اداره می‌شود ٧١ ميليارد و ٣٤٠ ميليون تومان» است. جدول ریز بودجه نیز تقدیم مجلس شده تا مشخص شود کل این بودجه کجا باید هزینه شود که جزئيات آن برابر است با پرتال امام خميني، پنج‌‌ميلياردو ۷۰۰ ميليون‌تومان، آستان امام خميني، ۱۸ ميليارد‌تومان، برنامه حمايت از فعاليت‌هاي تجليل از امام خميني، ۱۸ ميليارد‌تومان، اداره امور حرم و ارائه خدمات به زائران، ۹ ميليارد‌تومان و مراسم سالگرد ارتحال، ۹ ميليارد‌تومان.

سیدحسن خمینی با افزایش انتقادات نسبت به بودجه کلانی که به این موسسه تعلق می گیرد، در اینستاگرام خود به پاسخ پرداخت و اعلام کرد که هیچ یک از اعضای خانواده اش از این بودجه نفعی نمی برند و از موسسه حقوق دریافت نمی کنند. وی با این حال اعلام کرده قرار است درباره خرج و مخارج توضیحاتی داده شود: «هفته آينده دوستان دست‌اندركار در مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام به‌صورت جزئي بخش‌هاي مختلف مربوطه را توضيح مي‌دهند. يقين دارم مردم كه دلسوزانه و خيرخواهانه موضوع را تعقيب مي‌كنند به‌راحتي مي‌فهمند كه توضيحات مذكور صحيح است يا از صحت برخوردار نيست.»

توضیح درباه هزینه بودجه دولتی اختصاص یافته به موسسه سال گذشته نیز صورت گرفته بود. «علي‌اکبر حبيب محمدمرادي»، معاون مالي ـ اداري مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني، سال گذشته در مصاحبه‌اي با سايت جماران، بودجه‌هاي مؤسسه را با تفکيک از سال ٩٢ تا پيشنهاد دولت براي بودجه ٩٦ را عنوان کرده بود. به گفته مرادي، در پنج سال اين عدد از ٤٧,٧ در سال ٩٢، به ٧٦.٩ در سال ٩٦ مي‌رسد؛ يعني در پنج سال، اين بودجه فقط حدود ٦١ درصد افزايش يافته و حتي به دو برابر هم نرسيده و به‌طور متوسط سالانه حدود ١٢ درصد افزايش داشته است.

وی در گزارش خود از هزینه هایی برای پرداخت اقساط وام و ساخت و سازهای در حرم مطهر امام سخن گفته بود که تمامی اعداد و ارقام در هزینه کرد به صورت کلی ارائه شده بودند. برخی از عملکردهای موسسه نیز ردیف شده بود ولی هزینه های صورت گرفته با آن مشخص نبود.

اینکه مسئولان موسسه پس از انتقادات خود را متعهد به پاسخگویی می دانند، امری مبارک است اما برای شفاف سازی بیشتر و رفع شبهات بهتر است سید حسن خمینی، هیاتی حتی مردمی را به صورت بی طرف برای تحقیق و تفحص و حسابرسی بیطرفانه دعوت کند. به عنوان نمونه موسسه دیده بان شفافیت و عدالت که توسط احمد توکلی مدیریت می شود، می تواند در این امر کمک کند. از سوی دیگر آنچه مهم است این است که در کنار بودجه اختصاص یافته، درآمدهای موسسه نیز مدنظر قرار گیرد. درآمدهایی که از اوقاف، زمین ها، اجاره و فروش املاک، سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی و ... به دست می آید، می بایست توسط مسئولان موسسه با جزیئات کامل مشخص شود تا به این وسیله، شبهات رفع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته بودجه ای که به سایر روحانیان هم داده شده مورد بررسی قرار بگیره
سرور
Iran, Islamic Republic of
ساده اید ظاهرا.
احمد توکلی با اینها نسبت فامیلی ندارد؟ مطمئن هستید؟
Iran, Islamic Republic of
توی این قبیل موسسات فقط پول داره نفله میشه .
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز جان چرا اینقد به سید حسن گیر دادی؟ این پیشنهادات رو به خیلی جاهای دیگه میتونی بدی که خیلی مستحق ترن مثل...
Iran, Islamic Republic of
وقتی فقط به سید حسن گیر میدین معلومه یه جای کارتون میلنگه مشکلتون چیز دیگه ایه بودجه موسسه رو بهونه کردین
Iran, Islamic Republic of
خیییلییی پیشنهاد خوبییه
بهتره به آقای مصباح و حداد هم همین پیشنهاد رو بدید
Iran, Islamic Republic of
اونها جزو خودی ها هستند و اشکالی نداره
Iran, Islamic Republic of
اینهمه بودجه که تاثیری در زندگی مردم ندارد فکر نمی کنیدمردم بی اعتماد می کنداز این بودجه ها کم کنید حق بازنشستگان بدید که بعد یک عمر کار در بدترین شرایط کشور حقوق قانونی شان همسان سازی نشده دولت فکر می کند صدقه می خواد بده حقوق مددجویان برای تبلیغات سه برابر کردن که در واقع صدقه است. اما سی سال زحمت کار فعالیت در شرایط سخت کشور چه بازنشستگان کشوری ولشکری را حق قانونی انها را نمی دهند واقعا باید به کی شکایت برد.
Iran, Islamic Republic of
آنوقت در مناطق محروم این مملکت دانش آموزان مدرسه ندارند
Iran, Islamic Republic of
هزاران برابر این بودجه در جاهای دیگه خرج میشه ای کاش جهان نیوز از اونجاها هم یه خبری میگرفت تا به نیتش شک نکیم
United States
چرا این موسسه با این همه بودجه تا به امروز یک اثر فاخر سینمایی یا سریال در ابعاد منطقه ای یا جهانی برای معرفی امام نساخته که بشه اون رو هر ساله نشون داد. هزینه هایی که میشه تا کجا به نفع نشر اندیشه ها بوده .
حسین
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه نهادهای انقلاب یک شفاف سازی نسبت به بودجه های حودشان را داشته باشند و به مردم پاسخگو باشند . مثلا کاخ سازی برای امام ساده زیستمان بااین بودجه ها به چه معناست
Iran, Islamic Republic of
حالا میفهمییم که کاخی را که برای امام ساده زیستمان ساخته اند از کجا بودجه هایش میآید؟!
Iran, Islamic Republic of
با این وضعیت اسف بار اقتصادی مردم که بسیاری از مردم محتاج یک لقمه نان شب هستند خرج کردن حتی یک ریال توی چنین جاهایی حرام است .
رر
Switzerland
با اين ٧١ ميليارد تومان مي شود ٢٠٠ نخبه ايراني را كه در دانشگاه هاي امريكا و اروپا اسير هستند و از دوري وطن رنج مي برند و دوست دارند پيش خانواده هايشان باشند را با حقوق ماهي ١٠٠٠٠ دلار به وطن باز گرداند تا باعث رونق مملكت گردند اخه كسي نيست به داد ماها برسد!!!!!!!!!؟
Canada
ماهی ده هزار دلار ؟؟؟!!! ...
Iran, Islamic Republic of
چرند نگو بچه رسائى خنده اش مى گيره !
اصغر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مرقدامام تبدیل شده به آرامگاه خانوادگی آنهم باپول ملت
احمد
Iran, Islamic Republic of
یکی از مسائلی که باید بررسی بشه این نمای صحت امام ره است . آیا واقعا به این مقدار هزینه نیاز بود ؟ این ساختار تجملی چه ارتباطی با شخصیت حضرت امام دارد ؟
Iran, Islamic Republic of
اين قدر وجودشو داريد كه همين سخت گيرى رو در باره صدها موسسه ريز و درشتى كه تحت نظر آيه الله ها - مثلاً مصباح - اداره ميشن داشته باشيد ؟!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
سلام بر جهان نیوز
لطفا پاسخ دهید مشکل شما با سید حسن خمینی هست یا اساسا با این نوع بودجه بندی مخالفید.
حال اگر مصباح به جای سید حسن خمینی بود همین انتقاد را میکردید؟
انتظار افکار عمومی از شما این است که پایبند اصول باشید و از رفیق بازی و رانت بازی و جناح بندی های بی دلیل دوری کنید.
ضمنا طبق اصول منطقی وقتی عملکرد موسسه یا نهادی بعد از این همه سال منفی است درب آنرا باید با آجر بست.
Iran, Islamic Republic of
فائزه هاشمی گفته رادیو اکتیو موجود در بدن پدرم ۱۰ برابر حد مجاز بود.
-یعنی خدا بیامرز به تنهایی یک بمب اتمی بودن. خوب شد برجام رو امضا کردیم و کار به بازرسی بدنی اون بزرگوار نکشید!
@Hafiz217
Iran, Islamic Republic of
به فرموده مرعشی اینها همه ناشی از ای کیو بالای اکبر و خاندانش می باشد .