پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۳۷
تشریح شرایط ورود زنان به ورزشگاه توسط مطهری

سرویس بهداشتی جدا و بدن ورزشکاران مرد پوشیده باشد

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 572893
علی مطهری درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها به «شهروند» گفته است: «به نظر می‌آید که اگر برای مسابقات فوتبال جایگاه مخصوصی برای زنان در نظر گرفته شود، درِ ورود و خروج زنان و مردان از یکدیگر جدا باشد و سرویس‌های بهداشتی جدا برای زنان و مردان در نظر گرفته شود و د رورزش‌هایی که بدن ورزشکاران مرد پوشیده باشد، به نظر می‌رسد اشکال شرعی وجود نداشته باشد. هرچند نظر قطعی در این زمینه را مراجع و علما می‌دهند.»
سرویس بهداشتی جدا و بدن ورزشکاران مرد پوشیده باشد
گروه سیاسی جهان نيوز: از دولت سیدمحمد خاتمی گرفته تا دولت‌های نهم و دهم و حالا دولت تدبیر و امید همواره مساله حضور زنان در ورزشگاه های ورزشی مطرح بوده و البته نگاه های سیاست زده به این مساله خود تبدیل به چالشی در اینباره شده است.

حتی زمانی که محمود احمدی‌نژاد نخستین ‌سال ریاست‌جمهوری‌اش را پشت سر می‌گذاشت، تصمیم گرفت موضوع ممنوعیت ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های ورزشی را مورد توجه قرار دهد. به‌طوری‌که او در آغاز‌ سال ۱۳۸۵ با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان تربیت‌بدنی خواستار فراهم کردن امکانات حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد، اما این نامه با اظهارنظرهای متفاوتی در میان مسئولان کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه و درنهایت با مخالفت بعضی از علما و مراجع، از دستور کار رئیس دولت نهم خارج شد و احمدی‌نژاد هم عطای ورود زنان به ورزشگاه‌ها را به لقایش بخشید.

در همین حال، علی مطهری درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها  به «شهروند» گفته است: «به نظر می‌آید که اگر برای مسابقات فوتبال جایگاه مخصوصی برای زنان در نظر گرفته شود، درِ ورود و خروج زنان و مردان از یکدیگر جدا باشد و سرویس‌های بهداشتی جدا برای زنان و مردان در نظر گرفته شود و د رورزش‌هایی که بدن ورزشکاران مرد پوشیده باشد، به نظر می‌رسد اشکال شرعی وجود نداشته باشد. هرچند نظر قطعی در این زمینه را مراجع و علما می‌دهند.»

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر لازم باشد، حاضر است با مراجع در این زمینه مذاکره کند، ادامه می‌دهد: «اگر اعضای فراکسیون زنان از من این درخواست را داشته باشند حاضر هستم این کار را انجام بدهم.»

همچنین بهروز نعمتی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که ما باید شرایط حضور زنان در مجموعه‌های مختلف ورزشی را فراهم کنیم، گفت: «حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیازمند یک‌سری اقدامات جدی فرهنگی است. ما باید قبول کنیم که زنان سال‌هاست که در ورزشگاه‌ها نبوده‌اند و همین موضوع نیازمند کارهای فرهنگی است و بسترسازی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد.»او ادامه می‌دهد: «موضوع ورود زنان به ورزشگاه فقط دست وزیر ورزش نیست و در کمیته‌های مختلف، شورای تأمین و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه نظر دارند. بسترسازی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها اقدامی جدی است که حتما باید موردنظر مسئولان مرتبط با این موضوع قرار بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پابرهنه
Iran, Islamic Republic of
ای بابا
این همه مشکلالت و بدبختی و گرونی نمیدونم این آقای مطهری همه اش تو حاشیه است
حالا زن ها اگر ورزشگاه نرن که نمی میرن
یه دفه شده که آقای مطهری بیاد یه نطقی در دفاع از محرومین و علیه گرانی و بیکاری و بدبختی مردم تو مجلس ایراد کنه؟
Iran, Islamic Republic of
جناب پابرهنه، سعی کنید حب و بغض را در قضاوتهایتان دخالت ندهید. این انتقاد شما در این مورد، در حالی قابل قبول بود که ایشان در مورد حضور زنان در ورزشگاه سخنرانی کرده باشد. در صورتیکه وی دارد به سوال خبرنگار روزنامه شهروند پاسخ میدهد. خبرنگار سوالی پرسیده و توقع پاسخ دارد و پاسخ ارائه شده انصافاً مناسب است. نظر خود را در حدی که میدانسته گفته و اما تصریح کرده که مجتهدین می بایست پاسخ نهایی را ارائه کنند. اما پیشداوریهای ما (که براساس سوابق قبلی این فرد حاصل شده) بر روند نیل به قضاوت صحیح در مورد پاسخ وی به خبرنکار سایه انداخته و مانع از اجرای دستور حضرت علی(ع) شده که فرمودند: «خُذ الحكمَةَ حَيثُ كانَتْ وَ انْظُر اِلي ما قالَ و لا تنظُرْ الي مَنْ قال»، یعنی حكمت را از هر جايي که بود فرا بگير و نگاه كن به آنچه گفته مي‌شود نه به گوينده سخن (حرف حق را از هر که بود بپذیر و سخن را بنگر نه گوینده را)
یا علی
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی حضور بانوان فضای آلوده و مسموم ورزشگاهها است. فضایی که جز فحش های رکیک چیز دیگری عایدی ندارد. هر انسان آزاده ای با حضور در ورزشگاهها عرق شرم بر پیشانی اش می نشیند. خود بنده چند مرتبه رفتم ولی واقعا نمی توانستم تحمل کنم
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
اگه زنها اینقدر عاشق رفتن به ورزشگاه هستند بروند ابتدا مسابقات بانوان نگاه کنند که همش داره بدون تماشاچی برگذار میشه
Iran, Islamic Republic of
میشه خواهش کنم درخواست مرد ها رو هم پیگیری کنن . چون درخواست ما دیگه نیاز به مجوز کمیسیون زنان نداره و خود اقای مطهری به عنوان نماینده میتونه پیگیرش باشه .
ما مرد ها هم میخواهیم در ورزشگاه هائی که زنان ورزش میکنند حضور داشته باشیم و از اقای نماینده میخواهیم خیلی جدی این قضیه رو پیگیری کنند !!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درخواست شما غیر شرعی است. شرایط حجاب زنان و مردان یکسان نیست که حالا شما توقع دارید شرایط تماشای مسابقاتشان یکسان باشد. لذا طبق سخن آقای مطهری، فقط درخواستهایی که با شرع مقدس سازگارند می بایست نوسط مسئولین پیگیری شود نه درخواستهایی که خلاف شرع هستند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
یعنی حضور بانوان در ورزشگاههایی که فحشهای رکیک می دهند شرعی است؟؟؟
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری اصلا همه مشکلات در همین سرویس های بهداشتی است. !!قربون دستت لطفا رنگ افتابه های زنانه ومردانه هم متفاوت باشه.!
United Kingdom
اقای مطهری ایا میشود یکبارهم که شده از جایگاهی که اشغال کرده ای و مسئول و پاسخگو به ملت هستی از مشکلات معیشتی مردم و راهکارهای مجلس حرف بزنی؟
ایا واقعا مشکل مردم و کشور ما سروس بهداشتی در زمین های ورزشی است؟
Iran, Islamic Republic of
این را به خبرنگاری بگو که این سوال را پرسیده است.
111
Iran, Islamic Republic of
ورزشکاران مرد کت و شلوار پبوشند زنان پوشیه بزنند . خدا آقای مطهری را ما نگیره واقعا" گوهر ناب و گرانبهایی است !!!
Iran, Islamic Republic of
فقط تیترو خوندی؟
Iran, Islamic Republic of
واقعاً ببين يك تيتر غلط چه مي كنه؟ سخن ايشان اين است: "در ورزش‌هایی که بدن ورزشکاران مرد پوشیده باشد، به نظر می‌رسد اشکال شرعی وجود نداشته باشد. هرچند نظر قطعی در این زمینه را مراجع و علما می‌دهند." در واقع مطهري داره ميگه در ورزشهايي كه بدن پوشيده نيس (مثل شنا و كشتي) قطعاً حضور زنان صحيح نيست اما در ورزشهايي كه بدن ورزشكاران پوشيده است (مانند فوتبال و پينگ پنگ) حضور زنان به نظر مي رسد كه مشكلي نداشته باشه اما نظر قطعي را نه از من بلكه از مجتهدين باشد بپرسيد. پس ايشون حكم نداده كه بدن مردان پوشيده باشه بلكه ميگه در ورزشهايي كه بدن مردان پوشيده است احتمالاً حضور زنان بلحاظ شرعي بلا اشكال است. اما عده زيادي از كامنت گذاران يا اصلاً متن رو نخوندن يا متن رو خوندن اما كماكان تحت تأثير "تيتر" كامنتشونو نوشتن.
Iran, Islamic Republic of
اخه بافهم کدو م ورزش بدن مرد پوشیده است،؟ فوتبال طرف شلوار میپوشه پوشیده باشه؟؟؟؟ گرفتی مارو
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم، منظور از پوشیدگی، پوشاندن بخشی است که نگاه نامحرم به آن حرام است نه مطلق پوشیدگی. وگرنه کسی که شلوار هم می پوشد باز هم تمام بدنش را نپوشانده است. میزان پوشیدگی ورزشکاران در کشتی و شنا در حدی نیست که نامحرمان مجاز به دیدن باشند. اما در فوتبال و پینگ پنگ این موضوع جای بحث دارد و فتاوا مختلف است. و لذا آقای مطهری در پاسخ به خبرنگار روزنامه شهروند نهایتاً تصمیم گیری را به مجتهدین واگذار کرده که کار صحیحی است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
شورت ورزشی، میشه پوشش؟!
شورت ورزشیه، بالاخره شورته. شلوار نیست که بگیم وقتی دختری دید، تو ذهنش، تداعی پوشش کامل میشه. لباس هیچ ورزشی، پوشش کامل نیست از جمله فوتبال. از طرفی، آدم ها هم، متفاوتن و ایمانشون درجه بندی داره. ممکنه یک خانمی، اتفاقا از دیدن مردان در پوشش فوتبال یا والیبال، خیلی هم خوشش بیاد. مثل همین علاقه هوس لود دختران دبیرستانی به برخی والیبالیست ها.
پس دلیلی نداره با ورود زنان به ورزشگاه های مردانه، مشکل بی حیایی را با دست خودمان، کلید بزنیم.
در ثانی، هر مرد ورزشکار، حق داره اجازه نده زنان، در حال پوشش غیرکامل او را نبینند.
ثااثا، جو هیجانی ورزشگاه و مردانه زنانه کردن آنها، خیلی خطرناک است و موجب جلب توجه و شعارهای دو قسمت میشود.
بنابراین ورود زنان به ورزشگاه ها، هم برای ورزشکار با حیا، هم برای تماشاچیان مرد به خصوص نوجوانان و جوانانان مضر است و هم از دیدگاه شرعی، مشاهده مردان با پوشش غیرکامل، مشکل دارد.
شما خودتان را نبینید. افراد ضعیف النفس را ببینید که ارجحند.
بنابراین، بهتر است از مخالفت با دین اسلام، دست بردارید، وگرنه خدای متعال، پاسخ سختی به مروجان بی حیایی، خواهد داد.
Iran, Islamic Republic of
آقا محمد، یک سوال دارم: اگه شورت ورزشی پوشش نیست پس چیست؟! شورت، شلوارک، شلوار، زیرپوش، جوراب، پالتو، مانتو و چادر همه انواع و اقسام پوشش است و هر کدام بخشی از بدن انسانها را می پوشاند. موضوع دوم، من به شخصه می توانم فردی را به شما معرفی کنم از دیدن زنهای چادری بیشتر تحریک می شود تا مانتویی! به قول شما برخی افراد که ضعیف النفس هستند ممکن است از دیدن دست والیبالیستها هم تحریک شوند. اما اینها هیچکدام مبنای تعیین محدوده حرام و حلال خداوند نیست. نگاه حتی به پشت دست دختران بالغ (به فتوای بسیاری از مراجع) حرام است حتی بدون قصد ریبه. اما نگاه خانمها به پشت دست آقایان چنین حکمی ندارد و به طور کلی محدوده حجاب (پوشش) در آقایان و خانمها متفاوت است. لطفاً به استفتاء ذیل دقت کنید:
نگاه به ورزشكاران ‍[مرد]
پرسش 36. آيا ديدن ورزش فوتبال، كشتى و مانند آن، كه مردان با شورت و زيرپوش بازى مى كنند، از نزديك براى زنان جايز است؟
آيه اللّه  بهجت: بنابر احتياط واجب جايز نيست.
آيه اللّه  تبريزى: اگر به قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، نگاه به بدن آنان جايز نيست.
آيه اللّه  سيستانى: در ورزش فوتبال اگر نگاه با قصد لذت يا ترس افتادن به گناه باشد، حرام است و در ورزش كشتى بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت نيز جايز نيست.
البته برخی دیگر از مراجع مانند آیت الله مکارم شیرازی فرموده اند "با توجه به اينكه نگاه به اين نوع برنامه ها باعث فساد و تهييج شهوت مى شود، جايز نيست" (مشابه نظر شما) اما قبول کنیم که این نظر، نظر همه مراجع نیست. لذا پاسخ آقای مطهری که گفته این موضوع اولاً به کیفیت پوشش مربوط می شود ثانیاً مستلزم فراهم کردن تهمیدات مناسب است و نهایتاً حکم مراجع در این رابطه فصل الخطاب است منطقی به نظر می رسد.
عماد
Iran, Islamic Republic of
عزیز نگرفتی . 111 به مطهری طعنه زده .
آدمیزاد
Colombia
جالب اینجاست که بسیاری از لیبرالها و اصلاحطلبان به ایشان رای داده اند و رسانه های اپوزیسیونی سخنان آقای مطهری را در نشر دادند چون به سودشان بود حالا ایشان از مراجع تقلید هم شرعی تر شده است
Iran, Islamic Republic of
الان شما به این نظرشون میگی شرعی تر!!
موضوع اینجاست که ایشون اصولا در هر مسئله‌ای از زاویه‌ای بسیار پرت به قضیه نگاه میکنند!
سرور
Iran, Islamic Republic of
آره ترا بخدا.ای قهرمان ای شجاع ای دانشمند ای خوش تیپ و ای .......
بعد از رفع معضل بیکاری توسط دولت تدبیر و امید و چند برابر شدن رفاه عمومی و بالا رفتن سرانه عمومی در همه زمینه های از جمله درآمد،مطالعه و مشارکتهای مدنی،با تلاشها و همکاری های مجلس و مجاهدتهای رییس و نواب رییس آن،حالا نوبت به کارهای جزئی تر مانند حضور خانم ها در ورزشگاه رسیده است.
Iran, Islamic Republic of
اصولا نمی توانم به مجلس بی مطهری فکر کنم.عاقل.عالم به همه چیز.کارشناس در همه امور.بلحاظ فکری لیبرال.کمی تا قسمتی صاحب فتوا.همراه غربگرایان.در حال حرکت در بین صفوف نیروهای مدافع ارزشها و نیروهای ولنگار.کمی تا قسمتی متمایل به اصلاح طلبان. بعضا مدافع ضدانقلاب و کودتاچیان88.و مایه افتخار بیکاران و حقوق نگرفته ها و نیازمندان به یارانه های45هزار تومانی!
Iran, Islamic Republic of
آیا دیدن مرد بی حجاب اشکال شرعی دارد ؟ تلویزیون که مرد بی حجاب زیاد نشان میدهد؟
همه چی برعکس شده. بجای اینکه بگه زنان حجابشان را رعایت کنند برای مردان حجاب اضافه میکند!
یادم نمیاد دیدن مرد حتی لخت با یک شورت مناسب برای زنان ایراد داشته باشد. فقط یک مقدار خلاف عرف اجتماع است.
M.sh
Iran, Islamic Republic of
این نص صریح قران هست که هم به مردان وهم به زنان توصیه به حجاب میکند:
قُل لِلمُؤمِنينَ يَغُضُّوا مِن اَبصرِهِم وَيَحفَظُوا فُروجَهُم ذلِكَ اَزكي لَهُم اِنَّ اللهَ خَبير بِما يَصنَعون(سوره نور- ايه ۳۰)

ای رسول ما مردان مومن رابگو تا چشمها(از نگاه ناروا) بپوشند وفروج واندامشان را (از کار زشت زنان)محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم وجان)شما اصلح است والبته خدا به هرچه میکنید اگاهست.
Iran, Islamic Republic of
یادت نمیاد؟! مگه خوندی که یادت بیاد؟!! یا مرجع تقلیدی؟!
اونی که یادت اومده، حداقل پوشش مردان برای نماز خواندن هست، نه بیرون اومدن. بله صریح نگفتن پوست دست یا پا نباید دیده بشه، اما لباس برهنه یا نیمه برهنه که جلب توجه کند، بله حرام است. بله نرد هم، حجاب دارد. بله مرد هم، پوشش مناسبش، شبیه خانم هاست. لباس ما مردان را ندیدی؟ لباس حضرات معصومین را ندیدی؟! فقط بحث عرف نیست. بدن نمایی و لباس بدن نما، زشت شمرده شده است.
Iran, Islamic Republic of
وقتی فحش ناموسی می دهند چکار باید کرد؟! اصلا مگه این مساله مملکت است بروید مشکل ازدواج و مسکن و کار جوان ها را حل کنید.
لاري
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش يك ايراني اونقدر غيرت داره كه وقتي يه زن كنارش نشسته ديگه فحش نده .
Iran, Islamic Republic of
بعضی دخترا حرفهای بی‌ادبی میزنند و چندتا پسر پی می‌گیرند
Iran, Islamic Republic of
یک پیشنهاد
یک هفته آقایان بروند استادیوم و یک هفته خانمها.
در تمام دنیا خانواده ها بصورت دسته جمعی می روند استادیومها. هیچ مشکلی هم پیش نمی اید. اصلا چرا مخالف ورود اقایون به استادیومها نمی شوید چرا که فکر می کنید مشکل از خانمهاست. در همین ورزشگاهها در رژیم گذشته خانمها و اقایون با هم در استادیومها مسابقات را از نزدیک نگاه می کردند و مشکلی هم نبود. اما حالا در کشور اسلامی مشکل کجاست که اجازه ورود زنان به ورزشگاهها را نمی دهید؟
Iran, Islamic Republic of
در همین مملکت در رژیم گذشته فساد از سر و روی ورزش کشور می بارید. بنده نوجوان بودم و دایی خودم قهرمان تیم ملی بود و المپیک هم رفت و می دانم با اختلاطی که بود چه کثافتکاری هایی می شد.
Germany
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان:
سلفی نمایندگان با موگرینی خلاف شئون نمایندگی تشخیص داده نشد
Canada
شما الان سومالى و انگولا و مجمع الجزاير كومور هم برى توالت ها جدا هست عزيز من
محمد
Iran, Islamic Republic of
یه وقتی سر مردها چار قد نکنید
حسین
Iran, Islamic Republic of
1. قرار نیست به هر سوالی پاسخ داده شود.
2. فقط مشکل در دستشویی و پوشش نیست. باید دهان ها را هم بست.
3. چه میزان پوشش. مثلا کشتی گیر چه پوششی داشته باشد. فوتبالیست. والیبالیست. و ...
4. البته ورزش ایران در این زمینه بسیار منفعلانه عمل می ند. فقط طبق دستور آنطرفیها عمل می نماید. در چند مورد مخدود در خصوص زنان پیگیری شد نتیجه هم داد. پس می شود صاحب نظر بود و موثر. لیکن فدراسیون نشینان و وزارت نشینان دنبال حفظ صندلیشان هستند و بس. یک مشکل بسیار کوچک و واهی مسابقه با تیمهای عربستانی در ورزشگاه بیطرف را نمی توانند حل کنند چون منفعلند(خوشبینانه). چه انتظاری داریم از اینها واقعا.
Iran, Islamic Republic of
من پیشنهاد می کنم در صورت حضور خانم ها ورزشگاه سرپوشیده باشه
مطهری مچکریم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
الهی موش کور بخوره تورو . که نفهمه چه ... خورده .